Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-11-29, 11:32
Medlem
Hejsan jag igen

Jag kanske måste besöka psykakuten och jag undrar hur går besöket till och vilken hjälp kan man få av dem?

På grund av vissa anledningar det fungerar inte längre med min situation.

Jag är ganska otydligt men vill inte blotta upp mig men vad händer om ens kurator tycker att man behöver gå ditt?

Vad sker hos psykakuten för måste får någons sorts hjälp i livet jag befinner mig i.

Om ni undrar något kan ni fråga men kan inte lova att jag är tillmötesgående på att blotta upp mig.

Skulle vara bra om någon hade erfarenhet för måste göra något genast över min situation.

Måste föräldrarna hänga med och kommer de veta något eller ha psykakuten tystnadsplikt? (jag är över 18 år).

Tack för alla svar som jag får av er .
Senast redigerad av knasten19891 2017-11-29 kl. 11:35.
Citera
2017-11-29, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasten19891
Hejsan jag igen

Jag kanske måste besöka psykakuten och jag undrar hur går besöket till och vilken hjälp kan man få av dem?

På grund av vissa anledningar det fungerar inte längre med min situation.

Jag är ganska otydligt men vill inte blotta upp mig men vad händer om ens kurator tycker att man behöver gå ditt?

Vad sker hos psykakuten för måste får någons sorts hjälp i livet jag befinner mig i.

Om ni undrar något kan ni fråga men kan inte lova att jag är tillmötesgående på att blotta upp mig.

Skulle vara bra om någon hade erfarenhet för måste göra något genast över min situation.

Måste föräldrarna hänga med och kommer de veta något eller ha psykakuten tystnadsplikt?

Tack för alla svar som jag får av er .

Ja det som kommer hända är att du kommer få tala med psykolog och de kommer se till så att du får hjälpen som passar dig. Remisser ifrån psykakuten står högre i rang än de från vårdcentralen.
Citera
2017-11-29, 11:42
Medlem
Psykakuten är som alla andra akutmottagningar överbelastad. Du kommer dit och anmäler dig kassan. Sen är det till att vänta på ett kortare samtal med sjukvårdare. Därefter fattas beslut om ditt ev vårdbehov. Om det är så att du ska få en vårdplats på avd får du vänta ytterligare 2-6 timmar beroende på ditt akuta behov och övrig belastning på mott. Sen kanske du får övernatta på en brits på akuten innan det finns plats på avdelning. Generellt är det mycket svårt att bli inlagd. Oberoende av vad ev utomstående tex kuratorer/psykologer har för uppfattning.
Citera
2017-11-29, 11:47
Medlem
edm4lifes avatar
Psykakuten tar emot personer som är gravt självmordsbenägna, psykotiska/maniska eller på annat sätt är en fara för sig själv eller andra och behöver akut hjälp. Uppfyller du de kriterierna kanske du kan få en vårdplats om du har tur, annars kanske du får ett recept på atarax och att dom säger att du borde ta kontakt med öppenpsykiatrin och sedan får du gå hem.

Om läkaren bedömer att du klarar att behandlas "polikliniskt" inom öppenvården så kommer du att bli hemskickad.
Senast redigerad av edm4life 2017-11-29 kl. 11:51.
Citera
2017-11-29, 11:52
Medlem
Ok, för jag behöver prata med någon för att situation i hushållet är inget vidare konflikter som kommer hela tiden, och det blir ingen lösning på detta mer än att man försöker hela tiden undvika konflikterna men de kommer igen och igen. Efter den första konflikten som jag hade var det överstökat men sen kom det en till nära på en.

Visst är jag villig att får stödet men kommer det påverka mitt arbete jag ha och studierna som jag är nästan klara med?

Jag är helt ny på att besöka psykakuten om kuratorn anser detta är det bästa för min situation.

För det är för mycket konflikter här hemma som inte är bra för någon så en lösning måste ske för mig.

Vet inte själv vad som är den bästa lösningen för mig, men går inte att leva när konflikterna styr min vardag i princip...

