Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
"intressant"!?!? Jo, uppenbara fel och faktaresistens kan väl också kallas för "intressant" om man nu tycker att debattörer måste curlas. Jag tycker inte det, det är för övrigt 18årsgräns på flashback och den allmänna skolplikten i Sverige motiverar att man kan förutsätta viss förmåga om att kunna ta till sig information även om skribenter på ettforum givetvis har olik yrkesbakgrund, intresseområden etc och därmed olika kunskapsområden.
Initialt så verkar inte utredningen bedrivits särskilt hemligt, att ha Ebbe Carlsson involverad är väl effektivt hinder mot det (särskilt vad beträffar politikerna!). Men det hindrar inte efterföljande tjänstemän att tillämpa en mer strikt syn på förundersökningssekretessen.
Jag kanske är tjatig i sådan delar men kan tycka det är värt att helt enkelt säga det, bara för att undvika missförstånd. För de som läser och deltar i diskussioner har knappast alla någon koppling till rättsväsendet och vissa saker kanske ser märkligare ut än vad det är. Det kan besvara funderingar om "varför gör de si och inte så" etc.
Mitt fetade...
Det finns därför all anledning att de som har den kopplingen till rättskunnandet, tillför den kunskapen, när den behövs.
Håller sedan med, och här kan man finna en mängd ledtrådar initialt.
Innan och efter mordet: Vilka politiker, folk runt Palme och undersökande ledningsfigurer, kom till & försvann, tog kommandon och yttrade sig i olika riktningar.
Jag känner att det hade varit nyttigt att sammanställa en kalender: Veckovis från sommaren -85 (kanske tidigare) till någon vecka innan mordet, och därfifrån dagligen första kvartalet.
För möjlighet att urskilja strukturer. Härifrån kan man sedan landa i grupper.
Desinformationen kan vara lika talande som den fakta som kommer fram.
Och vad kan ha fått familjen Palme att så övertygat peka ut CP?
(Jag förutsätter givetvis att ingen ensam pundare utförde MOP)
Kollar man historiskt, i nutid, så följer ett avsättandet av en Statsman en längre period av misskreditiering och avpersonifiering. Nidbilder är kutym. Allt enligt skolboken. Palme var inget undantag. Vilka sysslade med det i Sverige under den här tiden?
Palme var ett hot för några. Jag känner mig säker på att dessa några hoppades på att Socialdemokraterna hade förlorat valet -85, även om att det inte hade förändrat huvudfrågan i sak; Palme hade säkert dykt upp i andra sammanhang, i andra kostymer.
En plötslig död löser ekvationen.
Min teori är att polisen inledningsvis har arbetat förutsättningslöst ( man gjorde en miljon fel och det kan delvis ha berott på planterade ledningsfigurer) med inriktningen att lösa mordet.
Efter en kort tid har den politiserats och styrs nu bort från lösningen. Man har en klar bild över vilka som ligger bakom och den sanningen är ingen framkomlig väg.
Vägen fram till idag har kantats av seriösa polisers enträgna arbete att finna mördaren (men de har ingen förståelse, alternativt vill de inte förstå, att det kan vara en fråga om storpolitik) och maktstrukturer som motarbetat dess arbete, på alla plan.