Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-12-01, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om man tittar på hammaren på bilden från Svt:s rapportering 13.55 idag, då frågar man sig om det är synlig (okulär) eller om det är mikroskopisk påväxt av alger? På bilden (som är av oklar kvalitet) syns något grönt. Är det den algpåväxt som advokaten pratar om?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/nu-forsatter-rattegangen-i-tova-moberg-fallet

Låt säga att båten (utgår då från träbåt) skulle "svälla" innan den lagades, kan även hammaren legat i vatten av samma orsak. Eller?
Citera
2017-12-01, 22:47
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Låt säga att båten (utgår då från träbåt) skulle "svälla" innan den lagades, kan även hammaren legat i vatten av samma orsak. Eller?
Plastbåt.
Citera
2017-12-01, 22:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Bara skitsnack! Du menar att någon dödat henne på riksväg 84 och därefter kört henne till Bobbysgård och dumpat kroppen där? Dumskalle!!

EDIT: Det skulle vara Billys gård. Ber om ursäkt för det.

Men,
jag har bara citerat ett inlägg från en anonym användare som skickat ett citat från tidningen Hela Hälsingland. Det är alltså en del av en text från tidningen Hela Hälsingland, inte mina synpunkter.

Men om jag ska tillägga något så noterade även jag att under denna "kritiska" tid kunde jag inte finna någon registrerad mastuppkoppling. Hittar just nu inte mitt tidigare inlägg om det.
Senast redigerad av notknapparen 2017-12-01 kl. 23:08.
Citera
2017-12-01, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Plastbåt.

TACK! Då var jag fel ute med båten, i vart fall.
Citera
2017-12-01, 23:00
Medlem
Citat:
Om man tittar på hammaren på bilden från Svt:s rapportering 13.55 idag, då frågar man sig om det är synlig (okulär) eller om det är mikroskopisk påväxt av alger? På bilden (som är av oklar kvalitet) syns något grönt. Är det den algpåväxt som advokaten pratar om?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/nu-forsatter-rattegangen-i-tova-moberg-fallet
Oavsett om det är den hammaren eller inte så hittades ju inga spår av blod eller dna på den. Dock var den ju bränd. Varför skulle man bränna en "oskyldig" hammare liksom?
Citera
2017-12-01, 23:03
Medlem
Citat:
Det är ju intressant.
Oljefat låter som om det blir väldigt hett, även vedpanna?
Har kollat lite på skor här hemma och beroende på modell finns ju typ Adidas, Nike skor med enbart tyg/plast/gummi. Samma märken kan ha metallringar för skosnören bara vid översta hålet eller samtliga hål för skosnörena.
Har inte läst hela FUP, men inte sett något om skor hittills.

Nu har jag inte testat men inte omöjligt ärr dom tunna metallringarna försvinner, beror ju på hur mycket bränsle som används vid brasan/fatet. X antal liter diesel kan nog få upp hettan så dessa smälter förintas.
Men lite intressant är om han släkt brasan el använt tång för att plocka upp hammaren ur tunnan
Citera
2017-12-01, 23:06
Medlem
Hej ! Jag undrar om obduktionsprotokollet är cencurerat. Stod att det skulle finnas på sidan 157 men där är det tomt. Förstår om de censurerar foton men själva rapporten brukar väl alltid finns med om än maskad ibland.
Så om den finns med skulle jag vara tacksam för sidangivelse.
TACK !!
Citera
2017-12-01, 23:08
Medlem
Pappan måste väl känna igen om hammaren är hans.
Jag har inte läst FUPen, men den frågan har väl ställts till både Billy å hans far?!
Senast redigerad av Stubbrace 2017-12-01 kl. 23:42.
Citera
2017-12-01, 23:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frallan1973
Oavsett om det är den hammaren eller inte så hittades ju inga spår av blod eller dna på den. Dock var den ju bränd. Varför skulle man bränna en "oskyldig" hammare liksom?

Jamen, såklart,
och det var ju fragment av tygrester på den!
Och man kan se på bilden att handtaget saknas,
Hm, tror det är fredag idag.... Tänker inte så klart.
Tack.
Senast redigerad av notknapparen 2017-12-01 kl. 23:14.
Citera
2017-12-01, 23:15
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Forts rapportering Svt, försvarsadvokaten:

[i]"Bo Karlsson tror att hammaren som hittades i vattnet intill kroppen kan ha legat längre i vattnet än vad åklagaren påstår eftersom den har rostfläckar. Foto: Markus Dahlberg"

Huuu. Här hade man hoppats på säkrare täckning.....

Fast advokater säger så mycket och det babblas även om det mest fantastiska. Han ska ju försvara med alla medel så att säga.

FU
Citat:
Utseendet på T skador ger starkt stöd för att hammaren (G073) är brottsverktyget.
Citat:
Figur 2. Visar slagytan på hammarhuvudet.

Citat:
Hammare G073 med beslagsnummer 2017-5000-BG53652-3. Hammare av modell
”True Temper Rocket A16” saknade handtag och var blåanlöpt på skaftet samt ytrostig
på hammarhuvudet.
Hammaren bestod av ett skaft som mätte ca 262 mm inklusive infästningen (13 mm) till
hammarhuvudet. Botten på skaftet var ihåligt och ovalt och mätte 13x21 mm i diameter.
Vid infästningen i hammarhuvudet var skaftet runt och mätte ca 18 mm i diameter.
Hammarhuvudet bestod av en slagyta och en klodel. Slagytan på hammarhuvudet var 8-
kantigt med en ytterdiameter på ca 27 mm. Ca 2,5 mm in från den yttre diametern är
slagytan ca 22 mm och rund. Höjden mellan ytter och innermått är ca 3 mm. Klodelens
yttermått var ca 30 mm, håligheten mellan klorna var ca 9 mm bred och klorna var ca 10
mm och ca 11 mm breda. Hammarens totala längd med skaft och huvud var ca 321 mm.
Senast redigerad av Moosky 2017-12-01 kl. 23:19.
Citera
2017-12-01, 23:19
Medlem
motyls avatar
Varför är obduktionsprotokollet/rapporten sekretessbelagt?
Citera
2017-12-01, 23:19
Medlem
Och rost kan ju faktiskt ha uppstått tidigare.

Själv känner jag att det känns relativt säkert att han blir dömd. Skulle bli förvånad och oerhört besviken om det inte blir så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in