2017-11-28, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och anledningen till att han gör det är prisregleringen. Precis som flera av oss sagt alltså, prisregleringen skapar brist på hyresrätter.

Vad det handlar om är att sådana som inte kan betala för sig ska få bostad nära innerstaden eller helst i innerstaden. Detta har gjorts tydligt av flertalet i tråden, t.ex. slemmet och Tammer. Marknadshyror skulle på inget sätt hjälpa dessa att få bo i hyresrätt nära innerstan.

"Bristen" det talas om är "brist" på prisreglerat boende nära innerstaden. Det finns inte hur mycket sådant som helst. De brottas alltså med en omöjlig fråga. Aspudden är bara så stort som Aspudden är. Punkt slut.
Citera
2017-11-28, 23:06
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Kan du utveckla dina tankar här, om varför trycket på BR skulle bli högre med marknadshyror. Om du svarar att fler kommer efterfråga BR eftersom färre kommer efterfråga HR så är frågan om du tror att färre kommer bo i HR.

Även en imbecil som dig borde väl förstå att någon, som har möjlighet och en lön som medger lån, hellre köper en bostadsrätt med 3600 i kostnad+amortering(betalar till sig själv) än att hyr en motsvarande hyresrätt för 8000-10 000 kr?
Jag är övertygad om att fler i min situation skulle göra samma sak.7

Eller ska du ljuga på typiskt nyliberalt manér om detta för att dölja din girighet och att detta är en av anledningarna du vill ha marknadshyror, så din socialstiska bostadsrätt går upp i värde?
Citera
2017-11-28, 23:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Vad det handlar om är att sådana som inte kan betala för sig ska få bostad nära innerstaden eller helst i innerstaden. Detta har gjorts tydligt av flertalet i tråden, t.ex. slemmet och Tammer. Marknadshyror skulle på inget sätt hjälpa dessa att få bo i hyresrätt nära innerstan.

"Bristen" det talas om är "brist" på prisreglerat boende nära innerstaden. Det finns inte hur mycket sådant som helst. De brottas alltså med en omöjlig fråga. Aspudden är bara så stort som Aspudden är. Punkt slut.

Helt enig, grundtanken med prisreglering är god men effekten leder inte till något gott, bortsett från för några enskilda som för något billigt på andras bekostnad.
Citera
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Även en imbecil som dig borde väl förstå att någon, som har möjlighet och en lön som medger lån, hellre köper en bostadsrätt med 3600 i kostnad+amortering(betalar till sig själv) än att hyr en motsvarande hyresrätt för 8000-10 000 kr?
Jag är övertygad om att fler i min situation skulle göra samma sak.

Du utvecklade inte det jag bad dig utveckla. Läs frågan och försök igen.
Citera
Avslutad
Citat:
Är dom inte?

En nyproducerad hyresrätt på 40- 50 m2 några km från oslo centrum kostar 11- 14000 kr.
En 50-tal 1a på 33 m2 går för 9000-10000.
Jämför det med svenska bruksvärdeshyror så finner du skillnad.

I Helsingfors kostar en 40 kvadratare nästan alltid över 700-800 euro i närförort medans jag betalar 3600 sek för min lägenhet i närförort.

Circa 80% av det du skriver är bullshit.
Flanders är nu kategoriserad i facket nyliberalt lögnaktigt avskum av slemhog. I denna grupp hittar vi andra kretiner såsom alpha, svenne, kurt-sune, paul-smith och moderatorn jag aldrig minns namnet.

Vad håller du på med? Skärp tonen för tusan!!

Visa mig statistik på att de generella hyrorna per kvm över länderna justerat för köpkraft är högre istället för att komma med en massa anekdotiska bevis utan någon grund.
Citera
2017-11-28, 23:10
Medlem
Sperssons avatar
.
Problemet är att de nya svenskarna inte får några jobb, och då heller inte har råd att bo i de nya lägenheter som byggs.
Gäller även svenska ungdomar som ska flytta till sin första bostad.
Citera
2017-11-28, 23:16
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Du utvecklade inte det jag bad dig utveckla. Läs frågan och försök igen.

