2017-12-03, 02:07
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Lisbeth var intresserad av fantombilden. Hon säger: "mannen som sprang in på Tunnelgatan hade ett något rundare, fylligare ansikte än det på fotot. Dragen i övrigt, mun och näsa, uppfattade hon som raka. Den korta halsen kan kanske förklaras med att han rörde sig med uppdragna axlar"

Det var nog inte uppdragna axlar, men något liknande det på bilden tre dagar efter mordet.

http://oi65.tinypic.com/2urouty.jpg

Ja det är den bilden jag menar när jag föreslår att Lisbeth kanske mindes mötet med NF någon minut tidigare.
Citera
2017-12-03, 02:15
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Det var nog AB som följde efter dem från reklampelaren och snett in mot Dekorima. Anders B säger själv han var 3-5 meter bakom paret Palme. Att GM stod och väntade, någon meter till höger om entrédörren till Dekorima är nog rätt. Det ser ut som om de gick rakt mot GM, eller var han kanske dold i entrédörren till Dekorima ? där senare Anders B gömde sig ?

Även det här är ett intressant och omdiskuterat ämne - de sista sekunderna före skotten.

Här tycks det vara möjligt att ha en mängd uppfattningar.

En sak som vi behöver väga in är då att taxichauffören Anders Delsborn säger att paret Palme med ryggarna mot Sveavägen står och talar med en man som står vid skyltfönstret vänd ut mot Sveavägen.

Det tolkar jag som att de inte "stod och pratade" utan att paret Palme långsamt gick in mot Dekorima där GM då stod och väntade.

Även Inge Morelius talar om att GM stod och väntade vid entrédörren till Dekorima.

Dock krockar denna tolkning med Cecilia Anderstedts uppgift att en man gick bakom paret Palme och att de alla tre sneddade in mot Dekorima från trottoarkanten. Hon trodde till och med att alla tre kommit från andra sidan av Sveavägen.

Det finns ingen uppgift på att Anders B stod vid reklampelaren och sneddade in mot Dekorima bakom paret Palme.

En annan besynnerlighet är varför Inge Morelius sekunderna före mordet inte såg 4 personer på mordplatsen - AB, GM och paret Palme. AB befann sig ju oerhört nära och borde för en utomstående betraktare ha "tillhört samma grupp".

Morelius säger väl att han såg AB senare om jag minns rätt.

Det är mycket med det jordiska.
Citera
2017-12-03, 02:21
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det är inte omöjligt att känna igen en person, men det är orimligt att påstå att det är omöjligt.
1 mars 1986, första förhöret
Mannen som sprang in på Tunnelgatan uppfattade fru Palme som varande i 40-års åldern, c:a 180 cm lång och med "kompakt" kropp med kort hals. Han var mörk men inte på ett direkt sydländsk sätt utan håret var mer brunaktigt. Han var iklädd en blå något litet "bullig" täckjacka som gick en bit nedanför midjan. Han hade vidare mörka, troligen grå byxor.
Du gör dig en bild av "bullig" som inte behöver stämma. I protokollet står ju: en blå något litet "bullig" täckjacka. Om man tolkar "litet bullig" som att den inte var så bullig så blir bilden en annan. AB:s jacka är ju mycket bullig. Dessutom hade AB helskägg och hans jacka var mycket kort. Inte heller var hans hår mörkbrunt.

Det är inte alls självklart att hon ens såg AB.

AB säger väl att hon tittar på honom och säger något han inte förstår? Han tror att hon pratar på något annat språk?

Hon säger själv att hon såg sig omkring för att försöka få hjälp. Då bör hon väl ha sett AB? Hon såg ju mannen längre norrut, han med den ljusa jackan/rocken som var slank.

Beträffande mördarens ansikte tror jag inte vi kommer längre du och jag. Jag litar på vad Astrid Holgersson sa i hovrätten. Hon har trots allt bra koll på detta med vittnesmål. Ibland får man lita på experterna.
Senast redigerad av Basfakta 2017-12-03 kl. 02:31.
Citera
2017-12-03, 02:29
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Om man ska ta LP på orden och anse mordtid 23.21.30 så tar LOP klivet ut på Sveavägen kl 23.20.00.

