Citat:
Ursprungligen postat av
german-reporter
Som har påpekats, i de -få- länder jag känner till finns det mycket strängare krav på amortering, i mitt tycke är det rimligt. Det finns mindre utrymme för bolånetorskar/lånslavar/människor hos kronofogden helt enkelt.
Hur mycket kreditförluster har bankerna från bolåntagare?
Är det verkligen optimalt som dom gör?
Är det inte mer optimalt att låna ut mer och ta lite mer kreditförluster?
Något att begrunda.
Kan också vara så att Sverige är mer digitaliserat och bankerna har bättre koll på till vad folk lånar. Du kommer inte att gå i land med att betala för mycket för en bostad och låna till det.
Citat:
Ursprungligen postat av
german-reporter
Den här procenten som diskuteras??? ehhh... OKok. Om man inte kan amortera den ynka procenten menar jag att man kanske borde nedgradera sin bostad redan nu. Hårdare krav och högre räntor kommer inte smygande, ser mer ut som nästa vecka om man tittar i Magdalenas lador...
Bankerna är väldigt restriktiva i sin utlåning. Alla har goda möjligheter att amortera. De måste bara ge upp lite av sin (lyx)konsumtion.
Citat:
Ursprungligen postat av
german-reporter
Att vara ett så högbelånat folk är inte hälsosammt alls.
Vilken soliditet skulle du säga är rimligt?
Citat:
Ursprungligen postat av
german-reporter
lulz till Alpha som nyligen (med så många inlägg är det svårt att komma ihåg om det var igår eller idag...) skrev något om att låna pengar till att köpa aktier. På riktigt??? Att låna pengar för att köpa aktier?? Bat shit crazy man!!!! Banken kommer -hoppas jag- att säga nej i detta land också....
Det är inte bankerna som är långivaren till det, utan mäklarna. Det är inga problem att belåna värdepapper.
Du gör t ex så att du beräknar ditt sharpe och använder kellys formel för beräkna belåningsgrad. Eller half-Kelly om du är rädd för de långa svansarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
german-reporter
Som fd egenföretagare och med en någorlunda blick i faktura branschen kan jag säga att det tyvärr skiter sig rejält för många. Inte alltid självförvållat heller.
Förvånad att så många har satt sig i den situationen de nu är i, högbelånande i luftslott, iofs med nytt kakel och fina köksluckor... Men 90talet och den krashen var fan inte så länge sen. Känns som om alla "miljonärer" i STHLM har glömt det..
Näringsliv är hög risk. Det är där bankerna åker på sina kreditförluster.
Citat:
Ursprungligen postat av
german-reporter
ps.
Intressant att bubblan i Kina verkar helt och hållet ignoreras i denna tråd? Tror de var alpha som pekade på ett dyrt objekt i HK och menade att "the sky is the limit". Lulz
Den sk bubblan i Kina baserar sig mest på div okunskap skulle jag säga.
Det har varit en svår inflationsekonomi, och hur pensionssparar du i en sådan? Inte bankkonto precis. Utan man köper bostäder. Med den urbanisering de haft så är bostadsköp i växande orter lågrisksparande.
Nu sparades det väl lite väl mycket så Regeringen satte en gräns på två bostäder. Det fick ju inte äventyra urbaniseringen.
Hongkong är väldigt populärt. Därför är snittet på 14 kvm/person. Stockholm med sina 34 kvm/pers har en bit kvar. Stockholm är i världen ungefär som Arboga är i Sverige. Vill man nu att Sverige skall ha en lite mer ansedd position så måste Stockholm växa och tillväxten sjuda.
(Tom landsbygdspartiet SD har insett det och blivit mer villiga till arbetskraftsinvandring).