Vad ska man liksom göra för troligtvis kommer en konflikt igen och det blir värre och värre här hemma så att man är utan tak över huvudet.
Senast redigerad av knasten19891 2017-11-29 kl. 11:55.
Citera
2017-11-29, 11:55
Medlem
0ldMans avatar
Psykakuten är enligt mig bara något att gå till om du är självmordsbenägen, har psykos eller vill avgiftas. Kortast köer har jag hört är på morgonen och förmiddagen. Kvällar och helger är det oftast lång väntetid.
Citera
2017-11-29, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Psykakuten är enligt mig bara något att gå till om du är självmordsbenägen, har psykos eller vill avgiftas. Kortast köer har jag hört är på morgonen och förmiddagen. Kvällar och helger är det oftast lång väntetid.

Visst har man sagt att man vill ta "självmord" för att man är så jävla trött på dessa konflikter som kommer hela tiden.

Visst har vi samtal i i hushållet men det blir ingen jävla lösning, så om man gå till psykakuten de kanske blir glada för att man får stöd och hjälp så att de slipper mig.
Citera
2017-11-29, 12:00
Medlem
Citat:
Visst har man sagt att man vill ta "självmord" för att man är så jävla trött på dessa konflikter som kommer hela tiden.

Visst har vi samtal i i hushållet men det blir ingen jävla lösning, så om man gå till psykakuten de kanske blir glada för att man får stöd och hjälp så att de slipper mig.

Måste får någon jävla lösning som att flytta eller något så att vi kommer ifrån varandra sen om man måste offra något i livet får man väl göra det. Man blir ju rädd att hela ens arbete man ha byggt upp förstörs av konstanta bråk i hushållet.
Citera
2017-11-29, 12:02
Medlem
Vet inte hur jag ska lösa situationen själv mer än att göra något själv för har ingen aning på denna lösningen. När konflikterna styr som att man inte är vuxen eller inte kan passa in i en familj.

Kan beräkna nästa konflikt kommer om en vecka minst.
Citera
2017-11-29, 12:02
Medlem
edm4lifes avatar
Citat:
Ok, för jag behöver prata med någon för att situation i hushållet är inget vidare konflikter som kommer hela tiden, och det blir ingen lösning på detta mer än att man försöker hela tiden undvika konflikterna men de kommer igen och igen. Efter den första konflikten som jag hade var det överstökat men sen kom det en till nära på en.

Visst är jag villig att får stödet men kommer det påverka mitt arbete jag ha och studierna som jag är nästan klara med?

Jag är helt ny på att besöka psykakuten om kuratorn anser detta är det bästa för min situation.

För det är för mycket konflikter här hemma som inte är bra för någon så en lösning måste ske för mig.

Vet inte själv vad som är den bästa lösningen för mig, men går inte att leva när konflikterna styr min vardag i princip...

Vad ska man liksom göra för troligtvis kommer en konflikt igen och det blir värre och värre här hemma så att man är utan tak över huvudet.

Din kurator är helt ute och cyklar och verkar inte veta vad psykakuten gör eller är till för.

Du har och har haft problem under en längre tid och det finns inget som psykakuten kan göra för dig. Du behöver upprätta en regelbunden vårdkontakt där dom kan hjälpa och följa upp dig och din situation på bästa sätt. Boka tid på vårdcentralen eller på en öppenpsykiatrisk mottagning, där kommer du få träffa läkare/psykologer som kan hjälpa dig med vad du nu har för problem och ge adekvat behandling.

När det kommer till problem hemma så brukar socialtjänsten och kommunen också ha journummer man kan ringa om behöver akut hjälp, eller om något skulle hända låt säga att du blir utslängd hemifrån.
Citera
2017-11-29, 12:07
Medlem
Hebbe1973s avatar
Ta hand om dig!
Senast redigerad av Hebbe1973 2017-11-29 kl. 12:15. Anledning: Va?
Citera
2017-11-29, 12:08
Medlem
0ldMans avatar
Citat:

...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in