2017-12-02, 06:07
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleePy1
Har du några källor på detta eller spekulerar du bara precis som jag? Tror du underskattar hur mycket kapital som finns bland befolkningen. Vad är din förklaring till att Tyskland kunde utöka sin krigsmakt så mycket, samt förbättra sin infrastruktur så pass mycket under en tid där man hade betydande krigsskademål att betala samt sanktioner lagda på sig?

Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Toozes Wages of Destruction ( https://www.adlibris.com/se/bok/the-wages-of-destruction-the-making-and-breaking-of-the-nazi-economy-9780143113201 )

Det var ett par år sedan jag läste den, så jag kommer inte ihåg specifika detaljer. I grova drag gick tyskarna tillväga såhär: de ställde om till krigsekonomi redan 1933 och började rusta som galningar ( inget land har i fredstid lagt en såpass stor del av sin BNP på krigsmateriel som tyskarna gjorde 1933-1939), förbjöd import av icke krigsnyttigt material och förbjöd medborgare att äga utländsk valuta. Man annekterade Österrike delvis för att kunna beslagta landets guldreserv.

Dessutom utförde riksbanken under Schachts ledning oerhört komplicerade och sluga ekonomiska operationer som hjälpte till att väga upp handelsunderskottet, bland annat lånade man stora mängder pengar från USA som man inte hade för avsikt att någonsin betala tillbaka eftersom att man utgick från att man skulle hamna i krig med landet förr eller senare.

Krisskadestånden skrevs successivt ner efter fransmännens ockupation av Ruhr och hyperinflationen eftersom att det låg i segermakternas intresse att Tyskland hade en fungerande industri, och påståendet att Tysklands infrastruktur förbättrades är bara delvis sant: Man byggde motorvägar, vars bruksvärde var begränsat, men man investerade inte mycket i det statliga järnvägsmonopolet, vilket fick till följd att järnvägskapaciteten minskade.

Jag tror ni är inne på samma spår som jag uppfattat det. Judarna (inte alla) satt med enorma förmögenheter inte bara i cash utan i företags verksamhet. Oftast många gånger stora framgångsrika företag. Dessa lockade nazisterna, för kunna "bygga upp tyskland" snabbt och effektivt. Det är inte billigt, alltså pengar behövs. Därför inskaffades en massa lagar, som gjorde att de kunde lagligt överta företag.

Men sedan har du alla stora företag/företagsägare som satsade enorma pengar på Hitler,som Thysen, Carl Bosch,Krupp von Bohlen,Georg von Schnitzler(IG Farben) mfl. De alla ville bekämpa "youngplanen".

IG Farben med andra liksom ville bekämpa bolsjevikernas judar makt. Därför gick de i hand o hand med NSDAP. Krupp ville tjäna pengar och uppmuntrade Hitler osv.. Ironiskt nog, ville så många USA/engelska företag också ta av "upprustningen".

IG Farben ville tjäna pengar givetvis, föreslog att de kunde öppna fabriker med "judar" som arbetare, som då hyrdes ut av SS. Därför byggdes lägret Monowits(Auschwitz III) som helt skötes av IG Farben med SS personal.

