2017-12-02, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Det är väl bra att man triangulerar sossarna sådär lite lagom. Eller snarare tar avstånd från de båda. Men så skickar man fram Paula Bier i Opinion Live och hon är helt värdelös. Hur tänker de på SD? Man ska väl maxa sina opinionssiffror nu och framåt? Ge henne en administrativ roll (eller vad som helst där hon kan utnyttja sin, enligt uppgift, stora intelligens), för vem är det tänkt att hon ska attrahera?
Paula Bieler är SD:s kanske enda gatewaydrog. Den enda SD:are som inte är karantänsstämplad, den enda som det är OK för icke-SD:are att prata och skämta med på sociala medier utan att det dyker upp politiska kommissarier och håller korsförhör om värdegrund. Det finns ett stort värde i det.

Naturligtvis innebär det också att hon inte vinner några popularitetstävlingar bland nationalrevolutionärer som vill att SD ska vara BSS rakt av. Men dessa får faktiskt finna sig i att om man vill vara ett 25%-parti eller större så måste flera riktningar samsas under paraplyet. Moderater som är fina i kanten får lov att stå ut med Hanif Bali, och sossar som är invandringskritiker och allmänt icke-PK får lov att stå ut med Palm och Bjereld. Bielerfans måste stå ut med Ekeroth och vice versa. Vill man ha ett strömlinjeformat parti där alla tycker och är exakt lika så fine, men då får man också nöja sig med att maxa ut vid 10% eller så.
2017-12-02, 16:13
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
SCB:s mätning hade jag totalt glömt bort bland alla institut. Det lär väl bli som vanligt i denna "statligt beställda" undersökning, nämligen att S är kraftigt överskattade och SD starkt underskattade.

Nästa mätning i maj/juni 2018 lär kanske bli något intressantare eftersom det är mitt i en het valrörelse, fast å andra sidan mätte SCB väldigt tokigt inför förra valet. I maj 2014 gav de SD 8,1% och valresultatet blev som vi vet 12,9% - En nätt liten miss på 59%... detta var dock fyra månader före valet, men ändå väldigt långt ifrån "facit". Personligen förstår jag inte vitsen med SCB:s halvårsvisa opinionsundersökningar, de är ungefär lika träffsäkra som Saddam Husseins Scud missiler var på sin tid...

De använder inga paneler av trogna och svarsvilliga så underlaget är nytt, rent och ärligt varje gång. Sedan får de inte tag på 35%, de svarar inte och 10% till inte avger några sympatiyttringar. Det är också ärligt för så ser det ut i verkligheten. Men det ger ju föga vägledning om väljarsympatierna.

Att Sd får låga värden är helt naturligt de tillhör inte de utpräglat svarsvilliga typen. Skälen är flera mediamobbing är avhandlad mycket här. Psykologiska personlighetstyper, attityder till samhället har avhandlats väldigt lite.

Det främsta kalibreringsverktyg de kan använda är resultatet från faktiska val och med det underlaget kan de räkna upp sina resultat för Sd, men det gör dom inte.

Andra institut har problemet med sina paneler. De måste fråga sig, -hur stämmer vår "panel" med verkligheten. Men det finns inget svar på det, utan alla måste räkna ut sin kvot från föregående val och ha den med sig på hela resan, 4 år. Men de är en förolämpning mot dessa "vetenskapsmän" i statistik så de måste hitta på något mycket mer invecklat som sannolikt är mycket sämre.
2017-12-02, 17:18
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
De använder inga paneler av trogna och svarsvilliga så underlaget är nytt, rent och ärligt varje gång. Sedan får de inte tag på 35%, de svarar inte och 10% till inte avger några sympatiyttringar. Det är också ärligt för så ser det ut i verkligheten. Men det ger ju föga vägledning om väljarsympatierna.

Att Sd får låga värden är helt naturligt de tillhör inte de utpräglat svarsvilliga typen. Skälen är flera mediamobbing är avhandlad mycket här. Psykologiska personlighetstyper, attityder till samhället har avhandlats väldigt lite.

Det främsta kalibreringsverktyg de kan använda är resultatet från faktiska val och med det underlaget kan de räkna upp sina resultat för Sd, men det gör dom inte.

Andra institut har problemet med sina paneler. De måste fråga sig, -hur stämmer vår "panel" med verkligheten. Men det finns inget svar på det, utan alla måste räkna ut sin kvot från föregående val och ha den med sig på hela resan, 4 år. Men de är en förolämpning mot dessa "vetenskapsmän" i statistik så de måste hitta på något mycket mer invecklat som sannolikt är mycket sämre.

