[quote=Skogsvatte|62468673]
Citat:
Så när argumenten inte räcker tar man till halmgubbarna?
Du behöver nog ta reda på vad "halmgubbe" betyder!
Att din och troendes gudsvision inte hänger ihop nrä teodicéproblematiken uppstår, har ju att göra med att ni måste selektera hårt för att den fixa tron om bl.a "guds godhet" ska kunna följas utan att hela självkänslan rämnar...
Därtill.. har ni inte ens bemödat er om att föra guds-IDÉN i evidens.. men teodicén tar pulsen på tros-situationen, i hur fort det rämnar.. och din s.k "jag tror inte på Teodicé-argumentet är ett enda fegt duckande.
Kan man inte bemöta Teocicé-dilemmat med mogna argument, ja då kan man med högsta sannolikt inte heller tala sig varm för att "en god gud" verkligen finns och agerar i världen. DU som ska bevisa att guden finns, sedan fortsätta bevisföringen i att och hur pass god han verkligen kan vara, utifrån att först existera! som sagt.
Att det finns trycksvärta i böcker, eller att det finns ord och meningar att läsa i böcker, bl.a bibeln, är inte detsamma som att "den gode guden" i sanning, existerar.. tänkt på det?
Det finns biljarder böcker i världen.. tänk att förhålla sig till varenda skriven bok på det viset som du förordat här? Det är ju helt orimligt.
Bara för att generationer före oss beordrades att tro så, så kan man inte fortsätta hävda att det är allt som behövs för konstaterandet att "gud finns" eller "han kan finnas" (för så, säger denna text) då.. behöver man förhålla sig likadant mot all skriven text, vore groteskt och absurt. Men tänkande i den riktningen kanske varit tabu el främmande för dig?
Citat:
Teodicé-"problemet" är inte en skoskav. Problemet är hos dig, som väljer att definiera godhet och ondska utanför en biblisk ram. Gud är den enda förkunnaren av gott och ont, och din personliga uppfattning av "ondska" är irrelevant i sken av Guds ord.
Faktiskt inte, skulle "den bibliska ramen" föras i evidens, då skulle jag inte ha så mkt att invända eller behöva ställa mig kritisk mot, men så länge "den bibliska ramen" är primärt av skönlitterär kvalitet, så måste jag förbehålla mig rätten att inte automatiskt hålla den fr "sann" eller sanningsenligt beskrivande.
Lite självrespekt behöver man ha, om inte du så iaf jag.
Citat:
Kristna bör inte selektera noggrant: varje ord i Bibeln är absolut sanning, så huruvida du tar en vers om Guds hat eller "lovord om förintelse" så är det absolut sanning. Pådyvla inte Gud din egna moral -- "Gud låter icke gäcka sig".
Här har vi deet ... att DU, behöver argumentera noggrannare i vilken mening och på vilka sätt, varje ord i bibeln är absolut sanning, vilka verktyg har du tillgängliga för att komma fram till denna kallhamrade slutsats?
Din förmåga att urskilja snt ifrån falskt, måste ju hålla mkt hög standard.. borde inte va så svårt för dig att enkelfattligt redogöra det för oss här i forumet.
Istället för att vara så fortsatt högdragen.