2017-12-04, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Därför att ditt huvud pekar mot polstjärnan när du är på norra halvklotet.
När du är på södra halvklotet pekar dina fötter mot polstjärnan.
Är jag upp och ner på 20 grader syd eller bara lite upp och ner?
Citera
2017-12-04, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Enligt den modell över plattjorden som ni plattjordare presenterat finns ju ingen sydpol utan i stället en ända lång isvägg runt den platta skivan. Ser jorden ut så lär ju ingen sydlig polstjärna existera.
Jag har aldrig påstått att jag vet hur plattjordskartan ser ut.
Citera
2017-12-04, 11:09
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag ser inte hur det bevisar att jorden är rund.

Varför existerar inte södra polstjärnan på en platt jord?

Jo, den kan existera på en platt jord om vi står på undersidan av den platta jorden.
Och att det är en boll runt allt ihop som stjärnorna sitter fast på.

Men då måste vi även ta oss över kanten när vi flyger från Sverige till Sydafrika.

Men om vi bara är på ovansidan av den platta jorden så kan vi inte se någon sydlig polstjärnana som stjärnorna roterar runt.

Och på en platt jord så kan vi varken se att den norra eller den södra polstjärnan ligger under horisonten som vi gör i verkligheten.
Citera
2017-12-04, 11:13
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Det talar ju både för en platt och rund jord.

Är fysiskt helt omöjligt att kunna se södra Polstjärnan och stjärnor som roterar runt den i Chile OCH i Australien OCH i Sydafrika.

Det är liksom detta som bevisar det omöjliga med en platt jord.
Citera
2017-12-04, 11:14
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Nej eftersom ner alltid är i den riktning som gravitationen drar dig åt dvs. in mot jordens centrum.
Citera
2017-12-04, 11:55
Medlem
Citat:
Hade jordens gravitation varit tillräckligt stark för att kröka jorden så att den ser rund ut fastän den är platt så skulle vi människor krossas till slamsor. 1G kan helt enkelt inte kröka rumtiden tillräckligt mycket för den effekt du syftar på. Så stark är inte jordens gravitation.

Källa på det? Eftersom solens gravitation kröker planeternas banor till cirklar/ellipser (även fast de egentligen går i raka linjer) så borde den ju även kröka sig själv till en boll, även fast den egentligen är platt. Gravitation är ju inte en kraft, utan en krökning av rumtid, så om vi observerar jorden som en boll, så är det resultatet av krökning av rumtid enligt relativitetsteorin, vilket innebär att den är egentligen inte rund, utan vi ser resultatet av krökningen av rumtid.

Citat:
Dessutom så tror väl ni plattjordare inte på gravitation över huvud taget så hur kan ni då tro att ljuset från jorden kröks?

Jag har aldrig sagt att jag tror på en platt jord, jag bara pratar om vad relativitetsteorin säger, och den säger att rumtiden kröks runt massiva objekt.
Citera
2017-12-04, 12:09
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Källa på det? Eftersom solens gravitation kröker planeternas banor till cirklar/ellipser (även fast de egentligen går i raka linjer) så borde den ju även kröka sig själv till en boll, även fast den egentligen är platt. Gravitation är ju inte en kraft, utan en krökning av rumtid, så om vi observerar jorden som en boll, så är det resultatet av krökning av rumtid enligt relativitetsteorin, vilket innebär att den är egentligen inte rund, utan vi ser resultatet av krökningen av rumtid.
Är skillnad på att styra planeter och att böja ljus som färdas 300 000 km/sek. Dessutom kan man segla eller flyga runt jorden vilket inte hade gått på en platt jord. Hade ju inte varit möjligt att flyga jorden runt om krökningen varit en synvilla orsakad av krökning av rumtiden.
Citera
2017-12-04, 12:18
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det talar ju både för en platt och rund jord.

Nej, att den södra stjärnhimlen roterar runt en sydlig punkt i såväl Australien som Chile visar att jorden inte är platt.

På den platta jorden är syd i Australien inte åt samma håll som syd i Chile. Dvs på den platta jorden roterar stjärnhimlen runt olika punkter - och det är självklart omöjligt.
Citera
2017-12-04, 12:28
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Problemet som jag ser med all globjordsteori är att modellen var klar innan undersökningen.
Detta tycker jag gäller för all plattjordsteori. Ni hittar först på teorier om att saker faller till marken för att att jordskivan accelererar. När någon visar det orimliga i det så påstår ni att densitet får saker att falla. När ni får påpekat att densiteten inte verkar i någon riktning så är det plötsligt statisk elektricitet som får saker att falla. En elektricitet om måste vara mångdubbelt starkare än åskan för att fungera på det sättet men som man tydligen kan vistas i utan att ens få en stöt av den. Allt för att gravitation inte fungerar er enligt eran redan fastlagda uppfattning att jorden är platt.
Samma sak när det gäller månförmörkelser. Det får ju inte vara jorden som skuggar månen eftersom detta skulle bevisa att jorden är rund eftersom man tydligt kan se jordens kurvatur på skuggan på månen. Alltså kommer ni med teorier om att månen är 110 km i diameter och att solens strålar är paralella (Vilket alla borde inse att dom inte är då allt solljus då skulle behöva komma från en enda punkt vilket vi vet att det inte gör då solen faktiskt har 1/2 grads utbredning på himlen).
Bottom First är likadant. Den teorin har skapats för att passa plattjordsteorin.
Citera
2017-12-04, 12:40
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Från nordpolen räknat är du nästan helt upp och ned. Från sydpolen räknat är du bara lite upp och ned.
Citera
2017-12-04, 12:45
Medlem
madtops avatar
Citat:
Den skenbara höjden minskar när avståndet ökar, bilden visar inte det.

Bilden visar med all tydlighet att polstjärnas position är omöjlig på den platta jorden.
Citera
2017-12-04, 12:46
Medlem
Citat:
Är skillnad på att styra planeter och att böja ljus som färdas 300 000 km/sek.

Gravitationen behöver väl inte kröka ljuset så mycket, det räcker med att den kröker alla partiklars "banor" som jorden består utav.

Citat:
Dessutom kan man segla eller flyga runt jorden vilket inte hade gått på en platt jord. Hade ju inte varit möjligt att flyga jorden runt om krökningen varit en synvilla orsakad av krökning av rumtiden.

Det är inte enbart en synvilla. Eftersom rumtiden kröks, därför kan man förstås också gå "runt" planeten, även fast den egentligen är platt. Jordens cirkulära/elliptiska bana runt solen är också en illusion (enligt relativitetsteorin), men det hindrar den inte från att gå "runt" solen.

"Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one." -- Albert Einstein
Senast redigerad av elsydeon 2017-12-04 kl. 12:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in