2017-12-03, 21:34
Medlem
Kommunister och feminister, i de fall de är olika, vill inte ha någon som säger emot dem. Då de inte kan argumentera i sak till sin fördel får de använda maktmedel istället. Härskarteknik har alltid fungerat då man kan tysta sin motståndare. Att ta ifrån någon deras inkomst är även ett effektivt sätt att tysta någon. Aftonbladet har den chefredaktör de förtjänar, en politisk agitator som dock inte förstår journalistik.
Citera
2017-12-03, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Att stoppa hans krönika hade varit försvarbart, men att sparka en journalist för att han uttrycker sig negativt om en kampanj, det är otroligt vansinnigt fel.

Vad Aftonbladet gör och vilka medarbetare de vill ha är en fråga för dem. Även om jag håller med om att beslutet är ruttet så är det fritt fram för företag och människor att fatta ruttna beslut.
Citera
2017-12-03, 21:46
Medlem
Neatlesss avatar
Hon är märkbart irriterad i sitt svar.

Citat:
Föga anade jag då att min, av omsorg framförda synpunkt, skulle leda till att Hakelius ömma stilist-tår skulle värka så av stukad stolthet att han valde att lämna oss

Citat:
Så till yttrandefriheten, som det viftats med i debatten.
Citera
2017-12-03, 21:52
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Nej han ÄR inte vidare intelligent, medelmåttig ungefär. Hamilton-serien var mestadels kalla-kriget-porr och Arn-serien är särskilt banal. Hjälten får problem, hjälten får stöd/hjälp av någon muslim och/eller "stark kvinna", hjälten vinner till slut.

Han skriver väl, han är en bra historieberättare, men särdeles intelligent? Nej.

Håller med om JGs bristande förmåga. Banala texter, enkel handling i det mesta, en fascination inför vapen, militär och makt. Dock är JG själv övertygad om sin höga intelligens vilket bara säger att han bör foga bristande självinsikt till sitt cv.

Staffan H blev dock närmast utsatt för ett bakhåll av AB som kvalitetssäkrade och godkände hans krönika innan den publicerades. När det sedan protesterades efter resumés intervju sparkade AB snabbt SH. Vem är stolt över att jobba på AB idag?
Citera
2017-12-03, 22:06
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Jag lägger detta i "censur och yttrandefrihet". Om mod tycker att "journalistik" passar bättre så är det fritt fram att flytta mitt inlägg.

Jan G går till hård attack mot Aftonbladets publisher Sofia O-O. Detta p.g.a av hennes sätt att hantera två av tidningens mest framstående skribenter, enligt Guillou. Det handlar om Johan Hakelius och Staffan Heimerson som tillhör (nu tillhörde) högerfalangen på AB. Trots att Guillou inte delar deras politiska åsikter så håller han dem som briljanta skribenter:

"Aftonbladets kanske främste journalist genom alla år jag kunnat läsa, Staffan Heimerson, har fått sparken. I en kolumn framförde han olämpliga åsikter som följdes av en om möjligt ännu mer olämplig intervju i branschtidnigen Resumé. Det gör mig rasande, förskräckt och häpen".

"De två högerskribenterna Staffan och Hakelius var stora tillgångar för Aftonbladet. Båda har just de egenskaper som jag vill se hos en verkligt bra kolumnist. Aftonbladet blev sämre när de två gick förlorade. Ansvaret för det vilar helt på den ansvariga utgivaren Olsson Olsén".

Har Guillou rätt i vad han skriver? Gick Sofia O-O för långt? Och allra mest intressant: Hade Heimerson fått sparken om han framfört sina åsikter för bara några månader sedan?

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/7l0K14

JG har naturligtvis rätt, och jag tror dom allra flesta inser att beslutet att avskeda SH var ogenomtänkt, politiskt och jävligt taskigt tajmat. JG är också en duktig skribent (och författare). Att han är vänster (och samtidigt har ett fungerande intellekt) har aldrig gått ihop för mig, men jag antar att han investerat en del i den kommande strukturen.
Citera
2017-12-03, 22:10
Medlem
JBernards avatar
Guillou är intelligent och har stilistisk förmåga, tyvärr är han dum i huvudet.

