2017-12-01, 09:16
Medlem
Läser mycket om ökade priser innan kravet tar kraft för att folk vill köpa innan dess. Men är inte den andra kraften starkare? Folk vill sälja och köpa större nu när de kan och innan kravet tar kraft. Det är ju en kamp mellan köpare och säljare även för amorteringskravets effekt, det känns som att de flesta bara tänker på köparna. Säljarna måste ju även de ta nya lån när de flyttar.
2017-12-01, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Detta är dina subjektiva uppfattningar bara, du för inte fram några argument alls i sak. Att du talar om förnekelse är också lite roligt när du förnekar de officiella siffrorna på inflation. Du anser att den är mycket högre än vad de siffrorna säger men vägrar säga hur mycket högre.

Om vi rent hypotetiskt antar att du har rätt att inflationen är långt högre än vad som mäts upp, trots att du inte ens vågar antyda hur mycket den är, inser man förstås att detta påverkar prisutvecklingen. Den stora prisuppgången som då varit är då inte alls så stor, kanske är det t.o.m. en nedgång enligt din syn men det vet vi inte eftersom du inte vågar nämna hur hög inflationen varit enligt dig, trots att du är säker.
Mertillen menar ju att inflationen är den totala ökningen av pengar, inkl krediter som handlats för. Jag tror även du håller med om att med denna definition har inflationen varit mycket kraftig de senaste 10 åren eftersom bankernas kreditstockar växt.

Om man däremot menar att inflationen är det samma som ökningen av KPI så har ju inflationen de senaste 10 åren varit obefintlig. Men Svenska folket är tveklös skyldigt oerhört mycket mer pengar till bankerna idag än för 10 år sedan och detta balanseras ju av tillgångar som ökat like mycket i marknadsvärde.

Problemet är ju att om marknaden viker så raderas tillgångarnas värden ut men skulderna är kvar.
2017-12-01, 11:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Nej det är dom faktiskt inte. 1995 eller så kom Ericson med den ofattbart lilla GSM-telefonen GH337 som kostade 8-10 tusen beroende lite på var du köpte den och när, priserna sjönk snabbt. Men detta var ändå en västanfläkt jämfört med priserna på 80-talet. Men OK, räknar du bara den senaste 10 åren så visst, det kanske har gått upp lite. Men å andra sidan finns det idag Kinesiska märken som kostar 2-5 tusen och erbjuder utmärkta prestanda även om de inte riktigt matchar Samsungs och Apples toppmodeller.

Frågan gällde de senaste 10 åren och då får vi väl hålla oss till det.
2017-12-01, 11:33
Avslutad
"Inom kort kommer bostadsutvecklaren Oscar Properties tvingas betala 800 miljoner kronor som slutbetalning för ett lyxprojekt på Lilla Essingen. Samtidigt ska bolaget, som fallit nästan 60 procent på börsen i år, ut med 600 miljoner kronor för ett annat projekt i Värtan.
[...]
Enligt senaste delårsrapporten hade Oscar Properties 214 miljoner kronor i kassan och marknaden för nyproducerade lägenheter har varit fortsatt trög under hösten. Samtidigt uppges bankerna ha fått kalla fötter och är ovilliga att finansiera lån till bostadsutveckling.

Enligt kvartalsrapporten har Oscar Properties tillsammans med utlovade miljardbelopp vid färdiga detaljplaner sammanlagt 3,4 miljarder i borgensförbindelser. Det är bland annat för att Oscar Properties nybildade bostadsrättsföreningar ska få lån. De här åtagandena syns inte i balansräkningen vilket gör att det är svårt för aktieägare att uppskatta riskerna i bostadsutvecklare. Oscar Properties har också 2,9 miljarder i skuld, varav 1,3 miljarder måste omfinansieras redan nästa år."

Såatteh...
2017-12-01, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncapitano
Läser mycket om ökade priser innan kravet tar kraft för att folk vill köpa innan dess. Men är inte den andra kraften starkare? Folk vill sälja och köpa större nu när de kan och innan kravet tar kraft. Det är ju en kamp mellan köpare och säljare även för amorteringskravets effekt, det känns som att de flesta bara tänker på köparna. Säljarna måste ju även de ta nya lån när de flyttar.

Förstår inte varför folk är så rädda för amortering? Det är ju snarare ränteuppgång som är läskig eftersom det är pengar i sjön.

Jag amorterar gärna mer än nödvändigt, visst, jag betalar minsta möjliga på mitt CSN-lån men det är ju för att mina investeringar med samma pengar ger högre avkastning än räntan men gällde det miljonbelopp skulle jag mycket hellre amortera än att chansa på att en investering av pengarna skulle ge mer.

Samtidigt så tänker ju folk fel vad gäller bostäder, de tänker att själva bostaden är en investering, vilket är helt snedvridet.
2017-12-01, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Förstår inte varför folk är så rädda för amortering? Det är ju snarare ränteuppgång som är läskig eftersom det är pengar i sjön.

