2017-12-02, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Jag har ganska så bra koll på detta därför att jag tar del av vad experter säger. Det finns flera som sagt en del om USAs anti-ballitiska försvar. Vill man kan man lyssna på en podcast om detta med bl a Jeffrey Lewis:

Den andra länken, direkt till podcasten.

97% Invincible
"President Trump said each of the missile defense interceptors at the
Ground-based Midcourse Defense site in Alaska has a 97% chance of shooting down a North Korean missile and that two would have a 100% chance. Statistics don't work like that, at least that's not
how it was taught where Jeffrey and Aaron went to school. We discuss
how to think about missile defenses and statistical risk, while Scott
joins us to explain the online calculator he built for just such a
problem."
http://armscontrolwonk.libsyn.com/97-invincible
http://traffic.libsyn.com/armscontrolwonk/64.mp3?dest-id=228079

En ny podcast som handlar om Hwasong-15 och som jag planerar på att lyssna på idag:

North Korea's Big Frickin' Missile
"North Korea tested a new ICBM called the Hwasong-15. We'll keep these show notes brief. Its frickin’ huge. Aaron, Jeffrey, and Scott discuss the missile, the launch site, the truck that carried it, and its oh-so-roomy payload."
http://armscontrolwonk.libsyn.com/north-koreas-big-frickin-missile
http://traffic.libsyn.com/armscontrolwonk/70.mp3?dest-id=228079

Här finns alla episoder från Jeffrey Lewis et al på iTunes:
https://itunes.apple.com/us/podcast/arms-control-wonk/id872594726

Tack SecundusSilent för länkarna
Jag har följt dessa personer under en ganska lång tid och har konstaterat att de är duktiga i sina analyser.
I allmänhet är det en subjektiv åsikt de framför och man får inte ta det som en absolut sanning. Ofta är de dock väldigt underhållande
Kommer att lyssna på dina länkade podar under kvällen.

/Ingenjör Alsson
Citera
2017-12-02, 21:40
Medlem
Om man läser runt lite så förefaller allt fler tveksamma till att stridsspetsen från Hwasong-15 klarar att nå jorden utan att brinna upp.

En av många svårigheter för de Nordkoreanska ingenjörerna är att det är synnerligen svårt att testa och ännu svårare att verifiera. Att få stridsspetsen osäkrad är ytterligare en viktig detalj som inte är lätt att få verifierat.

Just nu är Nordkoreas hot bara ett hot som inte kan verkställas

/Ingenjör Alsson
Citera
2017-12-02, 21:48
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Få talar om det riktigt stora hotet från Nordkorea, EMP:s, som skulle kunna ta död på 90% av USA:s befolkning inom ett år efter attacken:
https://www.youtube.com/watch?v=97pgMBkiOEk
Citera
2017-12-02, 23:21
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Få talar om det riktigt stora hotet från Nordkorea, EMP:s, som skulle kunna ta död på 90% av USA:s befolkning inom ett år efter attacken:
https://www.youtube.com/watch?v=97pgMBkiOEk

knappelunda, var å varannan whitetrash i staterna är ju en doomsday prepper med komplett skyddsrum och mat för sju-åtta svåra år.. ett par miljoner börsmäklare och hipsters lär stryka med efter 24H men det vore ju bara ett plus..
Citera
2017-12-02, 23:28
Medlem
Tveksamt om det föreligger ett allvarligt hot mot Usa i och med nordkoreas ICBM:s dock. Kärnvapen och då särskilt de grövre varianterna i form av vätebomber är ju ganska farliga men de blir bara riktigt farliga om de träffar mitt i ett tätbebyggt område.

Nordkoreanerna kan väl dra iväg ett långskott och sikta mitt på nordamerika. Då finns det en viss risk att det blir stor lokal förödelse vid nedslaget men hela Usa utplånas ej. Om fyrverkeriet landar mitt i en sjö eller mitt ute i en skog så är det inte ens säkert att det blir några personskador överhuvudtaget. Inte kortsiktigt åtminstone. Viss påverkan på infrastruktur och viss förhöjd cancerrisk långsiktigt men ändå ett ganska hanterbart problem för amerikanarna.

Det kräver väl en del i form av kommunikationsinfrastruktur för att dra iväg en raket och få den att pricka mitt i NY eller annan större stad alltså. Den tekniken kan nordkoreanerna bara ha om de har ett intimt samarbete med andra stater föreställer jag mej. Alternativt skulle de kunna avfyra raketer från en plats i närheten av Usa för att få större precision, via ubåt t.ex. Eller via civilt ytgående fartyg som byggts om på något sätt eller liknande, men det senare verkar nästan omöjligt att genomföra.

