2017-11-26, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog

Jag som är påläst vet väl förfan hur det ser ut i USA, där en hyresrätt kostar mer i hyra än vad en exakt likadan bostadsrätt kostar i månadsavgift, skatt och inkl amortering på 30 år. Fina pengar rakt ner i fickan på dom som äger och det är orättfärdigt som fan att hyrorna är så pass mycket högre, så ser det inte ut idag i Sverige med bruksvärdessystem, men det är dit vi är påväg med renovräkningarna och dagens nyproduktion vilket ni hurrar för. Bemanningsbolag med låga löner och svindyra hyror åt dom som inget har!

Din ilska spretar åt alla möjliga håll. Naturligtvis är och ska det vara billigare med bostadsrätt än hyresrätt. När det gäller bostadsrätten tar man själv en risk och är investerad i sitt boende på ett annat sätt. Detta är inte ett debattämne.

Om man inte har något (d.v.s inte har några pengar) så kommer man inte att kunna hyra ens ett skjul! Nej, om du ska starta en rebellrörelse så får du se till att fokusera din ilska lite bättre.

Du har nämnt att du önskar dig tillbaka till för ca. 15 år sedan vad gäller bostadssituationen i Stockholm. Det är bra mycket mer folk nu. Det är fakta. Och du kan inte göra något åt det.
Citera
2017-11-26, 19:08
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Man höjer priset på det som är mycket attraktivt. Varför ska ikte boendemarknaden fungera som ALLA ANDRA varor och tjänster på marknaden? Varför ska vi prisreglera Lexusbilar, Oxfile eller Champagne till ett fåtal när resten får betala dyrt?
Därför att en bostad inte bara är en vara på en marknad. En bostad är en livsnödvändighet som man inte kan välja eller avstå ifrån. Alla måste ha en bostad, och man är därmed tvungen att betala vad det kostar.
Om det fanns en begränsad mängd av annat livsnödvändigt, som t ex mjölk och bröd, skulle det var nödvändigt att reglera även detta. Utan regeringar skulle annars priserna stiga till bara de rikaste hade råd, och alla andra fick svälta. Marknadskrafterna fungerar bara när det råder balans mellan tillgång och efterfrågan.
Citera
2017-11-26, 19:17
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Naturligtvis är och ska det vara billigare med bostadsrätt än hyresrätt. När det gäller bostadsrätten tar man själv en risk och är investerad i sitt boende på ett annat sätt. Detta är inte ett debattämne.
Hur det ska vara är inget vi bestämmer, önsketänkande förändrar ingenting. En hyreslägenhet i en fastighet som är hundra år gammal har inga kapitalkostnader och kan därför ha lägre boendekostnad än en nybyggd bostadsrätt.
Citat:
Om man inte har något (d.v.s inte har några pengar) så kommer man inte att kunna hyra ens ett skjul!
Det har vi sociala skyddsnät till. De som inte själva har möjlighet att ordna en bostad får hjälp med detta av Stadsdelsförvaltningen
Citera
2017-11-26, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Hur det ska vara är inget vi bestämmer, önsketänkande förändrar ingenting. En hyreslägenhet i en fastighet som är hundra år gammal har inga kapitalkostnader och kan därför ha lägre boendekostnad än en nybyggd bostadsrätt.

Det är inte något önsketänkande från mitt håll. Det är så det är. Och en ny bostadsrätt kommer ha lägre boendekostnad än en ny hyresrätt.

Citat:
Det har vi sociala skyddsnät till. De som inte själva har möjlighet att ordna en bostad får hjälp med detta av Stadsdelsförvaltningen

Vad detta låter som är att du förespråkar en engelsk/amerikansk modell med så kallad "social housing", d.v.s där staten tilldelar boende till sådana som inte vill eller kan arbeta. Nu finns det inte riktigt på kartan i Sverige.

