Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
DF var ju också i närheten men precis som med NF hade det varit mer naturligt att hålla tyst, istället för att fabricera iakttagelser, om de hade haft något att dölja. All info om DF hittills har varit intressant, så jag ser gärna att mer information kommer fram.
Ett problem med förhörsprotokoll är att det är förhörsledarens uppfattning vi får läsa. Det kan bli avgörande fel och jag gissar på att NF mötte paret Palme vid La Cartiere.
Jag vet inte om det skulle vara "naturligt" att hålla tyst. Men man kanske försöker sålla vad och var man kommenterar något. OF påpekar också i intervjun att han inte kontaktat PU. Jag vet inte om DF kan betecknas som "tjänsteman" men verksam inom försvaret i vart fall. Såväl OF som DF vet väl mellan tummen och pekfingret att det inte alltid är välkommet att lämna "tips" om något. Än mer tveksamt kanske om det man själv tycker är relevant skulle bedömas som inte varandes det av de som driver utredningen.
Än mer om det rör en grupp med oklar status, eller snarare individer i den gruppen. Det är väl många som går ut på stan och roar sig en lönehelg. Även sådana som brukar spana.
Jag har inte tänkt många varv kring det, och det kanske är fel, men kanske DF känt igen någon av vittnen på plats som någon från exvis Barbro, (eller någon annan grupp) som gjort observationer som kanske framträtt i tidningar? Om personen säger sig varit på stan, eller till och med på plats och lämnat vittnesmål, då är de väl sedda på stan även om DF händelsevis själv inte råkat mött dem just då (men såg dem i tidningen senare).
Det är ju inte mened att slira för en reporter. Det är inte heller så för exempelvis Ulla, även om det kan vara störande ifall hon exempelvis ingick i Barbro och personerna hon såg (och ville veta vilka de var) var ute i ett helt legitimt ärende i tjänsten?
Men det är begripligt om man i vissa sektorer kanske uppfattade Barbrogrupperna som ett störningsmoment. Vissa tycker att de spanar och tar reda på saker som kan vara "nyttigt" att ha reda på i en del sammanhang, men hur "åsschiga" är de att få veta saker, ifall exempelvis skumliraren de stalkar är någon från narkospan som kanske tror hen blir trakasserad av någon hen utreder?
Är det tryggt och bra för Sverige att folk utan relevant kompetens och formellt ansvar samlar in och hanterar den typen av information i någon mängd? Sådana frågor må väl varit naturliga för de som har till yrke att se till att sådant inte missbrukas. Har kritik om dessagrupper kommit från exempelvis SÄPO som väl också utrett dem så kanske det har del i någon mån att vissa politiker menar sig inte lita på SÄPO?