2017-11-27, 11:09
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ebbe Carlsson och hans syften är en gåta.

Den makt som EC utövar kommer från regeringen , eller en fraktion av regeringen, med Ingvar Carlsson i spetsen. Kontakterna sköts av ICs toppconsogliere Carl Lidbom och i viss mån genom kontakter m Anna-Greta Leijon och Kjell Larsson .

Frågan som aldrig besvarats är hur både Olof Palme och IC kunde låta en person som EC husera i kanslihuset och senare som hemlig palmeutredare. Då syftar jag på hans cyniska manér som är så fjärran från folkrörelsetanken som det överhuvudtaget går att komma.

Man undrar om det är IC själv som tar beslut av det han känner till om Ebbe, eller om förs fram av andra som ger att EC är rätt man för jobbet?

Av vad IC själv sagt om EC så var det väl ingen han tyckte särskilt bra om, men det kan man ju lätt säga i efterhand.

En slutsats man kan dra är att A-GL inte är den som sitter på den egentliga makten i EC-affären, tvärtom är hon som lättast kan avvaras, det är hon som får ta smällen.

Ebbes bokförläggartitel/sekreterare är en täckmantel för att få honom placerad i rätt miljö.?
Citera
2017-11-27, 11:09
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Borde inte Dahlgren ha känt igen Calle Batong?

Har du någon källa till uppgifterna från Hotell Oden?

Fanns en artikel i tidningen Z med en bild på en djävligt tjurig Lidbom som går ut ur bil med en dam .
Citera
2017-11-27, 11:31
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
"intressant"!?!? Jo, uppenbara fel och faktaresistens kan väl också kallas för "intressant" om man nu tycker att debattörer måste curlas. Jag tycker inte det, det är för övrigt 18årsgräns på flashback och den allmänna skolplikten i Sverige motiverar att man kan förutsätta viss förmåga om att kunna ta till sig information även om skribenter på ettforum givetvis har olik yrkesbakgrund, intresseområden etc och därmed olika kunskapsområden.

Initialt så verkar inte utredningen bedrivits särskilt hemligt, att ha Ebbe Carlsson involverad är väl effektivt hinder mot det (särskilt vad beträffar politikerna!). Men det hindrar inte efterföljande tjänstemän att tillämpa en mer strikt syn på förundersökningssekretessen.
Jag kanske är tjatig i sådan delar men kan tycka det är värt att helt enkelt säga det, bara för att undvika missförstånd. För de som läser och deltar i diskussioner har knappast alla någon koppling till rättsväsendet och vissa saker kanske ser märkligare ut än vad det är. Det kan besvara funderingar om "varför gör de si och inte så" etc.

Mitt fetade...

Det finns därför all anledning att de som har den kopplingen till rättskunnandet, tillför den kunskapen, när den behövs.

Håller sedan med, och här kan man finna en mängd ledtrådar initialt.
Innan och efter mordet: Vilka politiker, folk runt Palme och undersökande ledningsfigurer, kom till & försvann, tog kommandon och yttrade sig i olika riktningar.

Jag känner att det hade varit nyttigt att sammanställa en kalender: Veckovis från sommaren -85 (kanske tidigare) till någon vecka innan mordet, och därfifrån dagligen första kvartalet.
För möjlighet att urskilja strukturer. Härifrån kan man sedan landa i grupper.
Desinformationen kan vara lika talande som den fakta som kommer fram.

Och vad kan ha fått familjen Palme att så övertygat peka ut CP?
(Jag förutsätter givetvis att ingen ensam pundare utförde MOP)

Kollar man historiskt, i nutid, så följer ett avsättandet av en Statsman en längre period av misskreditiering och avpersonifiering. Nidbilder är kutym. Allt enligt skolboken. Palme var inget undantag. Vilka sysslade med det i Sverige under den här tiden?

Palme var ett hot för några. Jag känner mig säker på att dessa några hoppades på att Socialdemokraterna hade förlorat valet -85, även om att det inte hade förändrat huvudfrågan i sak; Palme hade säkert dykt upp i andra sammanhang, i andra kostymer.
En plötslig död löser ekvationen.

Min teori är att polisen inledningsvis har arbetat förutsättningslöst ( man gjorde en miljon fel och det kan delvis ha berott på planterade ledningsfigurer) med inriktningen att lösa mordet.

