2017-11-28, 23:36
  #14677
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du svarade inte på frågorna jag ställde, försök igen.

T.ex. tror du det kommer bo fler, färre eller lika många i HR om marknadshyror införs?

Svara på frågor/påståenden du istället för inta någon slags förhörspersona. Du har inte den pondusen som krävs för det.

Det finns ingen som svarar på frågor eller har läsförståelse enligt dig, och du vet vad man brukar säga om dom som kallar dom som påstår en sak om alla andra? Att man själv har det problemet.
Citera
2017-11-28, 23:38
  #14678
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vad håller du på med? Skärp tonen för tusan!!

Visa mig statistik på att de generella hyrorna per kvm över länderna justerat för köpkraft är högre istället för att komma med en massa anekdotiska bevis utan någon grund.


Du kan börja med att gå in på finn.no och leie bolig, kolla hyresnivåer där på nyare lägenheter runt 40-50 m2 men även 50-tal lite utanför centralt. Ej Hyblar! Gör det så ser du jag har rätt. Jag är mycket insatt i hyresnivåer i Oslo och kan dom i huvudet.

Vi kan fortsätta med andra städer en annan dag. Snart dags sova och upp och jobba imorgon (till skillnad från Svenne-i-banan)
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-11-28 kl. 23:47.
Citera
2017-11-28, 23:39
  #14679
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Svara på frågor/påståenden du istället för inta någon slags förhörspersona. Du har inte den pondusen som krävs för det.

Det finns ingen som svarar på frågor eller har läsförståelse enligt dig, och du vet vad man brukar säga om dom som kallar dom som påstår en sak om alla andra? Att man själv har det problemet.

Jaha så du har inte förmågan att tänka igenom det här och säga vad du tror?

Om du vill förstå mekanismerna som uppstår med marknadshyror borde du fundera igenom det här, istället för att bara kasta ur dig en massa känslor. Ska du göra ett nytt försök och tänka igenom saken eller är det för svårt för dig?
Citera
2017-11-29, 06:47
  #14680
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Du kan börja med att gå in på finn.no och leie bolig, kolla hyresnivåer där på nyare lägenheter runt 40-50 m2 men även 50-tal lite utanför centralt. Ej Hyblar! Gör det så ser du jag har rätt. Jag är mycket insatt i hyresnivåer i Oslo och kan dom i huvudet.

Vi kan fortsätta med andra städer en annan dag. Snart dags sova och upp och jobba imorgon (till skillnad från Svenne-i-banan)

Oslo har en generellt högre prisbild på allt. Sen får man också ta i braktande att det finns, och alltid funnits, betydligt färre hyresrätter i Norge vilket rimligen driver upp priset.

Sedan har jag aldrig hävdat att priset INTE kommer gå upp i de mest attraktiva områdena. Det är ju helt naturligt. Det jag inte tror är att, som Tammer, hyrorna kommer öka med runt 50% i oattraktiva områden.

I Oslo har du en hyresrätt på några timmar. I Stockholm får du vänta 25 år. Längre än du fick vänta på en Trabant i forna DDR. Men den som väntar på något gott...
__________________
Senast redigerad av flanders 2017-11-29 kl. 06:53.
Citera
2017-11-29, 11:35
  #14681
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Med marknadshyra kommer hyrorna stiga och det blir dyrare för de boende, alla boende. Allra dyrast blir det i attraktiva lägen, vilket kommer tvinga de som inte är förmögna att flytta.
Kan du på ett enkelt sätt förklara hur det kan vara rättvist?

Vilka ska flytta in där om många tingas flytta? Dyker det upp rika ur garderoben eller är de gömda i skogen. Marknadshyror är som det låter anpassade till populationens betalningsförmåga.
Det blir säkert dyrare i innerstaden men billigare i Rinkeby och Tensta.

Men flyktingar stör naturligtvis marknadsprinciperna genom att de inte kan betala själva. De blir anvisade bostad ur beståndet, som därmed minskar och pressar upp priset på det som blir kvar.

Nyproduktionen har nått sin kulmen det finns inga kvar i garderoben som kan komma ut och betala hyrorna. Då gäller anpassning till standard och utrymme och där har politikerna totalt räknat fel på effekterna av massinvandring av medellösa och regler för byggnation, lånevillkor, markanvändning och hela skiten.
Citera
2017-11-29, 13:23
  #14682
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Är dom inte?

...
I Helsingfors kostar en 40 kvadratare nästan alltid över 700-800 euro i närförort medans jag betalar 3600 sek för min lägenhet i närförort.

...

Om 3600 är hyran, så kan du väl berätta om hur jag ska göra för att få hyra en lägenhet som din. Jag behöver den från januari, och står inte i nån kö. Har tillräckligt hög lön för alla värdar och inga svårigheter att låna.
( Om det inte går så är det ju inte något som finns tillgängligt, utan pga en subvention eller förhandlingsfördel som du fått i kraft av att ha bott där länge. Sådana finns även vid individuella marknadshyror, där man ofta skriver avtal åt båda håll eller har reglering hur mycket en avtalad hyra får höjas)
Citera
2017-11-29, 17:21
  #14683
Avslutad
Herrejävlar, nu vill vill socialistregeringen med Finansinspektionen i arslet höja amorteringen ännu ett steg. Man undrar ju om det är borgare eller socialister som styr. Hur i helvete ska ungdomar med sina inkomster komma in på bostadsmarknaden när det bara blir svårare och svårare att få lån (mer krav från bankerna) samt ännu högre månadskostnad.

