2017-12-03, 20:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag pratar om faktiska säkerhetsrisker ENBART. Jag har ofta varit ensam med en/många man/män på t.ex. bergsklättring, veckovisa fjällturer (på vintern), snöskoter-turer mm. I många fall utelämnad, utan kontakt med omvärlden MEN sådana Dårar som Madsen är sällsyntare än att se en Rosa Flamingo i Fjälltrakterna.

I detta läge hade Vem som helst, som klev på Ubåten, råkat ut för samma sak. Oavsett vilka åtgärder man vidtagit.

Det tror jag i och för sig inte (tror inte att han hade blivit tänd på en 70-årig tant...), men grejen är att den viktigaste åtgärden som nästan alla kvinnor hade vidtagit, hade varit att inte följa med honom alls. Inte ensam i alla fall. Om de inte VILLE vara ensamma med honom då...
Citera
2017-12-03, 20:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
[/b]
Nu mördades Kim långt före metoo-kanpanjen. Och hade PM nöjt sig med lite sexuelle trakasserier eller tom våldtäkt så hade Kim överlevt det om än med en trist erfarenhet.Så vad har ett lustmord med metoo att göra?
Hur vet du att Nautilus var slarvigt byggd? Kunde man göra research på det i augusti?
Har aldrig hört att du anklagat uppfinnaren Madsen för att vara en fuskbyggare förr.
Står det i hans CV?

Insikten att kvinnor blev våldtagna fanns redan före MeeToo - eller har du levt i en grop i marken? Och även att kända män kan göra sådant - tänk bara på mysnegern Bill Cosby, som spelade gullig familjefar så väl att alla trodde att det var hans sanna och enda jag!

Det har LITE med ett lustmord att göra, men poängen var att även om man "bara" tänker sig risken för våldtäkt, så är det dumt att följa med vilt främmande män någonstans där ingen kan höra en skrika... Nu fick K betala extremt dyrt för sitt misstag, då, OM det nu var ett lustmord (jag hoppas fortfarande på en olycka).

Tysken har skrivit om det, och många andra har också vittnat om det. Även M:s vänner, männen som hjälpte honom att bygga ubåten, folk som åkt med honom, en dansk kvinnlig journalist som intervjuade honom nere i ubåten bara vid kaj, och som utan teknisk utbildning kunde se att den såg "ofärdig" ut (hennes ordval), och som sa att hon aldrig skulle ha följt med ut på vattnet ens på ytan...

Men OK - det mesta av detta fanns inte på nätet före den 10 augusti, nej. Bloggkommentarerna till M:s blogg fanns dock, där många olika ubåtskunniga personer ifrågasatte Nautilus bristande säkerhet. Hade antagligen gått att googla fram. Fakta om Nautilus efter renoveringen fanns också, på Ingeniören bland annat. Men K hade ändå inte vetat vad hon skulle titta efter (t.ex. om den hade en dyksluss, nödboj eller möjlighet att kommunicera med yttervärlden ifrån u-läge), så det hade inte hjälp mycket om hon hade läst den artikeln.

Men grejen är ju, att om man saknar kunskapen att göra sådana bedömningar själv, så är det bättre att err on the side of caution. Man lever längre då...
Senast redigerad av Merwinna 2017-12-03 kl. 20:36.
Citera
2017-12-03, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Alla har ju inte en akademisk och teknisk kompetens på din extrema nivå. Wall borde ju ha känt till dig och tagit in dig som konsult i detta jobb. Eller så noterade hon antal gjorda turer och jämförde med påstådda incidenter och kom fram till att en tur rimligen kunde genomföras.

Det är ju inte ens klarlagt om Wall visste att båten skulle göra ett dyk under deras tur.

Detta var ju också en helt korrekt bedömning, eftersom inget tekniskt fel uppstod på ubåten. Problemet var ju att båtens förare torterade, mördade och skändade journalisten i hennes tjänsteutövande.

Tyvärr fanns det inga varningsklockor heller för den faran.

