2017-12-02, 02:12
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Ja det är märkligt. Paret Palme i snigelfart och Anders B ålande strax bakom. Det stämmer inte. Anders lämnade ju sitt sällskap innan dom kom ut ut bankomaten och det sista uttaget gjordes 23.16. Om man vill vara snäll kan man säga 23.18, men jag har inte fått det bekräftat att bankomatklockan gick fel.
Mordet 23.21.20.
Var det Anders dom pratade med utanför reklampelaren?

Både den och klockan i den ATM på andra sidan gick fel.

Enligt uppgift kunde de gå upp till 10 minuter fel. Så mycket var det dock inte i HLs fall.
Citera
2017-12-02, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Vittnet CV ser LOP+GM på samma sätt som AD beskriver. CV ser GM springa och direkt därpå ser hon AB i porten.
Tanken på att det kanske inte var gärningsmannen som sprang har slagit mig, men så har jag sannolikt en skruv lös.
Egentligen var det inget vittne som såg själva skottlossningen, utan bara hörde och tittade dit. Såg en man springa iväg. Det var sannolikt gärningsmannen, men tänk om det var SE som ramlat in på scenen. Han borde ju dyka upp här nu...Drabbats av en normal mänsklig instinkt att bara komma därifrån så fort som möjligt?
Det löser egentligen ingenting. Frågan kvarstår: vem var då skytten?
Citera
2017-12-02, 02:28
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det är ju nu vi kommer till spekulationer tyvärr. Personligen tror jag inte AB pratade med dem/hade något med mordet att göra. Han var bara en full ingenjör som råkade hamna i händelsernas centrum.

Däremot tycks paret Palme ha mött personer som fick dem att gå på utsidan av reklampelaren.

Ett troligt scenario - om vi ska lita på Cecilia A - är att GM följde efter dem från reklampelaren och snett in mot Dekorima. Han stod alltså där och väntade på dem vilket är en bra position. Dold.

I så fall har Inge M fattat fel. Han påstod ju att GM stod och väntade någon meter till höger om entrédörren till Dekorima. Men han är väldigt osäker så det finns helt klart utrymme för flera olika tolkningar. Hans vittnesmål tyder på att han inte tittade mot Dekorima hela tiden utan såg sig omkring åt andra håll. Först sekunderna innan GM började agera förstod han att något var på gång.

Min analys sammanfaller med GK:s - att GM anlände till Dekorima mycket sent, cirka 1 minut innan paret Palme kom dit. Det betyder 23.20.

Hur han kom dit är mkt oklart, men Kerstin N:s uppgifter tyder på att han från mitten av Sveavägen vid övergångsstället i höjd med AF kyrkogata sneddade in mot trottoarkanten och följde den fram till reklampelaren.

Det var därför varken AB eller NF såg honom.

IM måste tolkas för att förstås.

Om man ska utefter kända vittnens uppgifter få dem att passa ihop så får man möjligen fram detta.
1. ABs position direkt efter mordet bekräftas av vittnet CV. Det ger att LOP alldeles innan har passerat AB.

2. När vittnet NF ser LOP har de passerat AB.

3. Vi kan med största sannolikhet säga var AB har befunnit sig under tiden vännerna är vid ATM.

4. NF påstår sig se AB i porten när han befinner sig på ett avstånd av ca 230 meter.

Ska man på ett realistiskt sätt förklara detta med det IM uppger, att ett gäng personer passerar mordplatsen 10-15 sekunder före mordet.
Baserat på ovan nämnda uppgifter får man, rimligen, att de personer som finns där då är följande, NF AB LOP samt GM. Alltså ett "gäng" på 5 personer.
Citera
2017-12-02, 02:31
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Tanken på att det kanske inte var gärningsmannen som sprang har slagit mig, men så har jag sannolikt också en skruv lös.
Egentligen var det inget vittne som såg själva skottlossningen, utan bara hörde och tittade dit. Såg en man springa iväg. Det var sannolikt gärningsmannen, men tänk om det var SE som ramlat in på scenen. Han borde ju dyka upp här nu...Drabbats av en normal mänsklig instinkt att bara komma därifrån så fort som möjligt?
Det löser egentligen ingenting. Frågan kvarstår: vem var då skytten?

