2017-11-27, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Så underrättelsetjänsten den militära hade 1000 hemliga spanare som samtidigt utgjorde hela SB

Vad tror du om Kaj Hahnes utsagor på frågan om wtobservationer mordkvällen?

Det här är Kaj Hahnes förklaring på wt-observationerna mordkvällen , han skriver i en facebookgrupp om mop.

Svar1:Nattvandrare, ser till att tjejer kommer hem säkert!

Svar 2: Det var en satsning från någon ideell organisation och ingen följde OP.

Svar 3:Tror du inte att vi kollat?
Citera
2017-11-27, 21:26
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Lik väl är det generalfel 1a för amatörer att dra slutsatser på det viset.
Vaddå dra slutsatser? Jag hänvisar till EN uppgift där mördaren framställs som vänsterskytt, utan att reportern verkar reflektera över detta faktum. Detta finner jag intressant, liksom många andra utsagor också kan ha stort värde i den allmänna debatten om mördarens modus operandi. Jag har inte förringat några andra vittnesuppgifter, utan tycker det är intressant att ta del av olika utsagor. Till skillnad från många andra ansluter jag mig inte till någon enskild teori. Är det enbart professionella mordutredare som får yttra sig här så blir det rätt tomt i tråden och vem fan är du i så fall att råda över det? Sluta skriv mig på näsan med dina åsikter. Pajas!
Citera
2017-11-27, 21:32
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Eller att Barbro var jättenervös över att ha blivit inblandad i ett riktigt mord på statsministern. "Alla" visste att hon varit där men ingen ville stötta henne efter mordet. Hon kan ha tänkt att hon ändå kunde fått lite stöd för sin "legitimitet" av Frånstedt som knappast behövde oroa sig för att bli misstänkt.

Grupp Barbro var på Sveavägen, det kan vi utgå ifrån, men ingen har givit sig tillkänna på trettio år. Jag vet att de lever, gruppen tycks bestå av runt femhundra pensionärer med moderna iPhones, och de är intresserade av vad som egentligen hände.

De hade länge tränat detta och var mycket rutinerade, men hade de vetat att det nu var ett skarpt läge så hade de varit nervösa, klumpiga och otillförlitliga. De gjorde sitt jobb och blev lurade.

-Också möjligt, men utgår man ifrån, som jag tolkar dig i tidigare inlägg, är Barbro i det här fallet en med efternamnet Sa*nell, och vad jag förstår så fanns det andra namngivna i den gruppen som lever idag (bl.a. några söner?). Polisen och andra har ju möjlighet att ställa frågor.

Mvh
Citera
2017-11-27, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Varför tror du att just personer inom underrättelseverksamheten var ute för att mörda Palme?
Tror och tror. De är ganska duktiga på att själva lösa Palmemordet med att beskriva sin fasta övertygelse att OP var en KGB-tillgång och att han till och med stod i begrepp att åka till Moskva med dödslistor och hela försvarsplanen. Dessutom var det personer som sorterats bort eller till sidan vilket de tog som ännu större anledning till att odla sin tro. När de sedan kan som DF (landets minst hemliga agent "expert på desinformation" ) glappa för mycket och sedan snärjer som katten efter sin egen svans så är det inte så mycket att tveka över.

Dessutom antydde Tore F att den där bakgården som han och Näss såg som mest intressanta att gräva i uppvaktat honom och Näss om Palmes farlighet och tolkat det negativt att de inte ville engagera sig i att sätta åt honom.

Citat:
Vore intressant att höra dina tankar där. Själv kan jag enkelt se andra som var svårt Palmefientliga som också skulle kunna ha varit involverade i en komplott - BW, Per R till exempel.
Uppenbart har man inom kretsen via olika personliga kontakter sökt efter lösningar i sådana kretsar. Därav ryktena som kommit fram efteråt.

Citat:
De rörde sig väl i samma kretsar alla dessa personer så det är väl svårt att särskilja exakt vilka som deltog kanske.

Kommer säkert att klarna... vem som gjorde vad även om de säkert kommer att skylla på varandra.

Citat:
Tror det är jätteviktigt att vi parallellt med letandet efter folk på Sveavägen även försöker kartlägga grupperingen längre upp i samhället, de som rimligen var anstiftarna.

