2017-11-27, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Just "fem Poliser" nämns av flera källor som operativa drivkraften i MOP. Tom Alf E. talar om fem poliser.

Övrigt: JA fick ju sina fiskar varma efter den artikeln och fängelse tillslut. Hade nog inte hänt utan MOP-artikeln.
Delar din uppfattning vad gäller Alcala. Jag tror att han och Martinger blev offer
för mörkläggningskrafter så starka att de kunde fabricera brottsbilder kring JA
och JM och få dem fällda trots att de var oskyldiga. För att tysta dem eftersom de
var för nära de dolda sanningarna som rörde MOP.
I samband med rättsfallet mot Alcala beslagtogs i hans hem naturligt nog alla de
papper som hörde till målet men också hans arkiv kring MOP. JA fick senare tillbaka
allt men inte sitt MOP-arkiv. När han efterlyste det påstod man att det inte
kunde återfinnas hos myndigheten. JA vågade inte gå vidare.
Citera
2017-11-27, 15:13
Bannlyst
Hemvärnet? De var väl 500 st sammanlagt på den tiden? Kanske de som var distriktschefer var med där i Barbrogruppen i ala fall en del kan man tänka sig?
Citera
2017-11-27, 15:37
Medlem
Det här är Kaj Hahnes förklaring på wt-observationerna mordkvällen , han skriver i en facebookgrupp om mop.

Svar1:Nattvandrare, ser till att tjejer kommer hem säkert!

Svar 2: Det var en satsning från någon ideell organisation och ingen följde OP.

Svar 3:Tror du inte att vi kollat?
Citera
2017-11-27, 16:40
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capodaster
Hemvärnet? De var väl 500 st sammanlagt på den tiden? Kanske de som var distriktschefer var med där i Barbrogruppen i ala fall en del kan man tänka sig?
Nog måste det ha varit fler än 500 hemvärnsmän? Barbrogruppen hade nog vuxit sig stora inom totalförsvaret, kanske upp emot 1000 personer eller fler, varav 500-700 ännu håller ihop. Många undrar hur modern telekommunikationsutrustning kan utnyttjas för stalking och dessa människor vet antagligen svaret.
Citera
2017-11-27, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nog måste det ha varit fler än 500 hemvärnsmän? Barbrogruppen hade nog vuxit sig stora inom totalförsvaret, kanske upp emot 1000 personer eller fler, varav 500-700 ännu håller ihop. Många undrar hur modern telekommunikationsutrustning kan utnyttjas för stalking och dessa människor vet antagligen svaret.
Nu menar jag chefer och några mellanchefer vi har 252 kommuner en chef i varje kommun blir 500 st
Där bara cheferna kände till Barbro
Citera
2017-11-27, 17:06
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det fetade har jag missat. Plockades de upp nära korsningen David Bagares - Regeringsgatan? Mannen i trettioårsåldern kan mycket väl ha varit major IG, då 32 år.

Lägenheten på Regeringsgatan hyrdes förmodligen för att användas i samband med MOP. Det tycks inte ha förekommit någon ekonomisk verksamhet i det företag vars kontorslokal det var och lägenheten hyrdes under en kort period från dec -85 till mars eller april -86. Jag associerar IG med den person som dagen innan MOP fick veta att mordet skulle ske i närheten av lägenheten (mannen med en attachéväska i krokodilskinn).

Utifrån den hypotesen kan man spekulera i hur lägenheten+CGÖ+IG+3230 skulle ha använts eller kunnat användas. Min gissning är att gm blivit beordrad att springa till höger efter trappan rakt i armarna på CGÖ som skulle blivit hjälte då han sköt Palmes beväpnade mördare med risk för sitt eget liv (på väg till lägenheten där hans kompanjon väntade). Men gm hade lagt ihop ett och annat och anade oråd, så han låtsades springa till höger men sprang till vänster. Efteråt såg YN CGÖ springa tillbaka till lägenheten. IG och CGÖ var kanske dubbelt skärrade, dels för MOP och dels för att allt inte gått enligt plan.