Så det kan finnas ett verkligt kärnvapenhot mot usa, men det behöver inte betyda att det kommer kosta många amerikanska liv vid ett krig.
Citera
2017-12-03, 00:28
Medlem
Eurypteridas avatar
Det är bara ett rymdprogram och ett ganska spännande sådant. Alla rymdprogram sedan V2 har haft militär potential. På 60-talet kunde man läsa om återinträde i atmosfären i serietidningar så det är nog minsta problemet. Än så länge skjuter de bara lösskott men om två veckor kan det vara dags för nästa demonstration.
Gissingsvis på 10000 km.
Citera
2017-12-03, 01:59
Medlem
SecundusSilents avatar
Hur ligger DFR Korea till i världen då det gäller undernäring?

Propagandan säger ju att detta är ett av de hemskaste länderna i världen, eller hur? Men t ex Filipinerna är värre drabbat. Kommer du ihåg om du ideligen får läsa om svält och undernäring i Filipinerna?

Jag kollade på FNs rapport för det som kallas "stunting"(hämmad fysiskt och mental utveckling) orsakad av undernäring. Här kan man tänka sig att DFR Korea som ju drabbades hårt på 90-talet efter Sovjets fall och som varit drabbade av allt hårdare sanktioner skulle ligga i botten av världens länder, inte sant?

I själva verket ligger landet i mitten, på plats 84. Tyskland ligger på plats 1 och Timor-Leste har värst stunting bland de länder som finns med i statistiken. Länder som inte alls varit drabbade av den typen av problem som DFRK har och som i övrigt haft en ganska god ekonomisk tillväxt, sådana som Indien ligger på plats 114. Filipinerna skulle man kunna tänka sig skulle ligga högre, men ligger på plats 88. Ni som rest i Filipinerna kan ju då försöka föreställa er hur det är i DFRK, vars barn således ligger bättre till. Även ett så pass rikt land som Indonesien ligger långt bakom DFRK, på plats 108.

Slutsatsen är given: tro inte all proapaganda. DFRK presterar bra efter sina förutsättningar, trots sanktioner och trots att det är tvunget att lägga så pass mycket resurser på försvaret. Dessutom ger FN bra betyg åt DFRK som anses ha en god utveckling. Vi får hoppas att sanktionerna inte innebär något bakslag, men risken finns tyvärr.

Källa:
Rapport från Unicef, sid 119:
https://data.unicef.org/wp-content/uploads/2016/06/130565-1.pdf
Citera
2017-12-03, 02:29
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Tveksamt om det föreligger ett allvarligt hot mot Usa i och med nordkoreas ICBM:s dock. Kärnvapen och då särskilt de grövre varianterna i form av vätebomber är ju ganska farliga men de blir bara riktigt farliga om de träffar mitt i ett tätbebyggt område.

Nordkoreanerna kan väl dra iväg ett långskott och sikta mitt på nordamerika. Då finns det en viss risk att det blir stor lokal förödelse vid nedslaget men hela Usa utplånas ej. Om fyrverkeriet landar mitt i en sjö eller mitt ute i en skog så är det inte ens säkert att det blir några personskador överhuvudtaget. Inte kortsiktigt åtminstone. Viss påverkan på infrastruktur och viss förhöjd cancerrisk långsiktigt men ändå ett ganska hanterbart problem för amerikanarna.

Det kräver väl en del i form av kommunikationsinfrastruktur för att dra iväg en raket och få den att pricka mitt i NY eller annan större stad alltså. Den tekniken kan nordkoreanerna bara ha om de har ett intimt samarbete med andra stater föreställer jag mej. Alternativt skulle de kunna avfyra raketer från en plats i närheten av Usa för att få större precision, via ubåt t.ex. Eller via civilt ytgående fartyg som byggts om på något sätt eller liknande, men det senare verkar nästan omöjligt att genomföra.

Så det kan finnas ett verkligt kärnvapenhot mot usa, men det behöver inte betyda att det kommer kosta många amerikanska liv vid ett krig.

Underskatta inte en nation som hela tiden ligger före vad bedömare i väst har räknat med.

Missar DFR Korea Vita Huset eller Manhattan med en eller annan kilometer lär det ändå innebär att USA är slut som världsmakt, speciellt som DFRK nog sänder iväg allt det har på en gång. Räkna med att DFRK har 50+ ICBMs laddade med vätebomber, gömda under bergsmassiven. Redan under det förra kriget flyttade DFRK både arbetsplatser och boenden under bergen och de har haft många decennier på sig att gräva mer och djupare och dessa ICBMs är så skyddade att USA aldrig kan ta ut dem.

Strategin från USA verkar vara ett försök att ta ut Kim Jong Un och ledarskapet och sedan hoppas på det bästa. Att lyckas med detta är dock inte speciellt enkelt. Mycket kan gå fel i en sådan operation. T ex kan USA förstås missa, DFR Korea kan komma med en mottacka direkt, släppa loss allt det har mot USA och sedan gå under jorden och inleda befrielsen av Syd. Totalt krig ligger nära tillhands.