Jag amorterar gärna mer än nödvändigt, visst, jag betalar minsta möjliga på mitt CSN-lån men det är ju för att mina investeringar med samma pengar ger högre avkastning än räntan men gällde det miljonbelopp skulle jag mycket hellre amortera än att chansa på att en investering av pengarna skulle ge mer.

Samtidigt så tänker ju folk fel vad gäller bostäder, de tänker att själva bostaden är en investering, vilket är helt snedvridet.

Det handlar om svag ekonomi. Folk har inte råd med de extra tusenlapparna de måste lägga på amorteringen, jag ser många personer som lever på kronan av sin lön runt om mig. Det är mer vanligt än vad det ska vara. Har man ett överskott kvittar det nog, men långt ifrån alla har det.
2017-12-01, 11:55
Medlem
OP first blood?

https://www.di.se/nyheter/oscar-properties-kan-tvingas-betala-800-miljoner/

OPs obligationer de ställt ut ligger under inlösen med 7%. Nu ska de pröjsa 700 miljoner kr och att låna på marknaden med att trycka obligationer är ju typ att glömma.

Blir det kedjereaktion?

Edit:
Bakgrund:
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/oscar-koper-kvarteret-primus-920-mkr-fran-vasakronan/

OP släppte ju mark i Uppsala för 20 miljoner eller ngt nör de lät handpenningen brinna inne.
Senast redigerad av fittfittan 2017-12-01 kl. 12:03.
2017-12-01, 12:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jaså, jag har bett dig redovisa detta många gånger och du har antingen vägrat svara eller sagt att du inte behöver svara. Inte heller denna gång kommer det svar men du byter taktik och påstår att du har svarat.

Du ljuger och ljuger hela tiden. Du är ett irriterande as till troll. Så ok då. Här har du uppgifterna, en gång till.

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/finansmarknadsstatistik/finansmarknadsstatistik/pong/tabell-och-diagram/penningmangd-ar/
2017-12-01, 12:06
Bannlyst
Citat:

Nog för att svenskar är sådana spån att de tror att enklaste vägen till lyckoriket går via låga räntor. Som om dessa inte motverkas av tillgångspriserna som följaktligen stiger upp i skyn. Gemene man fattar verkligen inte hur det påverkar svenskt näringsliv.
2017-12-01, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncapitano
Det handlar om svag ekonomi. Folk har inte råd med de extra tusenlapparna de måste lägga på amorteringen, jag ser många personer som lever på kronan av sin lön runt om mig. Det är mer vanligt än vad det ska vara. Har man ett överskott kvittar det nog, men långt ifrån alla har det.

Absolut är det så men då är det ju verkligen inte amorteringen som är farlig utan det faktum att man är ekonomiskt efterbliven.

Jag lever idag jävligt tight på 32k brutto (bil, sparande, mat - allt är snordyrt i det här landet) och hyr in mig hos min sambo för lite drygt 4k i månaden. Jag hade ju knappast haft mindre än 4k i månaden i boendekostnad genom att vara bolånetorsk och jag vet inte ens om jag hade klarat stora räntehöjningar.

Medelinkomsten i Stockholm är väl runt 25k brutto och då har man ju betydligt mycket mindre att leva på, jag fattar inte ens hur man då anser sig ha råd med en etta i Tensta.
2017-12-01, 12:22
Medlem
Kn0llas avatar
Vad är det som händer i innerstan, går snabbt nu!! Senast priset var så var i mars 2014.

husmask.se
2017-12-01, 12:24
Medlem
Citat:
Absolut är det så men då är det ju verkligen inte amorteringen som är farlig utan det faktum att man är ekonomiskt efterbliven.

Jag lever idag jävligt tight på 32k brutto (bil, sparande, mat - allt är snordyrt i det här landet) och hyr in mig hos min sambo för lite drygt 4k i månaden. Jag hade ju knappast haft mindre än 4k i månaden i boendekostnad genom att vara bolånetorsk och jag vet inte ens om jag hade klarat stora räntehöjningar.

Medelinkomsten i Stockholm är väl runt 25k brutto och då har man ju betydligt mycket mindre att leva på, jag fattar inte ens hur man då anser sig ha råd med en etta i Tensta.

Amortering är långt ifrån farligt, det är sunt förnuft. Du anar inte hur många som är ekonomiskt efterblivna, få bryr sig om konsekvenserna ännu färre känner till dem. Vet inte hur många gånger jag förklarat för folk att ett lån kan bli jävligt jobbigt att betala på dessa nivåer om räntan ökar mot säg 5%. Det är som dag och natt jämfört med dagens ränta, och 5% är absolut ingen skrämselsiffra det är en rimlig räntenivå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in