2017-11-25, 13:42
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Kan vara en passagerare också.
Pia Engström är mycket tydlig med att mannnen är ensam i bilen. Han är intressant med tanke på MOP . Logiskt för en mördargrupp att ha en övervakare med inne på biografen.
Citera
2017-11-25, 14:20
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Pia Engström är mycket tydlig med att mannnen är ensam i bilen. Han är intressant med tanke på MOP . Logiskt för en mördargrupp att ha en övervakare med inne på biografen.

OK, är han ensam i bilen är det knappast HHs bil.
Citera
2017-11-25, 22:47
Medlem
hehehos avatar
Alla dessa handledsväskor---
Jag hade ingen handledsväska på den tiden...
Kan inte minnas att jag såg en man med det heller...
Citera
2017-11-25, 23:32
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:

Ja, det är märkligt med bögslungorna. Nästan så man tror att samtliga inblandade hade en bögslunga där antingen kommunikationsutrustning eller vapen förvarades. SE hade ju också en bögslunga förövrigt...
Citera
2017-11-26, 01:25
Medlem
Basfaktas avatar
Två frågor:

1) Hotell Aston, Mariatorget 3, användes tydligen av den finska underrättelsetjänsten som central direkt efter fortsättningskriget hösten 1944. Syftet var att rädda undan viktiga hemliga dokument från sovjetkommunisterna. Exakt då var Åke J Ek väl anlitad av svensk underrättelsetjänst för att hjälpa exilbalter fly till Sverige? Han bör väl ha varit involverad i den finska verksamheten på Hotell Aston?

Frågan är giltig därför att HH, enligt Rolf D, träffade en person vid Hotell Aston ca 22.45 på mordkvällen. Enligt tidigare inlägg ska den personen ha kommit från en nedgång till tunnelsystemet under Sthlm. Går det att bringa ytterligare klarhet i detta med Hotell Aston, Åke J Ek och tunnlarna?

För att förekomma väntad kritik: Jag vet och förstår att det är 42 år mellan krigsslutet i Finland och Palmemordet och att det här kan uppfattas som väldigt långsökt. Men poängen är snarare att försöka finna bevis för att Åke J Ek och hans vänner var välbekanta med Hotell Aston. Med tanke på närheten till tunneldörren (20 m) kanske Hotell Aston användes även 1986 som någon slags central?

Jag vet inte, jag bara frågar.

2) Den okände "chefsperson i 60-årsåldern" som Rolf D hämtade vid centralen vid 15-tiden på morddagen - kan det ha varit Åke J Ek som var i 60-årsåldern och som säkert uppträdde så bestämt som den man Rolf D körde? Intressant är också att mannen skulle köras till Slottskajen/Mynttorget. Det är ca 200 meter från Palmes bostad på Västerlånggatan 31.

Mannen försvann och var borta i cirka 20 minuter. Han gick inte över till riksdagshuset, berättar Rolf D. Han gick alltså troligen in i Gamla stan. Träffade han personer som övervakade Palmes bostad?

Än mer anmärkningsvärt är förstås att "chefspersonen" och HH snurrade runt kvarteret vid Rådmansgatan efter 23 på mordkvällen. Det var ju då paret Palme kom ut från biografen - och kanske skulle gå tillbaka till Rådmansgatans t-banestation.

Vem letade HH och chefspersonen efter? Någon som övervakade Palme vid Grand? GM? Vem?

Det kan väl ingen svara på. Finns det ytterligare info om den man Rolf D hämtade på centralen? Hann Rolf D berätta något mer, exempelvis för Martinger?
Citera
2017-11-26, 02:29
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Två frågor:

1) Hotell Aston, Mariatorget 3, användes tydligen av den finska underrättelsetjänsten som central direkt efter fortsättningskriget hösten 1944. Syftet var att rädda undan viktiga hemliga dokument från sovjetkommunisterna. Exakt då var Åke J Ek väl anlitad av svensk underrättelsetjänst för att hjälpa exilbalter fly till Sverige? Han bör väl ha varit involverad i den finska verksamheten på Hotell Aston?

Frågan är giltig därför att HH, enligt Rolf D, träffade en person vid Hotell Aston ca 22.45 på mordkvällen. Enligt tidigare inlägg ska den personen ha kommit från en nedgång till tunnelsystemet under Sthlm. Går det att bringa ytterligare klarhet i detta med Hotell Aston, Åke J Ek och tunnlarna?

För att förekomma väntad kritik: Jag vet och förstår att det är 42 år mellan krigsslutet i Finland och Palmemordet och att det här kan uppfattas som väldigt långsökt. Men poängen är snarare att försöka finna bevis för att Åke J Ek och hans vänner var välbekanta med Hotell Aston. Med tanke på närheten till tunneldörren (20 m) kanske Hotell Aston användes även 1986 som någon slags central?

2) Den okände "chefsperson i 60-årsåldern" som Rolf D hämtade vid centralen vid 15-tiden på morddagen - kan det ha varit Åke J Ek som var i 60-årsåldern och som säkert uppträdde så bestämt som den man Rolf D körde? Intressant är också att mannen skulle köras till Slottskajen/Mynttorget. Det är ca 200 meter från Palmes bostad på Västerlånggatan 31.

Mannen försvann och var borta i cirka 20 minuter. Han gick inte över till riksdagshuset, berättar Rolf D. Han gick alltså troligen in i Gamla stan. Träffade han personer som övervakade Palmes bostad?

Än mer anmärkningsvärt är förstås att "chefspersonen" och HH snurrade runt kvarteret vid Rådmansgatan efter 23 på mordkvällen. Det var ju då paret Palme kom ut från biografen - och kanske skulle gå tillbaka till Rådmansgatans t-banestation.

