2017-12-01, 21:35
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Okej så det är inte annorlunda nu jämfört med hur det varit sedan denna tråd skapades för snart 8 år sedan och ändå är argumentationen för en priskrasch identisk med argumentationen som framfördes då. Om argumentationen var fel då, varför skulle den vara rätt nu om det inte är annorlunda nu?

The market can stay irrational longer than you can stay solvent, sa någon.
2017-12-01, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Sådan är jag. 3 miljoner? Skulle amortera 30,000 i månaden och eftersom jag inte har de pengarna så hade jag inte köpt något för 3 miljoner heller. Enkelt.

Holy godmother fucking shit man...vi har ett geni i tråden!

(EDIT: Det förefaller finnas ganska många som inte är kapabla att tänka i rimliga ekonomiska termer när det gäller bolån, därav kommentaren.)
Senast redigerad av Hygglo.von.Drakula 2017-12-01 kl. 21:40.
2017-12-01, 21:42
Medlem
Tulliuss avatar
Mängden objekt utan bud i Sthlm tyder på en stor differens (större än 10 %) mellan utgångsbud och vad köparna är villiga att betala. I många länder skulle det komma in bud oavsett differens, i Sverige bedömer jag att många känner sig obekväma med att lägga 'skambud'. Därför måste säljarna ta första steget om överutbudet skall betas av.

Hur agerar marknadens aktörer just nu?

En del av de som måste sälja (mina grupper 1-4) (FB) Bostadsbubbla i Sverige?) men som inte fick det pris de ville ha, torde ha dragit tillbaka sina lägenheter, troligen för att vänta ut jul och nyår; en del har kvar sina objekt på Hemnet. Det blir nog en ångestfylld jul på sina håll.

Grupp 8 (opportunistiska säljare med alternativ bostad som inte behöver köpa för att kunna sälja) lägger ut sina objekt, drar tillbaka dem ifall de inte får napp, om och om igen. Ett av de objekt jag följt fick napp på fjärde eller femte försöket nu i augusti.

Grupp 7 (kapitalstarka opportunistiska köpare som inte behöver sälja för att kunna köpa) följer tråden, kollar husmask/penates, dricker glögg och väntar in våren.

Grupp 5 (potentiella köpare som äger sitt nuvarande boende och skall köpa nytt men inte måste sälja) dricker bara glögg, det finns inte mycket som kan locka ut dem på dagens osäkra marknad.

Grupp 9 (bostadsutvecklare) kämpar på med mer eller mindre effektiva strategier.

Vad händer efter jul och nyårshelgen?

Det som många säljare (grupp 1-4) inte inser är att det troligen kommer ut ungefär lika många spekulationslägenheter i kv.1 som det gjort nu under hösten (grupp 1) och kanske upp till ca 50 %* fler lägenheter i äldre bestånd som säljs för att ägaren skall flytta till nyproduktion (grupp 2).
* Ökningen av påbörjade lägenheter i Sthlm 2016 jmfr. 2015 - 43 % ej uppräknat, 57 % uppräknat
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/bostadsbyggande-och-ombyggnad/nybyggnad-av-bostader/pong/statistiknyhet/paborjad-nybyggnation-av-bostadslagenheter-2016-preliminara-uppgifter/

Många hoppas att de som vill köpa före det utökade amorteringskravet införs 1 mars (grupp 6) skall driva upp priserna. Det kan naturligtvis lyckas för enskilda objekt, men att vänta på det är verkligen att leka med elden. I mitten av januari börjar 2018 års lägenheter komma ut och sedan kommer utbudet bara öka till nästa paus för ledigheter vid midsommar. Att det, i en marknad med utökat utbud, skall finnas plats för en bull trap / stabilisering och ökning av priser på stor skala, finner jag helt osannolikt.

Alla, utom de mest desperata av säljarna, kommer dock hoppas att just deras lägenhet skall attrahera rätt köpare. Så priserna kommer sjunka sakta månad för månad. HOX Sthlm BR visar kanske på -3,5 % för november, -0,5 % för december, sedan kommer våren vara brutal med minst -2% varje månad.
Senast redigerad av Tullius 2017-12-01 kl. 21:48.
2017-12-01, 21:49
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Mängden objekt utan bud i Sthlm tyder på en stor differens (större än 10 %) mellan utgångsbud och vad köparna är villiga att betala. I många länder skulle det komma in bud oavsett differens, i Sverige bedömer jag att många känner sig obekväma med att lägga 'skambud'. Därför måste säljarna ta första steget om överutbudet skall betas av.

En del av de som måste sälja (mina grupper 1-4) (FB) Bostadsbubbla i Sverige?) men som inte fick det pris de ville ha, torde ha dragit tillbaka sina lägenheter, troligen för att vänta ut jul och nyår; en del har kvar sina objekt på Hemnet. Det blir nog en ångestfylld jul på sina håll.

Grupp 8 (opportunistiska säljare med alternativ bostad som inte behöver köpa för att kunna sälja) lägger ut sina objekt, drar tillbaka dem ifall de inte får napp, om och om igen. Ett av de objekt jag följt fick napp på fjärde eller femte försöket nu i augusti.

Grupp 7 (kapitalstarka opportunistiska köpare som inte behöver sälja för att kunna köpa) följer tråden, kollar husmask/penates, dricker glögg och väntar in våren.

Grupp 5 (potentiella köpare som äger sitt nuvarande boende och skall köpa nytt men inte måste sälja) dricker bara glögg, det finns inte mycket som kan locka ut dem på dagens osäkra marknad.

Grupp 9 (bostadsutvecklare) kämpar på med mer eller mindre effektiva strategier.

