Citat:
Ursprungligen postat av
vasaboy28
Helt rätt att min arbetssituation inte är topic!
Dock så är det du som drar in lönerna i byggbranschen i diskussionen, så tänkte att det kunde vara kul för dig att samtala med någon som faktiskt jobbar inom och kan branschen, men jag kanske hade fel...
Nej, jag drar inte in lönerna. Det jag pekar på är att priset för att producera nya bostäder är det som driver upp priserna.
Ska det bli en krasch och produktionen inte ska avstanna så måste priset för att producera ned. Och att sänka lönerna har jag tvärtom pekat på blir svårt.
Citat:
Ursprungligen postat av
vasaboy28
Nåväl jag är helt enig med dig att fackförbunden(generellt) skulle ha mycket svårt för att gå med på lönsänkningar. Men vid en allvarlig ekonomisk kris(inom ex byggsektorn) så kanske de tänker om.
Vi har inte sett det tidigare.
Ta t ex varvskrisen som jag nämnde tidigare där skattebetalarna fick betala astronomiska belopp för att Metall krävde att inte en metallare fick sägas upp.
Nu kan någon säga att (S) eventuellt ångrar att dom gav facket för mycket makt. Eller att (S) inte är så undfallande mot facket längre. Och det kan det finnas en sanning i. Dock kunde vi se att M kunde hålla emot ökning av akassa. Men så fort Alliansen tappade makten så tog vänstern och ökade på den.
Viljan att betala för att facket upprätthåller arbetslöshet är rätt stor. Och varför skulle då facket backa på det.
Citat:
Ursprungligen postat av
vasaboy28
Sen finns det ju ingen som hindrar mig att vid uppsägning starta ett eget företag och hyra ut mig till min fd arbetsgivare till marknadsmässig ersättning, eller hur? Om bopriserna faller med 30% så debiterar jag helt enkelt 30% mindre per timme. Detta under förutsättning att ditt (ännu ej bevisade) påstående om lönernas inverkan på prisättningen stämmer. Detsamma gäller även övriga ingenjörer, snickare,betongarbetare, VVS-montörer etc. Vid uppsägning pga av att facket inte går med på lönesänkning startar de en enskild firma eller ett AB och debiterar marknaden direkt.
En del löser det så. Framförallt invandrare.
Dock är det lite svårt i byggbranschen. Facket sätter din arbetsgivare i blockad om dom tar in folk som inte skrivit på kollektivavtal. Och skriver du på kollektivavtal får du lov att följa det.
Pizzerior och klippotek blir för jobbigt för facket att ge sig på. Därför fungerar detta här. Däremot byggen där det kostar enorma summor om det står still.
Hantverkare som bara jobbar mot privatpersoner fungerar också.
(Just i ditt fall kan det kanske gå bra iom att du antagligen ligger en bit över lägstalön).
Citat:
Ursprungligen postat av
vasaboy28
Med orakel syftade jag på att du gång på gång visar/förutspår på en alternativ verklighet. Sen att du tycker/tror att "alla andra" ,från Flashback skribenter till erkända nationalekonomer, har fel och inte håller sig till fakta och verkligheten bidrar om inte annat till någon form av debatt, om än en något märklig sådan
Vet inte vad du menar. Men om jag avviker från vad mätdata visar så vore det enkelt att få tyst på mig. Men om jag nu inte avviker från verkligheten blir ju det svårt. Och därför har vi inte heller sett det hända.
Däremot är det gott om folk här som ägnar sig åt verklighetsförnekelse. Och inte klarar att möta mig sakligt. Inte ens en blind kan undgå det.