Det behövs nog ingen kalibrering av resultatet. Jag är helt säker på att instituten redan vet hur opinionen ser ut. Jag har analyserat resultaten från tidigare år och sett att medelvärdet för SD sjunker fram till maj månad där värdet för SD är som lägst. Sedan ökar medelvärdet med ca. 1 procentenhet i månaden fram till riksdagsvalet. Det handlar helt klart om en manipulation av opinionen och bluffinstituten försöker dölja detta genom att göra korrigeringar 3-4 månader innan valet.
2017-12-02, 18:42
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Det behövs nog ingen kalibrering av resultatet. Jag är helt säker på att instituten redan vet hur opinionen ser ut. Jag har analyserat resultaten från tidigare år och sett att medelvärdet för SD sjunker fram till maj månad där värdet för SD är som lägst. Sedan ökar medelvärdet med ca. 1 procentenhet i månaden fram till riksdagsvalet. Det handlar helt klart om en manipulation av opinionen och bluffinstituten försöker dölja detta genom att göra korrigeringar 3-4 månader innan valet.

(Min fetning)

Det är den bistra sanningen. Att opinionsinstitut hellre gör allt för att påverka opinionen i stället för att mäta den samma borde stå klart för de flesta vid det här laget. Denna manipulation vet de självfallet om, vilket medför att de "tvingas" gå ifrån de värsta av sina lögner framåt maj-juni och göra korrigeringar för att inte framstå som kompletta idioter utan endast halvidioter...
Senast redigerad av Smoothman 2017-12-02 kl. 18:45. Anledning: Tillägg
2017-12-02, 19:23
Medlem
Citat:
(Min fetning)

Det är den bistra sanningen. Att opinionsinstitut hellre gör allt för att påverka opinionen i stället för att mäta den samma borde stå klart för de flesta vid det här laget. Denna manipulation vet de självfallet om, vilket medför att de "tvingas" gå ifrån de värsta av sina lögner framåt maj-juni och göra korrigeringar för att inte framstå som kompletta idioter utan endast halvidioter...

Finns det förresten någon forskning på hur stor del av väljarna som historiskt röstat på samma parti två val i rad?
Skulle tro andelen sådana väljare kraftigt minskat de senaste 50 åren?

Vore också intressant att veta hur många av väljarna som är påverkbara av OM?
Alltså sådana som bara röstar på en vinnare, och aldrig på en loser?
2017-12-02, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Paula Bieler är SD:s kanske enda gatewaydrog. Den enda SD:are som inte är karantänsstämplad, den enda som det är OK för icke-SD:are att prata och skämta med på sociala medier utan att det dyker upp politiska kommissarier och håller korsförhör om värdegrund. Det finns ett stort värde i det.

Naturligtvis innebär det också att hon inte vinner några popularitetstävlingar bland nationalrevolutionärer som vill att SD ska vara BSS rakt av. Men ledessa får faktiskt finna sig i att om man vill vara ett 25%-parti eller större så måste flera riktningar samsas under paraplyet. Moderater som är fina i kanten får lov att stå ut med Hanif Bali, och sossar som är invandringskritiker och allmänt icke-PK får lov att stå ut med Palm och Bjereld. Bielerfans måste stå ut med Ekeroth och vice versa. Vill man ha ett strömlinjeformat parti där alla tycker och är exakt lika så fine, men då får man också nöja sig med att maxa ut vid 10% eller så.
Du pratar i nattmässan, och du vet nog om det egentligen. Bieler vinner inga popularitetstävlingar någonstans, vaken i olika politiska fraktioner eller olika kön. Hon kan snarast jämföras med Birgitta Olsson i folkpartiet, älskad av vänsteridioter som aldrig i livet skulle kunna tänka sig att rösta på något alliansparti. Allmänt avskydd av alla andra, eller, snarare, hon frammanar likgiltighet. Det funkar sällan med identitetsspolitik inom politiken, mest för att talang och kompetens så sällan överensstämmer helt med kravspecifikationerna. Det föreligger heller ingen korrelation mellan menlöshet och attraktionskraft för väljare. Eller att man blir en för partiet ökande tillgång desto sämre debattör man är, eller hur mycket skit man kan ta utan att springa fån platsen i tårar. Och i ett normalt parti skickar man till en TV-sänd debatt någon som man vet kan debattera och försvara partiets positioner. Jag hatar inte Bileler, men låt henne hållas inne på kansliet. Det handlar faktiskt om Sveriges framtid.

Sorry Crispy, du får ta nytag här, men vi kanske ska göra det i en annan tråd?

Om inte Balif vore en äkta bevisad röstmagnet skulle han varit ute i kylan igår. Ingen vettig människa litar dock på honom eller partiet. Däremot är Balif kompetent och en personlighetstyp som SD desperat skulle behöva. Men fanns han i SD skulle han bli utesluten eller nedtystad.

