Citat:
Ursprungligen postat av
PeoFallmo
IM måste tolkas för att förstås.
Om man ska utefter kända vittnens uppgifter få dem att passa ihop så får man möjligen fram detta.
1. ABs position direkt efter mordet bekräftas av vittnet CV. Det ger att LOP alldeles innan har passerat AB.
2. När vittnet NF ser LOP har de passerat AB.
3. Vi kan med största sannolikhet säga var AB har befunnit sig under tiden vännerna är vid ATM.
4. NF påstår sig se AB i porten när han befinner sig på ett avstånd av ca 230 meter.
Ska man på ett realistiskt sätt förklara detta med det IM uppger, att ett gäng personer passerar mordplatsen 10-15 sekunder före mordet.
Baserat på ovan nämnda uppgifter får man, rimligen, att de personer som finns där då är följande, NF AB LOP samt GM. Alltså ett "gäng" på 5 personer.
Ja tolkningen av förhören med IM är snart föremål för en doktorsavhandling. Det är närmast omöjligt att reda ut exakt vad han såg och hur det är med tiderna egentligen.
Men som du säger så möter ju NF paret Palme och ser då en man i blå jacka bakom dem som går lite underligt. De har då alltså passerat AB bakom ryggen på honom eftersom han står vid trottoarkanten och tittar söderut efter sina kompisar.
Att NF är så säker på att det är samme man som han mött på trottoaren gående bakom paret Palme som sedan står i porten har jag också funderat på med tanke på avståndet. Hur kan han vara så säker på det?
Din idé att det är NF, AB, paret Palme och GM som Inge M tolkar som ett sällskap är intressant.
Om det var så kan vi även lägga in det unga par som NF mötte och som bör ha passerat Dekorima ca 23.20 + vittnet Hellgren.
Då blir det en del folk som gick där.
Att han sedan uppfattar minuter som sekunder och sekunder som minuter är en annan femma.
Min generella tolkning är att han såg sig omkring och strax före mordet upptäckte att en man tycktes invänta paret som kom gående.
När GM kom dit går inte att veta men min bedömning utifrån situationen är att han anlände "sent" vilket då kan betyda ca 23.20 - och då efter det att det unga paret och Hellgren passerat.
Han kunde nämligen inte förrän ca 23.18 med säkerhet veta att paret Palme skulle passera Dekorima. Han kunde heller inte veta om de skulle gå tillbaka över Sveavägen (till västra sidan) på övergångsstället vid Tunnelgatan.
Därför behövde han täcka även den möjligheten och visa sig öppet utanför butiken. Tror jag.