• 1
  • 2
2017-12-02, 09:51
Medlem
Provocative2.0s avatar
Vi börjar med oljeläckaget.
De gamla OHC-motorerna läckte in olja i förbränningsrummet via ventilerna. Frågan här är om de fick ordning på detta med nyare motorer? Motorn i fråga är en Z-tech o jag är inte hundra på att den heter så. Oavsett så sitter den i en Focus av årsmodell -02 eller -03.
Anledningen till detta är att den förbrukar olja o att kolla vitröken var kört då tändstiften jag bytte satt i en sjö av spilld olja som då kom in i motorn. Självklart bolmade den friskt.

Nu till det slöa.
Min första tanke var att blockpackningen hade gått. Men kylvätskan var som ny o även oljan var fin. Inga konstiga ljud från motorn heller. Även tändstiften såg fina ut.
Enl ägaren så drar den en aning mer bränsle vilket gjorde att jag förkastade teorin han hade om bränslefilter.
Nu till provkörningen.
Jag har själv bott flera år på den orten som bilen finns i o hade på den tiden en backe jag testade bilar i.
Detta var på den tiden jag körde Ford Sierra o fram till mitt riktmärke fick jag upp dessa till 70km/h.
Denna lilla 1.6 litersmotor klarade att komma upp i 40. Finns heller inga tecken att motorn bromsar sig utan den går jämnt upp i varv, bara att det tar tid.
Någon som har någon teori på detta?

OBS. Min bristfälliga info beror på att jag, frågar åt en vän.
Citera
2017-12-02, 10:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Igensatt katalysator? igensatt luftfilter?
Citera
2017-12-02, 12:19
Medlem
2560ps avatar
Bolmar den vitt är det kylvätska, inte olja.

När det kommer till hur slö den är, kan du inte jämföra två olika bilars prestanda i en uppförsbacke. Om den verkligen är slö, håller jag med föregående inläggare. Smält kat gör bilen jävligt slö.
Citera
2017-12-02, 15:50
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Igensatt katalysator? igensatt luftfilter?
Luftfiltret var riktigt fint. Är lite inne på luftmassemätare som jag har noll erfarenhet av.
Igensatt kat låter som att bilen får vara slö till besiktningen o sedan bli ett fall för skroten.
Egentligen är nog bilen slut. Men ägaren är i ett läge där han vill få den att rulla så länge det går då han står o stampar i livet där stora förändringar kommer ganska snart.
Citera
2017-12-02, 15:51
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Bolmar den vitt är det kylvätska, inte olja.

När det kommer till hur slö den är, kan du inte jämföra två olika bilars prestanda i en uppförsbacke. Om den verkligen är slö, håller jag med föregående inläggare. Smält kat gör bilen jävligt slö.
Ok. Som fd ägare av Sierror är jag väl bekant av den ljusblå blåröken😄
Citera
2017-12-02, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0

Om du motorbromsar och det bolmar så är väl ventilstyrningarna rätt slut eller packningarna eller vafan gummiplupparna som sitter i toppen av ventilen heter. Ventiltätning kanske kom jag på.

Se över vevhusventilationen och om det inte blir bättre hade jag tagit ett kompprov, sedan i med lite olja i cylindrarna och se skillnaden.

Beroende på resultat kan man ju om bilen ändå är skrot byta olja och filter(billigaste skiten som går att hitta) och i med lite diesel typ 1 liter av dessa och köra i 15 min och byta olja och filter igen.

Folk med Saabar som haft problem med ringarna har väl kört wd-40 i cylindrarna och låtit stå över natten med blandade resultat. Men som sagt beror ju på vad kompprovet visar om det är något att tänka på.

Lycka till.
Citera
2017-12-03, 01:27
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Om du motorbromsar och det bolmar så är väl ventilstyrningarna rätt slut eller packningarna eller vafan gummiplupparna som sitter i toppen av ventilen heter. Ventiltätning kanske kom jag på.

Se över vevhusventilationen och om det inte blir bättre hade jag tagit ett kompprov, sedan i med lite olja i cylindrarna och se skillnaden.

Beroende på resultat kan man ju om bilen ändå är skrot byta olja och filter(billigaste skiten som går att hitta) och i med lite diesel typ 1 liter av dessa och köra i 15 min och byta olja och filter igen.

Folk med Saabar som haft problem med ringarna har väl kört wd-40 i cylindrarna och låtit stå över natten med blandade resultat. Men som sagt beror ju på vad kompprovet visar om det är något att tänka på.

Lycka till.
Jojo. Just om oljedrickandet så är det mer av egenintresse. Bilen ska bara hållas vid liv ett tag till så det löser han med Biltemas billigaste på 10-litersdunk.
Det som är oroande är slöheten o den beror inte på att den tar olja. Det är på tok för liten mängd för att slöa ner den så pass mkt.
Känns som om halva effekten är borta.
Citera
2017-12-03, 09:15
Medlem
2560ps avatar
Citat:

Haha, ja de konsumerade friskt med olja. Tuggade i sig kamaxlarna också om jag minns rätt.

Är det som du säger att bilen ändå är på väg till skrot så är det väl bara att gasa tills det rasar. Inget att lägga jobb/pengar på att fixa.
Citera
2017-12-03, 12:41
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Haha, ja de konsumerade friskt med olja. Tuggade i sig kamaxlarna också om jag minns rätt.

Är det som du säger att bilen ändå är på väg till skrot så är det väl bara att gasa tills det rasar. Inget att lägga jobb/pengar på att fixa.
Självklart så kommer inte oljeförbrukningen att åtgärdas. Däremot slöheten då den tyder på ett rejält fel. Frågan är bara vilket fel.
Ankan föreslog katten o den kan jag köpa. Är det nu den så lär det inte åtgärdas heller då den är inte är ekonomiskt försvarbar.
Citera
2017-12-03, 19:51
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ankan föreslog katten o den kan jag köpa. Är det nu den så lär det inte åtgärdas heller då den är inte är ekonomiskt försvarbar.
Ersätta med ett rakt rör, behöver inte kosta många kronor men besiktnibngen blir inte så glad.
Citera
2017-12-03, 20:10
Medlem
Driftstopps avatar
Söndersmulade ventiltätningar eller kassa kolvringar som går ner med en igensatt katalysator.
Dålig kompression alternativ igensatt katalysator.

Ryker den mer när den fått stå en stund och vid uppstart?
Citera
2017-12-04, 00:01
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Söndersmulade ventiltätningar eller kassa kolvringar som går ner med en igensatt katalysator.
Dålig kompression alternativ igensatt katalysator.

Ryker den mer när den fått stå en stund och vid uppstart?
Släpp oljeförbrukningen. Den har inget med att den är slö. Den rök pga att det kom in olja när jag bytte tändstift.
Borde
Nog ha gjort två trådar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här