Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-04, 15:24
Medlem
Det finns två sidor till det här. Givetvis så är det Främsta skälet i det här fallet att dölja brottsstatistiken bland utlänningar (som alla ändå vet är extremt hög vid det här laget). Vi lever ju i ett förljuget land. Däremot så ska privatpersoner, arbetsgivare, chefer och andra inte kunna sitta hemma och onanera och spotta i händerna åt andras tabbar i livet. Två sidor som sagt.
Citera
2017-12-04, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Det må vara sant, men helt ärligt tycker jag det är problematiskt när gemene man ska börja dra statistiska slutsatser från data. Det är otroligt lätt att göra bort sig. Få personer drar korrekta slutsatser från en given mängd data, och faktum är att väldigt många även missar att ofta är den enda korrekta slutsatsen "jag kan inte dra någon slutsats".

Medan journalister och politiker alltid kan och vill redovisa objektiva sanningar och kommer att delge medborgarna the whole truth and nothing but the truth? Knappast....
Citera
2017-12-04, 16:28
Avstängd
Det är bra att Lexbase förbjuds. Man kan ifrågasätta om domar öht ska vara en allmän handling. Tror det är en kvarleva från tiden då dödsstraff delades ut. Då var det bra att tredjeman kunde gå in och titta på hur domarna hade resonerat.
Senast redigerad av itsen 2017-12-04 kl. 16:31.
Citera
2017-12-04, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Medan journalister och politiker alltid kan och vill redovisa objektiva sanningar och kommer att delge medborgarna the whole truth and nothing but the truth? Knappast....
Med "gemene man" menar jag alla utom utbildade statistiker.
Citera
2017-12-04, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Det är bara dömda över 18 som förekommer på lexbase som jag har förstått det. Sluta begår brott om du inte vill att grannarna ska få reda på ditt alter ego.
Jag köper verkligen inte det resonemanget. Då kan man lika gärna göra sjukjournaler till offentliga handlingar. "Knulla inte runt om du inte vill att dina grannar ska få reda på vad du har för könssjukdomar". Eller varför inte göra det omöjligt att uttrycka sig anonymt på Flashback? Du skriver väl ändå ingenting du inte står för inför vem som helst?

Citat:
ja om min vän har begått ett brott så vill jag få tag på handlingarna enkelt och snabbt.
Finns mycket jag vill veta, men det är inte samma sak som att jag tycker att jag har rätt att veta det. Jag är förbannat nyfiken på folks dagböcker också.
Citera
2017-12-04, 16:37
Medlem
Citat:
Var står det att journalister men ej andra ska ha tillgång till uppgifterna?
Citat ur den artikel TS länkar till: "- Journalistisk verksamhet ska inte träffas av något förbud, säger justitieminister Morgan Johansson (S). "
Citera
2017-12-04, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Citat ur den artikel TS länkar till: "- Journalistisk verksamhet ska inte träffas av något förbud, säger justitieminister Morgan Johansson (S). "
Jepp. Det gäller hur informationen får användas. Inte vem som har tillgång till den.
Citera
2017-12-04, 16:45
Medlem
Citat:
Jepp. Det gäller hur informationen får användas. Inte vem som har tillgång till den.
Hårklyverier men faktum kvarstår: Journalister skall inte lyda under samma lagar som övriga enligt justitieministern. Det menar jag är principiellt fel.
Citera
2017-12-04, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
sannolikheten att man återfaller i brott är ändå hyfsat hög. Det gör det svårt för en arbetsgivare, tillit är viktigt på en arbetsplats.

enda statistiken jag hittat är från kriminalvården:
https://www.kriminalvarden.se/forskning-och-statistik/statistik-och-fakta/aterfall/

Inom tre år återfaller 29% i brott , har man suttit på anstalt är det 40%

Det gör naturligtvis skillnad på vilken karaktär brottet haft och vilka omständigheter.
Hur hjälper det en 18 åring som provat att röka lite hasch med vännerna och nu inte kan få jobb på 5år för varje arbetsgivare gör en slagning mot lexbase? Han får gå på bidrag tills han är 23. Bra start i livet!
Citera
2017-12-04, 16:52
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr3D
Man måste väl anta att Lexbase automatiserat processen på något sätt, inte har dom för hand begärt ut information om alla svenskar.
Jag bryr mig inte så mycket om exakt vad Lexbase gör utan tycker som sagt att Domstolsverket själva borde fixa ett system. Kanske ska man logga in med BankID först så att man vet vem som begärt ut vad. Men det borde vara sökbart och omedelbart tillgängligt i PDF.
Citera
2017-12-04, 16:55
Medlem
Lexbase kommenterar felaktigheter i TTs rapportering i ett pressmedelande.

Citat:
I samband med att regeringen föreslår förändringar i Tryckfrihetsförordningen respektive Yttrandefrihetsgrundlagen, rapporterar media, bl.a. Nyhetsbyrån TT, att förändringarna innebär ett förbud för sajter som Lexbase. Det är emellertid inte en korrekt beskrivning av innebörden i förslaget. Lexbase kommer att kunna fortsätta att publicera domar online. Däremot innebär förslaget att allmänheten, d.v.s. gemene man, förbjuds att använda sajter som Lexbase. Rätten att på ett lätt sätt via Lexbase ta del av dessa offentliga handlingar kommer, om förslaget antas, förbehållas s.k. professionella aktörer, t.ex. jurister, journalister och olika bolag.

http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/lexbase-kommenterar-felaktigheter-i-tts-nyhetsrapportering-2314611
Citera
2017-12-04, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Hårklyverier men faktum kvarstår: Journalister skall inte lyda under samma lagar som övriga enligt justitieministern. Det menar jag är principiellt fel.
Det är INTE hårklyverier. Journalister, Lexbase och du har exakt samma tillgång till informationen.

Men om det nu är ojämlikheten du klagar på så kan jag ju säga att du hade åkt dit för förtal om du publicerade samma sak som Lexbase publicerar eftersom Lexbase har en ansvarig utgivare. Tycker du inte att det är bra att detta täpps till? Eller vill du att Lexbase ska fortsätta ha speciallagar som du inte får åtnjuta som privatperson?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in