Jag tycker att det klarnar allt mer också där.
Citera
2017-11-27, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
- Möjligt. Men mölkigheten finns också att de var där (ditkommenderade) som Patsys, ifall något skulle gå snett. Man hade genom den manövern en given offergrupp, utan vidare kopplingar.

Nja kanske i en Hollywoodproduktion. Sådant är allt för komplicerat att tajma ihop i verkligheten. Regeln där är gör det rakt diskret och enkelt.

Nu har man ju fabricerat en fiktiv Barbrogrupp som ingen sett röken av på 15 år före mordet och inte heller efter mordet.
Citera
2017-11-27, 21:49
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Vid det här laget behöver vi inte sväva i okunnighet kring vare sig vilka som låg bakom eller motivet. De har liksom demaskerat sig själva genom att föra fram motiven. Man var helt enkelt övertygade om att som OF någon stans uttryckte det OP och hans entourage inte bara var eftergivliga för Sovjetiska intressen. De var övertygade om att OP och Schori höll på att rensa i administrationen och samla försvarsinformation för en kommande Sovjetisk invasion så att den skulle flyta smidigt. Sista avgörandet var säkerligen när Teutenberg kom och beklagade sig ang att Schori åkt till Sovjet för kontakter med KGB utan honom. Han var galet arg. Palme skulle lämna allt till Sovjeterna så att de kunde rulla in smidigt bestämde man sig för. Så snart beslutet att han måste elimineras fattats i en trängre krets och att det var deras plikt för fosterlandet att göra det innan det var för sent sökte man möjligheter. Febril aktivitet får vi förmoda...

Vilka det är. Jo en falang sura gubbar med IB bakgrund med förankringar inom militär och delvis politik.

Sura fega gnällspikar som inte ens kan stå för var de gjort men ändå vill bli sedda som hjältar. Inte mycket Mod Kraft och Spänst där inte.

-Möjligen som planerare och eftersläckare.
I Sverige knyter vi näven i byxfickan. Det finns inget som ens kan få ut männen här på gatan i protest, hur vansinnigt än politikerna beslutar, än mindre skjuta en Statsminister. Det känner jag mig övertygad om.

Nu var året -86, vilket reducerar den sannolikheten med ytterligare 50-90%.
Citera
2017-11-27, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Bo Anstrin har åldern inne. Annars är signalementet som en karikatyr av Carl Lidbom bullrig och hetsig . Det faktum att "chefspersonen" släpps av vid
Odengatan blir nästan symboliskt.

Fast Lidbom åkte väl knappast tåg: Inte hans modell direkt.
Citera
2017-11-27, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vad tror du om Kaj Hahnes utsagor på frågan om wtobservationer mordkvällen?

Det här är Kaj Hahnes förklaring på wt-observationerna mordkvällen , han skriver i en facebookgrupp om mop.

Svar1:Nattvandrare, ser till att tjejer kommer hem säkert!

Svar 2: Det var en satsning från någon ideell organisation och ingen följde OP.

Svar 3:Tror du inte att vi kollat?

Tja det är varken polisiärt profesionnellt svarat eller sanningsenligt. Tyvärr är han inte ensam om sådant svammel. Orsaken till att han svamlar är dock öppen???!!
Citera
2017-11-27, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
-Möjligen som planerare och eftersläckare.
I Sverige knyter vi näven i byxfickan. Det finns inget som ens kan få ut männen här på gatan i protest, hur vansinnigt än politikerna beslutar, än mindre skjuta en Statsminister. Det känner jag mig övertygad om.

Nu var året -86, vilket reducerar den sannolikheten med ytterligare 50-90%.

Inte i den kretsen. Men frågan är nog om de själva var män nog eller fick söka hantverkaren med lykta? Att de inte är män nog att stå för sina handlingar är ju uppenbart.

Rena sandlådan med surgubbar.
Citera
2017-11-27, 22:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Lik väl är det generalfel 1a för amatörer att dra slutsatser på det viset.

Med det sagt kanske vi kan dra slutsatsen att hela mordutredningen har bedrivits av amatörer?

Ingenting talar för att professionella mordutredare har lyckats dra bättre och förnuftigare slutsatser i det här konkreta mordfallet än vad amatörutredare har lyckats att göra, snarare tvärtom. Det talar sitt tydliga språk.

