Citat:
Har du några källor på detta eller spekulerar du bara precis som jag? Tror du underskattar hur mycket kapital som finns bland befolkningen. Vad är din förklaring till att Tyskland kunde utöka sin krigsmakt så mycket, samt förbättra sin infrastruktur så pass mycket under en tid där man hade betydande krigsskademål att betala samt sanktioner lagda på sig?
Citat:
Toozes Wages of Destruction ( https://www.adlibris.com/se/bok/the-wages-of-destruction-the-making-and-breaking-of-the-nazi-economy-9780143113201 )
Det var ett par år sedan jag läste den, så jag kommer inte ihåg specifika detaljer. I grova drag gick tyskarna tillväga såhär: de ställde om till krigsekonomi redan 1933 och började rusta som galningar ( inget land har i fredstid lagt en såpass stor del av sin BNP på krigsmateriel som tyskarna gjorde 1933-1939), förbjöd import av icke krigsnyttigt material och förbjöd medborgare att äga utländsk valuta. Man annekterade Österrike delvis för att kunna beslagta landets guldreserv.
Dessutom utförde riksbanken under Schachts ledning oerhört komplicerade och sluga ekonomiska operationer som hjälpte till att väga upp handelsunderskottet, bland annat lånade man stora mängder pengar från USA som man inte hade för avsikt att någonsin betala tillbaka eftersom att man utgick från att man skulle hamna i krig med landet förr eller senare.
Krisskadestånden skrevs successivt ner efter fransmännens ockupation av Ruhr och hyperinflationen eftersom att det låg i segermakternas intresse att Tyskland hade en fungerande industri, och påståendet att Tysklands infrastruktur förbättrades är bara delvis sant: Man byggde motorvägar, vars bruksvärde var begränsat, men man investerade inte mycket i det statliga järnvägsmonopolet, vilket fick till följd att järnvägskapaciteten minskade.
Det var ett par år sedan jag läste den, så jag kommer inte ihåg specifika detaljer. I grova drag gick tyskarna tillväga såhär: de ställde om till krigsekonomi redan 1933 och började rusta som galningar ( inget land har i fredstid lagt en såpass stor del av sin BNP på krigsmateriel som tyskarna gjorde 1933-1939), förbjöd import av icke krigsnyttigt material och förbjöd medborgare att äga utländsk valuta. Man annekterade Österrike delvis för att kunna beslagta landets guldreserv.
Dessutom utförde riksbanken under Schachts ledning oerhört komplicerade och sluga ekonomiska operationer som hjälpte till att väga upp handelsunderskottet, bland annat lånade man stora mängder pengar från USA som man inte hade för avsikt att någonsin betala tillbaka eftersom att man utgick från att man skulle hamna i krig med landet förr eller senare.
Krisskadestånden skrevs successivt ner efter fransmännens ockupation av Ruhr och hyperinflationen eftersom att det låg i segermakternas intresse att Tyskland hade en fungerande industri, och påståendet att Tysklands infrastruktur förbättrades är bara delvis sant: Man byggde motorvägar, vars bruksvärde var begränsat, men man investerade inte mycket i det statliga järnvägsmonopolet, vilket fick till följd att järnvägskapaciteten minskade.
Jag tror ni är inne på samma spår som jag uppfattat det. Judarna (inte alla) satt med enorma förmögenheter inte bara i cash utan i företags verksamhet. Oftast många gånger stora framgångsrika företag. Dessa lockade nazisterna, för kunna "bygga upp tyskland" snabbt och effektivt. Det är inte billigt, alltså pengar behövs. Därför inskaffades en massa lagar, som gjorde att de kunde lagligt överta företag.
Men sedan har du alla stora företag/företagsägare som satsade enorma pengar på Hitler,som Thysen, Carl Bosch,Krupp von Bohlen,Georg von Schnitzler(IG Farben) mfl. De alla ville bekämpa "youngplanen".
IG Farben med andra liksom ville bekämpa bolsjevikernas judar makt. Därför gick de i hand o hand med NSDAP. Krupp ville tjäna pengar och uppmuntrade Hitler osv.. Ironiskt nog, ville så många USA/engelska företag också ta av "upprustningen".
IG Farben ville tjäna pengar givetvis, föreslog att de kunde öppna fabriker med "judar" som arbetare, som då hyrdes ut av SS. Därför byggdes lägret Monowits(Auschwitz III) som helt skötes av IG Farben med SS personal.
Så det finns många orsaker Hitler gick på judarna.. bland annat då pengar som betalade hans krigslekar.