2017-12-02, 00:02
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Kan det inte räcka med att hon såg den ene?
Var framgår det att hon såg två personer med bullig täckjacka?
Nicola F hade ju passerat nästan två minuter tidigare.

Titta på bilderna som föreställer NF och AB. Där ser du att hon helt enkelt minns dem. NF är mannen med kort hals, uppdragna axlar och bullig täckjacka. Det står ingenstans, det förstår man när man läser förhören och tittar på bilderna.
Citera
2017-12-02, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Titta på bilderna som föreställer NF och AB. Där ser du att hon helt enkelt minns dem. NF är mannen med kort hals, uppdragna axlar och bullig täckjacka. Det står ingenstans, det förstår man när man läser förhören och tittar på bilderna.
Jag tycker iof att AB har uppdragna axlar och kort hals, och tror att det är den förste hon såg efter mordet. Nicola befann sig i höjd med Adolf Fredriks kyrka vid tillfället och var knappast synlig. Det finns däremot inget som säger att hon inte kan ha haft honom på näthinnan. Hon hade ju mött honom bara ett par minuter tidigare. En tredje person med blå täckjacka var vittnet Lars. Men han stod ju inne i gränden.
Senast redigerad av gida 2017-12-02 kl. 00:15.
Citera
2017-12-02, 00:14
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Jag tycker iof att AB har uppdragna axlar och kort hals, och tror att det är den förste hon såg efter mordet. Nicola befann sig i höjd med Adolf Fredriks kyrka vid tillfället och var knappast synlig. Det finns däremot inget som säger att hon kan ha haft honom på näthinnan. Hon hade ju mött honom bara ett par minuter tidigare. En tredje person med blå täckjacka var vittnet Lars. Men han stod ju inne i gränden.

Lisbeth och Olof mötte NF bara någon minut före mordet. Det är, tror jag, högst troligt att hon mindes honom när hon ombads beskriva GM. Hennes beskrivning av GM tyder på det. Även AB förekommer i hennes uppgifter.
Citera
2017-12-02, 00:23
Medlem
Citat:
Lisbeth och Olof mötte NF bara någon minut före mordet. Det är, tror jag, högst troligt att hon mindes honom när hon ombads beskriva GM. Hennes beskrivning av GM tyder på det. Även AB förekommer i hennes uppgifter.
Jo drygt en och en halv minut tidigare om jag minns rätt.
Det är fullt möjligt. Men det märkliga är att om NF befann sig utanför Sveavägen 56 vid skottögonblicket och att det var Anders B han sett bakom Palme vid Sveavägen 44-46, vilket också är den slutsats granskningskommission drar. Så innebär det ju att inte bara Palme gjort ett uppehåll i promenaden på 43 sekunder, utan det har även Anders B.
Citera
2017-12-02, 00:31
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Ja och enligt flashback ingår CIA, socialdemokratiska ministrar, Mossad i planeringen av mordet.

Den som tror på dessa 80, eller Lingärdes femtontal, har dock en viktig fråga att besvara.

Om man inte ens planerade VAR Palme skulle skjutas, om man inte ens hade resurser att lösa flykten med annat än en språngmarsch, om man inte ens hade resurser att varna och avblåsa på grund av en cirkulerande polispiket på krönet omkring skottögonblicket... så vad planerade denna folkmängd???

Planerade dom vilken sorts champagne dom skulle skåla i, eller vad??

Den som tänker fler än tre personer, är illa ute i det här.

Jag säger inte att det ingick 80 personer i MOP-palnneringen bara att källor i sydafrika uppger det.

Flykten verkar välplannerad... han hade en dörr att smita in i på bakom Skandia, som leder till en bil som rivstartar därifrån, eller ett tunnelnät ut från Skandiahuset skapat av Staybehind som tar dig vart du vill i avstängda tunnlar. Eller ett skydrum rakt under dig att gömma sig i. Eller en bil som stod uppe på krönet ("felparkerad"). Minst en lägenhet 2 minuters jogg från mordplatsen. En bil stod och väntade ett stenkast från mordplatsen på Luntamakaregatan. Ev. En Polispiket ( i port med släkta lysen) i maskopi, 1 min jogg från mordplatsen. Omgiven av ett halvtdussin folk med samband via walkietalkie. En medhjälpare (SE) beredd att hjälpa till 10 meter från mordet. Kanske en medhjälpare till i en port 2 meter från mordet. En Ambulans i maskopi 1 min från mordplatsen. Ev. 3 andra polisbilar i maskopi 1 min väg från mordplatsen. Evetuentuellt en lokal att disponera på Döbelsgatan 3min från mordplatsen.
(Kanske 3 ytterligare polisbilar i maskopi 3 min jogg vid Alexandra.)
Ytterligare en (röd) bil observerad av AK en minut efter mordet som kör konstigt som om den letar efter parkeringsplats eller hämta upp någon. Flykten är förbered genom att området är tömt på bus, prostituerade och torskar genom den stora övningen som just avslutats. Uppenbarligen bilbyte vid en mack vid motorvägen. Försenat larm, förlitet larm när det väl kommer samt vänner som bemannar samtliga sambandcentraler i stan. Röd bil bränns efter mordet, inga spår i den bilen.
En bil full med radioutrustning ett par kvarter bort, hjälper gärna till.