Först därefter kan en GM placera sig på mordplatsen om det är denna manöver som säkerställer mordplatsen.

Ja jag syftar på tidpunkten då paret Palme går över Sveavägen och viker söderut på den östra trottoaren. Först då kunde GM vara åtminstone 95 procent (eller nåt) säker på att de skulle passera Dekorima.

Om det betyder 23.20 så är det så. Jag litar som du vet på dina beräkningar. Då stämmer alltså mitt antagande att han anlände ca 23.20.20, dvs direkt efter att det unga paret och Hellgren passerat Dekorima. Det antagandet gör även GK.

Jag vet att detta krockar med IM:s uppgifter men då är det så. Han verkar trots allt ha väldigt svårt att ange tider som stämmer.

Att GM anlände sent stämmer ju också med hans övriga kompetenta agerande på mordplatsen. Varför stå fullt synlig på mordplatsen i flera minuter? Det framstår som djupt oprofessionellt.

Om han exempelvis stod där redan 23.15 - vilket har anförts - finns det ingen logik i det eftersom paret Palme i det läget befann sig vid bokhandeln och mycket väl kunde ha gått norrut till t-banan vid Rådmansgatan eller hämtats upp av en taxi/säkerhetsbil eller gått västerut till Drottninggatan.

Nej, nej. GM måste ha anlänt sent till mordplatsen.

(och nu tar jag på mig störtkrukan och duckar).
Citera
2017-12-03, 02:33
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
AB säger väl att hon tittar på honom och säger något han inte förstår? Han tror att hon pratar på något annat språk?

Hon säger själv att hon såg sig omkring för att försöka få hjälp. Då bör hon väl ha sett AB? Hon såg ju mannen längre norrut, han med den ljusa jackan/rocken som var slank.

Beträffande mördarens ansikte tror jag inte vi kommer längre du och jag. Jag litar på vad Astrid Holgersson sa i hovrätten. Hon har trots allt bra koll på detta.
LP sa att hon såg en person på Tunnelgatan, AB stod på Sveavägen. Sekunderna efter ser hon en man på Sveavägen i beige jacka/rock. Allt enligt förhörsprotokollen.

Andra vittnen såg att AB snabbt gick in mot Dekorimas entré strax efter skotten, varför LP inte kan ha sett honom direkt efter mordet.

Men, det är du m.fl som är säkra på att LP såg AB. Jag utgår bara från hennes egna uppgifter, t.ex att hon såg en man utan skägg/mustasch som hon senare identifierade som CP.

Varken du eller jag eller Astrid Holgersson var där.
Citera
2017-12-03, 02:40
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Jo jag förstår vad du tänker, men det finns en hake som jag ser det.
NF var inte känd av utredningen och inga vittnen har sett honom förrän han själv gav sig till känna som vittne.
Varför skulle han ta risken att blanda in sitt namn här. För spänningens skull?
Eftersom han visste att han skulle komma att misstänkas. Försökte han å komma utredningen i förväg med desinformation.
Citera
2017-12-03, 02:40
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
LP sa att hon såg en person på Tunnelgatan, AB stod på Sveavägen. Sekunderna efter ser hon en man på Sveavägen i beige jacka/rock. Allt enligt förhörsprotokollen.

Andra vittnen såg att AB snabbt gick in mot Dekorimas entré strax efter skotten, varför LP inte kan ha sett honom direkt efter mordet.

Men, det är du m.fl som är säkra på att LP såg AB. Jag utgår bara från hennes egna uppgifter, t.ex att hon såg en man utan skägg/mustasch som hon senare identifierade som CP.

Varken du eller jag eller Astrid Holgersson var där.

Faktum är att jag inte är säker på särskilt mycket i denna utredning. Det, menar jag, kan ingen vara. Jag kan naturligtvis inte säkert säga att LP såg AB - lika lite som du säkert kan säga att hon inte gjorde det.

Skillnaden mellan dig och mig och Astrid Holgersson är att hon var utbildad vittnespsykolog. Det är inte jag och jag tror i alla fall att inte heller du är det.