Sedan om man lyckas ta ut Kim eller om generalerna som överlevt tror att USA lyckats (kanske därför att kommunikationen slagits ut), men att Kim ändå har överlevt, så kommer dessa med stor sannolikhet att ha inlett hämndaktionen. DFRK är förberett på krig så alla dessa eventualiteter är nog genomgångna i detalj åtskilliga gånger. Personligen tror jag att Kim alltid tillbringar nätterna djupt under bergen. Landet är i ett krigstillstånd och kommer att så vara ända tills USA är borta från landet.

Vad gäller styrsystemen finns uppgifter/spekulationer/ om att dessa är kinesiska. Sedan har ju DFRK sänt upp egna satelliter. Dessa har bevisligen producerat bilder, t ex över var i S.Korea THAAD har placerats ut - så man kan räkna med att de är funktionsdugliga, iaf någon av dem.

"While information on military programs in the North is difficult to verify, reports going back to 2014 show that North Korean engineers were in China for technology training on how the country’s satellite navigation system — known as Beidou or Compass — worked. Later the same year, another news report cited a Chinese military expert as saying China cannot stop North Korea from using Beidou in military operations. Beside Beidou, the other main satellite navigation options for North Korea are the Global Positioning System of the United States and the Russian system known as Glonass. “While I would never exclude the possibility of Glonass applications for N Korea’s rocket and missile systems, Beidou looks like a more reasonable solution for N Korea,” said Yu Koizumi, a research fellow at Japan’s Institute for Future Engineering, in an email."
http://nationalinterest.org/blog/the-buzz/north-korea-using-chinas-satellites-guide-its-missiles-20810
Citera
2017-12-03, 06:13
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Hur ligger DFR Korea till i världen då det gäller undernäring?

Propagandan säger ju att detta är ett av de hemskaste länderna i världen, eller hur? Men t ex Filipinerna är värre drabbat. Kommer du ihåg om du ideligen får läsa om svält och undernäring i Filipinerna?

Jag kollade på FNs rapport för det som kallas "stunting"(hämmad fysiskt och mental utveckling) orsakad av undernäring. Här kan man tänka sig att DFR Korea som ju drabbades hårt på 90-talet efter Sovjets fall och som varit drabbade av allt hårdare sanktioner skulle ligga i botten av världens länder, inte sant?

I själva verket ligger landet i mitten, på plats 84. Tyskland ligger på plats 1 och Timor-Leste har värst stunting bland de länder som finns med i statistiken. Länder som inte alls varit drabbade av den typen av problem som DFRK har och som i övrigt haft en ganska god ekonomisk tillväxt, sådana som Indien ligger på plats 114. Filipinerna skulle man kunna tänka sig skulle ligga högre, men ligger på plats 88. Ni som rest i Filipinerna kan ju då försöka föreställa er hur det är i DFRK, vars barn således ligger bättre till. Även ett så pass rikt land som Indonesien ligger långt bakom DFRK, på plats 108.

Slutsatsen är given: tro inte all proapaganda. DFRK presterar bra efter sina förutsättningar, trots sanktioner och trots att det är tvunget att lägga så pass mycket resurser på försvaret. Dessutom ger FN bra betyg åt DFRK som anses ha en god utveckling. Vi får hoppas att sanktionerna inte innebär något bakslag, men risken finns tyvärr.

Källa:
Rapport från Unicef, sid 119:
https://data.unicef.org/wp-content/uploads/2016/06/130565-1.pdf

Och hur gör man mätningar i ett stängt land? Dom tillstår ju inte ens att dom har fångläger fast alla vet att det är så. Tror du på vad du själv skriver?
Citera
2017-12-03, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Och hur gör man mätningar i ett stängt land? Dom tillstår ju inte ens att dom har fångläger fast alla vet att det är så. Tror du på vad du själv skriver?

Det kallas för propaganda.

Bröderna Marx här på FB, tror säkert dessutom på ALLT dom skriver, det brukar oftast vara fallet med förblindade fanatiker!

Jag inväntar en analys från en av världens främsta raket och ballistikforskare, som skall komma idag, i Tysk och Schweizisk tv. Jag tänker dela den senare idag med någon bra länk hoppas jag.

Men det jag vet är att han dömmer ut den senaste hypade missiluppskjutningen som, ”Substanslös propaganda”.

Återkommer.
Citera
2017-12-03, 10:29
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Om man läser runt lite så förefaller allt fler tveksamma till att stridsspetsen från Hwasong-15 klarar att nå jorden utan att brinna upp.
Sovjet klarade av det perfekt på första försöket 1961, med Gagarins rymdfarkost som var mycket större än en kärnvapenstridsspets. Och Nordkorea är världsledande inom sovjetisk 1960-talsteknologi idag! Tro mig, en värmesköld är inget problem. Särskilt som de säkert har utvecklingserfarenhet av pansarbrytande projektiler och keramisk pansar m.m.
Senast redigerad av Fri 2017-12-03 kl. 10:32.
Citera
2017-12-03, 10:36
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2

Lyft blicken från dina propagandaalster och du kommer att se att DFR Korea inte alls är stängt och att FNs olika organisationer samarbetar med landet och har representanter som besöker landet med olika experter vilka levererar bedömningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in