2017-12-03, 16:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
wow, det var ingen dålig skillnad. Då kanske man inte ska dra förhastade slutsatser om 16-31a dec i år.
Ja, men observera att jag rättade ett par av mina egna siffror där.

Fr o m november 2016 Södermalm

1-15 nov: 90,4 kkr/m2 (67 objekt)
16-30 nov: 92,0 kkr/m2 (86 objekt)
1-15 dec: 94,2 kkr/m2 (63 objekt)
16-31 dec: 85,9 kkr/m2 (10 objekt)
1-15 jan: 97,6 kkr/m2 (36 objekt)
16-31 jan: 95,4 kkr/m2 (84 objekt)
1-14 feb: 92,7 kkr/m2 (64 objekt)
15-28 feb: 96,5 kkr/m2 (85 objekt)

Det är alltså bara precis vid Jul/Nyår som vi kan vänta oss kraftiga avvikelser. Så om någon säljare tror att han ska få mer i januari än nu, av säsongsskäl, så ser jag inte stöd för detta från förra årsskiftet. Visst var priserna något högre efter storhelgerna, men det var också en (sedan länge) allmänt stigande marknad.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-12-03 kl. 16:15.
2017-12-03, 16:19
Medlem
htdgs avatar
Vad tror ni om priser i övriga Sverige utanför storstadsregionerna? Kommer det stundande prisraset i Stockholm dra med sig priserna i hela Stockholm eller kommer huspriserna på t.ex. Gotland ligga stabilt?
2017-12-03, 16:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Vad tror ni om priser i övriga Sverige utanför storstadsregionerna? Kommer det stundande prisraset i Stockholm dra med sig priserna i hela Stockholm eller kommer huspriserna på t.ex. Gotland ligga stabilt?
Hus på Gotland har ju tveklöst en spekulationskomponent (i varje fall Visby, Fårön och strandnära), så där kommer man nog att smittas en del av att Stockholm sjunker. Däremot lär kraschen gå ganska obemärkt förbi för huspriserna i Säffle.
2017-12-03, 17:10
Medlem
Det diskuteras från och till vad det kostar med nyproduktion, kan bidra med prislistan från ett pågående nybygge i en liten norrländsk stad, nämligen Örnsköldsvik.

Blir ganska prisvärt!, troligen pga försumbar markkostnad...

http://www.nybergs.nu/media/1287/prislista-solsidan-inkl-raekneexempel.pdf
2017-12-03, 17:46
Medlem
Instinktens avatar
Tror inte följande artikel är postad (ni får ge mig stryk om så är fallet), men SVT Nyheter kör idag på webben ett litet tema om att priserna fallit mer än vad statistiken visar. Till detta hör ett case där en kvinna intervjuas som hamnade i just den situationen som spekulerats om en del, att man köpt nytt innan man sålt och sedan svettats rejält i takt med uteblivna bud. Det är första liknande caset jag sett, och därmed ett litet bevis på att sådana dramer faktiskt pågår just nu i verkligheten och inte bara i den dregglande skadeglädjesfantasin på Flashback.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hon-tvingades-sanka-priset-pa-sin-lagenhet-med-en-halv-miljon
Senast redigerad av Instinkten 2017-12-03 kl. 17:48.
2017-12-03, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wille85
Det diskuteras från och till vad det kostar med nyproduktion, kan bidra med prislistan från ett pågående nybygge i en liten norrländsk stad, nämligen Örnsköldsvik.

svindyrt tycker jag, Övik är en väldigt liten by, och dessa BR ligger en bit utanför bycentrum
2017-12-03, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wille85

Jag tyckte snarare det såg lite dyrt ut. Men jag kan har räknat lite fel i all hast eller gjort lite antaganden om taxor och så som är för låga.

Byggnadskostnad per kvm i den regionen var 2016 31'728
Markkostnad per kvm i den regionen var 2016 4'874
Lägger vi på lite för att det ä 2017 nu så skulle kostnad/kvm ligga på ca 37.7 KSEK.
60 kvm skulle då landa på 2.26 MSEK.
Tittar man i listan hittar man en sådan för 1.734 MSEK. BRF skulle då sitta på lån på den för 526 KSEK. Vilket blir ca 490 kr per månad. Avgiften är 2973.
Dvs taxor mm skulle landa på 2483/månad vilket är orimligt mycket.

Så det har kostat mer. Den ligger över snittet. Men läget kanske är bra eller det är lite lyxigt.
2017-12-03, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
svindyrt tycker jag, Övik är en väldigt liten by, och dessa BR ligger en bit utanför bycentrum

Det är helt rätt att övik är en håla men även här har jag hört talas om spekulationsköp på dessa nybyggen. Bubblan är nationell ✌️
2017-12-03, 18:27
Medlem
Kn0llas avatar
Vi närmar oss med snabba steg 2013 års priser, vi är redan på 2015s nivå. Tex denna

https://www.booli.se/annons/3045768

Undra hur många bolånetorskar som tror de kan vänta ur krisen genom att hålla inne att sälja sitt objekt, lär bli värre o värre o värre. Köp för faen inget innan slutet av nästa år tidigast.
Senast redigerad av Kn0lla 2017-12-03 kl. 18:29.
2017-12-03, 18:33
Medlem
Premium i Fredags för bostadsobligationer jämfört med statsobligationer var lägst på en månad.
Man ska väl inte dra för mycket slutsatser av det. Lär finnas en hel del annat som påverkar också.
Men inte ser vi att obligationsköparna är bekymrade. Eller rättare sagt de uppfattar risken som lägre i Fredags än för en månad sedan.
2017-12-03, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Instinkten
Tror inte följande artikel är postad (ni får ge mig stryk om så är fallet), men SVT Nyheter kör idag på webben ett litet tema om att priserna fallit mer än vad statistiken visar. Till detta hör ett case där en kvinna intervjuas som hamnade i just den situationen som spekulerats om en del, att man köpt nytt innan man sålt och sedan svettats rejält i takt med uteblivna bud. Det är första liknande caset jag sett, och därmed ett litet bevis på att sådana dramer faktiskt pågår just nu i verkligheten och inte bara i den dregglande skadeglädjesfantasin på Flashback.

Det har jag själv två om än anekdotiska exempel på. Skilsmässor där de medelålders kvinnorna är de som köpt först och det gemensamma huset inte blivit sålt. Det är fyra pers, både män och kvinnor, som berusats av de här årens exempellösa prisökningar och därmed agerat oförsiktigt. Tala om att redan uppstressad typisk svensk medelklass har ännu mer att tänka på. Ingen julefrid där inte.
2017-12-03, 19:07
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Instinkten

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hon-tvingades-sanka-priset-pa-sin-lagenhet-med-en-halv-miljon

Det kommer att bli synd om många som skrivit på köpekontrakt för nyproduktion med inflyttning under 2018. Särskilt synd om de som måste sälja sitt nuvarande boende för att betala det framtida.. 500 000 mindre än förväntat i försäljningspris kan bli en västanfläkt mot vad som komma skall. 2018 kan i o m detta bli "gamarnas år"..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in