Palm och Bjearled skulle för övrigt numera inte komma närheten av någon offentlig ansvarsfull post De räknas numera endast som en belastning.
2017-12-02, 21:09
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Vi har regnigadagen och fnysington som skriver HELT obegripliga inlägg och smoothman och mike.andersson spekulerar i någon foliehattsteori.

Så jävla värdelös var inte tråden förr.

Frågan är vem som "spekulerar i någon foliehatsteori" när du i inlägg efter inlägg efter inlägg skriker ut din glädje över att SD rasar, kollapsar och är på väg att gå under som politisk kraft i Sverige när det inte finns några som helst trovärdiga indikatorer på detta... Du, Powergirl och några få till hänvisar ofta till "poll of polls! som något slags super-opinionsinstitut där den slutliga sanningen om SD:s opinionssiffror finns. Poll of Polls = skitsiffror som matas in och ut kommer på något förunderligt vis sanningen om SD i opinionen...??? Endast mycket lågbegåvade, imbecilla, svårt indoktrinerade och allmänt pantade individer tror på sagor som poll of polls.

Hoppas att du inser att alla dina tidigare av vanföreställningar präglade kommentarer kommer att komma tillbaka och slå dig i huvudet som en boomerang efter valet 2018. Dina tidigare inlägg finns kvar i denna tråd, liksom mina och andras. Att göra en sammanställning av "Greta75:s 'bästa' kommentarer inför valet 2018" kommer att vara synnerligen lockande för många. Vänta bara när valet är över den 9 september 2018, åtskilliga av dina inlägg riskerar att komma tillbaka och bita dig ordentligt i rumpan.

Du är så i otakt med tiden, så fullständigt osynkad med vad som sker omkring dig, att det blir närmast komiskt. Det skulle inte förvåna mig om du verkligen tror och fullt ut är övertygad om att det du skriver kommer att ske med SD. Menar du på fullt allvar att SD kommer att få 14%, 15%, 17%, 20% eller 23%? Lova att du stannar kvar i denna tråd över valet 2018, vi kommer att behöva diskutera ett par saker efter den 9 september

Om tråden nu är så "jävla värdelös" så är det ju en osannolik tur och väldigt befriande att kloka människor som du rättar till alla foliehattar med sina grava fel, ditt track record är säkert helt outstanding och saknar motstycke i SD:s politiska opinionshistoria

Edit: Ser att inlägget jag svarade på tagits bort. Om moderatorn finner min kommentar onödig är det bara att ta bort det.
Senast redigerad av Smoothman 2017-12-02 kl. 21:39. Anledning: Tillägg
2017-12-02, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tror du det hade gått bättre för SD om vi bara hade haft privatägd MSM med fullt mandat att ta politisk ställning och pissa på partier de ogillar? Då tror du fel.

Hade vi haft privatägd MSM som kunde mäta sig över huvud taget med public service (tänk Fox News i Staterna) så hade ALDRIG skit gått så långt som det gjort i vår ände av världen.

Stor respekt för dig som skribent på detta forum, men låt oss se till vad jag faktiskt skrev angående public service-skatten:
Det kommer skada SD att ställa sig bakom skatten, givet nuvarande innehåll - återgår svensk public service till att vara i sanning 'opartisk och oberoende' kommer det, å andra sidan, självfallet gagna SD.

Så jag ger dig att det Kan Vara en smart strategisk satsning att rädda det svenska regalskeppet Public Service från bankrutt, förutsatt att man nära-nog får egen majoritet 2018 och kan gå med stora sopen vid Gärdet - allt jag egentligen säger är att det är en riskabel satsning.

Tänk om det går sådär i nästa val, tänk om tillräckligt många 'nyttiga idioter' aldrig kommer att vakna med rådande 'medieklimat'.. ?
2017-12-03, 00:44
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Menar du på fullt allvar att SD kommer att få 14%, 15%, 17%, 20% eller 23%? Lova att du stannar kvar i denna tråd över valet 2018, vi kommer att behöva diskutera ett par saker efter den 9 september
Som det ser ut idag så får SD högst sannolikt 20-23%.
Som denna höst och svenska valfår visat så kan SD mycket möjligt få 17% och endast öka med ett helt småparti.
Att hånfullt skratta åt siffror som är högre än Sentios senaste är inte värdigt tråden. No offense.
2017-12-03, 01:11
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Som denna höst och svenska valfår visat så kan SD mycket möjligt få 17% och endast öka med ett helt småparti.
Att hånfullt skratta åt siffror som är högre än Sentios senaste är inte värdigt tråden. No offense.

