2017-12-03, 03:10
Bannlyst
När inga fler skott kommer o det är tyst tittar säkert Anders B ut från skrymmet och avvisar Lisbets blick sen om det var 10 sek eller 20 efter mordet. Jag tror så här det hände något väldigt speciellt
Jag har svårt att förstå att mördaren kunde komma så nära
När Paret Palme kommer mot mördaren måste de ju tänka varför står han där vad vill han och välja o gå längre ut i gatan-Varför gjorde inte OP det? Såg mördaren inte farlig ut? Var han rent utav bekant? Hade jag gått hem mitt i natten o varit hatad o hotad hade man varit på sin vakt och defenitivt gått längre ut eller bytt sida om man såg någon stå själv där man tänkt o gå.

Eftersom en del säger att de pratade verkar OP ha känt igen mördaren eller förväntat sig ett möte på plats. Mördaren skjuter näst intill ett påskjutet skott

Det ska inte va möjligt att springa på OP eller gå på OP - OP bör drabbats av panik vänt sig om efter den mannen som stod där för o kolla att han inte gjorde något. Men mördaren kan alltså utan att någon reagerar gå fram o skjuta ett påskjutet skott nästintill.

1. Varför går makarna Palme så nära om det står en man där borde de inte gått längre ut?
Eller är det så att mördaren lämnar sin plats i hörnet möter OP o Lisbet vid trekanten rätt långt ut på vägen OP o lisbet känner sig mer trygga o börjar gå inåt mot husväggen igen mannen går med dem låtsas va vänlig lägger axeln på ryggen o skjuter
2. Jag skulle vilja höra en sak av Lisbet som jag inte läst-Vad tänkte Lisbet när hon såg mannen stå där själv vid dekorima? blev de inte rädda? Om de blev rädda varför gick de inte längre ut eller gik över vägen?
3.Varför riskera livet genom att gå hem när det fanns taxi o säpobilar
4.Han vågar knappt stå vid fönstren mitt på dagen men går med Lisbet genom stan.
5.Någon måste hjälpa mördaren o iakta mordet från ett fönster eller någon o säga kusten är klar.
Kanske det var polisbilens roll uppe på åsen
6.Sen hade vi annat folk poliser som fanns norr och söder om sveavägen för o liksom säga det är klart o skjuta
Därför stör det mig lite att de vågade skjuta när AB var där o hans polare inne på bankomaten.
Fast AB kanske var lierad o höll koll medans de ovetande festvännerna var ovetande?
7. Lisbet såg ju mördaren när hon gick förbi eller var på väg att gå förbi-Detta har mig veterligen aldrig hört talas om-Lisbet o OP går ju förbi eller ser mördaren enligt alla vittnen-Men är det inte så att Lisbet menar på att de inte har sett någon o hon bara blir beskjuten bakifrån? I sä fal ljuger hon helt uppenbart

Slutsats: Mannen låtsas möta Palme o va på väg bort i motsatt riktning för att lura makarna att gå hyfsat nära sen prcis när de möts spelar mördaren full snackar glatt och följer med Makarna Palme invaggas i säkerhet o det smäller.

Det måste ha varit en säkerhetsman från en superhemlig org SSI KSI? Lisbet har fått ljuga enklast gör man det om man sluter sig som hon gjort -o där alla för sveriges bästa upprepar det var Christer

Sen till PU! De män som är misstänkta för mordet skulle tala in det den privatperson hörde på sin polisradio Hallå där! För jävla kallt statsministern skjuten-Säg att det kan röra sig om 10-15 personer
man kan misstänka sagt detta låt de få tala in detta o låt privatpersonen peka ut rätta rösten.