Vem letade HH och chefspersonen efter? Någon som övervakade Palme vid Grand? GM? Vem?

Det kan väl ingen svara på. Finns det ytterligare info om den man Rolf D hämtade på centralen? Hann Rolf D berätta något mer, exempelvis för Martinger?

Det finns två fantastiska böcker som handlar om de underjordiska gångarna i just det kvarteret (Rosendal Större) och dessas koppling till kalla kriget. De heter "Gentlemen" och "Gangsters" och är skrivna av Klas Östergren
Citera
2017-11-26, 08:05
Medlem
ieshos avatar
Citat:
  • Lars J (eller var det axelremsväska?)
  • Biografmannen med lyxbilen
  • Den springande mannen på David Bagares gata
  • ...?
De här väskorna har nog aldrig varit vanliga och det är nog därför vittnen lägger märke till dem.
Citera
2017-11-26, 08:35
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
  • Lars J (eller var det axelremsväska?)
  • Biografmannen med lyxbilen
  • Den springande mannen på David Bagares gata
  • ...?
De här väskorna har nog aldrig varit vanliga och det är nog därför vittnen lägger märke till dem.
Sant
Hade inte Stig en
VC hade en
Går nog att fylla på listan
Mördaren hade en mindre väska typ hand ledsväska
Lars j. Ja

Edit såg att riskyb redan nämnt Stig
Senast redigerad av heheho 2017-11-26 kl. 08:48.
Citera
2017-11-26, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capodaster
Har väntat på att du ska utveckla detta ett par dagar men du kanske tycker det räcker för tillfället.

Man kan börja med tanken att det inte är en specifik organisation bakom men att det i delar av underrättelsevärlden fanns intensiva rykten som hos några växte till en absolut övertygelse som vi idag ser exempel på att OP stod i begrepp att förråda landet. Övertygelsen att man måste göra någon växte nog i en liten krets som formerades i huvudsak tillfälligt och ganska löst sammansatt. Det kan ju vara förklaringen till ryktespridning etc i vissa kretsar kring tiden för mordet. Många hade hört rykten men hade ingen insyn i vad som ev avhandlades eller vem som stod bakom. Kanske är det så enkelt att man fick med sig någon som hade inofficiellt uppdrag att följa och utreda OP och hans kontakter. Det kan räcka med en nyckelperson på rätt position för att t ex desinformera regering och polisen.

Det var ett stort misstag av de inblandade att börja glappa om OP efter 25 år då de kanske ville rättfärdiga sina handlingar och på något sätt se sig som hjältar och kände behov inte bara att döda OP utan att också dra honom i smutsen.

Nyckeln till att rulla upp det är att MUST måste sluta att skydda dem som de uppenbart gjort må många olika sätt och det i självbevarelsedrift. Gör de det så måste kanske andra av Musts hemligheter som inte skulle vara så populära hos allmänheten upp till Ytan

För skiten skall upp och landsförrädarna kläs av.
Citera
2017-11-26, 09:26
Medlem
Citat:
Jag skulle även klassa Carl B. som säkerhetsrisk eftersom han åker direkt till CIA ett flertal gånger och briefar dem om hemliga saker.

Just kring de Svaga borgerliga regeringarna Fälldin etc fanns det stora frågetecken kring sådana saker och den Barbro som OF beskriver hade troligen uppdrag med anledning av det.

De här svaga regeringarna var under kontroll och helt handlingsförlamade av det skälet.

När det gäller Carl B så är det ju så att han gör det som politiker i en demokratiskt vald regering så det måste vara upp till sittande regering att bedöma. Men nej jag bedömer det inte som vare sig en säkerhetsrisk eller som landsförräderi med mindre än att han konspirerat mot Sveriges regering. Precis som Schori och OP kan möta olika intressen från PLO, Israel och Anc eller till och med KGB utan att därvid vara vare sig säkerhetsrisker eller landsförrädare.

Däremot kan inte någon ej politiskt vald ha den typen av kontakter och särskilt då ej tjänstemän som agerar på eget bevåg.
Citera
2017-11-26, 09:40
Medlem
[quote=Kawasaki 1500|62443111]
Citat:

Jodå det förekom framför allt bland gruppen medelålders män. Vete fan dock vad man hade dem till. Tror att det handlade om allt från cigg och tändare till små adressböcker, nycklar etc. Det märkliga är att när mobilteelfonerna blev små nog att ha i väskan så försvann både den och fannypacken ganska snabbt.
Citera
2017-11-26, 10:53
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Två frågor:

Stella Polaris sköttes inte av B-detaljen(som då för övrigt varken formellt eller faktiskt existerade i dess senare form).

Att Åke Ek skulle ha varit inblandad i SP finns det inga belägg för. Mest troligt rustade Ek av i Finland under tiden för genomförandet av SP. Halvåret senare 1945 gjorde han sin värnplikt och därefter engagerades han 1946 på Gotland.
Den karaktär och lydnadsställning på de inblandade från svenskt håll i SP går långt över Ek då och senare. Han var i sammanhanget obetydlig i relation till övriga.

Det Rolf Dahlgren berättar för Jerry Martinger är att chefspersonen i 60-årsåldern kommer till centralen vid tretiden. Efter koll av tågen kom södra stambanans tåg från Malmö in 1449, enda ankomst av fjärrgående tåg mellan 14-15.

Detta säger inte säkert på något sätt att mannen kommit in med nämnda tåg, men öppnar för möjligheten.

RD säger att mannen vid 2230 plockas upp vid operan för vidare färd till området vid Sveavägen/Odengatan.
Senast redigerad av mvagrippa 2017-11-26 kl. 11:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in