Det skedde ingen avmattning genom höjningen av det första amorteringskravet och nu inför man ett andra. Det blir inte billigare bostäder och dem som redan har det svårt att få en bostad idag får det bara ännu svårare. Vinnare är så klart alla som redan sitter med en bostad sedan år tillbaka och som kan sälja och få ihop till en fet handpenning och kanske lite till. Den här regeringen måste tro att dagens ungdomar är miljonärer redan vid fyllda 18, men jag kanske har fel, socialen kanske går in och lägger handpenningen?

Nu får väl regeringen ta tag i det här. Ungdomar som vill bilda familj med lågavlönade jobb och timanställningar måste kunna komma in på arbetsmarknaden.
Citera
2017-11-29, 17:53
  #14684
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Herrejävlar, nu vill vill socialistregeringen med Finansinspektionen i arslet höja amorteringen ännu ett steg. Man undrar ju om det är borgare eller socialister som styr. Hur i helvete ska ungdomar med sina inkomster komma in på bostadsmarknaden när det bara blir svårare och svårare att få lån (mer krav från bankerna) samt ännu högre månadskostnad.

Det skedde ingen avmattning genom höjningen av det första amorteringskravet och nu inför man ett andra. Det blir inte billigare bostäder och dem som redan har det svårt att få en bostad idag får det bara ännu svårare. Vinnare är så klart alla som redan sitter med en bostad sedan år tillbaka och som kan sälja och få ihop till en fet handpenning och kanske lite till. Den här regeringen måste tro att dagens ungdomar är miljonärer redan vid fyllda 18, men jag kanske har fel, socialen kanske går in och lägger handpenningen?

Nu får väl regeringen ta tag i det här. Ungdomar som vill bilda familj med lågavlönade jobb och timanställningar måste kunna komma in på arbetsmarknaden.

Klart första amorteringskravet hade effekt, det är nog bland annat det vi sett av de senaste månaderna. Det borde rimligtvis ta mycket lång tid att se några effekter av åtgärder på bostadsmarknaden, med tanke på dess inneboende tröghet.

Dock så borde ju ränteavdraget slopats/trappats ned i takt med räntesänkningarna 2008/2009, eller när det nu var man dumpade räntan.
Citera
2017-11-29, 17:56
  #14685
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Klart första amorteringskravet hade effekt, det är nog bland annat det vi sett av de senaste månaderna. Det borde rimligtvis ta mycket lång tid att se några effekter av åtgärder på bostadsmarknaden, med tanke på dess inneboende tröghet.

Dock så borde ju ränteavdraget slopats/trappats ned i takt med räntesänkningarna 2008/2009, eller när det nu var man dumpade räntan.

Det rimliga vore givetivs att trappa ner ränteavdraget och samtidigt minska skatten på arbete i motsvarande grad.
Citera
2017-11-29, 18:07
  #14686
Medlem
Fris avatar
Första amorteringskravet höjde ju bostadspriserna med 20% på 18 månader från förslag till genomförande. Regeringen hoppas väl kunna upprepa mer av samma (som för en gångs skull faktiskt funkade för dem!) nu under valåret.
Citera
2017-11-29, 21:48
  #14687
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Vilka ska flytta in där om många tingas flytta? Dyker det upp rika ur garderoben eller är de gömda i skogen. Marknadshyror är som det låter anpassade till populationens betalningsförmåga.
Det blir säkert dyrare i innerstaden men billigare i Rinkeby och Tensta.

Men flyktingar stör naturligtvis marknadsprinciperna genom att de inte kan betala själva. De blir anvisade bostad ur beståndet, som därmed minskar och pressar upp priset på det som blir kvar.

Nyproduktionen har nått sin kulmen det finns inga kvar i garderoben som kan komma ut och betala hyrorna. Då gäller anpassning till standard och utrymme och där har politikerna totalt räknat fel på effekterna av massinvandring av medellösa och regler för byggnation, lånevillkor, markanvändning och hela skiten.
För att det ska bli billigare i Rinkeby och Tensta krävs att det finns fler lägenheter än bostadssökande, alltså att hyresvärden inte kan hyra ut de lägenheter han har och tvingas gå ner i pris. Den situationen verkar osannolik i Stockholmsområdet, det finns vad jag vet inget outhyrt idag.
Citera
2017-11-29, 21:59
  #14688
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det rimliga vore givetivs att trappa ner ränteavdraget och samtidigt minska skatten på arbete i motsvarande grad.

Det är förstås skatten på kapital som ska minskas i motsvarande grad eftersom beskattning av kapitalinkomst är motsatsen mot avdrag för kapitalförlust.

I annat fall får vi ett snedvridet system där de med kapitalförluster kan genom abrovinker sälja det till de med kapitalinkomster och på så sätt netta ut dessa mot varandra ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in