2017-12-02, 05:57
Medlem
heropsychodreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pufyri
Som rubriken lyder. Inom vilken tid ska fri abort tillåtas? Bör tiden vara längre eller kortare? Har ni något emot om tiden förlängs eller förkortas från 18 veckor?

EDIT:Tänker att kvinnor borde vara för en höjd tidsgräns, men jag kanske har fel? Eller ska gränsen vara oförändrad? Varför då?

Man borde få göra abort under hela graviditeten. På grund av body autonomy vilket är en mänsklig rättighet. Body autonomy innebär att en person har rätt att bestämma vem och vad som får använda hennes kropp, för vad och hur länge.

Det är anledningen till att ingen kan tvingas donera blod, kroppsvävnad eller organ. Inte ens om du är död. Inte ens om du skulle rädda eller förbättra 20 liv. Det är anledningen till att ingen kan röra dig, ha sex med dig eller använda din kropp utan ditt fortlöpande samtycke.

Ett foster överlever genom användning av någons kroppsdelar. Det är därför där av tillåtelse inte av rättighet. Det behöver kvinnans fortlöpande tillstånd. Ger hon inte tillstånd har hon rätt att avlägsna vad eller vem som helst som inkräktar på hennes kropp. Precis som hon har rätt att avlägsna en parasit trots att den behöver hennes kroppsdelar för att leva. Ett foster bedöms på det här sättet för att om någon behöver en donation från kvinnan för att överleva så kän hon lagligt neka till det. Varför ska det vara tillåtet att vägra upplåta sina kroppsdelar till en levande människa men inte ett foster?

Genom att hävda att ett foster har rätt till en kvinnas kroppsdelar fram till födseln gör man två saker.
1. Skänker foster mer rätt till personers kroppar än någon levande person.
2. Ger alla gravida mindre rätt till sin egen kropp än ett lik.
Citera
2017-12-02, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Det har inte med ifall man är kvinna eller man att göra.

Det har att göra med vilken moral och etiska värderingar man har.

Det har att göra med hur mycket man värdesätter en annans liv.

Det har stt göra med egoism eller ifall man tänker på andra först.

Det har att göra med hur man ser på livet.

Jag anser att när spermien nått ägget så kan det bli ett barn och därför ska inte abort tillåtas.

Dagen efter piller går därmed bra sålänge man hindrar spermierna från att nå ägget.

Annars finns det något som kallas skydda sig och ta ansvar för det man skapar.

Enda gången abort kan vara tillåtet är om det handlar om att rädda mammans liv det är står chans att båda dör t.ex annars.

Jag är dock man men min fru tänker likadant förutom att hon även tycker att det ska vara tillåtet vid våldtäkt också dock absolute inte sålänge som nu.

Jag tänker du vet väll förfan om redan dagen efter om du blivit våldtagen och kan därmed isåfall ta ett tagen efter piller för att hindra spermierna.

Kom ihåg ett fel gör inte ett annat fel rätt.

Dagen efter piller hindrar inte spermierna från att nå ägget. Det förhindrar det befruktade ägget från att fästa sig i livmoderväggen.
Citera
2017-12-03, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Problemet är fortfarande att du överhuvud taget inte förstår vad vi diskuterar så det finns inget för mig att bemöta här heller. Du får gärna själv berätta när du anser att ett mänskligt liv börjar och hur du motiverar det.

Citat:
Det finns ingen som helst chans i hela kosmos att det spontanaborterade embryot kan leva en stund utanför livmodern
"If [the egg] had been fertilized but failed to attach it will be ejected with the menstrual fluid. In the 1970’s a study showed a lot of menstrual tissue studied contained fertilized eggs still trying in vain to communicate with the ovary."

Vi vet även att hälsosamma embryon misslyckas med att fästa i livmodern: "But sometimes, the womb may make this exam too difficult or too easy, which could lead to the rejection of healthy embryos"

Sedan, du vet att äggen befruktas utanför livmodern (i någon av äggledarna) right?

Poängen här är egentligen inte att du har fel (det har du ju i princip alltid) utan poängen är att du tror att det du skriver skulle vara relevant för vår diskussion. Vi vet redan att embryot klarar sig utanför livmodern "Human embryos kept alive in lab for unprecedented 13 days" så även om du skulle haft rätt så hade det inte spelar någon roll för mitt argument.