I mitt tycke så är summan av amatörutredarnas slutsatser och resonemang långt mer intressanta och verklighetsförankrade än vad den officiella mordutredning är.

Proffsen har knappast glänst över amatörerna, mordet är forfarande inte officiellt uppklarat.
Citera
2017-11-27, 22:16
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Fast Lidbom åkte väl knappast tåg: Inte hans modell direkt.

Carl Lidbom var i Paris, det får anses klarlagt. Vad jag menar är att signalementet stämmer så väl på honom att jag ibland funderat i banan om Jerry Martinger velat peka mot CL.

Men jag har kommit till slutsatsen att det mesta talar för att JM är ärlig när han återger Rolf Dahlgrens berättelse.

Om CL skulle åkt tåg hade det krävts att snöripa serverats i restaurang-vagnen.
Citera
2017-11-27, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
I GK finns ganska utförliga fakta om de uppgifter Bertil Wedin påstår sig ha om MOP.

"På lediga stunder hade Bertil Wedin därefter förberett en uppsats om otillbörliga sovjetiska aktiviteter i Sverige. Detta hade kommit till en KGB-chefs kännedom. Under sommaren 1985 hade utkastet till hans uppsats om otillbörliga sovjetiska aktioner stulits i hemmet. Han och hans fru hade därefter bestämt sig för att flytta till Cypern, vilket de gjort i slutet av 1985. Efter mordet
Olof Palme hade BW kontaktats av journalisten Jan M(osander?) som frågat honom om han hade någon idé om varför Olof Palme mördades.

Därefter startade BW med egna medel en egen undersökning i denna fråga. W kom en engelsman och två tyskar på spåren. Engelsmannen hade vid flera tillfällen kontaktat Anders Larsson och enligt säkra uppgifter skulle de båda ha arbetat för den sovjetiska underrättelsetjänsten. Då BW
samlat in ett omfattande material ville han lämna över detta till svenska myndigheter. Detta hade emellertid förvägrats honom av en mängd olika myndigheter.

Han hade dessutom blivit uppsökt av en person verksam inom svensk underrättelseverksamhet som varnat honom för att besöka Sverige eftersom någon skulle försöka mörda honom. BW hade därefter utsatts för ett mordförsök. Hans blodtryck hade plötsligt blivit farligt högt och han hade förts medvetslös till sjukhus, där hans hustru fått beskedet att hans liv inte kunde räddas. W:s brittiske vän, som han hållit informerad för det fall något skulle hända honom, hade avlidit ett par veckor senare på grund av högt blodtryck."

BWs påstående att Anders Larsson skulle vara sovjet-agent är intressant. AL är en av dom som lämnar förvarning till OP att ett attentat kan vara förestående. En annan som ska ha haft kännedom som att något var på gång mot OP var sjökaptenen och SSI/IB informatören Joel Haukka.
Även han har liksom AL pekats ut som KGB-tillgång.

En av källorna mot JH är iofs utförlig men härrör från en EAP-bulletin ,vilket manar till försiktighet.
Där anges att avhopparen Alex Milits är den som pekat ut JH som tjeka-tillgång. Handläggare för Haukka ska enligt samma tidskrift varit KGB-officeren Toivo Voit.

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1987/eirv14n38-19870925/eirv14n38-19870925_044-find_soviet_moles_in_swedish_int.pdf

I Wilhelm Agrells nya bok Sprickor i Järnridån får vi ytterligare en pusselbit om SSI-affären. Den ovan nämnde Alex Milits dyker upp som IB-informatör i samband med myteriet på fregatten Storozjevoj i november 1975. Milits sägs vara kontaktman för en IB-informatör som jobbade på ett estniskt varv och som kunde bidra med information om vad som egentligen hade hänt. Milits i sin tur förde rapporterna vidare till sin kontakt på IB, nämligen Jan Leijonhjelm. (Agrelll s 228) Milits skrev också en artikel baserad på informationen från varvsarbetaren.

Givet att detta stämmer så är det väl inte helt osannolikt att Milits artikel i Nya Wermlandstidningen 1987 om JH återger uppgifter han fått från SSI.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in