2017-12-03, 02:38
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Enligt polisen har inte den här typen av vapen använts i kriminella miljöer sedan mc-kriget på 90-talet.
Första jag tänkte på. Detta luktar mer MC än förort. Ett sådant vapen använder man som sagt inte för att det är det mest effektiva utan för att markera och sprida rädsla i fiendeleden.
Citera
2017-12-03, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1426
Polisen har hittat ett raketgevär laddat med en projektil. Fyndet gjordes i en skogsdunge norr om Stockholm.

Vet någon vilken skog det handlar om?

Kan polisinsatsen i Märsta vara sammankopplad med det här?

Hur vanligt är det med raketgevär hos kriminella? Har sånt använts tidigare av kriminella i deras ”krig” här i Sverige?

Jag tror ite på att man skickar trafik till skit-siter som aftonbladet, di, dn, svd, svt och expressen för att bjuda dem på pengar.

Raketgevär används i samband med rån mot bland annat värdetransporter. Det står ju på skitbilarna vilket bolag de hör till så det är enkelt att kartlägga vilka bilar man ska attackera eller följa efter.
Citera
2017-12-03, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sqrt25
Oavsett om det är granat- eller raketgevär så undrar jag vad som lett polisen till fyndplatsen. Har inte läst nåt om att någon privatperson först hittat och sedan larmat.
Polisen brukar väl inte besöka skogsdungar på måfå på fredagkvällar.
Precis vad jag tänkte, när jag läste TS.

---

Är det ett pansarskott (Bofors) eller en talibanrökare ("RPG")?
Citera
2017-12-03, 04:11
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Hur vanligt är det med raketgevär hos kriminella? Har sånt använts tidigare av kriminella i deras ”krig” här i Sverige?

Förmodligen rör det sig om ett s.k pansarskott.

Används vid inbrott, både när man skall bryta ut någon ur häkte/ fängelse samt när man skall bryta sig in i säkerhetsdörrar, anläggningar etc.

Det har även använts av krigande MC gäng vid ett par tillfällen men det är mer sällsynt.
Det brukar dra mycket mer uppmärksamhet till sig än när någon råkar köra av vägen eller råkar ramla på en kniv ett par gånger.
Citera
2017-12-03, 05:14
Bannlyst
Citat:

Raketgevär används inte inom Svenska krigsmakten, Carl Gustaf GRG m/48 och m/86 har ersatt det klassiska raketgeväret. Om jag minns rätt så hittade polisen av slump ett källarförråd med RPG:et i Tensta för några år sedan. ( Flashback tråd i ämnet (FB) Stor vapenhärva i Stockholm (Tensta) ) . Notera att en huvudmännen i den härva i dag sitter i styrelsen för här bolaget https://www.allabolag.se/5590318480/befattningar som mjölka samhället på grova pengar för familjehemsvård .

Annars var någon incident på 90 talet då Hella Angels brände av ett pansarskott in bandios lokal.

Skulle gissa på Sovjet tillverkad RPG ifrån Balkan. Att komma ett över SAAB Tillverkad GRG med skarp amo för kriminella är troligen omöjligt.

Medan du kan köpa marxistiska konfliktlösningredskap ifrån Balkan väldig billig. Troligen skall de nog användas för den Islamiska terrorist kampen emot oss kristna hundar i Sverige för sprida Profeten Muhammeds budskap om terror och våld.
Senast redigerad av Niggers 2017-12-03 kl. 05:48.
Citera
2017-12-03, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Raketgevär används inte inom Svenska krigsmakten, Carl Gustaf GRG m/48 och m/86 har ersatt det klassiska raketgeväret. Om jag minns rätt så hittade polisen av slump ett källarförråd med RPG:et i Tensta för några år sedan.

Annars var någon incident på 90 talet då Hella Angels brände av ett pansarskott in bandios lokal.

Skulle gissa på Sovjet tillverkad RPG ifrån Balkan. Att komma ett över SAAB Tillverkad GRG med skarp amo för kriminella är troligen omöjligt.

Medan du kan köpa marxistiska konfliktlösningredskap ifrån Balkan väldig billig. Troligen skall de nog användas för den Islamiska terrorist kampen emot oss kristna hundar i Sverige för sprida Profeten Muhammeds budskap om terror och våld.

Var Bandidos som hade pskott, drog ett genom HAs klubbhus i Helsingborg. Sen ett i det i Köpenhamn då två grannar dog då de besökte stället för en fest. Har jag för mig...
Citera
2017-12-03, 05:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Var Bandidos som hade pskott, drog ett genom HAs klubbhus i Helsingborg. Sen ett i det i Köpenhamn då två grannar dog då de besökte stället för en fest. Har jag för mig...

Det var 1995-08-01 som MC Sweden fick ett pansarskott rakt i sin klubblokal i Helsingborg. Då hade MC kriget pågått några år. Det pansarskottet som användes stals ur vapenförråd vintern 1994.

Källa SvD arkivtjänst. ( Det går tyvärr inte klippa och klistra ascii ifrån deras tjänst )
Citera
2017-12-03, 06:50
Medlem
Salavat-Julayevs avatar
Raketgevär? Det är väl troligen ett GRG dom hittat. Osäkert vad ett GRG går att använda till i kriminella kretsar.
Citera
2017-12-03, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf

Används vid inbrott, både när man skall bryta ut någon ur häkte/ fängelse samt när man skall bryta sig in i säkerhetsdörrar, anläggningar etc.

Det har även använts av krigande MC gäng vid ett par tillfällen men det är mer sällsynt.
Mer sällsynt att man använder pansarskott under det sk MC-kriget än att man använder det vid fritagning av fängslade kamrater eller vid inbrott?

Tillåt mig tvivla en aning.

Har du ett enda exempel på när pansarskott har använts vid ett inbrott eller en fritagning i Sverige?
Citera
2017-12-03, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Vad används det till? kan tänka mig att det används i arabläner för att spränga militära fordon men aldrig hört något om att det använts i norden, eller ens i europa...
Om det är en RPG kan det beroende på ammunitionen användas mot både personal såväl som bepansrade mål.
Citera
2017-12-03, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Att det kallas raketgevär får mig att tro att vapnet är av utländskt ursprung.

Att det kallas raketgevär får mig att tro att journalisten är av svenskt ursprung. Oförmåga att uttrycka sig korrekt är ett krav för anställning.
Citera
2017-12-03, 09:42
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teacher80
Om det är en RPG kan det beroende på ammunitionen användas mot både personal såväl som bepansrade mål.

Borde heta RSV-granat på Svenska.

Även med en träningsattrapp så skulle de ändå vara farliga för personal och mjuka mål.

Det är i princip en blå eller röd badbomb monterad fram på en raket av stål som går i 300 m/s.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in