Så det finns många orsaker Hitler gick på judarna.. bland annat då pengar som betalade hans krigslekar.
Citera
2017-12-03, 10:26
Medlem
UndeadNinjas avatar
Det är en intressant fråga det här och efter att ha läst det mesta i tråden kan man kort och gott sammanfatta det hela med att Hitler kände sig och sitt folk hotat av judar som ägde mycket av allt och satt på höga positioner med sluga planer samt att sko sig själva på tyskarnas bekostnad. Bla bankväsendet som ägdes av judarna spelade stor roll, även media med mera som ägdes av judarna.
Citera
2017-12-03, 10:32
Medlem
Sperssons avatar
.
Hitler ville stoppa judarnas inflytande över ekonomin och världspolitiken.
Citera
2017-12-03, 13:10
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Det är en intressant fråga det här och efter att ha läst det mesta i tråden kan man kort och gott sammanfatta det hela med att Hitler kände sig och sitt folk hotat av judar som ägde mycket av allt och satt på höga positioner med sluga planer samt att sko sig själva på tyskarnas bekostnad. Bla bankväsendet som ägdes av judarna spelade stor roll, även media med mera som ägdes av judarna.
Och att det inte hade varit möjligt utan dolkstötslegenden och hyperinflationen. Hade inte fått med sig folk utan dessa grundpelare skulle jag tro. Fredsfördrsget i Versille var ett öppet sår för medelsvensson i Tyskland som sett sin ekonomi urholkas. En syndabock till detta fick snabbt fäste i det kollektiva medvetandet.
Citera
2017-12-03, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Jag tror ni är inne på samma spår som jag uppfattat det. Judarna (inte alla) satt med enorma förmögenheter inte bara i cash utan i företags verksamhet. Oftast många gånger stora framgångsrika företag. Dessa lockade nazisterna, för kunna "bygga upp tyskland" snabbt och effektivt. Det är inte billigt, alltså pengar behövs. Därför inskaffades en massa lagar, som gjorde att de kunde lagligt överta företag.

Det var utländsk valuta (pund/dollar/franc) som den tyska staten led kronisk brist på, inte riksmark. Den enda ekonomiska bransch som judarna dominerade i Tyskland på den tiden var detaljhandeln, och den var inte intressent ur ett samhällsekonomiskt perspektiv eftersom att den inte ägnade sig åt export. Det var den tunga industrin som var mest lönsam sett till exportinkomst, men eftersom att denna under Hitlers styre ägnade sig åt att tillverka saker som inte gick att exportera hamnade Tyskland i ekonomiskt trångmål, och detta kunde inte lösas genom att beslagta judisk egendom - denna process var snarare till för att marginalisera och försöka driva judarna till att utvandra.
Citera
2017-12-03, 22:59
Medlem
udons avatar
Orkar inte läsa hela tråden.

Att just judarna blev angripna bottnar i antisemitismen som har en lång tradition i Europa. Ofta i oroliga tider eller vid ekonomiska kriser har det varit populärt att fördölja judar.

När Hitler började engagera sig i politiken var antisemitismen på uppgång inom vissa politiska kretsar. Det är effektivt att skapa vi-dom mentalitet och det finns många andra exempel genom historien.

I övrigt ansågs inte judarna ha någon plats i tredje rikets stollerier om den germanska rasen. Lika lite som ziggisar eller förståndshandikappade.
Citera
2017-12-05, 15:02
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Orkar inte läsa hela tråden.

Inte jag heller. Det måste vara ett av världens mest söndertjatade och sönderforskade ämnen.

Citat:
Att just judarna blev angripna bottnar i antisemitismen som har en lång tradition i Europa. Ofta i oroliga tider eller vid ekonomiska kriser har det varit populärt att fördölja judar.

När Hitler började engagera sig i politiken var antisemitismen på uppgång inom vissa politiska kretsar. Det är effektivt att skapa vi-dom mentalitet och det finns många andra exempel genom historien.

Exakt så. Antisemitismen har traditioner i Europa sen åtminstone medeltiden och vilar på mycket stabil kristen grund. Judarna var en av få synliga minoriteter i Västeuropa och hade dessutom en avvikande religion.

I de fall andra minoriteter fanns tillhanda (till exempel spetälska, som ofta bodde i egna kolonier) gav man sig gärna på dem också. När något extra hemskt, typ pesten, inträffade blev förföljelserna rabiata men de kunde blossa upp vid andra tillfällen också. Jämför häxpanik eller annan masspsykos, inte sällan blandat med ekonomiska motiv.

Citat:
I övrigt ansågs inte judarna ha någon plats i tredje rikets stollerier om den germanska rasen. Lika lite som ziggisar eller förståndshandikappade.

