Mängden objekt utan bud i Sthlm tyder på en stor differens (större än 10 %) mellan utgångsbud och vad köparna är villiga att betala. I många länder skulle det komma in bud oavsett differens, i Sverige bedömer jag att många känner sig obekväma med att lägga 'skambud'. Därför måste säljarna ta första steget om överutbudet skall betas av.
Hur agerar marknadens aktörer just nu?
En del av de som måste sälja (mina grupper 1-4)
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?) men som inte fick det pris de ville ha, torde ha dragit tillbaka sina lägenheter, troligen för att vänta ut jul och nyår; en del har kvar sina objekt på Hemnet. Det blir nog en ångestfylld jul på sina håll.
Grupp 8 (opportunistiska säljare med alternativ bostad som inte behöver köpa för att kunna sälja) lägger ut sina objekt, drar tillbaka dem ifall de inte får napp, om och om igen. Ett av de objekt jag följt fick napp på fjärde eller femte försöket nu i augusti.
Grupp 7 (kapitalstarka opportunistiska köpare som inte behöver sälja för att kunna köpa) följer tråden, kollar husmask/penates, dricker glögg och väntar in våren.
Grupp 5 (potentiella köpare som äger sitt nuvarande boende och skall köpa nytt men inte måste sälja) dricker bara glögg, det finns inte mycket som kan locka ut dem på dagens osäkra marknad.
Grupp 9 (bostadsutvecklare) kämpar på med mer eller mindre effektiva strategier.
Vad händer efter jul och nyårshelgen?
Det som många säljare (grupp 1-4) inte inser är att det troligen kommer ut ungefär lika många spekulationslägenheter i kv.1 som det gjort nu under hösten (grupp 1) och kanske upp till ca 50 %* fler lägenheter i äldre bestånd som säljs för att ägaren skall flytta till nyproduktion (grupp 2).
* Ökningen av påbörjade lägenheter i Sthlm 2016 jmfr. 2015 - 43 % ej uppräknat, 57 % uppräknat
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/bostadsbyggande-och-ombyggnad/nybyggnad-av-bostader/pong/statistiknyhet/paborjad-nybyggnation-av-bostadslagenheter-2016-preliminara-uppgifter/
Många hoppas att de som vill köpa före det utökade amorteringskravet införs 1 mars (grupp 6) skall driva upp priserna. Det kan naturligtvis lyckas för enskilda objekt, men att vänta på det är verkligen att leka med elden. I mitten av januari börjar 2018 års lägenheter komma ut och sedan kommer utbudet bara öka till nästa paus för ledigheter vid midsommar. Att det, i en marknad med utökat utbud, skall finnas plats för en bull trap / stabilisering och ökning av priser på stor skala, finner jag helt osannolikt.
Alla, utom de mest desperata av säljarna, kommer dock hoppas att just deras lägenhet skall attrahera rätt köpare. Så priserna kommer sjunka sakta månad för månad. HOX Sthlm BR visar kanske på -3,5 % för november, -0,5 % för december, sedan kommer våren vara brutal med minst -2% varje månad.