Efter en kort tid har den politiserats och styrs nu bort från lösningen. Man har en klar bild över vilka som ligger bakom och den sanningen är ingen framkomlig väg.

Vägen fram till idag har kantats av seriösa polisers enträgna arbete att finna mördaren (men de har ingen förståelse, alternativt vill de inte förstå, att det kan vara en fråga om storpolitik) och maktstrukturer som motarbetat dess arbete, på alla plan.
Citera
2017-11-27, 11:49
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är faktiskt så i det här fallet att den förlängda preskriptionstiden innebär att väldigt mycket i utredningen som inte användes i CP rättegången och blev offentligt då ligger under sk förundersökningssekretess i princip för evigt om inget åtal väcks mot någon annan.

Där finns t ex Säpos ÖvervakningsPM.

-Vilka var initiativtagarna till det här, som sedan blev verklighet?

Självklart har många, inklusive mig själv, sett anledning till att framledes kunna fälla en förövare till ett statsministermord, men det finnas säkert krafter som av just den anledningen har ett större motiv till en sekretessbeläggning, i evighet.
Citera
2017-11-27, 12:08
Bannlyst
Ebbe kom från Bonnier till Palme-Bonnier hade garanterat ett utvecklat 100%igt samarbete man kan tom säga de ägdes av anglosionistiska krafter. Om det var eftergifter för att bröderna Wallenberg klarade sig i nurnbergrättegången att Sverige var tvungen att ha med sionistangloister i eller nära där besluten togs. Ebbe hade definitivt en täcktjänst ja.
Ebbe är deep state han ser till så att sossarna håller sig till en supermakt Väst-rapporterar till bonnier Palme förklarar pedagogiskt så att inga förväxlingar elat taskspel sker man känner sig säkra på att Ebbe gör nytta.
Bonnier/sionistangloister verkar köpslå med sossarna ger ni oss det ena hjälper vi er med det andra (tänker på sjukhusaffären) där Ebbe var länken mellan den sk 3:e statsmakten och regeringen/staten
När Sossarna förlorar 1976 försvinner Ebbe
Vem fick liknande tjänst hos Fälldin sen? Vilken var Fälldins Ebbe? Eller tog det slut? Tror inte det!
ÄR upprullningen av call girl härvan 1977 en tydlig vink till regeringen fälldin från bonnier att så här går det om vi inte får ha en representant i regeringen-vi skyddar er inte.
Eller är det återigen anglosionister som visar sin makt om de inte får som de vill och regeringen gör som de säger.
Medierna ligger bakom i alla fall först 1975 skyddar de makten 1977 försöker de sätta dit makten
skillnaden är Ebbe som försvann från korridorerna 1976
Senast redigerad av capodaster 2017-11-27 kl. 12:15.
Citera
2017-11-27, 12:12
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, jo. Förhörsprotokollet är väl i viss mån beroende av vad förhörsledaren väljer att fråga om. Men man ser väl också om frågorna styr i viss riktning. Men det är väl svårt att komma runt, annat än att den som förhörs då får påkalla det. Om denne nu känner sig manad att göra det, hen kanske nöjer sig med att besvara en fråga ställd som ett påstående med bara "Nej".

Citat:
Nej ett förhörsprotokoll redogör för vad som sagts inte för en uppfattning från förhörsledaren. NF har undertecknat och godkänt förhören. Tyvärr är det dock ej dokumenterat på minsta sätt för platsförskjutningen uppstod och hur vittnesmålen senare växte fram. Det enda vi vet är att NF igenstans i förhörsprotokollen infört några invändningar.

-Klart att förhörsledaren styr förhöret efter vad han/hon har för uppfattning. I många fall blir den förutsättningslös, iandra fall påverkad uppifrån eller omedvetet. Som med allting annat.

Jag såg ett tydligt exempel vid en konfrontation där förhörsledaren TYDLIGT styrde vittnet mot CP.
Övriga personer avhandlades med en mening eller två. CP blev huvudperson och återkommande.
(löste det nyligt men hittar det ej för tillfället)
Citera
2017-11-27, 12:49
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Mitt fetade...

Det finns därför all anledning att de som har den kopplingen till rättskunnandet, tillför den kunskapen, när den behövs.

Håller sedan med, och här kan man finna en mängd ledtrådar initialt.
Innan och efter mordet: Vilka politiker, folk runt Palme och undersökande ledningsfigurer, kom till & försvann, tog kommandon och yttrade sig i olika riktningar.