Observationer av WW-män runt mordplatsen, radiotestning på dagen 60 meter från mordplatsen mm tyder på att mordplatsen var känd innan OP lämnade bion.
Senast redigerad av heheho 2017-12-02 kl. 01:02.
Citera
2017-12-02, 00:59
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Jo drygt en och en halv minut tidigare om jag minns rätt.
Det är fullt möjligt. Men det märkliga är att om NF befann sig utanför Sveavägen 56 vid skottögonblicket och att det var Anders B han sett bakom Palme vid Sveavägen 44-46, vilket också är den slutsats granskningskommission drar. Så innebär det ju att inte bara Palme gjort ett uppehåll i promenaden på 43 sekunder, utan det har även Anders B.

Ja det där är fortfarande oförklarat. En del kan säkert bero på att paret Palme gick långsammare än Lisbeth påstod och att de kanske tittade i fler skyltfönster än hon vill medge.

Anders B:s mycket långsamma vandring från Bankomaten till Dekorima är besynnerlig. Vad sysslade karln med? Han var visserligen rätt berusad, men ändå. Det tycks ju ha tagit 2-3 minuter för honom att komma fram till positionen direkt bakom paret Palme och GM, en sträcka på 50 m.
Citera
2017-12-02, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
Did not realize there was already an article out there regarding "Christer Petterssons ”dubbelgångare" - I notice there are no pictures of the "Bear" company director doppelganger - on the factory floor with OP - just his handy right hand man who ran the factory - whom looks terribly uncomfortable standing there! Maybe there's a reason one can't find any pictures - after 31 years one would have a lot of time deleting pics!
Anyone got more pics of OP's last few days?

Det här är den person jag tänker på som Christer Petterssons dubbelgångare, han heter Christer Andersson

https://www.youtube.com/watch?v=xE8qXzgrPIY
http://palmemordet.eu/palmemordet/mordaren/
Citera
2017-12-02, 01:08
Medlem
Basfaktas avatar
Har återigen lyssnat igenom presskonferensen från feb 86 med Hans Melander, Dag Andersson och Kerstin Skarp.

Beträffande WT-observationer säger Dag A att PU "på nytt gått igenom de beslag som finns". Vilka beslag är det?

Han säger också att det 80-tal vittnesuppgifter om WT-män som han intresserar sig särskilt för givetvis innehåller signalement och att "det finns likheter mellan beskrivningarna av dessa personer". Här vore det alltså bra om Säpos rapport från 1986 offentliggjordes.

Han bekräftar att dessa personer fortfarande är oidentifierade och säger att "får vi identitet på dessa personer så kan vi begränsa utredningen till ett visst avsnitt". Jo, det är ju det vi har sagt länge.

Han berättar beträffande Sydafrika-spåret att PU fått in en hel del tips från journalister som Sydafrika och från en diplomat som arbetat i Pretoria. Den sistnämnda personen "kastar mera ljus på Palmes engagemang i apartheid-motståndet".

PU har även fått mkt information från biståndsorganet SIDA.

Sammantaget innebär det, enligt Dag A, att "vi måste gå igenom Sydafrika-spåret på nytt och se om det finns ytterligare att göra i det spåret".

Vi ska minnas att detta uttalande gjordes innan Borgnäs avslöjat att de båda männen på Arlanda var svenska.
Citera
2017-12-02, 01:09
Medlem
Citat:
Ja det där är fortfarande oförklarat. En del kan säkert bero på att paret Palme gick långsammare än Lisbeth påstod och att de kanske tittade i fler skyltfönster än hon vill medge.