Skytten är den som springer. SE säger sig springa först efter att polis kommit till platsen.
Citera
2017-12-02, 02:33
Medlem
Citat:
Skytten är den som springer. SE säger sig springa först efter att polis kommit till platsen.
Jo jag vet att han säger det, men ingen har sett honom.
Han kanske hade anledning att lägga sin historia till rätta?
Citera
2017-12-02, 02:37
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Jo jag vet att han säger det, men ingen har sett honom.
Han kanske hade anledning att lägga sin historia till rätta?

SE är oerhört svår att förstå.

Men vittne CV har omgående koll på AB, men ser ingen annan. Det måste förklaras med att GM springer innan SE går förbi AB. Om SE ens är där vill säga!
Citera
2017-12-02, 02:55
Medlem
Citat:
SE är oerhört svår att förstå.

Men vittne CV har omgående koll på AB, men ser ingen annan. Det måste förklaras med att GM springer innan SE går förbi AB. Om SE ens är där vill säga!
Tråkigt att hon inte såg skottlossningen. Det var det ingen som gjorde så vitt jag förstår. Åtminstone ingen av de närmaste vittnena med undantag från Anders B. Inge M sitter inte på första parkett och i skottögonblicket kommer bilarna som fått grönt ljus söderut. Det måste ha försämrat det ytterligare.
Ja vad ska man tro om SE. Han stämplade ju bevisligen ut någon gång 23.20-23.21, så han borde ju varit där exakt då. Men var tog han vägen sedan?
Om det var han som sprang, vilket många signalementsuppgifter gör troligt så har jag svårt att se honom som mördare. Han känns inte som den typen.
Finns det ett vittne som sett hela förloppet?
Citera
2017-12-02, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det här är den person jag tänker på som Christer Petterssons dubbelgångare, han heter Christer Andersson

https://www.youtube.com/watch?v=xE8qXzgrPIY
http://palmemordet.eu/palmemordet/mordaren/

Nope - that's not his name!
Was your guy a company owner where OP stood 2-3 days before he was shot?
Was your guy a Managing Director (vd) of that company?
Is for guy almost impossible to find online today? QUESTION - where did all that info on him go?
Did your guy "FOR SURE HAVE A COMPLETELY UNKNOWN" SMITH & WESSON? AND MILITARY AMMO THAT WAS OLD? (PRE 1980) - (QUESTION - how many S & W's does this Board really believe were out there in 1986 Sweden? - with ammo)
Did your guy go on and on and on about his hate for OP? Especially when he was drunk!
Did your guy have a financial reason to eliminate someone he viewed as a "financial problem" (OP)?
Did your guy look like CP and the 33 Year Old - heck - almost identical…
Was your guy a drunk (travelled with gin in his briefcase)
Did your guy have a neighbor named Östling? Gosh - it would be interesting to know if CGÖ was related?

So many coincidences and questions…

If that's your guy - then we are talking about the same person!
Citera
2017-12-02, 04:16
Medlem
Citat:
Tråkigt att hon inte såg skottlossningen. Det var det ingen som gjorde så vitt jag förstår. Åtminstone ingen av de närmaste vittnena med undantag från Anders B. Inge M sitter inte på första parkett och i skottögonblicket kommer bilarna som fått grönt ljus söderut. Det måste ha försämrat det ytterligare.
Ja vad ska man tro om SE. Han stämplade ju bevisligen ut någon gång 23.20-23.21, så han borde ju varit där exakt då. Men var tog han vägen sedan?
Om det var han som sprang, vilket många signalementsuppgifter gör troligt så har jag svårt att se honom som mördare. Han känns inte som den typen.
Finns det ett vittne som sett hela förloppet?

