2017-12-03, 09:34
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Det är lite besynnerligt att ingen sett både GM och Anders B strax före mordet. Varken IM, LP, NF, CV. Vi kan tvista i oändlighet om vem av dom det var, men frågan kvarstår. Var var den andra? Den enda som sett GM före mordet är Anders B, men hans historia passar inte in i något annat vittnesmål. I så fall måste han själv plockas ur handlingen.
Både vittnet CV och vittnet J-E A säger att det var nåt skumt och märkligt med AB. Verkar veta något mer, helt oberörd. Påverkad av något? Märkligt var också hans uppträdande mot sina vänner, man går inte bara iväg. Den allt för långsamma promenaden från bankomaten till mordplatsen. De eftersläntrande vännerna som aldrig dyker upp. Han gömmer sig i porten långt efter att faran är över och ger sig till känna först när polisen hittar honom i porten. Han står bara och iakttar. Tyst i det fördolda.
Han verkar inte direkt berusad heller. Kanske hade han rökt på?
Det verkar som Anders B var dold bak reklampelaren (på reklampelarens norra sida)
Citera
2017-12-03, 09:49
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Nicola F säger, Anders B lutar sig ut från Dekorimas entré, efter skotten. Det är då Nicola F och Lisbet P ser honom.
Det är flera personer som ser AB titta ut från entrén, gå in och ut och oja sig. Men LP uppgav inte att hon såg en man i blå jacka vid Dekorimas entré på Sveavägen, utan hon såg en man gå mot Dekorimas upplysta fönster, vända sig om för att betrakta scenen och sedan fortsätta springande in i gränden.

Skulle du vilja länka till den bild som du har som avatar? Alltså den obeskurna bilden?
Citera
2017-12-03, 10:26
Medlem
MossTrumss avatar
För att spinna vidare på temat ekonomiska motiv till MOP.

Under 1980-talet ömsade Skandia skinn från försäkringsbolag till internationellt finansbolag. Detta kunde ske då Skandia blivit kapitalstarka bland annat genom mycket god aktieplacering av kapitalet.

Statsminister Olof Palme som mördades den 28 februari 1986, och krigsmaterialinspektören Carl-Fredrik Algernon som oväntat blev överkörd av ett tåg och eventuellt knuffad på spåret den 15 januari 1987, var två personer som spelade en roll vad gäller svensk vapenindustri och dess exportframgångar.

Om Skandia hade aktieinnehav i svensk vapenindustri vid mitten av 80-talet låter jag vara osagt, men goda aktieplaceringar hade Skandia.
Senast redigerad av MossTrums 2017-12-03 kl. 10:28.
Citera
2017-12-03, 11:18
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det är flera personer som ser AB titta ut från entrén, gå in och ut och oja sig. Men LP uppgav inte att hon såg en man i blå jacka vid Dekorimas entré på Sveavägen, utan hon såg en man gå mot Dekorimas upplysta fönster, vända sig om för att betrakta scenen och sedan fortsätta springande in i gränden.

Skulle du vilja länka till den bild som du har som avatar? Alltså den obeskurna bilden?

Åt vilket håll Lisbet exakt var vänd/såg efter mordet, är inte klart.

bild länka > http://www.thomasladegaard.dk/wp-content/uploads/2016/01/20151113-151002-3_42Mb-1.jpg

banklokalen var snett bakom reklampelaren > http://oi66.tinypic.com/51srwy.jpg

Jag tror AB (blå linje) och LOP (röd linje) gick så här.

http://oi66.tinypic.com/2lid374.jpg
Senast redigerad av 299792458 2017-12-03 kl. 12:17.
Citera
2017-12-03, 12:58
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capodaster
När inga fler skott kommer o det är tyst tittar säkert Anders B ut från skrymmet och avvisar Lisbets blick sen om det var 10 sek eller 20 efter mordet. Jag tror så här det hände något väldigt speciellt
Jag har svårt att förstå att mördaren kunde komma så nära
När Paret Palme kommer mot mördaren måste de ju tänka varför står han där vad vill han och välja o gå längre ut i gatan-Varför gjorde inte OP det? Såg mördaren inte farlig ut? Var han rent utav bekant? Hade jag gått hem mitt i natten o varit hatad o hotad hade man varit på sin vakt och defenitivt gått längre ut eller bytt sida om man såg någon stå själv där man tänkt o gå.