Anders B:s mycket långsamma vandring från Bankomaten till Dekorima är besynnerlig. Vad sysslade karln med? Han var visserligen rätt berusad, men ändå. Det tycks ju ha tagit 2-3 minuter för honom att komma fram till positionen direkt bakom paret Palme och GM, en sträcka på 50 m.
Ja det är märkligt. Paret Palme i snigelfart och Anders B ålande strax bakom. Det stämmer inte. Anders lämnade ju sitt sällskap innan dom kom ut ut bankomaten och det sista uttaget gjordes 23.16. Om man vill vara snäll kan man säga 23.18, men jag har inte fått det bekräftat att bankomatklockan gick fel.
Mordet 23.21.20.
Var det Anders dom pratade med utanför reklampelaren?
Citera
2017-12-02, 01:18
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ja det är märkligt. Paret Palme i snigelfart och Anders B ålande strax bakom. Det stämmer inte. Anders lämnade ju sitt sällskap innan dom kom ut ut bankomaten och det sista uttaget gjordes 23.16. Om man vill vara snäll kan man säga 23.18, men jag har inte fått det bekräftat att bankomatklockan gick fel.
Mordet 23.21.20.
Var det Anders dom pratade med utanför reklampelaren?

Det är ju nu vi kommer till spekulationer tyvärr. Personligen tror jag inte AB pratade med dem/hade något med mordet att göra. Han var bara en full ingenjör som råkade hamna i händelsernas centrum.

Däremot tycks paret Palme ha mött personer som fick dem att gå på utsidan av reklampelaren.

Ett troligt scenario - om vi ska lita på Cecilia A - är att GM följde efter dem från reklampelaren och snett in mot Dekorima. Han stod alltså där och väntade på dem vilket är en bra position. Dold.

I så fall har Inge M fattat fel. Han påstod ju att GM stod och väntade någon meter till höger om entrédörren till Dekorima. Men han är väldigt osäker så det finns helt klart utrymme för flera olika tolkningar. Hans vittnesmål tyder på att han inte tittade mot Dekorima hela tiden utan såg sig omkring åt andra håll. Först sekunderna innan GM började agera förstod han att något var på gång.

Min analys sammanfaller med GK:s - att GM anlände till Dekorima mycket sent, cirka 1 minut innan paret Palme kom dit. Det betyder 23.20.

Hur han kom dit är mkt oklart, men Kerstin N:s uppgifter tyder på att han från mitten av Sveavägen vid övergångsstället i höjd med AF kyrkogata sneddade in mot trottoarkanten och följde den fram till reklampelaren.

Det var därför varken AB eller NF såg honom.
Senast redigerad av Basfakta 2017-12-02 kl. 01:21.
Citera
2017-12-02, 01:33
Medlem
Citat:
Det är ju nu vi kommer till spekulationer tyvärr. Personligen tror jag inte AB pratade med dem/hade något med mordet att göra. Han var bara en full ingenjör som råkade hamna i händelsernas centrum.

Däremot tycks paret Palme ha mött personer som fick dem att gå på utsidan av reklampelaren.

Ett troligt scenario - om vi ska lita på Cecilia A - är att GM följde efter dem från reklampelaren och snett in mot Dekorima. Han stod alltså där och väntade på dem vilket är en bra position. Dold.

I så fall har Inge M fattat fel. Han påstod ju att GM stod och väntade någon meter till höger om entrédörren till Dekorima. Men han är väldigt osäker så det finns helt klart utrymme för flera olika tolkningar. Hans vittnesmål tyder på att han inte tittade mot Dekorima hela tiden utan såg sig omkring åt andra håll. Först sekunderna innan GM började agera förstod han att något var på gång.

Min analys sammanfaller med GK:s - att GM anlände till Dekorima mycket sent, cirka 1 minut innan paret Palme kom dit. Det betyder 23.20.

Hur han kom dit är mkt oklart, men Kerstin N:s uppgifter tyder på att han från mitten av Sveavägen vid övergångsstället i höjd med AF kyrkogata sneddade in mot trottoarkanten och följde den fram till reklampelaren.

Det var därför varken AB eller NF såg honom.
Tänk om Cecilia suttit i framsätet och haft glasögonen på sig. Då hade (kanske) gåtan varit löst. Verkar varit en observant tjej.
Då hade hon även sett Anders B strax bakom. Nu såg hon bara LOP och mördaren strax bakom. Konstigt nog ingen Anders. Eller var det kanske honom hon såg? Var var då mördaren?
Senast redigerad av gida 2017-12-02 kl. 01:39.
Citera
2017-12-02, 02:08
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Tänk om Cecilia suttit i framsätet och haft glasögonen på sig. Då hade (kanske) gåtan varit löst. Verkar varit en observant tjej.
Då hade hon även sett Anders B strax bakom. Nu såg hon bara LOP och mördaren strax bakom. Konstigt nog ingen Anders. Eller var det kanske honom hon såg? Var var då mördaren?

Vittnet CV ser LOP+GM på samma sätt som AD beskriver. CV ser GM springa och direkt därpå ser hon AB i porten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in