2017-12-03, 09:55
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Över tid är det inte alls säkert risken ens blir högre eftersom du med detta sätt sannolikt får ned skulden snabbare.

Man måste älska FB för såna här råd..
bättre att spela dobbel med pengarna än att betala av lån.. tänk om man vinner, då kan man betala av mer.
2017-12-03, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av german-reporter
Som har påpekats, i de -få- länder jag känner till finns det mycket strängare krav på amortering, i mitt tycke är det rimligt. Det finns mindre utrymme för bolånetorskar/lånslavar/människor hos kronofogden helt enkelt.
Hur mycket kreditförluster har bankerna från bolåntagare?
Är det verkligen optimalt som dom gör?
Är det inte mer optimalt att låna ut mer och ta lite mer kreditförluster?
Något att begrunda.

Kan också vara så att Sverige är mer digitaliserat och bankerna har bättre koll på till vad folk lånar. Du kommer inte att gå i land med att betala för mycket för en bostad och låna till det.

Citat:
Den här procenten som diskuteras??? ehhh... OKok. Om man inte kan amortera den ynka procenten menar jag att man kanske borde nedgradera sin bostad redan nu. Hårdare krav och högre räntor kommer inte smygande, ser mer ut som nästa vecka om man tittar i Magdalenas lador...
Bankerna är väldigt restriktiva i sin utlåning. Alla har goda möjligheter att amortera. De måste bara ge upp lite av sin (lyx)konsumtion.

Citat:
Att vara ett så högbelånat folk är inte hälsosammt alls.
Vilken soliditet skulle du säga är rimligt?

Citat:
lulz till Alpha som nyligen (med så många inlägg är det svårt att komma ihåg om det var igår eller idag...) skrev något om att låna pengar till att köpa aktier. På riktigt??? Att låna pengar för att köpa aktier?? Bat shit crazy man!!!! Banken kommer -hoppas jag- att säga nej i detta land också....
Det är inte bankerna som är långivaren till det, utan mäklarna. Det är inga problem att belåna värdepapper.
Du gör t ex så att du beräknar ditt sharpe och använder kellys formel för beräkna belåningsgrad. Eller half-Kelly om du är rädd för de långa svansarna.

Citat:
Som fd egenföretagare och med en någorlunda blick i faktura branschen kan jag säga att det tyvärr skiter sig rejält för många. Inte alltid självförvållat heller.
Förvånad att så många har satt sig i den situationen de nu är i, högbelånande i luftslott, iofs med nytt kakel och fina köksluckor... Men 90talet och den krashen var fan inte så länge sen. Känns som om alla "miljonärer" i STHLM har glömt det..
Näringsliv är hög risk. Det är där bankerna åker på sina kreditförluster.

Citat:
ps.
Intressant att bubblan i Kina verkar helt och hållet ignoreras i denna tråd? Tror de var alpha som pekade på ett dyrt objekt i HK och menade att "the sky is the limit". Lulz
Den sk bubblan i Kina baserar sig mest på div okunskap skulle jag säga.
Det har varit en svår inflationsekonomi, och hur pensionssparar du i en sådan? Inte bankkonto precis. Utan man köper bostäder. Med den urbanisering de haft så är bostadsköp i växande orter lågrisksparande.

Nu sparades det väl lite väl mycket så Regeringen satte en gräns på två bostäder. Det fick ju inte äventyra urbaniseringen.

Hongkong är väldigt populärt. Därför är snittet på 14 kvm/person. Stockholm med sina 34 kvm/pers har en bit kvar. Stockholm är i världen ungefär som Arboga är i Sverige. Vill man nu att Sverige skall ha en lite mer ansedd position så måste Stockholm växa och tillväxten sjuda.
(Tom landsbygdspartiet SD har insett det och blivit mer villiga till arbetskraftsinvandring).
2017-12-03, 10:18
Medlem
envackerblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jag räknade tidigare ut att detta extra amorteringskrav kommer att påverka 1.5% av bolåntagarna. Låt oss säga 3% i Stockholm Sth. Det är väl inte givet att det blir någon prissänkning.
Du räknar som en kratta!
extra amorteringskrav kommer att påverka minst 30 % av bolåntagarna. Då skuldkvoten i Stockholm är så hög som 5.
2017-12-03, 10:19
Medlem
Citat:
trodde att alpha menade (och skrev ett antal ggr?!?) att det inte fanns spekulanter på bostadsmarknaden???
att i sverige köper man för att bo, etc etc
Nu när det pratas så mycket om spekulation blir man ju lite inspirerad.
2017-12-03, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av envackerblomma
Du räknar som en kratta!
extra amorteringskrav kommer att påverka minst 30 % av bolåntagarna. Då skuldkvoten i Stockholm är så hög som 5.
Jag lutade mig mot data från FI. Menar du att dom har fel och du har rätt?
Visa gärna hur du räknar eller visa var jag gick fel. Om du kan.
2017-12-03, 10:29
Medlem
envackerblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jag lutade mig mot data från FI. Menar du att dom har fel och du har rätt?
Visa gärna hur du räknar eller visa var jag gick fel. Om du kan.
Länka till din uträkning tack.
Jag har rätt. Skuldkvot 5
2017-12-03, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Den där analysen är nog lite daterad, det var innan asylhösten 2015, idag bor 22,7% av landets befolkning i länet(och ca 25% av landets barn föds i länet), befolkningsökningen kommer nog att sjunka lite(det är mitt base case), men jag tror ändå att befolkningen i länet kommer vara runt 3 miljoner 2045.
Ja, den var nog 3 år gammal. Men om 25% av alla barn föds i Stockholms län så är det väl bara en tidsfråga. Givet att folk inte migrerar ut ur länet.

Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
För att prognoserna skall hålla måste migration vara fortsatt rätt hög, och det är ingen garanti, skulle invandringspolitiken bli mer restriktiv så får man omvärdera.
Man skulle väl kunna tänka sig att andelen 25% kan gälla. Men just numerären kan väl vara avhängig av immigrationen.
Sedan skulle jag nog kunna tänka mig att det har stor betydelse vilken immigration det är.

Följande kan vara lite intressant att begrunda:
http://befolkningsprognoser.se/levande-landskap/
Det är lila regionen som försörjer landet. Inkomst- och utbildningsnivån är mycket hög. Den vill man då ska öka i omfattning.
Och gula & blå avvecklas, då de mer utgör en belastning. (Jag har uppfattat det som ett en hel del här i forumet håller till vid ringens kant i gula/blå regioner. Dvs kan inte räkna, är extremt fixerade vid offentlig spending aka välfärd, och förbittrade).

(Notera att Stockholms kommun är orange. Inte lila).
2017-12-03, 10:44
Medlem
Citat:
Den finns naturligtvis i tråden om amorteringskravet. Var i all världen tänkt du dig annars. Svara där och gå inte off topic här.

Citat:
Jag har rätt.
Jag hade väntat mig lite högre nivå på räknekunskaperna.
2017-12-03, 10:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Man måste älska FB för såna här råd..
bättre att spela dobbel med pengarna än att betala av lån.. tänk om man vinner, då kan man betala av mer.

När man gör en riskbedömning måste man se helheten och den är i det här fallet att månadssparande i börsen har mycket låg risk, jag har visat det tidigare i tråden och om du har missat det kan vi diskutera saken igen.

Den svagt ökade risken på kort sikt ska ställas mot den minskade risken på lite längre sikt att förmögenheten och bufferten ökar snabbare.

Detta är fakta och inget tyckande.
2017-12-03, 10:50
Medlem
Citat:

Gott att sitta i HR med skuldkvot -5. Sittande och tittar på alla som som dygnet runt sitter i sin förnekelse i att skuldsättningen på lägenheter är en bomb.

Dom "lyckliga" som idag "får lov" köpa till skuldkvot 4,5 med sin sammanlagda månadslön på 80 000 på sina fina IT jobb kan bli arbetslösa ganska så kvickt (inte så väldigt längesedan det hände förra gången) och vips är skuldkvoten 9,02.

Mäklarspråk VÄLSKÖTT FÖRENING = konkursfärdig

https://www.sydsvenskan.se/2017-12-03/maklare-saljer-lagenheter-som-kan-bli-vardelosa
Senast redigerad av Guldbagge 2017-12-03 kl. 10:54.
2017-12-03, 10:59
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:

Vill oxå minnas att FI hävdade att amorteringskravet kommer att beröra 1%....sen fattar jag inte. Har inte bankerna en gräns för att få låna pengar på 4,5? Så om bankerna följde reglerna skulle ingen bli berörd?
2017-12-03, 11:01
Medlem
Lite spännande att det skakar, blir intressant då. Men det är tråkigt att det är ganska mycket gamla objekt som kommer ut igen, när man kollar efter något man gillar vill man ju inte se sådant man ratat i ny skepnad.

Hoppas själv på att hitta något jag vill ha snart, hade varit skoj med en flytt.

Stora frågan blir väl hur marknaden reagerar på amorteringskravet, både innan och efter.
Senast redigerad av Akt 2017-12-03 kl. 11:04.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in