Nja. I den nazistiska mytologin hade judarna en speciell plats som den ariska rasens nemesis och spridare av den pestlika bolsjevismen. Notera hur de var både kapitalister och kommunister samtidigt!

Den judiska emancipationen och integrationen, som ironiskt nog var mycket framgångsrik i Tyskland, verkar ironiskt nog ha ökat antisemitismen i vissa avseenden. 1800-talets stora genombrott för nationalism och biologism skapade också en grogrund för en ny sorts aggressiv rasism med rangskalor etc. Det underligaste med nazismen är egentligen hur man förenade en vetenskaplig världsbild med ohämmad mysticism.
Citera
2017-12-05, 17:27
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Det var utländsk valuta (pund/dollar/franc) som den tyska staten led kronisk brist på, inte riksmark. Den enda ekonomiska bransch som judarna dominerade i Tyskland på den tiden var detaljhandeln, och den var inte intressent ur ett samhällsekonomiskt perspektiv eftersom att den inte ägnade sig åt export. Det var den tunga industrin som var mest lönsam sett till exportinkomst, men eftersom att denna under Hitlers styre ägnade sig åt att tillverka saker som inte gick att exportera hamnade Tyskland i ekonomiskt trångmål, och detta kunde inte lösas genom att beslagta judisk egendom - denna process var snarare till för att marginalisera och försöka driva judarna till att utvandra.
Håller inte riktigt med dig där, de hade stora företag också och penningmarknaden. Men håller med dig de var stora inom detaljhandeln.

Kan läsa om Aryanization, så blir det en annan bild. https://en.wikipedia.org/wiki/Aryanization_(Nazism)
Lite svårt få de att utvandra om ingen annat land ville ta emot dem. Kan läsa om Eviankonferansen 1938 , där princip länderna tyckte synd om judarna, men ingen ville ta emot de tyska judarna. Så i princip satt Hitler i en rävsax, kunde inte göra så mycket. Fanns endast ett kvar, det var "förintelse", om han skulle göra Tyskland judefritt.
Citera
2017-12-07, 10:42
Medlem
Judehatet har jag alltid tyckt har varit ganska logiskt om än inte så sympatiskt. Judarna var ju helt enkelt den grupp i västvärlden som var framgångsrika men inte "kaukasiska". Så de var konkurrenter på hemmaplan så att säga. Skäl nog.
Att de dessutom kanske hade det extra svårt i norra europa är ju lite som med araberna här nu, medelhavsfolken är betydligt mer kollektivistiska, håller ihop inom familjer och grupper, medan norra europa har en tradition av individualism. I Sverige var det inte så, de emanciperades i samhället som individer och blev mer accepterade. Att det sen fanns lärare typ han i "Hets" in på 60-talet, som tilläts gå på med antijudiskhet i klassrum, var ändå undantag.

Edit: En iakttagelse, Vare sig Hitler, Himmler, Göring eller Goebbels var Preussare, nordtyskar.
Senast redigerad av Kokoluring 2017-12-07 kl. 11:27.
Citera
2017-12-31, 10:35
Medlem
Judar är lite av ett mysterium för mig eftersom de fåtal jag har träffat har varit vänliga, men det verkar finnas inflytelserika judar som bara tänker på sig själva (såna finns det ju i och för sig inom alla grupper).

I skolan fick jag lära mig att Hitlers hat mot judar kom ifrån Dolkstötslegenden och det som är förknippat med den.
Senast redigerad av bech33 2017-12-31 kl. 10:38.
Citera
2017-12-31, 10:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Vad jag minns från min skolgång så var det nog bara "ondska" som lades fram som förklaringsmodell.
Citera
2017-12-31, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vad jag minns från min skolgång så var det nog bara "ondska" som lades fram som förklaringsmodell.

Precis så. Och om man försökte resonera om varför nazisterna agerade som de gjorde, så var man också ond.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in