Eftersom en del säger att de pratade verkar OP ha känt igen mördaren eller förväntat sig ett möte på plats . Mördaren skjuter näst intill ett påskjutet skott

Det ska inte va möjligt att springa på OP eller gå på OP - OP bör drabbats av panik vänt sig om efter den mannen som stod där för o kolla att han inte gjorde något. Men mördaren kan alltså utan att någon reagerar gå fram o skjuta ett påskjutet skott nästintill.

1. Varför går makarna Palme så nära om det står en man där borde de inte gått längre ut?
Eller är det så att mördaren lämnar sin plats i hörnet möter OP o Lisbet vid trekanten rätt långt ut på vägen OP o lisbet känner sig mer trygga o börjar gå inåt mot husväggen igen mannen går med dem låtsas va vänlig lägger axeln på ryggen o skjuter
2. Jag skulle vilja höra en sak av Lisbet som jag inte läst-Vad tänkte Lisbet när hon såg mannen stå där själv vid dekorima? blev de inte rädda? Om de blev rädda varför gick de inte längre ut eller gik över vägen?
3.Varför riskera livet genom att gå hem när det fanns taxi o säpobilar
4.Han vågar knappt stå vid fönstren mitt på dagen men går med Lisbet genom stan.
5.Någon måste hjälpa mördaren o iakta mordet från ett fönster eller någon o säga kusten är klar.
Kanske det var polisbilens roll uppe på åsen
6.Sen hade vi annat folk poliser som fanns norr och söder om sveavägen för o liksom säga det är klart o skjuta
Därför stör det mig lite att de vågade skjuta när AB var där o hans polare inne på bankomaten.
Fast AB kanske var lierad o höll koll medans de ovetande festvännerna var ovetande?
7. Lisbet såg ju mördaren när hon gick förbi eller var på väg att gå förbi-Detta har mig veterligen aldrig hört talas om-Lisbet o OP går ju förbi eller ser mördaren enligt alla vittnen-Men är det inte så att Lisbet menar på att de inte har sett någon o hon bara blir beskjuten bakifrån? I sä fal ljuger hon helt uppenbart

Slutsats: Mannen låtsas möta Palme o va på väg bort i motsatt riktning för att lura makarna att gå hyfsat nära sen prcis när de möts spelar mördaren full snackar glatt och följer med Makarna Palme invaggas i säkerhet o det smäller.

Det måste ha varit en säkerhetsman från en superhemlig org SSI KSI? Lisbet har fått ljuga enklast gör man det om man sluter sig som hon gjort -o där alla för sveriges bästa upprepar det var Christer

Sen till PU! De män som är misstänkta för mordet skulle tala in det den privatperson hörde på sin polisradio Hallå där! För jävla kallt statsministern skjuten-Säg att det kan röra sig om 10-15 personer
man kan misstänka sagt detta låt de få tala in detta o låt privatpersonen peka ut rätta rösten.

OP hade ju med flera andra inofficiella kontakter med Kgb-Nu var det mycket i görningen med Bagdad Bob o affärerna som påverkade både Cia och Kgb. Man Kan tänka sig att svenska Ssi Ib3 eller Säpo lurar Palme att någon vill ta upp något viktigt angående dessa vapenleveranser. När sen mordet är gjort tystas det ner när Lisbet berättat för HH vad samtalet handlade om gick det inte utreda pga Sveriges säkerhet. Men som det verkar lurade HH med flera Lisbet o spelade vän och gör bara som jag säger så blir allt bra Lisbet
Ytterligare en teori kan vara att OP tror sig ha hjälp skydd från HHs mannar i hemlighet dolda i säpos lokaler i huset mitt emot
Men HH har bytt sida och likaså hans män de sätter OP i en fälla i stället för att skydda han vid dessa möten som de brukar. Därför är OP orädd han tror kanske han har skydd.