Det som många säljare (grupp 1-4) inte inser är att det troligen kommer ut ungefär lika många spekulationslägenheter i kv.1 som det gjort nu under hösten (grupp 1) och kanske upp till ca 50 %* fler lägenheter i äldre bestånd som säljs för att ägaren skall flytta till nyproduktion (grupp 2).
* Ökningen av påbörjade lägenheter i Sthlm 2016 jmfr. 2015 - 43 % ej uppräknat, 57 % uppräknat
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/bostadsbyggande-och-ombyggnad/nybyggnad-av-bostader/pong/statistiknyhet/paborjad-nybyggnation-av-bostadslagenheter-2016-preliminara-uppgifter/

Många hoppas att de som vill köpa före det utökade amorteringskravet införs 1 mars (grupp 6) skall driva upp priserna. Det kan naturligtvis lyckas för enskilda objekt, men att vänta på det är verkligen att leka med elden. I mitten av januari börjar 2018s lägenheter komma ut och sedan kommer utbudet bara öka till nästa paus för ledigheter vid midsommar. Att det, i en marknad med utökat utbud, skall finnas plats för en bull trap / stabilisering och ökning av priser på stor skala, finner jag helt osannolikt.

Alla, utom de mest desperata av säljarna, kommer dock hoppas att just deras lägenhet skall attrahera rätt köpare. Så priserna kommer sjunka sakta månad för månad. HOX Sthlm BR visar kanske på -3,5 % för november, -0,5 % för december, sedan kommer våren vara brutal med minst -2% varje månad.

Bra sammanställning! Men, jag saknar en kategori: äldre människor. Dels de i villa som börjar få svårt att klara skötseln, dels de i lägenhet som går bort eller hamnar i vård/äldreboende.
2017-12-01, 21:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
The market can stay irrational longer than you can stay solvent, sa någon.

Okej så det är annorlunda den här gången alltså trots det du skrev nyss?

Citat:
Bra rutet. Men den allmänna uppfattningen har varit att det är annorlunda nu. Det är det aldrig.
2017-12-01, 22:12
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Bra sammanställning! Men, jag saknar en kategori: äldre människor. Dels de i villa som börjar få svårt att klara skötseln, dels de i lägenhet som går bort eller hamnar i vård/äldreboende.

Du har helt rätt. Vi har:

Grupp 10: dödsbon och flytt till serviceboende. Dessa säljer lägenheten för det pris mäklaren tror är ett rimligt marknadspris.

Grupp 11: äldre som vill flytta till lägenhet, antingen i närheten av villan eller mer centralt. Dessa vill ha en låg månadsavgift och skyr nyproduktion med höga föreningslån. När bostadsutvecklare klagar på 'inlåsningseffekter' så glömmer de att de faktiskt inte heller byggt lägenheter som passar denna grupp. Givet det osäkra läget på bostadsmarknaden kommer de sälja först innan de köper och de kommer inte sälja om de inte får ett pris där de med säkerhet kan köpa en lägenhet med låg månadsavgift i en förening med låga lån.
2017-12-01, 22:18
Medlem
Det talas i tråden om att folk borde amortera mer/hårdare.

Är ni som menar det av uppfattningen att föräldrarna skall dra in på barnens leksaker, köpa billigare kläder till dom mm och i stället amortera?

Jag kan dock inte påminna mig om att jag hört någon klaga över att dom fick för mycket saker när de var små, för fina kläder, gå på bio för ofta, mm. Och att deras föräldrar borde ha snålat och amorterat i stället. Jag kan tycka att det borde ha framförts lika ofta.

Lån möjliggör för unga familjer att skaffa sig ett bättre boende och betala ränta för att kunna disponera det. Det verkar som att folk i tråden vill ta av dom den möjligheten, genom att kräva en manisk amortering.
2017-12-01, 22:22
Medlem
Snubben2006s avatar
Vad tror fb-experterna om prisutvecklingen på fritidshus i attraktiva sommarstugeområden?
2017-12-01, 22:28
Medlem
Tulliuss avatar
Det här är egentiligen PresidentBahamas statistik, men jag tar mig fräckheten att så att säga 'steal with pride' ...

JM nyproduktion till salu
Början av oktober 1400
11/11 1723
15/11 1800
18/11 1823
29/11 1841
1/12 1910
2017-12-01, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius

Många hoppas att de som vill köpa före det utökade amorteringskravet införs 1 mars (grupp 6) skall driva upp priserna. Det kan naturligtvis lyckas för enskilda objekt, men att vänta på det är verkligen att leka med elden. I mitten av januari börjar 2018 års lägenheter komma ut och sedan kommer utbudet bara öka till nästa paus för ledigheter vid midsommar. Att det, i en marknad med utökat utbud, skall finnas plats för en bull trap / stabilisering och ökning av priser på stor skala, finner jag helt osannolikt.

Kanske inte men det finns chans för ökat antal transaktioner och temporär uppgång i samband med terminstart och "nytt jobb start" och "hinna före 1 mars".

Vad händer förresten med folk som hamnar i klistret. Typ någon som köpte på ritning 2017 och får flytta in 2019.. :0
2017-12-01, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben2006
Vad tror fb-experterna om prisutvecklingen på fritidshus i attraktiva sommarstugeområden?

Antar att det inte byggs några fritidshus i någon större utsträckning?
Men går allt och helevete så blir det samma sak som för (nya) bilar, båtar och annan lyxkonsumtion. Dvs, rakt ner i botten. Oavsett vad så kommer det att ske när lågkonjunkturen kommer. Man måste ju inte äga ett fritidshus.
2017-12-01, 22:40
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben2006

Finns inga attraktiva områden i hela Sverige när det multikulturella/multikriminella rövhålet blommat fullt ut. Lägg ner spekulationerna!.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in