Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Det är först när värdet faller under storleken på lånet som det kan bli problem. För då kan banken kräva in mer säkerhet.
Utan att följa den här juridiken, så är mitt intryck av tidningsrubriker och några bloggare att alliansregeringen införde en lag som förbjuder banker att lösa in bolån i förtid för att bostaden som säkerhet för lånet har tappat i värde. Problemet kommer till låntagaren först när lånet löpt ut och ska läggas om. Vilket har den intressanta sidoeffekten att banker blir sämre på att stoppa sina förluster och att därför deras aktieägare och långivare överger dem desto snabbare vid tecken på problem.
Citat:
Jag skulle oroa mig betydligt mer över orsaken till fallet och andra effekter.
Ja, orsaken är intressant! Bostadspriserna faller tydligen också i Australien och västra Kanada. Xi Jinping återinför en Mao-liknande diktatur. Trump får igenom sin skattesänkning. BNP-tillväxten bromsar in i Finland och Danmark. Nä, jag ser ingen koppling till den svenska bostadsmarknaden. Det här är kanske en genuin psykologisk reaktion på de senaste tre årens jätterusning i priser. Folk har vunnit miljoner på lotto och tar hem vinsten innan de tappar bort lottsedeln med lyckonumret i Riksbankens tombola av mångmiljardbelopp skapade ur tomma intet.