Jag har inget emot att du deltar i diskussionen men jag hade uppskattat om du faktiskt bidrog konstruktivt till den.
Citera
2017-12-03, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heropsychodreamer
Man borde få göra abort under hela graviditeten. På grund av body autonomy vilket är en mänsklig rättighet. Body autonomy innebär att en person har rätt att bestämma vem och vad som får använda hennes kropp, för vad och hur länge.
Innebär ju som bekant inte att du får döda någon som begränsar din "body autonomy" hur som helst. Eller menar du att om ex. polisen håller fast dig så har du rätt att döda dem?

Du får gärna bidra till att höja nivån på diskussionen genom att tänka till innan du skriver.
Citera
2017-12-03, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Innebär ju som bekant inte att du får döda någon som begränsar din "body autonomy" hur som helst. Eller menar du att om ex. polisen håller fast dig så har du rätt att döda dem?

Du får gärna bidra till att höja nivån på diskussionen genom att tänka till innan du skriver.

Att hålla fast någon är inte att använda någons kropp. Att använda någons kropp gör man för att det gynnar en personligen. Inte för att man är tvungen i sitt jobb eller skyddar någon. Det är därför du inte får använda övervåld vid självförsvar. Det finns inget tillfälle i Sverige som tillåter oönskad användning av någon annans kropp förutom oönskad graviditet efter abortgränsen

Nice try men du får gärna bidra till att höja nivån på diskussionen genom att tänka till innan du skriver. Värdelös härskarteknik för övrigt. Låt mig gissa, du är man? Det är ett klassiskt manligt drag att bara "du har inte tänkt" och så skiter ni i att tänka efter själva för att ni tror ni är så jävla överlägsna. Fattar du inte att kvinnor håller på att ta över samhället för att män inte är vana att behöva anstränga sig lika mycket som vi?
Citera
2017-12-04, 04:07
Medlem
Sasha08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basterds
Jag vill att alla ser den franska dokumentären "Det tysta skriket" ! Hade den på VHS för väldans massa år sedan. Kameror som filmade inuti medans aborten utfördes inom vecka 12 , händerna knöts kroppen krampade men ansiktet, hela ansiktet förvreds i ett enda stort smärtsamt skrik.. Det var fryktansvärt att se! Vem kan göra en abort efter denna vetenskap? Eller efter att ha sett denna?
Abort botde förbjudas! Det är mord anser jag! Vem ger oss rätten att ta ,avrätta ett människoliv?!
Kvinnans kropp bla bla buölshit! Barnet ,fostret som LEVER är en egen liten individ! Den har inte bett om å få komma till! Dagen efter piller! Så långt kanske jag kan sträcka mig! Och även abort för våldtäktsoffer men jag förstår inte? DET BORDE VÄL VARA OBLIGATORISKT om man blir våldtagen att ta dagen efter piller! Idag borde väl varenda tjej ha 1 paket sånna liggandes hemma! Eftersom risken att bli våldtagen idag är oerhört stor! Å det händer inte mug mentaliteten skall ej gå att skylla på.
Förresten staten borde dela ut dessa dagen efter piller till alla!

Antingen trollar du eller har dåligt minne!
Ett foster börjar kunna känna smärta v.25!

Majoriteten i tråden sov på biologilektionerna ser det ut som
Citera
2017-12-04, 10:25
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:

Det är anledningen till att ingen kan tvingas donera blod, kroppsvävnad eller organ. Inte ens om du är död. Inte ens om du skulle rädda eller förbättra 20 liv. Det är anledningen till att ingen kan röra dig, ha sex med dig eller använda din kropp utan ditt fortlöpande samtycke.

Ett foster överlever genom användning av någons kroppsdelar. Det är därför där av tillåtelse inte av rättighet. Det behöver kvinnans fortlöpande tillstånd. Ger hon inte tillstånd har hon rätt att avlägsna vad eller vem som helst som inkräktar på hennes kropp. Precis som hon har rätt att avlägsna en parasit trots att den behöver hennes kroppsdelar för att leva. Ett foster bedöms på det här sättet för att om någon behöver en donation från kvinnan för att överleva så kän hon lagligt neka till det. Varför ska det vara tillåtet att vägra upplåta sina kroppsdelar till en levande människa men inte ett foster?

Genom att hävda att ett foster har rätt till en kvinnas kroppsdelar fram till födseln gör man två saker.
1. Skänker foster mer rätt till personers kroppar än någon levande person.
2. Ger alla gravida mindre rätt till sin egen kropp än ett lik.