Just detta med färdplanen är central, och kommer nog upp i rättegången. "Båten" gjorde ett dyk, helt överaskande, sådär bara. Nej det är inte klarlagt vad som överenskommits.

Riskbedömning handlar inte om att något hände eller inte hände vid ett visst tillfälle, utan är är en sammanvägning olika riskfaktorer, men det blir OT att utveckla det. Din mening visar vad du förstår om det......
Citera
2017-12-03, 20:34
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det tror jag i och för sig inte (tror inte att han hade blivit tänd på en 70-årig tant...), men grejen är att den viktigaste åtgärden som nästan alla kvinnor hade vidtagit, hade varit att inte följa med honom alls. Inte ensam i alla fall. Om de inte VILLE vara ensamma med honom då...

Det pratas om olika risker här i tråden. 1: risken att bli våldtagen/ antastad och 2: risken att havarera i ubåt. Har jag fel?
Citera
2017-12-03, 20:36
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men det var ju ändå en hemmabyggd u-båt, chansen att han vill visa hur den dyker är väl överhängande. Oavsett om faran fanns att hon skulle bli sexualsadistiskt mördad ombord - vilket torde vara rätt långsökt risk när man ger sig ut med en ostraffad rätt känd man - så fanns det en stor reel risk med att ge sig ut med denna hemmabyggda osäkra skorv och dyka ner till botten med hemmabygget.

Dessutom hade de inte flytvästar och han ensam var den ende som kunde få upp farkosten när den väl dykt ner. Jämför med att ge sig upp i en hemmabyggd raket. Det är farligt. Men KW verkar ha velat göra denna tur - även utan flytväst. Det som är märkligt att hon lät sig köras ut ensam med PM och att ingen stod kvar på land för att möta upp när (och om) hon kom helskinnad tillbaka.

Jag har anhöriga som gett sig ut på hanggliding, djupdyk och windsurfingbrädor i dåligt väder. Man spanar efter dem och kollar när de är tillbaka. Kan man så följer man med i följebåt eller bil.

Det var ingen vanlig liten färja KW åkte ut med - det var ett riskabelt hemmabygge som troligtvis skulle ta ner henne på 10-12 meters djup instängd innanför plåten utan möjlighet att själv ta sig ut eller kommunicera med omvärlden. Dessutom tillsammans med en för henne okänd och exetrisk betydligt äldre karl. Tycker det är märkligt att hon gjorde detta alldeles själv och att ingen som vinkade av dem också väntade på henne vid kajen.

Ja, det är en sak som jag också undrar över också, varför hade hon inte bokat in någon som antingen följde med eller väntade på kajen?

Jag menar med tanke på hur farkosten var konstruerad och att den fördes av en enda besättningsman, PM själv så skulle det vara logiskt att ha antingen någon med sig eller väntande på kaj om inte annat för att ubåten kunde råka ut för något med tanke på att det trots allt var ett hemmabygge.

Mycket märkligt agerande av KW tycker jag.
Citera
2017-12-03, 20:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Det pratas om olika risker här i tråden. 1: risken att bli våldtagen/ antastad och 2: risken att havarera i ubåt. Har jag fel?

Nej, du har rätt. Det var dom två riskerna som skulle ha poppat upp i huvudet på varje normalbegåvad kvinna, som fick det erbjudandet.
Citera
2017-12-03, 20:49
Medlem
Citat:
Insikten att kvinnor blev våldtagna fanns redan före MeeToo - eller har du levt i en grop i marken? Och även att kända män kan göra sådant - tänk bara på mysnegern Bill Cosby, som spelade gullig familjefar så väl att alla trodde att det var hans sanna och enda jag!

Det har LITE med ett lustmord att göra, men poängen var att även om man "bara" tänker sig risken för våldtäkt, så är det dumt att följa med vilt främmande män någonstans där ingen kan höra en skrika... Nu fick K betala extremt dyrt för sitt misstag, då, OM det nu var ett lustmord (jag hoppas fortfarande på en olycka).