Det blev lite för svårt för dig att svara nu va när det jag säger är sant. Det blir lättare att antyda den andra har lässvårigheter och inte svara. Du brukar köra den med folk titt som tätt. Svenne svenne...du är en rolig snubbe.
Citera
2017-11-28, 23:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det blev lite för svårt för dig att svara nu va när det jag säger är sant. Det blir lättare att antyda den andra har lässvårigheter och inte svara. Du brukar köra den med folk titt som tätt. Svenne svenne...du är en rolig snubbe.

Varför kan du inte bara försöka reda ut och förklara hur du tänker istället för att bara komma med personpåhopp?

Du tror att marknadshyror leder till högre efterfrågan på BR.

Det borde då också innebära lägre efterfrågan på HR då köptrycket flyttas till BR. Håller du med?

Men frågan är varför, tror du att färre personer kommer bo i HR om marknadshyror införs?

I annat fall om exakt lika många kommer bo i HR som tidigare hur förklarar du då det ökade trycket på BR?

Försök nu och svara om du kan.
Citera
2017-11-28, 23:25
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Varför kan du inte bara försöka reda ut och förklara hur du tänker istället för att bara komma med personpåhopp?

Du tror att marknadshyror leder till högre efterfrågan på BR.

Det borde då också innebära lägre efterfrågan på HR då köptrycket flyttas till BR. Håller du med?

Men frågan är varför, tror du att färre personer kommer bo i HR om marknadshyror införs?

I annat fall om exakt lika många kommer bo i HR som tidigare hur förklarar du då det ökade trycket på BR?

Försök nu och svara om du kan.

Det borde väl du veta, som är enligt utsago ett "ekonomiskt geni" med 10+ miljoner = Man betalar inte mer än dubbelt upp för något sämre(hr) när man kan få något bättre för mindre än halva kostnaden(br). Hyresrätter kommer än mer ett boende för dom som suger med pengar och instabil ekonomi.
Eller menar du jag är ett ekonomiskt geni och alla andra i min sits och med min lön är dumma i huvudet och hellre hyr dyrt för att bo?

Vid en avreglering kommer hyrorna skjuta i höjden, då kommer det bli kraftig rush efter bostadsrätter en tid och höja prisnivån. Hyrorna kommer sen eventuellt minska när efterfrågan minskar, men det tror jag inte, då alla nya blattar kommer flytta in och få hyra dyrt och bli kroniskt semi-fattiga med höga hyror. Så ser det ut i USA.
Senast redigerad av slemhog 2017-11-28 kl. 23:30.
Citera
2017-11-28, 23:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det borde väl du veta, som är enligt utsago ett "ekonomiskt geni" med 10+ miljoner = Man betalar inte mer än dubbelt upp för något sämre när man kan få något bättre för mindre än halva kostnaden.
Eller menar du jag är ett ekonomiskt geni och alla andra i min sits och med min lön är dumma i huvudet och hellre hyr dyrt för att bo?

Ja jag har en klar uppfattning om de frågorna men nu undrar jag hur du ser på saken, vad tror du?
Citera
2017-11-28, 23:31
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ja jag har en klar uppfattning om de frågorna men nu undrar jag hur du ser på saken, vad tror du?

Vid en avreglering kommer hyrorna skjuta i höjden, då kommer det bli kraftig rush efter bostadsrätter en tid och höja prisnivån. Hyrorna kommer sen eventuellt minska när efterfrågan minskar, men det tror jag inte, då alla nya blattar kommer flytta in och få hyra dyrt och bli kroniskt semi-fattiga med höga hyror. Så ser det ut i USA.

You know its true baby.
Citera
2017-11-28, 23:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

You know its true baby.

Du svarade inte på frågorna jag ställde, försök igen.

T.ex. tror du det kommer bo fler, färre eller lika många i HR om marknadshyror införs?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in