2017-11-30, 23:38
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troglodyten
Jag föredrar 349 idioter som ska samsas om någonting än en idiot som gör som han vill. Det minskar åtminstone risken för krig och annat vansinne. Helst av allt kommer de inte överens om någonting alls.
Och nu är det idioten Ingves som gör som han vill. Och han vill skriva debattartiklar, i ett decennium, där han varnar för att skuldsättningen och bostadspriserna är för höga. Sen sänker han räntan och fattar ingenting.

Riksdagen är f.ö, ett knapptryckarkompani, enligt riksdagsledamöterna själva som ju skriver böcker med den titeln. Sveriges lagstiftning kontrolleras av tre-fyra personer (de fulaste pajasclownerna du någonsin sett på en skärm) som inte är personligen valda och som är obildade och aldrig har haft ett riktigt jobb. Ingen av dem har någonsin uttalat sig alls angående det där om alla pengarna. De är så glada att de kan säga att det är "någon annan som tar hand om alla dem!" Och lita på att alla grundlurade väljare nöjer sig med det beskedet.
2017-11-30, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Och nu är det idioten Ingves som gör som han vill. Och han vill skriva debattartiklar, i ett decennium, där han varnar för att skuldsättningen och bostadspriserna är för höga. Sen sänker han räntan och fattar ingenting.

Han förstår mycket väl och anledningen till hans utspel är att han har vädjat till politiker att agera eftersom han själv inte har mandat att reglera bomarknaden. Hans uppgift är att hålla inflationen och växelkursen intakt. Eftersom ECB och FED har sänkt under flera år har RB varit tvunga att följa med. Det är två helt olika saker. Vi är en öppen ekonomi och mycket beroende av vår export.
2017-12-01, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Jag har tittat (för skojs skull) på lägenheter på södermalm och motsvarande storlek i gbg och jämfört priserna. En ovetenskaplig betraktelse är att månadsavgiften oftast är bra mycket lägre än gbg! Vet inte varför? Men en 2:a på södermalm kan ofta ha en avgift under eller runt 2000 och det förekommer inte i Gbg! Avgiften tenderar ju att ha en viss prisdrivande effekt.

Antagligen har föreningarna du kollar på andra intäkter utöver avgiften, om dom inte snålar med underhållet, har du ett A-läge och äger lokalerna i gatuplan så är hyresintäkterna en rätt stor andel av föreningens intäkter, låga avgifter förekommer även i GBG, avgiften per m2 i min förening är i år 257 kronor per m2, jag betalar alltså en avgift på 1606 kronor i månaden för 75 m2 i centrala staden(Olivedal). Vi har 15 BR i föreningen(stora våningar mestadels, dvs 5 RoK och uppåt).

Hyran för de två hyresrätterna vi äger är på 1962:- per m2 och lokalerna på 2061:- per m2.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-12-01 kl. 04:22.
2017-12-01, 07:06
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Jag tror också på rekyl men jag är nyfiken på hur du tänker ändå.

Varför skulle det bli en rekyl om marknaden översvämmas i januari?
Borde inte rekylen sätta igång omedelbart med tanke på att 1 mars är gränsen för när nya lån tecknas vilket är på överlåtelsedagen. Imorgon är det 3 mån till 1:a mars.

Jag tror att det kommer gå upp lite som sagt och en väldigt kort uppgång i sådant fall, men andra stycket var mer tänkt så att man även skall vara medveten om att många osålda objekt och sådana som går i säljtankar kommer lägga upp det samtidigt. Framåt februari tror jag att vi har 9000 objekt på Hemnet och då går luften ur marknaden igen.

Gamla amorteringskravet infördes på en helt annan marknad och i värsta fall så kommer detta beslut bara göra det värre.

En annan synpunkt på marknanden:

Risk för Holländskasjukan på bostadsmarknaden
http://www.realtid.se/kronika/risk-hollandska-sjukan-pa-svenska-bostadsmarknaden
Senast redigerad av sebno1 2017-12-01 kl. 07:08.
2017-12-01, 07:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Precis, det var det jag skrev, förslag måste inte betyda proposition. De skickade ut förslag på remiss och varje gång spekulerades det i att förslaget skulle bli verklighet vilket varje gång ledde till ett ökat köptryck och stigande priser.

Därav en uppsvälld bubbla. Uppsvälld pga spekulationer om politiska beslut. Inga fundamenta precis, som förklarar prisuppgången.

Du (bankman till råga på allt) kan ju inte med bibehållet förtroende fortsätta att förneka bubblan när du i nästa andetag själv beskriver hur den vuxit till sig.
2017-12-01, 07:34
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Säkert?

Jag har letat på nätet och det enda jag kan hitta i tidningarna är "De nya reglerna föreslås börja gälla 1 mars 2018" och att "Det gäller nya bolån".

Låt säga att man säljer en lgh i feb 2018 och överlåtelsen är i april 2018. Då tas ju lånen efter 1:a mars 2018 när de nya reglerna har trätt i kraft, vilket skulle betyda att det är de nya reglerna som gälla.

Efterfrågar källa som styrker motsatsen.

I reglerna används uttrycket "krediter som lämnats" och det är väl så att själva avtalet om lånet ingås med banken i samband med att kontraktet tecknas, inte när krediten utnyttjas på tillträdesdagen.