Jag undrar dessutom åt exakt vem som stadsdelsförvaltningen ska ordna en bostad. Åt en 19-åring som beslutat sig för att flytta till Stockholm? Åt en uteliggare? Åt handikappade? Åt åldringar? Åt vem som helst som kliver in på stadsdelskontoret?
Citera
2017-11-26, 19:33
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Det är inte något önsketänkande från mitt håll. Det är så det är. Och en ny bostadsrätt kommer ha lägre boendekostnad än en ny hyresrätt.
Somliga här vill ha konstlat upptrissade hyror även i äldre fastigheter, där det tydligen är "alldeles för billigt att bo". Detta för att öka rörligheten på bostadsmarknaden genom att alltså tvinga iväg de som inte har råd med högre hyror.
Citat:
Vad detta låter som är att du förespråkar en engelsk/amerikansk modell med så kallad "social housing", d.v.s där staten tilldelar boende till sådana som inte vill eller kan arbeta. Nu finns det inte riktigt på kartan i Sverige.

Jag undrar dessutom åt exakt vem som stadsdelsförvaltningen ska ordna en bostad. Åt en 19-åring som beslutat sig för att flytta till Stockholm? Åt en uteliggare? Åt handikappade? Åt åldringar? Åt vem som helst som kliver in på stadsdelskontoret?
För handikappade och åldringar finns redan speciella boendeformer. Så vitt jag vet gäller "social housing" bara de som är skriva i kommunen, man kan alltså inte komma från landet och kräva en bostad.
Citera
2017-11-26, 20:01
Avslutad
Citat:
Därför att en bostad inte bara är en vara på en marknad. En bostad är en livsnödvändighet som man inte kan välja eller avstå ifrån. Alla måste ha en bostad, och man är därmed tvungen att betala vad det kostar.
Om det fanns en begränsad mängd av annat livsnödvändigt, som t ex mjölk och bröd, skulle det var nödvändigt att reglera även detta. Utan regeringar skulle annars priserna stiga till bara de rikaste hade råd, och alla andra fick svälta. Marknadskrafterna fungerar bara när det råder balans mellan tillgång och efterfrågan.

Bostäderna är vad dem är. Du är inte bostadslös. Ingen av de som får de mest attraktiva bostäserna är bostadslösa. Bostadsbristen avhjälps ikte för fem öre av att ett par utvalda individer får bo till reglerat pris i attraktiva lägen istället för i mindre attraktiva. Det måste du ju ändå fatta?

Alla har rätt till wn bostad. Men rätt till en våning i Sveriges mest attraktiva område till ett reglerat pris bordr ingen ha. Om man inte kan betala vad marknaden begär får man helt enkelt bo i ett mindre attraktivt område.
Senast redigerad av flanders 2017-11-26 kl. 20:06.
Citera
2017-11-26, 20:39
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Bostäderna är vad dem är. Du är inte bostadslös. Ingen av de som får de mest attraktiva bostäserna är bostadslösa. Bostadsbristen avhjälps ikte för fem öre av att ett par utvalda individer får bo till reglerat pris i attraktiva lägen istället för i mindre attraktiva. Det måste du ju ändå fatta?
De som en gång fått en av dessa attraktiva bostäder har ju sannolikt istället lämnat en mindre attraktiv lägenhet efter sig, som någon annan kan hyra. Vad är problemet?
Bostadsbristen avhjälps inte heller genom att tvinga dem att flytta.
Citat:
Alla har rätt till wn bostad. Men rätt till en våning i Sveriges mest attraktiva område till ett reglerat pris bordr ingen ha. Om man inte kan betala vad marknaden begär får man helt enkelt bo i ett mindre attraktivt område.
Rätt och rätt. Den som bor där har naturligtvis rätt att fortsätta bo där, även om du tycker att de ska flytta. De ligger ingen till last och gör inget ont. Om de vill fortsätta bo där. så låt dem göra det. Vad rör det dig, och varför är det så viktigt för dig att de ska betala mer för sitt boende. Avundsjuka ligger utanför den här debatten.
Citera
2017-11-26, 20:53
Avslutad
Citat:
De som en gång fått en av dessa attraktiva bostäder har ju sannolikt istället lämnat en mindre attraktiv lägenhet efter sig, som någon annan kan hyra. Vad är problemet?
Bostadsbristen avhjälps inte heller genom att tvinga dem att flytta.

