Citat:
Ursprungligen postat av
Powergirl
Nu slog du väl nästan knut på dig i ditt tafatta försök att bortförklara att SD går bakåt. Nästa steg är väl att du dömer ut samtliga opinionsinstitut och jämför med valet sist.
En trend mäts över tid och tittar man på samtliga institut så är trenden klart vikande för SD. Samma sak med Sentios undersökningar och raset är betydligt större än 0,6% hur du än vrider och vänder till siffrorna.
Har aldrig i ett enda inlägg i denna tråd förnekat att SD backat i opinionen - har t o m nämnt att det rör sig om ett antal procentenheter de senaste 3-4 månaderna. Men till skillnad från dig som tror att SD idag ligger på Sifo- och Iniziosiffrorna 14,7%-15,4% så hävdar jag att Sentios siffror för SD, på ca 21%, ligger långt närmare verkligheten. Något du inte vill kännas vid. Av förklarliga skäl eftersom du är en SD-hatande individ.
Att SD backat är nog de flesta överens om, men inte med de i sammanhanget astronomiska siffrorna som du tycks tro. Och faktum kvarstår - hur du än vrider och vänder på det -
att mellan januari 2017 och november 2017 skiljer det ynka 0,6% hos det institut (Sentio) som historiskt sett mätt SD överlägset bäst i opinionen.
Har det pendlat mer för SD under de senaste 29 månaderna? Absolut! Långt mer! Ingen förnekar det. Inte jag, inte någon annan heller. Men än en gång: att SD idag ligger på 14,7% till 16% som skräpinstituten visar - de som aldrig någonsin varit förmögna att mäta SD korrekt - är ytterst, ytterst osannolikt. Det räcker att gå bakåt och titta på deras track record och jämföra med de som lyckats allra bäst för att begripa det.
Sedan har du en enorm förkärlek att hela tiden prata om "samtliga institut" (Sifo, Inizio, Novus, Ipsos, Demoskop). Varför i hela friden ska man beakta och ens ta hänsyn till vad dessa "samtliga institut" anger när de år efter år haft en felmarginal på sina SD-mätningar som legat i intervallet 25-60%? Vi har riksdagsvalen som ett odiskutabelt facit här.
Jag föreslår att du fokuserar på de två institut som lyckats i särklass bäst i att mäta SD, men det vägrar du eftersom det stör hela din världsbild och önsketänkande om att SD bara
måste backa, backa och åter backa. Det är märkligt är att ni verklighetsförnekare inte vill inse.