• 1
  • 2
2017-11-26, 20:25
Bannlyst
någon som vet hur dom gör riset på indiska restauranger? tänkt köpa mig en riskokare,

Är det basmatiris? kryddor?
Citera
2017-11-26, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
någon som vet hur dom gör riset på indiska restauranger? tänkt köpa mig en riskokare,

Basmatiris oftast. Gurkmeja för den gula färgen. Ibland nån hyvlad mandel och bockhornsklöver för variation.
Citera
2017-11-26, 20:49
Medlem
PermanentMarkers avatar
Sök på indisk/pakistansk biryani men en tumregel när det kommer till blatteris är ju att skölja riset (basmati) rejält i kallt vatten tills dess vatten inte längre är grumligt. All stärkelse ska bort . Sedan låter man riset ligga i saltvatten minst en timme . Resten är olja i kastrullen, olika kryddor och smaksättning samt annat som kanske ingår i ett visst specifikt recept. Vatten så att riset knappt täcks även. Så fort vattnet börjat puttra så sänk till 1:än och låt allt ångas i runt 30-40 min.

Viktigt att det får ta sin tid och gotta sig i smakerna.
Citera
2017-11-26, 20:53
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

Reste runt lite i Indien för några år sedan och riset varierar en del hur man tillagar det och till vad.
Vad man gör på olika restauranger här i Sverige vet jag ej.

Så från detta lite mer komplexa recept:
http://www.simplyrecipes.com/recipes/indian_style_rice/

Till vanligt enkelt tillagat ris med endast salt och ibland inte ens det.

Även fått ris med torkad hackad frukt i, men det tyckte jag inte var någon höjdare.
Jag har svårt för varm frukt i mat generellt, men andra gillar ju det.

Riset ska ju komplettera maten du äter så det är ju som att fråga hur vi tillagar potatis.
Kan nog tänka mig du kan komma på en närmare tio till tjugo olika potatissorter och olika tillagningssätt av dessa från färskpotatis till potatisomeletter, gratänger och pytt och Jansson.

Så...
Det finns inget enhetligt svar.
Citera
2017-11-26, 21:01
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PermanentMarker
Sök på indisk/pakistansk biryani men en tumregel när det kommer till blatteris är ju att skölja riset (basmati) rejält i kallt vatten tills dess vatten inte längre är grumligt. All stärkelse ska bort . Sedan låter man riset ligga i saltvatten minst en timme . Resten är olja i kastrullen, olika kryddor och smaksättning samt annat som kanske ingår i ett visst specifikt recept. Vatten så att riset knappt täcks även. Så fort vattnet börjat puttra så sänk till 1:än och låt allt ångas i runt 30-40 min.

Viktigt att det får ta sin tid och gotta sig i smakerna.
Vad är blatteris???
Jävla byfåne.

Sedan behöver du inte låta basmatiris ligga och dra i vatten över huvud taget.
Du kan gå på och koka det med en gång och få ett utmärkt resultat.

https://www.youtube.com/watch?v=Jf75I9LKhvg
Citera
2017-11-26, 21:03
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Kollade på indiska riskokare, hittade en online-shop i Indien:
https://www.snapdeal.com/product/pre...umbLabelId:246

Syftar inte på att du ska beställa en kokare från Indien, men där ser du i alla fall vilka riskokartyper som säljs i Indien. Tror dock att det är medelklassfamiljer i Indien som har råd med sådana kokare.
Sedan vimlar det med recept på nätet om man söker på "indian rice"+recipe
Här är ett exempel, tydligen med 11000 recept: https://www.yummly.com/recipes/rice-...ndian?prm-v1=1

Hoppas mitt inlägg var informativt.
Citera
2017-11-26, 21:29
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
behöver du inte låta basmatiris ligga och dra i vatten över huvud taget.
Du kan gå på och koka det med en gång och få ett utmärkt resultat.]
Trams på dig!

PermanentMarker vet vad han talar om. Följa hans råd TS. Så här gör jag: lägg i blöt en halvtimme, skölj. Det räcker. Koka upp med 1,5 ggr vatten per ris. När koka, sänk lägsta. Stå 15 min. Sedan flytta från platta och stå och ånga i 5 min.
Har du en gammal spis med plattor, lägg en femtioöring mellan platta och kastrull. Ny induktionshäll behövs ej.
Detta recept komma från indiska restaurangen på Bangatan, Göteborg. Namaste!
Citera
2017-11-26, 21:38
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Trams på dig!

PermanentMarker vet vad han talar om. Följa hans råd TS. Så här gör jag: lägg i blöt en halvtimme, skölj. Det räcker. Koka upp med 1,5 ggr vatten per ris. När koka, sänk lägsta. Stå 15 min. Sedan flytta från platta och stå och ånga i 5 min.
Har du en gammal spis med plattor, lägg en femtioöring mellan platta och kastrull. Ny induktionshäll behövs ej.
Detta recept komma från indiska restaurangen på Bangatan, Göteborg. Namaste!

Borde väl gå med en vanlig (ny) enkrona också, ungefär samma storlek? Jodå, det går utmärkt att koka ris (basmati) genom att bara skölja ett par-tre ggr och koka utan föregående blötläggning, men det blir nog inte särskilt indiskt då. Fördelen med de speciella elektriska riskokarna är förresten att man behöver inte passa riskokandet som när man använder vanlig spis/spisplatta. Med speciell riskokare kokar man inte över, och det bränns inte. Käkar man ris nästan varje dag, kan det vara idé att köpa en dylik. Jäkligt bekvämt i alla fall.
Citera
2017-11-26, 21:45
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
. Med speciell riskokare kokar man inte över, och det bränns inte. Käkar man ris nästan varje dag, kan det vara idé att köpa en dylik. Jäkligt bekvämt i alla fall.
Amen till det
Citat:
Borde väl gå med en vanlig (ny) enkrona också, ungefär samma storlek?
Koppar, min herre, koppar.
Citera
2017-11-26, 21:50
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Amen till det
Koppar, min herre, koppar.

Då bör du mena den näst sista varianten av 50-öringarna, den lite större i kopparnickel? Har för mig att den sista varianten bara var kopparpläterat stål, precis som de nya enkronorna..
Citera
2017-11-26, 21:54
Medlem
Glöm inte att riset ska vara odlat i Indien också. Annars blir det inte indiskt ris hur man än tillagar det. Indien är visserligen stort men har i förhållande till geologin unik jordmån.
Citera
2017-11-27, 02:38
Medlem
PermanentMarkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Vad är blatteris???
Jävla byfåne.

Du måste sluta vara så lättkränkt. På riktigt!
Du behöver bara fråga runt bland ortens alla mammor, för att få runt 40 olika sätt att tillaga perfekt, kryddigt ris på, vartenda en med fantastiskt resultat.

Restaurangerna har säkert sina egna tricks de med, främst med tanke på de mängder man måste tillaga, men oavsett så blir riset mer fluffigt och gott när man sköljer bort stärkelsen.

Länken med Gordon Ramsays perfekta ris som du länkade är långt ifrån det ris TS syftar på. Man ser ju hur kladdig den är. Riset måste antingen blötläggas eller
1. Sköljas
2. Kokas upp snabbt, häll av vattnet
3. Skölj igen med kallt vatten , koka upp på nytt
4. När riset är "al dente" så häll ut kokvattnet, och låt den ångkokas på låg värme med lite vatten i botten.

Sov gott!
Senast redigerad av PermanentMarker 2017-11-27 kl. 02:50.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in