2017-11-30, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är kontraktsdatumet som är avgörande.

Lär ju bli lite rally innan mars då.
Men sen lär det nog bli väldigt avaktande.
2017-11-30, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vad är det som gäller om inkomsten minskar?

Exempel: Kalle har en årslön på 500 000, och lånar 2 miljoner kronor den 1 mars. Han blir senare arbetslös, och inkomsten minskar till 400 000 - innebär det då att han måste amortera mer?

Enligt remissen så beräknas kvoten bara om vid ändring av lite olika lånevillkor eller på begäran av låntagaren. Inte pga lägre lön etc, men jag tolkar det som att banken får räkna om kvoten om den vill. Der bara inte skyldiga att göra det. Lite oklart.

http://www.fi.se/contentassets/87282855405946569cc6dd6b0db6797e/remisspm_skarpt_amorteringskrav.pdf
Senast redigerad av fittfittan 2017-11-30 kl. 12:49.
2017-11-30, 12:45
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vad är det som gäller om inkomsten minskar?

Exempel: Kalle har en årslön på 500 000, och lånar 2 miljoner kronor den 1 mars. Han blir senare arbetslös, och inkomsten minskar till 400 000 - innebär det då att han måste amortera mer?

Inte för att jag vet.....jag går på magkänslan som de flesta skribenter här gör! Har svårt att se att bankerna bygga upp system som fångar in folks ändrade inkomster för att därigenom tvinga dem att amortera mer!

Speciellt i ditt arbetslösexempel, skulle ju straffa en stackars knegare dubbelt 😱
2017-11-30, 12:49
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananmanen

Tror det med. Priserna har ju trots allt gått ner en hel del och många är nog sugna på att slå till.....om inte annat för att få tak över huvudet! Södermalmsborna kan känna sig som miljonärer igen 😂😂
2017-11-30, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atfc
Vad det gäller Stockholms innerstad så tror jag att amorteringskravet redan är inprisat i nedgången vi har sett sen i somras. Fram till 1 mars när kravet ska träda i kraft tror jag snarare att vi får se en skjuts uppåt i priserna för att de ca 33 % av stockholmarna som berörs, samt den ännu högre andelen av unga singelhushåll i huvudstaden, för att de vill köpa så fort som möjligt för att undvika den extra utgiften som kravet innebär. Efter 1 mars är en annan historia och det blir troligtvis en rejäl sättning och passivitet i marknaden fram till augusti-september i väntan på att se vad kravet får för effekter på marknaden.

Varför skulle stockholmarna skynda på att köpa innan priserna sänks? Tror man att priserna sänks rejält på grund av amorteringskravet borde man väl helst vilja vänta? Sjunker priset blir ju även räntekostnaden lägre, vilket mycket väl kan kompensera för det ökade amorteringsutgiften?
2017-11-30, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Inte för att jag vet.....jag går på magkänslan som de flesta skribenter här gör! Har svårt att se att bankerna bygga upp system som fångar in folks ändrade inkomster för att därigenom tvinga dem att amortera mer!

Speciellt i ditt arbetslösexempel, skulle ju straffa en stackars knegare dubbelt 😱
Jasså?

Ökning eller minskning av bruttoinkomsten

Om en bolånetagares inkomst har förändrats efter att ett bolån lämnats får
bolåneföretaget räkna om skuldkvoten och utifrån detta ändra
amorteringsbeloppet.

Bankerna får men är inte tvingade beräkna om skuldkvoten.
2017-11-30, 13:01
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Enligt remissen så beräknas kvoten bara om vid ändring av lite olika lånevillkor eller på begäran av låntagaren. Inte pga lägre lön etc, men jag tolkar det som att banken får räkna om kvoten om den vill. Der bara inte skyldiga att göra det. Lite oklart.

http://www.fi.se/contentassets/87282855405946569cc6dd6b0db6797e/remisspm_skarpt_amorteringskrav.pdf

Okej. Jag tror nog ändå det kan vara en potentiell risk i händelse av recession? Där bankerna vill se till att säkra sina inbetalningar?
2017-11-30, 13:01
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Jasså?

Ökning eller minskning av bruttoinkomsten

Om en bolånetagares inkomst har förändrats efter att ett bolån lämnats får
bolåneföretaget räkna om skuldkvoten och utifrån detta ändra
amorteringsbeloppet.

Bankerna får men är inte tvingade beräkna om skuldkvoten.

Sunt förnuft hänger sällan ihop i sådana här sammanhang, men om nån får mindre inkomst, varför skall bankerna strö salt i såren och kräva in högre amortering? Kanske med följd att personen kraschar och därigenom inte kan betala vare sig ränta eller amortering till banken?

Banken får under alla omständigheter tillbaka sina pengar sina pengar via en kronofogdeförsäljning, men de får extrajobb + att de mister en BLT!
2017-11-30, 13:02
Bannlyst
Bra! Nya amorteringskravet blir av / TT.

Av nationella skäl önskar jag alltid hela riksdagen med undantag SD åt helvete men jag uppskattar hyndorna för det lilla. MPs Bolund motiverar beslutet med att fortsatt ökning av hushållens skulder hotar Sveriges ekonomi. Gott så.
2017-11-30, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Bra! Nya amorteringskravet blir av / TT.

Av nationella skäl önskar jag alltid hela riksdagen med undantag SD åt helvete men jag uppskattar hyndorna för det lilla. MPs Bolund motiverar beslutet med att fortsatt ökning av hushållens skulder hotar Sveriges ekonomi. Gott så.

Helt underbart, jag är i behov av nytt boende men har lyckats prata med sambon att vi tittar på det nästa sommar. Förhoppningsvis fortsätter nedgången i samma takt som nu.
2017-11-30, 13:11
Medlem
Bortamatchens avatar
Är det någon som har statistik på hur mycket Norge föll efter att de införde samma krav som i Sverige? Rimligtvis bör vi få liknande effekt.
Senast redigerad av Bortamatchen 2017-11-30 kl. 13:27.
2017-11-30, 13:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananmanen

När amorteringskravet beslöts förra gången blev det ett rally fram tills det infördes så vi får väl se om historien upprepas. Nu är visserligen stämningen mer dämpad men kanske kan det här bli det som sparkar igång rallyt igen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in