Glöm inte mörkertalet när det gäller SD i opinionsundersökningar. Det är långt, långt större än vad många vill och förmår inse. SD kommer inte att få under 25% i valet 2018. Spara gärna detta inlägg och släng det i ansiktet på mig, du är t o m fri att håna mig och förlöjliga mig i denna tråd om jag skulle ha fel på valnatten nästa år.

Det talas ingenting - eller åtminstone väldigt, väldigt lite och väldigt sällan - om folks ovilja att tala om eller uppge "offentligt" att de sympatiserar med och tänker rösta på SD. Det är denna "dolda" faktor som kommer att orsaka en politisk jordbävning i Sverige den 9 september 2018. En jordbävning som kommer att rita om den politiska kartan i grunden under lång tid. Har talat med alltför många, från alla möjliga samhällsklasser, i olika åldrar, från vitt skilda delar av landet under tillräckligt lång tid nu för att inse vad som är på gång. Lägger man bara örat mot asfalten och den svenska myllan så både ser och förstår man vad som väntar. Men väljer man att bara lyssna till opinionsinstituten då missar man bl a denna oerhört betydelsefulla och i stora delar helt avgörande faktor för hur SD kommer att gå i valet nästa år.

Riksdagsvalet är inte om två veckor eller en månad, det är om nio långa månader - en evighet inom politiken. Det stora hånet just nu ägnar sig opinionsinstituten åt som säger att SD skulle ligga på 14,7-20% idag. Glöm det!
Senast redigerad av Smoothman 2017-12-03 kl. 01:31. Anledning: Korrigering av tal
2017-12-04, 13:13
Medlem
Citat:
Glöm inte mörkertalet när det gäller SD i opinionsundersökningar. Det är långt, långt större än vad många vill och förmår inse. SD kommer inte att få under 25% i valet 2018. Spara gärna detta inlägg och släng det i ansiktet på mig, du är t o m fri att håna mig och förlöjliga mig i denna tråd om jag skulle ha fel på valnatten nästa år.

Det talas ingenting - eller åtminstone väldigt, väldigt lite och väldigt sällan - om folks ovilja att tala om eller uppge "offentligt" att de sympatiserar med och tänker rösta på SD. Det är denna "dolda" faktor som kommer att orsaka en politisk jordbävning i Sverige den 9 september 2018. En jordbävning som kommer att rita om den politiska kartan i grunden under lång tid. Har talat med alltför många, från alla möjliga samhällsklasser, i olika åldrar, från vitt skilda delar av landet under tillräckligt lång tid nu för att inse vad som är på gång. Lägger man bara örat mot asfalten och den svenska myllan så både ser och förstår man vad som väntar. Men väljer man att bara lyssna till opinionsinstituten då missar man bl a denna oerhört betydelsefulla och i stora delar helt avgörande faktor för hur SD kommer att gå i valet nästa år.

Riksdagsvalet är inte om två veckor eller en månad, det är om nio långa månader - en evighet inom politiken. Det stora hånet just nu ägnar sig opinionsinstituten åt som säger att SD skulle ligga på 14,7-20% idag. Glöm det!

Jag är helt enig med dig!
2017-12-04, 16:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Exakt vad de vill få dig att tro, dvs att SD ligger runt 17-18 % och guppar. Det är bara lågbegåvat nonsens.
Tittar vi på den verkliga verkligheten så går utvecklingen av Sverige åt fel håll i oförminskad takt.
Migrationsuppgörelsen var ett falsarium, extrema mängder bidragsparasiter fortsätter välla in.
kriminaliteten fortsätter öka och påfrestningarna på välfärden blir allt högre.
Ser vi till den allmänna debatten så har flera av de ställningstaganden som SD gjorde för ett antal år sedan blivit allmänt accepterade sanningar, andra har börjat lyftas upp av 7klöverdebattörer.
Sålunda vinner SD trovärdighet gällande sin politik.
M har valt en rabiat asylkramare till ny partiledare, C & L verkar satsa på att stödja en S regering efter nästa val och KD leker hoppa tuva mellan de frågor de tror drar väljare för stunden.

Samtidigt så misslyckas S+Mp i nästan allt de företar sig, det är skandal på skandal, inkompetensregnet fortsätter. Trots detta så får S rekordsiffror kontra för några år sedan.
Givetvis är bandwagoneffekten verklig, dess motsats likaså. MSM/Public service och instituten har redan lyckats bromsa SD i flera val på raken. Trots detta har SD växt kraftigt vid varje val. Givetvis kommer samma sak ske igen.

Vi kommer SD hur SD sakta kommer klättra uppåt i mätningarna för att göra en liten rusning i de sista mätningarna inför valet 2018.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in