OP hade ju med flera andra inofficiella kontakter med Kgb-Nu var det mycket i görningen med Bagdad Bob o affärerna som påverkade både Cia och Kgb. Man Kan tänka sig att svenska Ssi Ib3 eller Säpo lurar Palme att någon vill ta upp något viktigt angående dessa vapenleveranser. När sen mordet är gjort tystas det ner när Lisbet berättat för HH vad samtalet handlade om gick det inte utreda pga Sveriges säkerhet. Men som det verkar lurade HH med flera Lisbet o spelade vän och gör bara som jag säger så blir allt bra Lisbet
Ytterligare en teori kan vara att OP tror sig ha hjälp skydd från HHs mannar i hemlighet dolda i säpos lokaler i huset mitt emot
Men HH har bytt sida och likaså hans män de sätter OP i en fälla i stället för att skydda han vid dessa möten som de brukar. Därför är OP orädd han tror kanske han har skydd.
Senast redigerad av capodaster 2017-12-03 kl. 03:48.
Citera
2017-12-03, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capodaster
När inga fler skott kommer o det är tyst tittar säkert Anders B ut från skrymmet och avvisar Lisbets blick sen om det var 10 sek eller 20 efter mordet. Jag tror så här det hände något väldigt speciellt
Jag har svårt att förstå att mördaren kunde komma så nära
När Paret Palme kommer mot mördaren måste de ju tänka varför står han där vad vill han och välja o gå längre ut i gatan-Varför gjorde inte OP det? Såg mördaren inte farlig ut? Var han rent utav bekant? Hade jag gått hem mitt i natten o varit hatad o hotad hade man varit på sin vakt och defenitivt gått längre ut eller bytt sida om man såg någon stå själv där man tänkt o gå.

Eftersom en del säger att de pratade verkar OP ha känt igen mördaren eller förväntat sig ett möte på plats. Mördaren skjuter näst intill ett påskjutet skott

Det ska inte va möjligt att springa på OP eller gå på OP - OP bör drabbats av panik vänt sig om efter den mannen som stod där för o kolla att han inte gjorde något. Men mördaren kan alltså utan att någon reagerar gå fram o skjuta ett påskjutet skott nästintill.

1. Varför går makarna Palme så nära om det står en man där borde de inte gått längre ut?
Eller är det så att mördaren lämnar sin plats i hörnet möter OP o Lisbet vid trekanten rätt långt ut på vägen OP o lisbet känner sig mer trygga o börjar gå inåt mot husväggen igen mannen går med dem låtsas va vänlig lägger axeln på ryggen o skjuter
2. Jag skulle vilja höra en sak av Lisbet som jag inte läst-Vad tänkte Lisbet när hon såg mannen stå där själv vid dekorima? blev de inte rädda? Om de blev rädda varför gick de inte längre ut eller gik över vägen?
3.Varför riskera livet genom att gå hem när det fanns taxi o säpobilar
4.Han vågar knappt stå vid fönstren mitt på dagen men går med Lisbet genom stan.
5.Någon måste hjälpa mördaren o iakta mordet från ett fönster eller någon o säga kusten är klar.
Kanske det var polisbilens roll uppe på åsen
6.Sen hade vi annat folk poliser som fanns norr och söder om sveavägen för o liksom säga det är klart o skjuta
Därför stör det mig lite att de vågade skjuta när AB var där o hans polare inne på bankomaten.
Fast AB kanske var lierad o höll koll medans de ovetande festvännerna var ovetande?
7. Lisbet såg ju mördaren när hon gick förbi eller var på väg att gå förbi-Detta har mig veterligen aldrig hört talas om-Lisbet o OP går ju förbi eller ser mördaren enligt alla vittnen-Men är det inte så att Lisbet menar på att de inte har sett någon o hon bara blir beskjuten bakifrån? I sä fal ljuger hon helt uppenbart

Slutsats: Mannen låtsas möta Palme o va på väg bort i motsatt riktning för att lura makarna att gå hyfsat nära sen prcis när de möts spelar mördaren full snackar glatt och följer med Makarna Palme invaggas i säkerhet o det smäller.

Det måste ha varit en säkerhetsman från en superhemlig org SSI KSI? Lisbet har fått ljuga enklast gör man det om man sluter sig som hon gjort -o där alla för sveriges bästa upprepar det var Christer

Sen till PU! De män som är misstänkta för mordet skulle tala in det den privatperson hörde på sin polisradio Hallå där! För jävla kallt statsministern skjuten-Säg att det kan röra sig om 10-15 personer
man kan misstänka sagt detta låt de få tala in detta o låt privatpersonen peka ut rätta rösten.

As you wrote: "EFTERSOM EN DEL SÄGER ATT DE PRATADE VERKAR OP HA KÄNT IGEN MÖRDAREN ELLER FÖRVÄNTAT SIG ETT MÖTE PÅ PLATS. MÖRDAREN SKJUTER NÄST INTILL ETT PÅSKJUTET SKOTT"

I just wrote that Olof Palme was standing in the guys factory 2-3 days before the assassination - and you write about that OP and the GM "might have recognized each other"

You mean OP knew who owned the factory? I would hope he did! Why would OP waste his time flying up North and go to a factory that wasn't important?