Är du själv beredd att ha ihjäl ett barn i vecka 36? Skulle inte tro det, om du inte lider av extrem form av psykopati. Och din argumentation haltar avsevärt. Ett spädbarn överlever också genom användning av en annans kroppsdelar, mammans bröst. Ett spädbarn har också sin fortsatta existens på nåder av sina föräldrar. Har dom rätt att avlägsna spädbarnet för det? Du är synnerligen svårt sjuk om du på allvar resonerar som du gör och inte bara trollar.
Citera
2017-12-04, 10:30
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Att hålla fast någon är inte att använda någons kropp. Att använda någons kropp gör man för att det gynnar en personligen. Inte för att man är tvungen i sitt jobb eller skyddar någon. Det är därför du inte får använda övervåld vid självförsvar. Det finns inget tillfälle i Sverige som tillåter oönskad användning av någon annans kropp förutom oönskad graviditet efter abortgränsen

Nice try men du får gärna bidra till att höja nivån på diskussionen genom att tänka till innan du skriver. Värdelös härskarteknik för övrigt. Låt mig gissa, du är man? Det är ett klassiskt manligt drag att bara "du har inte tänkt" och så skiter ni i att tänka efter själva för att ni tror ni är så jävla överlägsna. Fattar du inte att kvinnor håller på att ta över samhället för att män inte är vana att behöva anstränga sig lika mycket som vi?

Det är inte svårt att vara överlägsen dig iallafall. Om du nu är kvinna så är jag rätt övertygad om att dina medsystrar skyr dina åsikter som pesten.

Jag ser gärna att kvinnor tar över, då skulle vi en gång för alla få bevisat hur ett sånt samhälle skulle se ut.
Citera
2017-12-04, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Är du själv beredd att ha ihjäl ett barn i vecka 36? Skulle inte tro det, om du inte lider av extrem form av psykopati. Och din argumentation haltar avsevärt. Ett spädbarn överlever också genom användning av en annans kroppsdelar, mammans bröst. Ett spädbarn har också sin fortsatta existens på nåder av sina föräldrar. Har dom rätt att avlägsna spädbarnet för det? Du är synnerligen svårt sjuk om du på allvar resonerar som du gör och inte bara trollar.

Men tänk efter. Har jag sagt att barnet ska dödas? Abortera betyder avbryta, I detta fall en graviditet. Klarar sig fostret så klarar det sig. Ingen ska döda något livsdugligt.

Det var värst vad kroppslig autonomitet flög över allas huvuden. Vet du om en lag som säger att det är tvång att amma? Det finns det inte, vet du varför? För att det är självklart att kvinnan har rätt att välja, grundat på, ta da: kroppslig autonomitet.

När du har tagit med dig ditt barn hem är du skyldig att ta hand om det enligt lag. Men du är inte skyldig att låta barnet ta saker från din kropp. Hur kan ni inte fatta det här?
Citera
2017-12-04, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det är inte svårt att vara överlägsen dig iallafall. Om du nu är kvinna så är jag rätt övertygad om att dina medsystrar skyr dina åsikter som pesten.

Jag ser gärna att kvinnor tar över, då skulle vi en gång för alla få bevisat hur ett sånt samhälle skulle se ut.

Det var det här som fick kuken i kläm på dig va?:
"Det finns inget tillfälle i Sverige som tillåter oönskad användning av någon annans kropp förutom oönskad graviditet efter abortgränsen."
Du insåg plötsligt vad du inte fattat va? Då surnade manligheten och du blev så desperat att du använde ett exempel på härskarteknik som en härskarteknik!
Citera
2017-12-04, 17:56
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Men tänk efter. Har jag sagt att barnet ska dödas? Abortera betyder avbryta, I detta fall en graviditet. Klarar sig fostret så klarar det sig. Ingen ska döda något livsdugligt.

Det var värst vad kroppslig autonomitet flög över allas huvuden. Vet du om en lag som säger att det är tvång att amma? Det finns det inte, vet du varför? För att det är självklart att kvinnan har rätt att välja, grundat på, ta da: kroppslig autonomitet.

När du har tagit med dig ditt barn hem är du skyldig att ta hand om det enligt lag. Men du är inte skyldig att låta barnet ta saker från din kropp. Hur kan ni inte fatta det här?

Ingen ska döda något livsdugligt säger du men samtidigt vill du tillåta abort under hela graviditeten? Förklara gärna hur du tänker där för det går inte riktigt ihop.

Jag förstår inte varför kroppslig autonomitet inte ska gälla ett foster bara för att det är beroende av mamman för att överleva.
Citera
2017-12-04, 18:08
Avslutad
Citat:

Njae, du har kvar ditt självbestämmande även efter abortgränsen men du får ordna det själv och du får inte döda det födda barnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in