Vad gäller SE så är det rimligast att utgå att han aldrig var där, åtminstone inte där han säger att han var. Han gick förbi vakterna efter utstämpling, både de och han säger väl att de småpratade lite, så det är fullt möjligt att han kom ut ett par minuter efter mordet. Att han som oskyldig skulle springa åt 180 grader fel håll av rädsla tror jag inte ett ögonblick på.
Möjligheten finns ju också att han aldrig var i närheten, och att vakterna hjälpte honom att fuska med flextiden. Något som kan tyda på det är att han kontaktade Skandia på lördagsförmiddagen efter mordet och ville absolut veta när han hade stämplat ut. Hade han varit där, antingen som vittne, mördare eller något annat så borde han vetat det ganska exakt på minuten. Men om han visste att vakterna stämplat ut honom någon gång efter 11, men inte om det var 23.10, 23.20 eller 23.30 så kan jag förstå att han i panik ville veta exakt tid när han fick veta vad som hänt.
Citera
2017-12-02, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Vad gäller SE så är det rimligast att utgå att han aldrig var där, åtminstone inte där han säger att han var. Han gick förbi vakterna efter utstämpling, både de och han säger väl att de småpratade lite, så det är fullt möjligt att han kom ut ett par minuter efter mordet. Att han som oskyldig skulle springa åt 180 grader fel håll av rädsla tror jag inte ett ögonblick på.
Möjligheten finns ju också att han aldrig var i närheten, och att vakterna hjälpte honom att fuska med flextiden. Något som kan tyda på det är att han kontaktade Skandia på lördagsförmiddagen efter mordet och ville absolut veta när han hade stämplat ut. Hade han varit där, antingen som vittne, mördare eller något annat så borde han vetat det ganska exakt på minuten. Men om han visste att vakterna stämplat ut honom någon gång efter 11, men inte om det var 23.10, 23.20 eller 23.30 så kan jag förstå att han i panik ville veta exakt tid när han fick veta vad som hänt.
Det kan vara hursomhelst med honom. Finns väl egentligen inget som belägger att någon annan stämplade ut honom heller. Det är ren spekulation och det är väl inget fel att spekulera. 180 grader åt fel håll? Vad är fel och vad är rätt? Vi vet ju åtminstone att någon sprang i den riktningen. Han eller någon annan fattade ett beslut som med facit i hand visade sig vara ganska rätt ändå. Visst kan det vara en naturlig reaktion att lägga benen på ryggen om man vet att det finns en galen mördare strax intill.
Att sedan skämmas över sin feghet och lägga historien till rätta kan också vara naturligt.
Jag är inte övertygad om att det var GM som sågs springa därifrån.
Tokigt låter det, men mordplatsvittnenas iakttagelser lämnar en hel del övrigt att önska.
Citera
2017-12-02, 04:58
Medlem
Citat:
Både den och klockan i den ATM på andra sidan gick fel.

Enligt uppgift kunde de gå upp till 10 minuter fel. Så mycket var det dock inte i HLs fall.
10 min fel låter fruktansvärt illa!
Så vitt jag förstått så gick bankomatklockan rätt i förhållande till någon övervakningsapplikation på fredag kväll och fortfarande på måndag morgon. Den maximala felmarginalen kunde vara max 2 min innan larmet utlöstes. Om sedan övervakningssystemets klocka var felaktig så kan det naturligtvis bli hur fel som helst. Slarvigt att dom inte lyckades få klarhet i detta.
Citera
2017-12-02, 05:36
Medlem
"Overkligt och kaotiskt, så beskriver Östersundspolisen Maria Larsson mordet på Olof Palme för 25 år sedan. Då jobbade hon på ambulansen i Stockholm och hon var en av de första som kom till mordplatsen.

Trots att det är 25 år sen minns hon den där fredagsnatten som i går.

- Vi fick veta att det var Palme som var skjuten först när vi kom dit, säger Maria Larsson. Situationen var overklig och kaotisk.

På Sabbatsbergs sjukhus blev det rörigt eftersom sjukvårdspersonalen var stressad och nervös.

- Ingvar Karlsson, Kjell-Olof Fält och sonen Mårten kom dit senare på natten, säger Maria Larsson till P4 Morgon."

Maria verkar säker på att Sabbatsbergambulansen anlände 23,27 och hon berättar om händelsen i bifogad länk.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3364&artikel=4374157
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in