Nej, det tror jag inte du har missat väl? Det är alltså taxichauffören UL som 2-3 år efter mordet känner igen CGÖ på en bild i medierna (vill jag minnas) och säger - honom körde jag på mordnatten. Tror det var från Mäster Samuelsgatan nånstans. De åkte sen till en adress nära Östlings hem.

Ja, mannen i 30-årsåldern kan ha varit IG.

Lägenheten på Regeringsgatan är ju intressant med tanke på mordplatsen och flyktvägen. Har inga egna teorier där tyvärr. Har här i tråden övertygats om att GM troligen inte var den man som YN såg på grund av tidsglappet.

Den man som sprang norrut förbi Sigge/Reine på Luntmakargatan och sedan vidare och sågs av videohyraren (glömt namnet) är intressant även om han framstår som lite slängig och märklig. Exempelvis ska han ha haft en plastpåse i handen och verkat vara en missbrukare. Låter inte som GM.

Nåväl, där är i alla fall taxiresan.
Citera
2017-11-27, 17:20
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej, det tror jag inte du har missat väl? Det är alltså taxichauffören UL som 2-3 år efter mordet känner igen CGÖ på en bild i medierna (vill jag minnas) och säger - honom körde jag på mordnatten. Tror det var från Mäster Samuelsgatan nånstans. De åkte sen till en adress nära Östlings hem.

Ja, mannen i 30-årsåldern kan ha varit IG.

Lägenheten på Regeringsgatan är ju intressant med tanke på mordplatsen och flyktvägen. Har inga egna teorier där tyvärr. Har här i tråden övertygats om att GM troligen inte var den man som YN såg på grund av tidsglappet.

Den man som sprang norrut förbi Sigge/Reine på Luntmakargatan och sedan vidare och sågs av videohyraren (glömt namnet) är intressant även om han framstår som lite slängig och märklig. Exempelvis ska han ha haft en plastpåse i handen och verkat vara en missbrukare. Låter inte som GM.

Nåväl, där är i alla fall taxiresan.
Jag har nog hört om UL (är hans namn känt?) men inte intresserat mig för just det hörnet av pusslet just då.

Jag tror inte att Sigge och Claes B såg samma person. De tycks ha sprungit parallellt och Sigge såg en man i en ljus jacka medan Claes såg en man i en mörk jacka om jag inte misstar mig.
Citera
2017-11-27, 18:22
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Man undrar om det är IC själv som tar beslut av det han känner till om Ebbe, eller om förs fram av andra som ger att EC är rätt man för jobbet?

Av vad IC själv sagt om EC så var det väl ingen han tyckte särskilt bra om, men det kan man ju lätt säga i efterhand.

En slutsats man kan dra är att A-GL inte är den som sitter på den egentliga makten i EC-affären, tvärtom är hon som lättast kan avvaras, det är hon som får ta smällen.

Ebbes bokförläggartitel/sekreterare är en täckmantel för att få honom placerad i rätt miljö.?

Ebbe Carlssons fall blir också ganska tungt. Men helt klart så är Ingvar Carlsson inte speciellt sentimental när han skickar iväg Anna-Greta Leijon. Med tanke på att hon inte varit otänkbar som Olof Palme fanns det säkert de som inte lade fingrarna emellan när det gällde att få bort henne i den interna maktkampen.
Citera
2017-11-27, 18:26
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Per Arvidsson, som var expert på handeldvapen, besökte vapenhandlaren Östling i dennes hem vid 20-tiden på mordkvällen. Samme Östling som hade Winchester-Western Metal Piercing -357-ammunition i sitt hem vid tullens razzia.

Östling och en man i 30-årsåldern plockades upp av en taxi något hundratal meter från mordplatsen cirka 5 minuter efter mordet och kördes till en adress nära Östlings bostad. Båda uppträdde, enligt taxichauffören, nervöst.

Dagen efter mordet kallades Per Arvidsson in som expert för att bedöma vapen och ammunition. Det bör väl ha varit Sonny Björk som ringde in honom.