Heimersson och Hakelius var de enda två läsvärda krönikörerna på AB. Synd för AB.
Citera
2017-12-03, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Nu går det skriva mycket om hur dubbelnollan sköter sig på sin post. Det som stör mig oavkortat mest för stunden är dock just detta med att kalla sig för "publisher" så som även Helin gjorde.

Så urbota skitnödigt och töntigt att det tar bort hela pondusen i tjänsten. Chefredaktör ska det givetvis vara.

Precis som du skrev tog SOO över denna fjantiga titeln efter Jan Helin. Och att ha engelska namn på olika avdelningar och poster i företag och myndigheter har blivit väldigt vanligt på senare år av någon outgrundlig och skitnödig anledning.
Jämför till exempel forna tiders personalavdelning som numera heter Human Resources, förkortat HR. Det tog mig faktiskt ett tag att klura ut vad HR egentligen betydde för en del år sedan, när fenomenet var nytt.
Ekonomiansvarig kallas ofta Controller eller något liknande engelskt. Listan skulle kunna bli lång.
OT: Guillou har för länge sedan passerat sitt bäst-före-datum och borde följa Heimersons exit innan han också blir utsparkad.
Senast redigerad av IvrigeIvar 2017-12-03 kl. 22:15. Anledning: edit
Citera
2017-12-03, 22:21
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard

Heimersson och Hakelius var de enda två läsvärda krönikörerna på AB. Synd för AB.

Att vara intelligent och dum i huvudet på samma gång är ju imponerande! Eller inte...
Citera
2017-12-03, 22:22
Medlem
Den var väl ungefär som väntat. 90% självbelåtenhet om hur HÖGERN hyser dessa vidriga åsikter och hur förbannat bra han själv är, han har ju trots allt stående anbud från Expressen. Bara för att Guillou skriver att något är typiskt Höger massvis med gånger i en kolumn, betyder det inte att det blir mer sant för det.

10% vettigt om principer för kolumnister och publishers.
Citera
2017-12-03, 22:23
Medlem
Det positiva med Guillous artikel var att jag nu uppmärksammade Hakelius text i Fokus. Fruktansvärt oprofessionellt hanterat av AOO. Riktigt uselt.

Lägger till direktlänk för de som inte orkar/vill läsa Guillou.

https://www.fokus.se/2017/11/me-too-staffan/
Senast redigerad av Tillfkonto12 2017-12-03 kl. 22:35.
Citera
2017-12-03, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard

Guillou är alltså samtidigt både intelligent och dum i huvudet. Det är kanske en bra beskrivning på tidningsredaktionerna och journalisterna i Stockholm?
Senast redigerad av Reda 2017-12-03 kl. 22:38.
Citera
2017-12-03, 22:37
Medlem
Det här är väl det första vettiga som Guillou sagt på många år. Det är klart att särskilt behandlingen av Staffan var vidrig. En tidning väntas ju stå bakom sina krönikörer, inte nödvändigtvis vad de skriver men deras rätt att tycka till någorlunda fritt i sina spalter, vilket de är satta att göra. Staffan har dessutom varit på tidningen sedan forntiden. Krönikan godkändes dessutom av Aftonbladet innan publicering. Och sedan har man trots det mage att komma efteråt och sparka honom. Det är vidrigt helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Att vara intelligent och dum i huvudet på samma gång är ju imponerande! Eller inte...

Det går alldeles utmärkt ungefär som den klassiska nidbilden av en Einstein som inte kan knyta skorna. Det handlar om att man är enkelspårig. Man kanske kan härleda en logisk följd men kan inte för sitt liv förstå att den grundläggande premissen är fel. Kommunism överlag var lite av ett intellektuellt gift för betydligt intelligentare personer än Guillou. Människor som kan bygga upp en hur komplex teoretisk tankevärld som helst, men där ingenting fungerar i praktiken.
Senast redigerad av --..-- 2017-12-03 kl. 22:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in