Jag känner att det hade varit nyttigt att sammanställa en kalender: Veckovis från sommaren -85 (kanske tidigare) till någon vecka innan mordet, och därfifrån dagligen första kvartalet.
För möjlighet att urskilja strukturer. Härifrån kan man sedan landa i grupper.
Desinformationen kan vara lika talande som den fakta som kommer fram.

Och vad kan ha fått familjen Palme att så övertygat peka ut CP?
(Jag förutsätter givetvis att ingen ensam pundare utförde MOP)

Kollar man historiskt, i nutid, så följer ett avsättandet av en Statsman en längre period av misskreditiering och avpersonifiering. Nidbilder är kutym. Allt enligt skolboken. Palme var inget undantag. Vilka sysslade med det i Sverige under den här tiden?

Palme var ett hot för några. Jag känner mig säker på att dessa några hoppades på att Socialdemokraterna hade förlorat valet -85, även om att det inte hade förändrat huvudfrågan i sak; Palme hade säkert dykt upp i andra sammanhang, i andra kostymer.
En plötslig död löser ekvationen.

Min teori är att polisen inledningsvis har arbetat förutsättningslöst ( man gjorde en miljon fel och det kan delvis ha berott på planterade ledningsfigurer) med inriktningen att lösa mordet.

Efter en kort tid har den politiserats och styrs nu bort från lösningen. Man har en klar bild över vilka som ligger bakom och den sanningen är ingen framkomlig väg.

Vägen fram till idag har kantats av seriösa polisers enträgna arbete att finna mördaren (men de har ingen förståelse, alternativt vill de inte förstå, att det kan vara en fråga om storpolitik) och maktstrukturer som motarbetat dess arbete, på alla plan.

Bra inlägg, och bra ide, det där med kalendern.
Det där med familjen och CP, vad tycker du om Walls senaste psykologiseringsförsök gällande Lisbeth (Huvudet på en påle, andra halvan)?

Personligen tror jag att han kan ha hämtat Leif GW Perssonsk inspiration till ämnet, efter att han medverkade i Veckans brott. LGWP har ju grymtat att det finns psykologiska orsaker.
Citera
2017-11-27, 13:03
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag trodde det var Sonny Björk som drog slutsatsen om mordvapnet.

Per Arvidsson, FMV,
http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/Status-Quo-har-alltid-varit-en-favorit/?p=2

Enligt Jallai var Skytteföreningen knuten till Staybehind och militären.
http://www.jallai.se/2012/04/mer-om-barbrogruppen/

Hittade följande medlemslista på Stockholms försvarsskytteförening
verkar vara en intressant blandning av människor..
Per Arvidsson, direktör FMV
Anti Avsan, Baseballigan
Peder Badene
Sonny Björk, polisens vapenexpert
Claes Djurfeldt, piket 3230
Ingvar Grundborg, militär kompanjon med Carl Östling
Ulf Helin, operatör på sambandscentralen vid tiden för mordet
Ulf Hjelmberg,
Fredrik Kugelberg, doktor rättsmedicin
Per Landby
Per Nichols, jurist
Bo Nilsson
Carol Paraniak, militär
Lars Persson
Lars Ulfving, FST/Und
Sverker Ulfving, teknisk expert FMV
Torsten Werner, duktig skytt
Carl Östling, polis

Per Arvidsson, som var expert på handeldvapen, besökte vapenhandlaren Östling i dennes hem vid 20-tiden på mordkvällen. Samme Östling som hade Winchester-Western Metal Piercing -357-ammunition i sitt hem vid tullens razzia.

Östling och en man i 30-årsåldern plockades upp av en taxi något hundratal meter från mordplatsen cirka 5 minuter efter mordet och kördes till en adress nära Östlings bostad. Båda uppträdde, enligt taxichauffören, nervöst.

Dagen efter mordet kallades Per Arvidsson in som expert för att bedöma vapen och ammunition. Det bör väl ha varit Sonny Björk som ringde in honom.

Detta sammantaget ger åtminstone mig bilden att Arvidsson var väl förtrogen med mordvapnet. Det var troligen Östling också.
Citera
2017-11-27, 13:25
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Per Arvidsson, som var expert på handeldvapen, besökte vapenhandlaren Östling i dennes hem vid 20-tiden på mordkvällen. Samme Östling som hade Winchester-Western Metal Piercing -357-ammunition i sitt hem vid tullens razzia.