Den bästa källan jag hitter i hastigehten är mäklarsamfundet 2016:
Citat:
- Om avtal om köp eller byggnation av bostad ingåtts innan 1 juni, omfattas inte lån som därefter tas för att finansiera köpet eller byggnationen av amorteringskravet. (Det är alltså kontraktsdagen som gäller – inte tillträdesdagen – när det handlar om köp av ny bostad.)

http://www.maklarsamfundet.se/sa-blir-amorteringskravet
2017-12-01, 08:05
Medlem
Citat:
Han förstår mycket väl och anledningen till hans utspel är att han har vädjat till politiker att agera eftersom han själv inte har mandat att reglera bomarknaden. Hans uppgift är att hålla inflationen och växelkursen intakt. Eftersom ECB och FED har sänkt under flera år har RB varit tvunga att följa med. Det är två helt olika saker. Vi är en öppen ekonomi och mycket beroende av vår export.
Exakt varför är RB tvungna följa ECBs Greklandspolitik. Jag tycker inte det är självklart ...

Vad skulle hända annat än att bolånen var dyrare.
2017-12-01, 08:26
Medlem
Fris avatar
Citat:
Om det är omöjligt att driva en egen valutapolitik, varför har vi då en egen valuta överhuvudtaget? Bättre att lägga ned Riksbanken och hela den kaotiska röriga drösen av statliga finansmyndigheter, och låta folk sköta sina egna pengar utan snyltande statlig mellanhand.

Ingves nådde aldrig sitt meningslösa inflationsmål. Vi får se om den 50%-iga krasch i bostadspriser som han har orsakat är bättre än vad en fast valutakurs hade varit. Alla banker och allt som alla tror att de har på bankkonton och i fonder raderas. De flesta hushåll ruineras. Men det hade kanske kunnat vara värre? Folk hade kunnat få kraftigt ökad köpkraft med samma arbete, hu vad hemskt det vore!
2017-12-01, 08:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Därav en uppsvälld bubbla. Uppsvälld pga spekulationer om politiska beslut. Inga fundamenta precis, som förklarar prisuppgången.

Du (bankman till råga på allt) kan ju inte med bibehållet förtroende fortsätta att förneka bubblan när du i nästa andetag själv beskriver hur den vuxit till sig.

Detta är dina subjektiva uppfattningar bara, du för inte fram några argument alls i sak. Att du talar om förnekelse är också lite roligt när du förnekar de officiella siffrorna på inflation. Du anser att den är mycket högre än vad de siffrorna säger men vägrar säga hur mycket högre.

Om vi rent hypotetiskt antar att du har rätt att inflationen är långt högre än vad som mäts upp, trots att du inte ens vågar antyda hur mycket den är, inser man förstås att detta påverkar prisutvecklingen. Den stora prisuppgången som då varit är då inte alls så stor, kanske är det t.o.m. en nedgång enligt din syn men det vet vi inte eftersom du inte vågar nämna hur hög inflationen varit enligt dig, trots att du är säker.
2017-12-01, 08:55
Medlem
biljons avatar
Citat:
Detta är dina subjektiva uppfattningar bara, du för inte fram några argument alls i sak. Att du talar om förnekelse är också lite roligt när du förnekar de officiella siffrorna på inflation. Du anser att den är mycket högre än vad de siffrorna säger men vägrar säga hur mycket högre.

Om vi rent hypotetiskt antar att du har rätt att inflationen är långt högre än vad som mäts upp, trots att du inte ens vågar antyda hur mycket den är, inser man förstås att detta påverkar prisutvecklingen. Den stora prisuppgången som då varit är då inte alls så stor, kanske är det t.o.m. en nedgång enligt din syn men det vet vi inte eftersom du inte vågar nämna hur hög inflationen varit enligt dig, trots att du är säker.

Vad tror du har hänt med priset på tex bilar och mobiltelefoner de senaste 10 åren?
2017-12-01, 09:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Vad tror du har hänt med priset på tex bilar och mobiltelefoner de senaste 10 åren?

Nu följer jag inte priser på bilar direkt men nominellt borde priserna på bilar ha gått upp. För mobiltelefoner har jag en känsla av att det gått och båda hållen samtidigt, billiga modeller har gått ner men toppmodellerna är dyrare nu än tidigare.
2017-12-01, 09:09
Bannlyst
Citat:

För det första pratar du alltid skit. Alltid. Jag har flera gånger, tvärtemot vad du påstår, din sopa, angivit de korrekta inflationssiffrorna. Vad KPI visar är ingen hemlighet fast nu skiter ju jag i KPI. Du får nämna skiten själv.

Mer av pengar är inflation i pengar. Ingen, allra minst du, kan förneka det. KPI är bara ett prisindex och ger således ingen korrekt bild av inflationen. Spelar ingen som helst roll vad den politiska makten påstår för det ändrar ingenting i princip. Du är precis som Alpha, om du nu inte är samma person. Med KPI förljugs inflationen som ungefär 1/3 av vad den verkligen är.

Det finns ingen värdeuppgång på svenska bostäder, bara inflation i prisutvecklingen, som förvärrat skuldsättningen för svenskarna och gjort dem fattigare. Detta har jag också anmärkt ett par gånger vid det här laget.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in