Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Det fetade har jag missat. Plockades de upp nära korsningen David Bagares - Regeringsgatan? Mannen i trettioårsåldern kan mycket väl ha varit major IG, då 32 år.
Lägenheten på Regeringsgatan hyrdes förmodligen för att användas i samband med MOP. Det tycks inte ha förekommit någon ekonomisk verksamhet i det företag vars kontorslokal det var och lägenheten hyrdes under en kort period från dec -85 till mars eller april -86. Jag associerar IG med den person som dagen innan MOP fick veta att mordet skulle ske i närheten av lägenheten (mannen med en attachéväska i krokodilskinn).
Utifrån den hypotesen kan man spekulera i hur lägenheten+CGÖ+IG+3230 skulle ha använts eller kunnat användas. Min gissning är att gm blivit beordrad att springa till höger efter trappan rakt i armarna på CGÖ som skulle blivit hjälte då han sköt Palmes beväpnade mördare med risk för sitt eget liv (på väg till lägenheten där hans kompanjon väntade). Men gm hade lagt ihop ett och annat och anade oråd, så han låtsades springa till höger men sprang till vänster. Efteråt såg YN CGÖ springa tillbaka till lägenheten. IG och CGÖ var kanske dubbelt skärrade, dels för MOP och dels för att allt inte gått enligt plan.
Nej, det tror jag inte du har missat väl? Det är alltså taxichauffören UL som 2-3 år efter mordet känner igen CGÖ på en bild i medierna (vill jag minnas) och säger - honom körde jag på mordnatten. Tror det var från Mäster Samuelsgatan nånstans. De åkte sen till en adress nära Östlings hem.
Ja, mannen i 30-årsåldern kan ha varit IG.
Lägenheten på Regeringsgatan är ju intressant med tanke på mordplatsen och flyktvägen. Har inga egna teorier där tyvärr. Har här i tråden övertygats om att GM troligen inte var den man som YN såg på grund av tidsglappet.
Den man som sprang norrut förbi Sigge/Reine på Luntmakargatan och sedan vidare och sågs av videohyraren (glömt namnet) är intressant även om han framstår som lite slängig och märklig. Exempelvis ska han ha haft en plastpåse i handen och verkat vara en missbrukare. Låter inte som GM.
Nåväl, där är i alla fall taxiresan.