Fast jag misstänker det är en feltolkning (eller övertolkning) av ett synintryck, ingen har hört dem prata med någon. LP nämner heller inget om någon ordväxling. Förvisso tror jag OP skulle kunnat växla några ord med vem som helst han råkat på som tilltalade honom så länge personen inte häver ur sig rena oförskämdheter. Men jag skulle tro att det här är fråga om att LOP och den andra personen i något läge hamnar så det står vända mot varandra, en person som står på avstånd och uppfattar detta missbedömer avståndet mellan LOP och den person hen tror de pratar med. LOP och den person de står/går vänd mot kanske ens inte ens har varandra i fokus (om LOP går och pratar med varandra).
Citera
2017-12-03, 13:13
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Citerar Leif GW Persson
"Sågar förhör
Ett av förhören med Lisbet Palme hölls av dåvarande länspolismästaren Hans Holmér och den i dag pensionerade polisen Tommy Lindström.
- Jag har aldrig sett ett sådant förhör i hela mitt liv, det är något slags terapeutiskt samtal hemma hos henne där Holmér och Tommy Lindström sitter och bluddrar och knappt kan få i stånd ett begripligt protokoll efteråt, säger Leif GW Persson.
- Det hänvisar man ofta till, att hon är hörd. Ja, morsning, skrockar han."

Det var väl inget annat syfte med "förhöret", antar jag. Så vitt jag kan bedömma har det bara hållits ett enda förhör med LP efter mordet och det är Rimborns på Sabbatsberg mordnatten. Allt efter det är "humbug" av Hans Holmér.
Holmér gjorde förståss bara det som förvänatdes av honom, det han "måste göra". Man kan inte lägga alla skuld på honom, men på bland annat media. Varför ifrågasatte ingen vad som pågick? Likadnat vid CP-rättegångarna. Varför sa ingen tydligare rent ut att helt åtalet var ett enda stort luftslott? Någon kanske gjorde det, man vad jag kan minnas så var det mest bara ett stort jävla clowneri av alltihop. Vad hände med granskande av Makten? Nu är det ju bara skit med det i svensk MSM, men det verkar ha varit uslet redan 1988.
Citera
2017-12-03, 13:15
Medlem
299792458s avatar
Nu vet jag, Inge M ser inte Anders B på grund av en vit Mitsubishi Galant (taxi) som står mitt i mellan där Inge M sitter och Anders B står. Det borde med andra ord vara möjligt att exakt beräkna var Anders B stod på trottoarkanten när han såg söderut mot Kungsgatan.

Nicola F:s observation av Anders B på trottoarkanten är ett fällande bevis. För hur kunde han veta at Anders B var där innan mordet ?
Senast redigerad av 299792458 2017-12-03 kl. 13:28.
Citera
2017-12-03, 13:27
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
As you wrote: "EFTERSOM EN DEL SÄGER ATT DE PRATADE VERKAR OP HA KÄNT IGEN MÖRDAREN ELLER FÖRVÄNTAT SIG ETT MÖTE PÅ PLATS. MÖRDAREN SKJUTER NÄST INTILL ETT PÅSKJUTET SKOTT"

I just wrote that Olof Palme was standing in the guys factory 2-3 days before the assassination - and you write about that OP and the GM "might have recognized each other"

You mean OP knew who owned the factory? I would hope he did! Why would OP waste his time flying up North and go to a factory that wasn't important?

Question for the board: What was the top 20 stocks on the Swedish stock exchange in 1985,1986? How could I find that information online? - sorry - might sound like a stupid question - but I think if one took a good look you might find a correlation between a factory visit and a top stock on Swedish stock exchange circa 1985,1986

How many different stock exchanges were there in 1985, 1986 in Sweden? Historical stock information must be available...