Detta sammantaget ger åtminstone mig bilden att Arvidsson var väl förtrogen med mordvapnet. Det var troligen Östling också.

Den som kallade in Per Arvidsson för att kolla kulorna var Wincent Lange. Har skrivit om honom tidigare i tråden och tycker hans göranden och låtanden under mordnatten ständigt gått under radarn. Det är han som inte utökar avspärrningen vid 0130 och samtidigt ger klartecken för att avbryta brottsplatsundersökningen tio minuter senare.
Citera
2017-11-27, 18:29
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Delar din uppfattning vad gäller Alcala. Jag tror att han och Martinger blev offer
för mörkläggningskrafter så starka att de kunde fabricera brottsbilder kring JA
och JM och få dem fällda trots att de var oskyldiga. För att tysta dem eftersom de
var för nära de dolda sanningarna som rörde MOP.
I samband med rättsfallet mot Alcala beslagtogs i hans hem naturligt nog alla de
papper som hörde till målet men också hans arkiv kring MOP. JA fick senare tillbaka
allt men inte sitt MOP-arkiv. När han efterlyste det påstod man att det inte
kunde återfinnas hos myndigheten. JA vågade inte gå vidare.

När det gäller Jesus Alcala måste det sägas att han allt som oftast haft ett lite jobbigt förhållande till att hålla sig till sanningen.
Citera
2017-11-27, 19:48
Medlem
ieshos avatar
Den här anteckningen av Wermdalen eller Frånstedt från mötet med dessa två samt Holmér, Elmér och Anstrin, vad säger den egentligen?
Elmér berättade att han några dagar tidigare hade sammanträffat med Palme under sällskapliga former och att Palme hade hört sig för om IB. Han hade bland annat frågat om IB hade några kontakter med den sovjetiska underrättelsetjänsten och det hade Elmér sagt att det hade dom inte och att det kanske var en svaghet. Palme hade sagt att det var absolut nödvändigt att skaffa sig det under de närmaste två åren. USA kommer nämligen under denna tid att genomföra stora trupptillbakadraganden (från Västeuropa på grund av kriget i Vietnam, min anmärkning) och om två år kommer Sverige att falla in under KGB:s och GRU:s intressesfär. Han mer eller mindre krävde att detta skulle genomföras. Elmér sade sig vänta att en sådan kontakt skulle tas, kanske blir det med dig, sa han vänd till Holmér. Hur som helst, med vem av oss det än blir måste vi informera varandra, så att vi en timme efter att kontakten tagits båda är informerade om saken.
Som jag läser texten så antyder Elmér att Palme är en sovjetisk agent och att Palme kommer att uppmana sina kontakter i Sovjet att låta några inom KGB eller GRU att kontakta Elmér eller Holmér. Vad är det annars som Holmér och Elmér passivt ska vänta på och efteråt kontakta varandra inom en timme för att berätta om?

Som jag tolkar Palme så vill han att IB och Säpo aktivt ska skaffa sig kontakter i östblocket vilka eventuellt skulle kunna användas för någon viktig kommunikation ungefär som diplomater emellan.
Citera
2017-11-27, 20:12
Medlem
Teleslingas avatar
Enligt Björkman lägger mördaren sin högra hand på Palmes axel och ett skott går av. Således var mördaren vänsterhänt, så kallad vänsterskytt. Intressant!

https://youtu.be/EJnNIX3TiY0

Är detta en vedertagen uppgift eller är det t o m den enda uppgiften om hur mördaren sköt? Delsborn tittade ju inte ditåt förrän efter första skottet. Jag har en vag aning om att inte ens 10% av befolkningen är vänsterskyttar.

Om mördaren höll revolvern i vänster hand borde han liksom stått ivägen för insyn från Sveavägen. Hans egen kropp var ju emellan. Detta placerar honom också mycket närmare Lisbeth om han skulle kunna placera skottet centrerat mitt i Olofs rygg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in