Östling och en man i 30-årsåldern plockades upp av en taxi något hundratal meter från mordplatsen cirka 5 minuter efter mordet och kördes till en adress nära Östlings bostad. Båda uppträdde, enligt taxichauffören, nervöst.

Dagen efter mordet kallades Per Arvidsson in som expert för att bedöma vapen och ammunition. Det bör väl ha varit Sonny Björk som ringde in honom.

Detta sammantaget ger åtminstone mig bilden att Arvidsson var väl förtrogen med mordvapnet. Det var troligen Östling också.
Det fetade har jag missat. Plockades de upp nära korsningen David Bagares - Regeringsgatan? Mannen i trettioårsåldern kan mycket väl ha varit major IG, då 32 år.

Lägenheten på Regeringsgatan hyrdes förmodligen för att användas i samband med MOP. Det tycks inte ha förekommit någon ekonomisk verksamhet i det företag vars kontorslokal det var och lägenheten hyrdes under en kort period från dec -85 till mars eller april -86. Jag associerar IG med den person som dagen innan MOP fick veta att mordet skulle ske i närheten av lägenheten (mannen med en attachéväska i krokodilskinn).

Utifrån den hypotesen kan man spekulera i hur lägenheten+CGÖ+IG+3230 skulle ha använts eller kunnat användas. Min gissning är att gm blivit beordrad att springa till höger efter trappan rakt i armarna på CGÖ som skulle blivit hjälte då han sköt Palmes beväpnade mördare med risk för sitt eget liv (på väg till lägenheten där hans kompanjon väntade). Men gm hade lagt ihop ett och annat och anade oråd, så han låtsades springa till höger men sprang till vänster. Efteråt såg YN CGÖ springa tillbaka till lägenheten. IG och CGÖ var kanske dubbelt skärrade, dels för MOP och dels för att allt inte gått enligt plan.
Citera
2017-11-27, 13:44
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Jo det är omvänd logik det men skit samma jag förväntar mig inte annat. Hade jag påstått att det var Sagnells grupp hade du säkert tagit motsatt position även om vittnen hade indentifierat henne från bion.

Nu är det dessbättre så att jag till skillnad från dig inte tror när det gäller vem som egentligen var den OF beskriver. En annan sak är om han beskriver henne och hennes uppdrag rätt eller om det är en försäkring att nämna henne för att kunna presentera en annan story utan motåtgärder. Ett förtäckt hot som bara invigda förstår.

Jag är mycket tveksam till att hon alls ringde OF. Hennes position var fan så mycket starkare än OF:s vid den tiden.

Mer troligt att det var DF som ringde sin kompis och OF som senare när det hettade till såg till att Barbrohistorierna samordnades till ett villospår som inte kan leda någon stans.

-Hon kan ha det av flera anledningar. En är att hon blivit iakttagen under mordkvällen och vill "stämma i bäcken" så att säga.
Citera
2017-11-27, 14:02
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
-Hon kan ha det av flera anledningar. En är att hon blivit iakttagen under mordkvällen och vill "stämma i bäcken" så att säga.
Eller att Barbro var jättenervös över att ha blivit inblandad i ett riktigt mord på statsministern. "Alla" visste att hon varit där men ingen ville stötta henne efter mordet. Hon kan ha tänkt att hon ändå kunde fått lite stöd för sin "legitimitet" av Frånstedt som knappast behövde oroa sig för att bli misstänkt.

Grupp Barbro var på Sveavägen, det kan vi utgå ifrån, men ingen har givit sig tillkänna på trettio år. Jag vet att de lever, gruppen tycks bestå av runt femhundra pensionärer med moderna iPhones, och de är intresserade av vad som egentligen hände.

De hade länge tränat detta och var mycket rutinerade, men hade de vetat att det nu var ett skarpt läge så hade de varit nervösa, klumpiga och otillförlitliga. De gjorde sitt jobb och blev lurade.
Citera
2017-11-27, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Hans Lundmark var den polis som bad Jörgen B komma till Norrköpings polishus, 53 vid tiden för MOP, kanske lite låg nivå för att kunna röra sig med den mycket rangmedvetne Hans Holmer .
Hans Lundmark kan ha haft en framskjuten ställning inom StayBehind vilket
naturligtvis gör att han når godtagbar stutus hos Holmér.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in