Vi måste faktiskt vara redo att lita på sakkunskapen i ämnen vi inte själva behärskar.
Citera
2017-12-03, 02:49
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Faktum är att jag inte är säker på särskilt mycket i denna utredning. Det, menar jag, kan ingen vara. Jag kan naturligtvis inte säkert säga att LP såg AB - lika lite som du säkert kan säga att hon inte gjorde det.

Skillnaden mellan dig och mig och Astrid Holgersson är att hon var utbildad vittnespsykolog. Det är inte jag och jag tror i alla fall att inte heller du är det.

Vi måste faktiskt vara redo att lita på sakkunskapen i ämnen vi inte själva behärskar.
Men du och flera andra hävdar regelbundet att det var AB som LP såg. Det kan väl ändå inte "sakkunskapen" ha uttalat sig om?
Citera
2017-12-03, 02:52
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Även det här är ett intressant och omdiskuterat ämne - de sista sekunderna före skotten.

Här tycks det vara möjligt att ha en mängd uppfattningar.

En sak som vi behöver väga in är då att taxichauffören Anders Delsborn säger att paret Palme med ryggarna mot Sveavägen står och talar med en man som står vid skyltfönstret vänd ut mot Sveavägen.

Det tolkar jag som att de inte "stod och pratade" utan att paret Palme långsamt gick in mot Dekorima där GM då stod och väntade.

Även Inge Morelius talar om att GM stod och väntade vid entrédörren till Dekorima.

Dock krockar denna tolkning med Cecilia Anderstedts uppgift att en man gick bakom paret Palme och att de alla tre sneddade in mot Dekorima från trottoarkanten. Hon trodde till och med att alla tre kommit från andra sidan av Sveavägen.

Det finns ingen uppgift på att Anders B stod vid reklampelaren och sneddade in mot Dekorima bakom paret Palme.

En annan besynnerlighet är varför Inge Morelius sekunderna före mordet inte såg 4 personer på mordplatsen - AB, GM och paret Palme. AB befann sig ju oerhört nära och borde för en utomstående betraktare ha "tillhört samma grupp".

Morelius säger väl att han såg AB senare om jag minns rätt.

Det är mycket med det jordiska.
Ja, det att Inge M inte ser Anders B är väldigt konstigt. Anders B är 3-5 meter bakom paret Palme.
Citera
2017-12-03, 02:56
Medlem
Basfaktas avatar
Fråga - hur är det egentligen med komikern Robert Gustafsson och hans uppgifter från mordkvällen?

Lyssnade på radioprogrammet igen där han alltså talar om flera WT-män på båda sidor av Sveavägen och om en Audi med mörka rutor.

Hans iakttagelser gjordes alltså i samband med biobesöket vid Grand.

Han säger själv att han 3-4 dagar efter mordet blev uppringd av en mycket oengagerad polis som skrev ett protokoll som inte alls innehöll alla de uppgifter som Robert G lämnat.

Men vad hände sen? Har polisen fortfarande inte förhört honom? Han bör väl ha kunnat lämna signalement på dessa män? Var stod de exakt? När? Hur många var de? Var befann sig den här bilen? Varför blev han misstänksam? Etc.

Han säger att han hörde hur det sprakade ur männens WT och att männen vände sig bort för att försöka skyla sina WT.

Detta visste polisen 3-4 dagar efter mordet. Här finns ju massor av mycket bra info som ingen polis tycks bry sig om.

Varför har ingen journalist/författare som är insatt i Palmeutredningen någon gång på 31 år på djupet intervjuat RG ?
Citera
2017-12-03, 02:58
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Men du och flera andra hävdar regelbundet att det var AB som LP såg. Det kan väl ändå inte "sakkunskapen" ha uttalat sig om?

I mitt fall är det så att jag säger att Lisbet troligen såg Björkman eftersom hon talar om den kompakta kroppen och den bulliga täckjackan.

Jag vet inte naturligtvis. Det gör inte du heller.

Vad andra säger får de svara på.
Citera
2017-12-03, 02:59
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ja, det att Inge M inte ser Anders B är väldigt konstigt. Anders B är 3-5 meter bakom paret Palme.

Han kan väl inte ha varit dold av reklampelaren? Den stod väl längre norrut än 3-5 meter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in