Question for the board: What was the top 20 stocks on the Swedish stock exchange in 1985,1986? How could I find that information online? - sorry - might sound like a stupid question - but I think if one took a good look you might find a correlation between a factory visit and a top stock on Swedish stock exchange circa 1985,1986

How many different stock exchanges were there in 1985, 1986 in Sweden? Historical stock information must be available...
Citera
2017-12-03, 04:03
Bannlyst
Kan man finna ekonomiska motiv?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ekonomi%C3%A5ret_1984
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ekonomi%C3%A5ret_1985
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ekonomi%C3%A5ret_1986
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ekonomi%C3%A5ret_1987
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ekonomi%C3%A5ret_1988
https://www.svd.se/tio-svenska-borsklassiker-som-forsvann#sida-2 Skandia köptes upp av ett sydafrikanskt bolag på 2000-talets början

Genom lagen ( 1985:571.) om värdepappersmarknaden infördes straffsank- tionerade förbud mot s. k. insiderhandel med aktier oeh vissa andra papper som getts ut av börsbolag eller UTC-bolag. Förbuden avser handel grundad på viss information om ett enskilt företag vilken ännu inte offentliggjorts
Senast redigerad av capodaster 2017-12-03 kl. 04:09.
Citera
2017-12-03, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Även det här är ett intressant och omdiskuterat ämne - de sista sekunderna före skotten.

Här tycks det vara möjligt att ha en mängd uppfattningar.

En sak som vi behöver väga in är då att taxichauffören Anders Delsborn säger att paret Palme med ryggarna mot Sveavägen står och talar med en man som står vid skyltfönstret vänd ut mot Sveavägen.

Det tolkar jag som att de inte "stod och pratade" utan att paret Palme långsamt gick in mot Dekorima där GM då stod och väntade.

Även Inge Morelius talar om att GM stod och väntade vid entrédörren till Dekorima.

Dock krockar denna tolkning med Cecilia Anderstedts uppgift att en man gick bakom paret Palme och att de alla tre sneddade in mot Dekorima från trottoarkanten. Hon trodde till och med att alla tre kommit från andra sidan av Sveavägen.

Det finns ingen uppgift på att Anders B stod vid reklampelaren och sneddade in mot Dekorima bakom paret Palme.

En annan besynnerlighet är varför Inge Morelius sekunderna före mordet inte såg 4 personer på mordplatsen - AB, GM och paret Palme. AB befann sig ju oerhört nära och borde för en utomstående betraktare ha "tillhört samma grupp".

Morelius säger väl att han såg AB senare om jag minns rätt.

Det är mycket med det jordiska.
Det är lite besynnerligt att ingen sett både GM och Anders B strax före mordet. Varken IM, LP, NF, CV. Vi kan tvista i oändlighet om vem av dom det var, men frågan kvarstår. Var var den andra? Den enda som sett GM före mordet är Anders B, men hans historia passar inte in i något annat vittnesmål. I så fall måste han själv plockas ur handlingen.
Både vittnet CV och vittnet J-E A säger att det var nåt skumt och märkligt med AB. Verkar veta något mer, helt oberörd. Påverkad av något? Märkligt var också hans uppträdande mot sina vänner, man går inte bara iväg. Den allt för långsamma promenaden från bankomaten till mordplatsen. De eftersläntrande vännerna som aldrig dyker upp. Han gömmer sig i porten långt efter att faran är över och ger sig till känna först när polisen hittar honom i porten. Han står bara och iakttar. Tyst i det fördolda.
Han verkar inte direkt berusad heller. Kanske hade han rökt på?
Senast redigerad av gida 2017-12-03 kl. 04:31.
Citera
2017-12-03, 08:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
I mitt fall är det så att jag säger att Lisbet troligen såg Björkman eftersom hon talar om den kompakta kroppen och den bulliga täckjackan.
(...)
Ja precis så är det, att du låter två ord måla upp en bild av en satt person med en mycket bullig täckjacka.

