2017-11-27, 20:25
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Enligt Björkman lägger mördaren sin högra hand på Palmes axel och ett skott går av. Således var mördaren vänsterhänt, så kallad vänsterskytt. Intressant!

https://youtu.be/EJnNIX3TiY0

Är detta en vedertagen uppgift eller är det t o m den enda uppgiften om hur mördaren sköt? Delsborn tittade ju inte ditåt förrän efter första skottet. Jag har en vag aning om att inte ens 10% av befolkningen är vänsterskyttar.

Om mördaren höll revolvern i vänster hand borde han liksom stått ivägen för insyn från Sveavägen. Hans egen kropp var ju emellan. Detta placerar honom också mycket närmare Lisbeth om han skulle kunna placera skottet centrerat mitt i Olofs rygg.
Enligt Inge M så tog gm med vänster hand tag i OP:s vänstra axel och drog axeln till sig så att Palmes ryggtavla vändes något mot vägbanan. IM såg också att OP hann börja vrida huvudet åt vänster och bakåt innan han blev skjuten.
Citera
2017-11-27, 20:31
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Enligt Inge M så tog gm med vänster hand tag i OP:s vänstra axel och drog axeln till sig så att Palmes ryggtavla vändes något mot vägbanan. IM såg också att OP hann börja vrida huvudet åt vänster och bakåt innan han blev skjuten.
Ja. Men inte enligt Björkman tydligen. Och han var ju närmare.
Citera
2017-11-27, 20:37
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Men kanske inte mer uppmärksam? Hur som helst så frågade du vad andra vittnen sett.

Att IM såg att OP började vrida huvudet åt vänster innan han föll, styrker hans version. Men jag var inte där, så jag vet inte något annat än vad vittnen uppgivit.
Citera
2017-11-27, 20:39
Moderator
OYs avatar
Citat:

Kan ljuset ha spelat någon ett spratt, att GM samt LOP sågs mer eller mindre som skuggor, mörka kläder?

Och att det således var svårbedömt om det var en vänster eller högerarm?
Citera
2017-11-27, 20:40
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Men kanske inte mer uppmärksam? Hur som helst så frågade du vad andra vittnen sett.

Att IM såg att OP började vrida huvudet åt vänster innan han föll, styrker hans version. Men jag var inte där, så jag vet inte något annat än vad vittnen uppgivit.
Ja, och det var intressant att ta del av dina inspel. Märkligt bara att det talats så lite om att ett av få ögonvittnen kommit med denna relativt uppseendeväckande uppgift. Som jag sa är ju vänsterskyttarna relativt få.
Citera
2017-11-27, 20:42
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan ljuset ha spelat någon ett spratt, att GM samt LOP sågs mer eller mindre som skuggor, mörka kläder?

Och att det således var svårbedömt om det var en vänster eller högerarm?
Ja, det skulle ju också ha kunnat påverka. Själv tillhör jag dem som inte tror att Björkman var speciellt full. Inte så berusad att hans utsagor ska negligeras bara därför i alla fall.
Citera
2017-11-27, 20:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja, det skulle ju också ha kunnat påverka. Själv tillhör jag dem som inte tror att Björkman var speciellt full. Inte så berusad att hans utsagor ska negligeras bara därför i alla fall.

Berusad eller inte, vittnen kan ha tagit fel på arm på grund av ljusförhållandet som rådde på platsen vid tillfället.

Det företag som AB jobbade på vid tillfället gör honom intressant av bara den anledningen, hata slumpen.

Vad gäller OP:s dagbok och att SÄPO tog hand om den och inte upprättade ett beslagsprotokoll talar för att nämnda myndighet eller grupperingar inom myndigheten sannolikt har ett finger med i fulspelet. Även som att SÄPO inte lämnade över dagboken till utredningen är anledning att misstänka en konspiration.
Citera
2017-11-27, 21:09
Medlem
Citat:
Ja, och det var intressant att ta del av dina inspel. Märkligt bara att det talats så lite om att ett av få ögonvittnen kommit med denna relativt uppseendeväckande uppgift. Som jag sa är ju vänsterskyttarna relativt få.

Tyvärr kan du inte välja att ta fasta på delar av vittnesutsagor. Vittnet i fråga kunde ju inte ens bedömma kön
Citera
2017-11-27, 21:16
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tyvärr kan du inte välja att ta fasta på delar av vittnesutsagor. Vittnet i fråga kunde ju inte ens bedömma kön
Jag och jag..nu ville jag bara påtala en intressant iakttagelse som vilken jag menar att Borgnäs inte underströk tillräckligt i inslaget ovan.
Citera
2017-11-27, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capodaster
Hemvärnet? De var väl 500 st sammanlagt på den tiden? Kanske de som var distriktschefer var med där i Barbrogruppen i ala fall en del kan man tänka sig?
Det där är fantasier från en som tror sig se tecken i skyn och ledtrådar på namntavlor i trappuppgångar.

Barbor Sagnells amatörer upplöstes redan tidigt 70-tal och det finns absolut inget på 15 år före mordet som det minsta antyder att de vare sig var aktiva eller att de hörde till SB. Sådana grupper städades ut var så säker.

Däremot fanns det gammalt IB-folk som varit aktiva, som själva anger sina motiv som försöker sprida desinformation. PU har nog vid det här laget fått det verifierat av MUST.

I själva verket var enligt säkra källor DF den som var OF.s man i Barbrogruppen.
Citera
2017-11-27, 21:19
Medlem
Citat:
Nog måste det ha varit fler än 500 hemvärnsmän? Barbrogruppen hade nog vuxit sig stora inom totalförsvaret, kanske upp emot 1000 personer eller fler, varav 500-700 ännu håller ihop. Många undrar hur modern telekommunikationsutrustning kan utnyttjas för stalking och dessa människor vet antagligen svaret.

Så underrättelsetjänsten den militära hade 1000 hemliga spanare som samtidigt utgjorde hela SB
Citera
2017-11-27, 21:20
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RNS
Det finns ingen annan person som man på samma sätt som kring SE kan bygga en oerhört stark indiciekedja. SE är gärningsmannen. Min slutliga analys bygger på dels hans närvaro på platsen, signalementsbeskrivningar, beteende och hans lögner, men innefattar också hans syn på sin livssituation. En grå individ, med ett trist jobb, få vänner och svårt med kärleken. Alkoholiserad, sittande på jobbet långt efter stängning en fredagkväll, ingen som ser honom. Han har inget kvar att förlora och bryr sig inte om han skulle åka fast. I värsta fall om han åker fast så skriver han in sig i historieböckerna. Och alla kommer att minnas honom. Men han åker adrig fast. Istället faller hans gärning i glömska genom åren och han bestämmer sig för att slutligen ta sitt liv. År 2000 tar han med sig sanningen om vad som verkligen hände där i hörnan i graven.

-Ett långskott men finns det någon "konstig" iakttagelse vid hans bortgång?
Jag tänker närmast på hans anhöriga. Konstiga frågor från okända myndighetspersoner, eventuella inbrott e.t.c.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in