Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Du säger att skillnaden mellan dig och mig är att du visar med medel/bevis vad du säger medans jag bara säger och sen inte kan bevisa. Du har säkert följt tråden ett tag, det har presenterats massor med bevis för platt jord. Jag har presenterat massvis med grejer i den här tråden, bara att läsa, men tror du att de försvinner för att upprepar detta mantra. Men visst människor är svaga för upprepningar, indoktrinering, och flera av er använder den metoden. Upprepa, förneka, ställa samma fråga om och om igen.
Den platta jorden fanns som modell tidigare. Det finns en film av Eric Dubay, länk nedan, som talar om platt jordens historia.
https://www.youtube.com/watch?v=pGl8I3l-5ac
Du säger att plattjordares främsta argument är att "så är det", det är ju lögn. Som jag sa tidigare så har jag presenterat massvis med grejer och det finns en historisk modell. Globjorden bygger däremot på ockultism, data som har ockulta ursprung, och all "vetenskap" den hävdar är efterhandskonstruktioner i syfte att stödja modellen.
Men snälla, nu får du väl ändå ge dig. Det är när sådant här kommer upp som jag inte orkar hålla mig till en lugn ton.
Att tro mattematiken, egna ögonobservationer och fysiologiska experiment som bevisar att jorden är en glob är efterhandskonstruktioner för att stödja något ockultism är ju helt befängt.
Du måste förstå hur vetenskap fungerar. Uppenbart vet du inte det.
Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Angående stjärnornas rörelser så är jag inte vidare kunnig om det. Men globjordsmodellens argument att dessa rörelser bevisar rund begriper jag inte. Det ska se ut så här:
https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=wrpuU75M&id=173F2EADB20D 4E41818A585034797074C48015DA&thid=OIP.wrpuU75Mlh_l fwN4OB6edwEsBb&q=stars+rotation+on+the+equator&sim id=608010162335581065&selectedindex=1&mode=overlay &first=1
Låt oss då anta jag går väldigt fort och bestämmer mig för att gå från norra sidan av klotet till den södra under en natt. Jag går i sydlig riktning med min blick riktad åt samma håll. Jag noterar att stjärnorna rör sig ett visst håll på den norra sidan men när jag korsar ekvatorn så börjar de röra sig i motsatt riktning. Min blick är fortfarande riktad söderut. Varför ändrar de riktning, vad har ändrats?
Riktigt så fungerar det inte som du beskriver det.
Titta på den här videon:
https://youtu.be/kuQwRzQEjCc
Den visar hur stjärnhimlen roterar på södra respektive norra halvklotet.
Dom visar först hur det ser ut om man tittar åt väst, sedan öst, sedan norr och sedan söder. Samtidigt på dom två olika platserna.
Genom att du kan se en sydpolstjärna så är det bevis på att vi är på två sidor av något. Det går inte komma ifrån. Vi ser med egna ögon ett BEVIS på att det finns två sidor.
Detta är inte ockultism, inte någon NASA som mordhotar någon. Det är något som vi ALLA ser att verkligheten fungerar på detta vis.
Så, vi vet nu att det finns två sidor på jorden. Men visst, det kan ju vara två sidor av en platt jord och att det inte är en kupolen runt oss utan en glob runt den platta jorden. DÅ kan vi få se detta.
Men det betyder ju att vi kommer kunna se kanten runt den platta jorden när vi flyger från Australien till USA...
Hänger du med? Vi VET att i verkligheten är australien INTE på samma sida (av något) som USA. Detta genom att observera stjärnornas rörelse. Ingen ockultism eller NASA är inblandat i detta.
Det vi märker är att om vi reser från USA når åt söder så kommer centrum av stjärnornas rotation runt södra polstjärnan komma högre och högre upp. Först ser vi att den är långt under horisonten. Men ju närmare vi kommer ekvatorn desto högre upp kommer den. Och tillslut så ser vi den. Och den stiger högre och högre upp ju längre söderut vi kommer.
Samtidigt så kan vi se norrut under vår resa söderut hur norra polstjärnan sjunker mer och mer närmare horisonten tills en försvinner bakom horisonten. Och sedan så gå den bara längre och längre nedanför horisonten.
Och ALLT, exakt ALLT stämmer överens med en glob. Vi kan räkna ut exakt vilken latitud vi är på globen vi är genom att mäta vinkeln på norra, respektive södra polstjärnan.
Det är alltså inte så att ockultism och NASA har skapat detta med hur stjärnorna roterar runt på himlen.