Eh, fabriker (eller andra arbetsplatser) kan ses som viktiga för ett dussin olika orsaker, där personlig kännedom till ägaren kanske är den minsta delen. Det kan gälla arbetstillfällen på viss ort. Ett företag med framgångsrik produkt/tjänst, eller väsentlig underleverantör för tillverkningsindustri. Politiker besöker då och då arbetsplatser som ett slags PR, riktat till viss bransch eller en viss ort.
Citera
2017-12-03, 13:35
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Åt vilket håll Lisbet exakt var vänd/såg efter mordet, är inte klart.

bild länka > http://www.thomasladegaard.dk/wp-content/uploads/2016/01/20151113-151002-3_42Mb-1.jpg

banklokalen var snett bakom reklampelaren > http://oi66.tinypic.com/51srwy.jpg

Jag tror AB (blå linje) och LOP (röd linje) gick så här.

http://oi66.tinypic.com/2lid374.jpg
Tack för bilden! Nej ,det är mycket som inte är väl dokumenterat vad det gäller förhören med vittnen. Frasen "i övrigt hade NN ingenting att tillägga" och liknande vittnar inte om något större engagemang när det gäller utredningen. Men, som jag ser det, om Stay-behind var inblandat är allt utredningsmaterial diskutabelt. Och alla PU:s slutsatser likaså.

Möjligheten att IM har rätt i att LOP mötte AB och hans grupp vid reklampelaren är en intressant utgångspunkt för en teori.
Citera
2017-12-03, 13:38
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Nu vet jag, Inge M ser inte Anders B på grund av en vit Mitsubishi Galant (taxi) som står mitt i mellan där Inge M sitter och Anders B står. Det borde med andra ord vara möjligt att exakt beräkna var Anders B stod på trottoarkanten när han såg söderut mot Kungsgatan.

Nicola F:s observation av Anders B på trottoarkanten är ett fällande bevis. För hur kunde han veta at Anders B var där innan mordet ?
Nej det är inte ett fällande bevis annat än möjligen för dem som är säkra på att NF inte mötte LOP 70 meter norrut.
Citera
2017-12-03, 13:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Någon i tråden kanske kan bekräfta eller dementera?

Jag har i bakhuvudet att jag läst någonstans att SSI och SÄPO inte drog jämnt med varandra.

Så om någon av dessa grupper cirkulerade i området och det hände några konstigheter, så kanske man helt enkelt bara hemligstämplar det hela för att det går inte att redovisa offentligt.
Att någon/några från SSI alternativt SÄPO agerade på egen hand med egen agenda.

Kan ordinarie polis utreda det hela om SSI och/eller SÄPO är inblandade?

Konflikten mellan SÄPO och den militära undtjänsten är nästan lika gammal som organistionerna själva. Frågan om vem som ska övervaka säkerhetsrisker var en het potatis redan under sena 30-talet. Detta belyses bra i Jan Bergmans "sekreterarklubben".

Vid tiden för MOP spanade SSIs Joel Haukka på höger-om-höger profilen Anders Larsson och riksdagsstenografen Bengt Henningsson som rapporterade till SÄPO om just AL.

När detta uppdagades gick utrikesminister Sten Andersson i taket och attackerade SÄPO med stor fränhet.

SÄPO slog tillbaka genom att outa JH till Svenskan som pekade på dennes kontakter med KGB. Pekade mot honom som en sannolik dubbelagent.

I den första palmeboken 1987 beskriver Thomas Kanger detta "krig" mellan SÄPO och SSI. Han är inte speciellt ljuplodande men det märks att han tar SSIs parti i konflikten.

Nämnda konfliktyta är på inget sätt unik för Sverige. Spänningen mellan civila och militära hemliga tjänster finns i stort sett i alla länder , om än i varierande grad.
Citera
2017-12-03, 13:59
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Citat:

Nej det är inte ett fällande bevis annat än möjligen för dem som är säkra på att NF inte mötte LOP 70 meter norrut.
Jag ser att du har förstått exakt vad jag tror hände

Nicola F:s två berättelser, om var han mötte/såg makarna Palme och Anders B på Sveavägen passar inte ihop med någon annans berättelse. Jag förstår inte att han lyckats med sina påhitt om var han var?
Senast redigerad av 299792458 2017-12-03 kl. 14:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in