Tysken har skrivit om det, och många andra har också vittnat om det. Även M:s vänner, männen som hjälpte honom att bygga ubåten, folk som åkt med honom, en dansk kvinnlig journalist som intervjuade honom nere i ubåten bara vid kaj, och som utan teknisk utbildning kunde se att den såg "ofärdig" ut (hennes ordval), och som sa att hon aldrig skulle ha följt med ut på vattnet ens på ytan...

Men OK - det mesta av detta fanns inte på nätet före den 10 augusti, nej. Bloggkommentarerna till M:s blogg fanns dock, där många olika ubåtskunniga personer ifrågasatte Nautilus bristande säkerhet. Hade antagligen gått att googla fram. Fakta om Nautilus efter renoveringen fanns också, på Ingenjören bland annat. Men K hade ändå inte vetat vad hon skulle titta efter (t.ex. om den hade en dyksluss, nödboj eller möjlighet att kommunicera med yttervärlden ifrån u-läge), så det hade inte hjälp mycket om hon hade läst den artikeln.

Men grejen är ju, att om man saknar kunskapen att göra sådana bedömningar själv, så är det bättre att err on the side of caution. Man lever längre då...
Men även om du lyckas övertyga hela tråden att offret var en idiot,att det var hennes eget fel att hon blev sexualsadistiskt mördad. So what? PM kommer att stå inför en domstol i Köpenhamn och dömas för sitt brott iallafall.
Domstolen bryr väl sig inte om att det arma offret borde vetat bättre.
Så all den här energin du lägger på att vända kappan efter vinden för att lägga skulden på offret-ena dagen är PM en fuskbyggare,-nästa dag är han så smart så han skulle aldrig planerat ett mord med några plastpåsar och en näve buntband,-fram och tillbaka,tvära kast utifrån ditt syfte. Fråga, Vad kommer slutresultatet att bli för PMs räkning tror du?
Citera
2017-12-03, 20:50
Medlem
Merwinnas avatar
Såg precis att tysken skrivit ett nytt inlägg om just batterihyllan i går:

"Zugegebener Weise fehlt aber die vordere Batteriereihe- die Plätze sind unbelegt.
By the way - die Installation ist sehr improvisiert. Die Batterien (zu kurz) passen nicht mal zum Rack."

Det fattades till och med en rad batterier, som var tänkta att vara där... Och installationen var mycket improviserad. Batterierna var för korta för att passa i hyllan.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag pratar om faktiska säkerhetsrisker ENBART. Jag har ofta varit ensam med en/många man/män på t.ex. bergsklättring, veckovisa fjällturer (på vintern), snöskoter-turer mm. I många fall utelämnad, utan kontakt med omvärlden MEN sådana Dårar som Madsen är sällsyntare än att se en Rosa Flamingo i Fjälltrakterna.

Kan det inte vara så då, att ditt utseende och ditt sätt är sådant att alla män ser dig som en killkompis..? I så fall slipper du detta problem ja, men det måste vara tråkigt på andra sätt..?

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, det är en sak som jag också undrar över också, varför hade hon inte bokat in någon som antingen följde med eller väntade på kajen?

Jag menar med tanke på hur farkosten var konstruerad och att den fördes av en enda besättningsman, PM själv så skulle det vara logiskt att ha antingen någon med sig eller väntande på kaj om inte annat för att ubåten kunde råka ut för något med tanke på att det trots allt var ett hemmabygge.

Mycket märkligt agerande av KW tycker jag.

Tycker att det är positivt att folk vågar börja ifrågasätta K:s agerande.
Citera
2017-12-03, 20:54
Medlem
Citat:
Nej, du har rätt. Det var dom två riskerna som skulle ha poppat upp i huvudet på varje normalbegåvad kvinna, som fick det erbjudandet.