Rätt och rätt. Den som bor där har naturligtvis rätt att fortsätta bo där, även om du tycker att de ska flytta. De ligger ingen till last och gör inget ont. Om de vill fortsätta bo där. så låt dem göra det. Vad rör det dig, och varför är det så viktigt för dig att de ska betala mer för sitt boende. Avundsjuka ligger utanför den här debatten.

Problemet är guldklimpen till lägenhet som vissa får skulle kunna tas av någon annan som kan betala för sig. Jag vill inte tvinga någon att flytta. Alla har rätt att bo var de vill. Så länge de betalar marknadsvärdet för sin bostad är det inga problem. Möjligheten att hyra en bostad för de som kan betala för sig är nästan noll, bara för att andra som inte kämpat för det ska få en gräddfil.

Hur hjälpet det bostadsbristen att massor av människor som har det väldigt gott ställt bor till reglerade priser i attraktiva områden?

Klart att det stör mig, och övriga 99% av befolkningen, att ett fåtal ska få statliga ptiviligier utan anledning. Fine om man är handikappad, psykiskt sjuk etc. Det tycker jag är helt ok. Men guldklimparna delas ju knappast ut till de minst bemedlade. Lika konstigt vore det att ha ett specialbarnbidrag till 1% av befolkningen om 10 000 per mån utan att det föreligger en specifik anledning.
Senast redigerad av flanders 2017-11-26 kl. 20:57.
Citera
2017-11-27, 00:17
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Problemet är guldklimpen till lägenhet som vissa får skulle kunna tas av någon annan som kan betala för sig. Jag vill inte tvinga någon att flytta. Alla har rätt att bo var de vill. Så länge de betalar marknadsvärdet för sin bostad är det inga problem. Möjligheten att hyra en bostad för de som kan betala för sig är nästan noll, bara för att andra som inte kämpat för det ska få en gräddfil.

Hur hjälpet det bostadsbristen att massor av människor som har det väldigt gott ställt bor till reglerade priser i attraktiva områden?

Klart att det stör mig, och övriga 99% av befolkningen, att ett fåtal ska få statliga ptiviligier utan anledning. Fine om man är handikappad, psykiskt sjuk etc. Det tycker jag är helt ok. Men guldklimparna delas ju knappast ut till de minst bemedlade. Lika konstigt vore det att ha ett specialbarnbidrag till 1% av befolkningen om 10 000 per mån utan att det föreligger en specifik anledning.

Du är bara en avundsjuk liten grön fulgubbe vilket du borde jobba med och en borgerlig social status positionerade ytlig odåga.

Ok du, 85% är emot marknadshyror enligt en undersökning jag läste för 1-2 år sen. Försök inte få det låta som hela befolkningen är på din sida för att rättfärdiga din avundsjuka. En avundsjuka även kurt-sune lider av då han också alltid hamnar i snacket om "folk som bor subventionerat i innerstan för 2500 i en 4a på mosebacke"

När ska det för övrigt gå in i din lilla homo erectus skalle att fastigheterna är subventionerade för över 50-60 år sen? Beståndet i innerstan är inte ens subventionerat när det byggdes på 1900-1930-talet vad jag vet. Du betalar inte en jävla krona för det.

Att vissa som kan betala för sig ska bara bo i dom områden du tycker är attraktivast och vill åt skapar segregation, samhällssplittring, fattigdom och mindre sparmarginaler för hyresgäster och jag ser inte alls varför någon som råkade få högre intelligens på 120 IQ som klarade högskolestudier bara ska få ha tillträde att både köpa och kunna betala hyrorna i attraktiva områden. Många människor har inte förutsättningarna för att tjäna 40-50 papp. Det är primtivt och orättvist. Socialdemokraterna visste vad dom gjorde och skapade den svenska rättvisa fina modellen med bruksvärdessystemet. Vi är Sverige, världens bästa fina land, ordning, reda och bra kvalite och världens mest civiliserade rättvisa land, som tyvärr håller på kollapsa nu pga av såna primtiva apmänniskor som dig som vill ha tillbaka 1800-tals modellen som det mindre civiliserade och lägre utvecklade Europa och Nord Amerika har.