Jag tror hon såg en muskulös person i en täckjacka som inte var så bullig.
Citera
2017-12-03, 08:23
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
I was looking for individual company info on "biggest gain" for Years 1985, 1986
Citat:
År 1983 överfördes Skandias internationella verksamhet till ett dotterbolag – Skandia International, som sedan börsnoterades 1985. På så sätt skildes verksamheterna på hemmamarknaden och i utlandet åt ekonomiskt. *** Den internationella verksamheten återköptes 1988 delvis för att Skandia skulle kunna satsa på fondförsäkring internationellt. *** Under 1990-talet ömsade Skandia skinn och blev ett globalt finansbolag som erbjöd kunder att placera sina sparmedel i allehanda fonder i olika länder.
Citat: http://www.skandiahistoria.se/bolaget/internationella-skandia/

Skandia var känt som ett mycket framgångsrikt företag åren 1985-86. De hade blivit Sveriges nr 1 som börsklippare vad gällde placeringar 1985-86!

Edit:
Citat:
Genom lagen ( 1985:571.) om värdepappersmarknaden infördes straffsanktionerade förbud mot s. k. insiderhandel med aktier och vissa andra papper som getts ut av börsbolag eller UTC-bolag. Förbuden avser handel grundad på viss information om ett enskilt företag vilken ännu inte offentliggjorts
Citerat från inlägg 89030 av Capodaster
Senast redigerad av MossTrums 2017-12-03 kl. 08:41.
Citera
2017-12-03, 09:00
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Det finns ingen uppgift på att Anders B stod vid reklampelaren och sneddade in mot Dekorima bakom paret Palme.
Nicola F säger Anders B var vid reklampelaren 5-10 meter bakom paret Palme (se bild från rekonstruktion)

http://oi64.tinypic.com/avfpkx.jpg

Anders B säger att han gick 5-7 meter efter makarna Palme (se förhör)

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMYVJEZFdMUGt4Vzg/view

Anders B måste ha sneddade in mot Dekorima från reklampelaren, var Nicola F såg honom (se bild från rekonstruktion)
Citera
2017-12-03, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Citat: http://www.skandiahistoria.se/bolaget/internationella-skandia/

Skandia var känt som ett mycket framgångsrikt företag åren 1985-86. De hade blivit Sveriges nr 1 som börsklippare vad gällde placeringar 1985-86!

Edit:
Citerat från inlägg 89030 av Capodaster

What other company would be considered - ett "framgångsrikt företag åren 1985-86. Ett av Sveriges börsklippare" - besides Skandia?
Citera
2017-12-03, 09:12
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Andra vittnen såg att AB snabbt gick in mot Dekorimas entré strax efter skotten, varför LP inte kan ha sett honom direkt efter mordet.
Nicola F säger, Anders B lutar sig ut från Dekorimas entré, efter skotten. Det är då Nicola F och Lisbet P ser honom.
Citera
2017-12-03, 09:16
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
I was looking for individual company info on "biggest gain" for Years 1985, 1986
Skandia omtalades som börsklippare i stort format i svenska finanstidningar åren 1985/86.

För alla med aktiekunskaper är det känt att vapenindustrin i rätt tid varit en kassako för stora placerare.

Så har den kapitalstarka Svenska kyrkan rönt kritik för sina aktieplaceringar i vapenindustrin.
Källa: http://www.dagen.se/svenska-kyrkan-bryter-mot-etiska-regler-ager-aktier-i-vapenindustri-1.190178
Citera
2017-12-03, 09:22
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Han kan väl inte ha varit dold av reklampelaren? Den stod väl längre norrut än 3-5 meter?
Reklampelaren är praktiskt taget vid banklokalen. Den blå dörren på bilden i min avatar (bakom reklampelaren) är banklokalen. Anders B säger att han var på trottoarkanten och lite söder om banklokalen, när han gick ut för att se mot Kungsgatan.

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMYVJEZFdMUGt4Vzg/view
Citera
2017-12-03, 09:33
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
What other company would be considered - ett "framgångsrikt företag åren 1985-86. Ett av Sveriges börsklippare" - besides Skandia?
Vid sidan om sin försäkringsverksamhet hade Skandia börsplaceringar i mycket stort format - precis som svenska kyrkan - och var framgångsrika just 1985-86.
Traditionella svenska företag med tillverkning på en internationell marknad var förstås framgångsrika åren 1985-86 men där intjänades inte pengarna genom aktieplaceringar: ASEA, Atlas Copco, Sandviken och förstås IT-jätten/telefon Ericsson som gjorde miljardvinster per år under 80-talets senare hälft.

Edit: Skandia kan man associera till svensk vapenindustri genom stora aktieinnehav eventuellt, men knappast ASEA, Atlas Copco, Sandviken och Ericsson för att koppla ämnet till MOP.
Senast redigerad av MossTrums 2017-12-03 kl. 09:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in