Vad är det som säger att dem tankarna inte dök upp i KWs huvud?
Det skulle ju inte vara första gången en journalist sätter sig själv i fara.
Citera
2017-12-03, 20:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Men även om du lyckas övertyga hela tråden att offret var en idiot,att det var hennes eget fel att hon blev sexualsadistiskt mördad. So what? PM kommer att stå inför en domstol i Köpenhamn och dömas för sitt brott iallafall.
Domstolen bryr väl sig inte om att det arma offret borde vetat bättre.
Så all den här energin du lägger på att vända kappan efter vinden för att lägga skulden på offret-ena dagen är PM en fuskbyggare,-nästa dag är han så smart så han skulle aldrig planerat ett mord med några plastpåsar och en näve buntband,-fram och tillbaka,tvära kast utifrån ditt syfte. Fråga, Vad kommer slutresultatet att bli för PMs räkning tror du?

Han ÄR smart, men han saknade pengar och resurser, och han var otålig och ville ha sin ubåt att leka med. Så han offrade säkerheten - till skillnad från tysken som ägnade TOLV ÅR till att bara planlägga sin E. på ritningar, och ytterligare tolv år att bygga henne med all tänkbar säkerhet. Folk är olika, och dom får vara det - men blir man erbjuden att följa med på deras farkoster, så är det säkrast att man själv tar reda på vad det är man har att göra med... och inte bara tar dem på deras face value.

Hur skulle jag kunna veta hur det går för M..? Det är upp till rätten att besluta, och sedan - eventuellt efter ett överklagande till Hovrätten (eller motsvarande instans i Danmark, vet inte vad det heter där) - måste man acceptera det. Det är ju så rättssamhället fungerar.
Senast redigerad av Merwinna 2017-12-03 kl. 21:00.
Citera
2017-12-03, 21:00
Medlem
Citat:

Det är en av de viktiga frågorna, den påkomna resan med "Kaptenen" och hans "passagerare" i denna "fritidsbåt".

Pojkvännen och väninnan som står och vinkar av dom. VAD var avtalat, var ett dyk inplanerat, eller när kom det spontana beslutet? Var KW ens med på det, om det var så?

Vad hinner man på de initialt planerade 2 timmarna, ut till det där grundet/djuphålet, dyka och tillbaka?
Citera
2017-12-03, 21:01
Medlem
Citat:
Risiko, kalkulerad risiko er något naturligt och något de flesta är villiga at ta. Jag kommer från en kultur( Norge) där detta fullstendigt gjenomsyrar folksjälen. Det klattras i bärg, dyks i grottor, seglas til Antarktis osv,osv,osv. Men det är EN sak, folk som er villiga att utsetta säj för risker inte gillar: att legga sitt öde i andras hender. Ville du lagt ditt liv i henderna på en kar som framstår så udda som Madsen? Jag ville inte ha gjort det.

Visst. Även klättrat i norska berg men det är klart att man själv VET att man också skulle klara det på egen hand. Att lägga ödet totalt i andras händer, det skulle jag inte göra. Helt rätt.

Men detta var inget fysiskt äventyr, där det krävdes expertkunskap ... det var, som jag tolkade det, en två-timmars tur på Nautilus i Yläge. Dom stod mest i Tornet i solen och "turistade" runt och lät sig fotograferas. Vad jag kan se av det som dokumenterats.

En sak ... Jag tror att PM är en person som aldrig glömmer, det han upplever som oförätter, typ när Bengtsson via egen begäran ville dela företaget pga långvariga samarbetsproblem och Madsen i den juridiska tvisten förlorade. "Stod med kalsongerna nerdragna" som en medarbetare på RML uttryckte det.

-------------------------

Kan vara ett långskott, men två (ca) dagar innan KWs besök fick PM reda på att konkurrenten vBengtsson skulle få skjuta upp sin raket före PM. Han skulle få göra det veckan efter. So What ..? Tycker det flesta.

Men, det tror jag inte Madsen, gjorde. Han äger psykopatens lättkränkthet och ilska inom sig.

KW skulle, enligt hennes mamma, skriva ett reportage om tävlingen mellan dessa två herrar vB och PM, sedan dom 2014 delade på sig.
Intervjua dom båda.

Hon började med att intervjua Madsen.

Det var inte bra.
Senast redigerad av Remark 2017-12-03 kl. 21:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in