Citat:
Ursprungligen postat av
Jonas1968
Hade jordens gravitation varit tillräckligt stark för att kröka jorden så att den ser rund ut fastän den är platt så skulle vi människor krossas till slamsor. 1G kan helt enkelt inte kröka rumtiden tillräckligt mycket för den effekt du syftar på. Så stark är inte jordens gravitation.
Källa på det? Eftersom solens gravitation kröker planeternas banor till cirklar/ellipser (även fast de egentligen går i raka linjer) så borde den ju även kröka sig själv till en boll, även fast den egentligen är platt. Gravitation är ju inte en kraft, utan en krökning av rumtid, så om vi observerar jorden som en boll, så är det resultatet av krökning av rumtid enligt relativitetsteorin, vilket innebär att den är egentligen inte rund, utan vi ser resultatet av krökningen av rumtid.
Citat:
Dessutom så tror väl ni plattjordare inte på gravitation över huvud taget så hur kan ni då tro att ljuset från jorden kröks?
Jag har aldrig sagt att jag tror på en platt jord, jag bara pratar om vad relativitetsteorin säger, och den säger att rumtiden kröks runt massiva objekt.