2017-12-03, 18:46
Medlem
pestloppans avatar
Jag lägger detta i "censur och yttrandefrihet". Om mod tycker att "journalistik" passar bättre så är det fritt fram att flytta mitt inlägg.

Jan G går till hård attack mot Aftonbladets publisher Sofia O-O. Detta p.g.a av hennes sätt att hantera två av tidningens mest framstående skribenter, enligt Guillou. Det handlar om Johan Hakelius och Staffan Heimerson som tillhör (nu tillhörde) högerfalangen på AB. Trots att Guillou inte delar deras politiska åsikter så håller han dem som briljanta skribenter:

"Aftonbladets kanske främste journalist genom alla år jag kunnat läsa, Staffan Heimerson, har fått sparken. I en kolumn framförde han olämpliga åsikter som följdes av en om möjligt ännu mer olämplig intervju i branschtidnigen Resumé. Det gör mig rasande, förskräckt och häpen".

"De två högerskribenterna Staffan och Hakelius var stora tillgångar för Aftonbladet. Båda har just de egenskaper som jag vill se hos en verkligt bra kolumnist. Aftonbladet blev sämre när de två gick förlorade. Ansvaret för det vilar helt på den ansvariga utgivaren Olsson Olsén".

Har Guillou rätt i vad han skriver? Gick Sofia O-O för långt? Och allra mest intressant: Hade Heimerson fått sparken om han framfört sina åsikter för bara några månader sedan?

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/7l0K14
Citera
2017-12-03, 18:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Har Guillou rätt i vad han skriver? Gick Sofia O-O för långt? Och allra mest intressant: Hade Heimerson fått sparken om han framfört sina åsikter för bara några månader sedan?

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/7l0K14
Fanns det något att framföra i saken för några månader sedan?
Citera
2017-12-03, 18:52
Medlem
Provokatörs avatar
Staffan valde att trolla henne och tidningen en sista gång, något han lyckades med.

Arkiverad version som inte gynnar Dubbelnollans blaska: https://archive.is/YkoY1

/Provokatör
Citera
2017-12-03, 18:53
Medlem
Zaedrewss avatar
Klart han har rätt. Det var visserligen ingen lysande krönika av Staffan Heimerson. Men han är en av landets bästa skribenter och har det varit i decennier. En sådan sparkar man inte bara så där på stående fot efter en mindre bra krönika. Det var extremt respektlöst. Han skrev också inget direkt allvarligt.
Citera
2017-12-03, 19:00
Medlem
PenetreraMeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Klart han har rätt. Det var visserligen ingen lysande krönika av Staffan Heimerson. Men han är en av landets bästa skribenter och har det varit i decennier. En sådan sparkar man inte bara så där på stående fot efter en mindre bra krönika. Det var extremt respektlöst. Han skrev också inget direkt allvarligt.
Citat:
...Staffans sen decennier igenkorkade politiska omdöme...
Gomiddag!

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Farchive.is%2FYkoY1
Citera
2017-12-03, 19:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Staffan hade kunnat föra fram sina åsikter om manligt/kvinnligt, grabbar på personalfester etc för ett år sedan. Eller för 20 år sedan. Men då tror iaf inte jag att han fått sparken, därav min frågeställning.
Det hade han kunnat. Men nu handlar ju hans krönika om #metoo.

Hanteringen kommer hur som helst inte att gagna Aftonbladet. Men det struntar nog SOO i.
Citera
2017-12-03, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
... för mycket högmod ...
Kan man ha lagom mycket högmod? Eller rentav för lite? Knasboll.

I sak är det så att JG beklagar att Aftonbladet blir mindre intressant att läsa, vilket han har helt rätt i.

”Publishern” SOO riskerar därmed att skrämma iväg läsarna till Expressen. Vojne, vojne.
Citera
2017-12-03, 19:59
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Han är en relativt skicklig ordsmed och skriver ganska väl. Men intelligent? OK han är ingen dumskalle men inte heller vidare smart. Medioker är bästa benämningen. Det mesta han producerar är ganska banalt.
Jag tycker han har gått ner sig. Gillade honom förut, men nu har han blivit gaggig.
Heimerssons krönika om #metoo var ingen höjdare - även om jag förstår hans poänger. Men precis lika grumlig har Guillo blivit, vilket märks i krönikan som föranlett denna tråd.

Här slår dock JG huvudet på spiken:
Citat:
Som vänsterskribent löper jag mindre risk än högerkillarna Staffan och Hakelius. Fast i värsta fall beror det på att jag har bättre känsla för politisk tajming än Staffan. Det skulle inte falla mig in att just nu skriva om de uppenbara avig-sidor som också finns i Metoo-kampanjen.
Citera
2017-12-03, 21:20
Medlem
Trollfeeders avatar
SOO borde skämmas. Det är inte okej att handla så. Yttrandefrihet tack!
Citera
2017-12-03, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
SOO borde skämmas. Det är inte okej att handla så. Yttrandefrihet tack!

Det är förvisso inte yttrandefrihet att ha rätt att yttra sig var man vill. Däremot är det tydligt att hon försöker dra åt åsiktskorridoren än mer. Heimersson gör detsamma men riktigt trist att Hakelius inte är kvar. En av få journalister som är värd att läsa.

Som många konstaterat får feminazismen ett allt starkare grepp om Sverige. Tragiskt!
Citera
2017-12-03, 21:27
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Det är förvisso inte yttrandefrihet att ha rätt att yttra sig var man vill. Däremot är det tydligt att hon försöker dra åt åsiktskorridoren än mer. Heimersson gör detsamma men riktigt trist att Hakelius inte är kvar. En av få journalister som är värd att läsa.

Som många konstaterat får feminazismen ett allt starkare grepp om Sverige. Tragiskt!

Att stoppa hans krönika hade varit försvarbart, men att sparka en journalist för att han uttrycker sig negativt om en kampanj, det är otroligt vansinnigt fel.
Citera
2017-12-03, 21:29
Medlem
Afabladet är en döende blaska och att en 80-årig skribent där får sparken är väl inte någon ögonbrynshöjare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in