Jag bytte nyligen jobb nu och fick upp min lön till nästan 40 000 kr så jag tillhör den mer priviligerade 1/3 delen trots det kommer jag aldrig hålla med dig och ditt svineri.
Senast redigerad av slemhog 2017-11-27 kl. 00:34.
Citera
2017-11-27, 01:04
Medlem
Det jag inte fattar är hur det kommer sig att det råder enorm brist på bostäder, enorm brist på kompetent personal (högkonjuktur enligt de som jobbar inom offentlig sektor) och så är det horder som jobbar svart, drar bidrag och fifflar med skatt. Jag får inte ihop den ekvationen.
Citera
2017-11-27, 01:20
Medlem
Citat:
jag tror det är därför ni är så arga att ni ser folk som får tjejer kan bo lika fint som er i innerstan för 5500 i en bruksvärdes 2a, medans ni aspberger ingenjörer är duktiga på logik och nördsaker och tjänar 40000+ men ingen fitta får,

Nu kan jag väl bara tala för mig själv men om jag ser sådana som "fitta får" som du uttrycker det är inte min spontana tanke att: den där grabben bor i hyresrätt han. Om andra tänker så ska jag låta vara osagt.

Däremot är det intressant att du nämner innerstan. Namnet på den här tråden är nämligen: "Sverige: landet där det råder stor bostadsbrist". Och där kommer slemmet. Och vad pratar slemmet om? Jo, Stockholms innerstad.

Så vida du inte förespråkar att omvandla innerstadens hyresrätter till världens högsta skyskrapor (och då blir det ingen bruksvärdeshyra kan jag upplysa dig om) så förstår jag inte vad du vill få sagt. Innerstaden är innerstaden. Den går inte att utöka på något magiskt vis genom att en trollkarl viftar med staven och det plötsligt blir en massa hyresrätter i innerstan.... oklart var exakt?! Din ilska kommer inte heller att få några hyresrätter byggda.

Nu är det däremot bostadsrättsbyggen på gång. Många av dem kan säkert omvandlas till hyresrätter och till slut kan det kanske blir bruksvärdeshyra för dem. Du får helt enkelt ha tålamod.

Och mig veterligen så finns det ingen hemlös som jobbar på ICA. Och varför ska just en som jobbar på ICA i Haninge bo i Stockholms innerstad?
Citera
2017-11-27, 02:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Precis, vi har jämförelsevis hög boyta per person i Sverige så det är svårt att hävda att det är brist. Vill man ha mer får man betala mer, svårare än så är det inte.

Och det här med att alla "har rätt till en bostad". Nja jag vet inte det, varför skulle alla ha rätt till något utan motprestation? Det där är sådana ord som låter bra men vad betyder det egentligen, att någon annan har skyldighet att ge alla än bostad? Om alla har den skyldigheten kan man ge sig själv en bostad så är problemet löst.

Citat:
Jag vet mycket väl vilken fittmagnet en hyresrätt i innerstan har, jag blev bjuden på dejt av en 9 poängare snygg intelligent blondin på mitt jobb förut när jag hade det och vilken extrem avundsjuka en del vänner visade att ha 1a hand i innerstan. Det är detta ni i grund och botten har problem med.

"Jag har Krypavstånd till solidaritet och knullar din morsa i arslet i min bruksvärdeshyresrätt i innerstan med 2500 i hyra."

Haha vi vet alla att du bara ljuger, du har själv skrivit att du måste ljuga och säga att du har ett jobb för att att kunna ragga upp någon tjej överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in