2017-11-24, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Jämn fördelning över tillgångar betyder ungefär lika mycket till alla. Om det inte är ungefär lika mycket till alla så är det inte jämnt fördelat. Du påstår att tillgångar, i synnerhet pension, är jämnt fördelat över befolkningen. Då får du backa upp det med bevis och riktig data.
Nej i detta kontext betyder inte jämnt fördelat att alla har lika stora nettotillgångar. Det motsägs mycket tidigt när jag säger att vissa bor i HR och konsumerar upp alla intäkter.
Om det är bara ordvalet du inte klarar av borde du ha kommit med ett bättre förslag. Jag känner ett behov av att försöka uttrycka mig överförenklat. Och då blir det så här. (Har för mig det var Alpoxen som tyckte det blev jobbig med flerstaviga ord. Och det gäller nog andra också).

Det jag gjorde undantag för var just direktägda aktier. För där är min uppfattning att det är ganska snett fördelat.

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Du kommer med påståendet, du har bevisbördan på din sida.
Förvisso, men det ska väl finnas något skäl till att behöva bevisa något. Hade jag påstått att Alliansen lagstiftat om att alla måste äga aktier för 100 KSEK, så hade det varit väldigt rimligt att ni bett mig om länken till den lagen. Men inte gärna för vardagliga saker som är ganska enkelt observerbara. Folk verkar inte känna till vare sig att BR eller småhus står tomma, och ägaren äger fler. Det finns men konsensus verkar vara att det inte är annat än försumbart.
Folk verkar ha en bostad. Sedan finns de som har två och provbor eller studerar och hyr ut i andra hand under en begränsad tidsperiod.
(Detta begränsar sig självt ganska drastiskt iom att det kravs en hel del kapital för att äga två bostäder).
2017-11-24, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldbagge
Nja här är Mertillen rätt ute. Gamla inflationsmåttet var i stort sett ökningen av M3. Men den läsningen började bli obehaglig för slipsnissarna så det smögs på allmogen ett nytt mått. Skosnören och manipulerade räntor har numera stor påverkan, men men brödpris plus 12 % och bostäder något liknande under året räknas inte.
Har du något som helst stöd för det. M3 har inte så mycket med pengar att göra. Går inte att betala med något som inte är avista.

Om ni nu vill kalla ändring i penningmängd för inflation får ni väl använda er av kontanter.

-------------------------------------------------
Som jag har påtalat tidigare så räcker det med att 350 mdr omsätts varje månad för att vi ska komma upp i BNP.

Resterande 2300 mdr som M1 utgörs av kan ligga exakt still. Dvs 86% av M1 har ingen påverkan på priser.

Det är omsatt penningmängd som har påverkan på priser.
Ni kan göra ett enkelt mått på "inflation" i betydelse ändrad penningmängd.

Mo = BNP/12.

Och så ser ni hur den ändras år efter år.
Hur stor blir den ändringen för varje år?
2017-11-24, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hade du något att invända emot det du citerade eller ville du bara styra bort från dina pinsamma misstag?

Ja, du kan ju visa den ekonomibok som säger att värdeminskningar inte är kostnader.
2017-11-24, 19:14
Medlem
Bomboclat.el.bombos avatar
Av gedigen erfarenhet inom området kan jag säga att Kronofogdens exekutiva auktioner av fastigheter/bostadsrätter är en mindre faktor gällande bostadsmarknadens vara eller icke vara. Jag säger inte att din analys är felaktig om att det föreligger en bubbla, men att använda KFM (fogden) som verktyg för denna analys kommer inte ge en korrekt bild av verkligheten, på grund av en rad faktorer, men de viktigaste är förmodligen;

1.) KFM kommer inte sälja under uppskattat marknadsvärde (dock mer rimligt beräknat än vad privata partiska värderingar oftast visar)

2.) Kronofogden tar mycket mer betalt än övriga "förmedlare" på marknaden för att sälja saker, oaktat om det rör sig om om lös eller fast egendom. Omkostnaderna för försäljningen är höga och det är inget KFM sticker under stolen med. Innan en fastighet/bostadrätt säljs av KFM kommer flertalet försök att få dödsbo/individ/förening/bolag mm att i eget namn och i egen regi sälja nämnda objekt. KFM-försäljning är praktiskt sett verkligen den sista sista sista utvägen.

3.) KFM säljer genom auktion (exekutiv sådan om man ska vara petig) där helt andra köprättsliga regler gäller än vid ett vanligt köp. Dolda fel mm. utgör således en stor riskfaktor och köpare har inte alltid möjlighet att anlita egen besiktningsman innan köpet går igenom då det, just det, säljs på auktion.

4.) Det är fruktansvärt få volymer av fastigheter/bostadsrätter som säljs genom KFM (se 1.))

Men visst, som indikator tillsammans med andra indikatorer är det inte fel att göra en bedömning på. Men just gällande KFM:s prissättning skulle jag ta med en nypa salt då det kan vara 20-25% prisskillnad från ett korrekt marknadsvärde, om nu ett sådant finns!. Att kalla detta för en tydlig indikator tycker jag däremot är felaktigt men jag klandrar inte TS för detta utan tackar och bockar för en intressant tråd. Att ha kunskap om KFM:s försäljningar och prissättningar i praktiken kräver erfarenhet av just dessa processer vilket de flesta utanför juristyrket inte har. Den enda värderingen som jag på rak hand kan säga är sämre är väl vid en konkursförvaltares underhandsförsäljning av nämnda objekt.

Inget illa menat, men kan vara bra att få en bättre bild av hur det fungerar rent praktiskt!

Vh
2017-11-24, 19:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Ja, du kan ju visa den ekonomibok som säger att värdeminskningar inte är kostnader.

Ta vilken ekonomibok som helst så får du lära dig att kapitalförluster eller kapitalvinster vid en bostadsförsäljning inte räknas som en boendekostnad.
2017-11-24, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Helt rätt att min arbetssituation inte är topic!
Dock så är det du som drar in lönerna i byggbranschen i diskussionen, så tänkte att det kunde vara kul för dig att samtala med någon som faktiskt jobbar inom och kan branschen, men jag kanske hade fel...
Nej, jag drar inte in lönerna. Det jag pekar på är att priset för att producera nya bostäder är det som driver upp priserna.
Ska det bli en krasch och produktionen inte ska avstanna så måste priset för att producera ned. Och att sänka lönerna har jag tvärtom pekat på blir svårt.

Citat:
Nåväl jag är helt enig med dig att fackförbunden(generellt) skulle ha mycket svårt för att gå med på lönsänkningar. Men vid en allvarlig ekonomisk kris(inom ex byggsektorn) så kanske de tänker om.
Vi har inte sett det tidigare.
Ta t ex varvskrisen som jag nämnde tidigare där skattebetalarna fick betala astronomiska belopp för att Metall krävde att inte en metallare fick sägas upp.

Nu kan någon säga att (S) eventuellt ångrar att dom gav facket för mycket makt. Eller att (S) inte är så undfallande mot facket längre. Och det kan det finnas en sanning i. Dock kunde vi se att M kunde hålla emot ökning av akassa. Men så fort Alliansen tappade makten så tog vänstern och ökade på den.

Viljan att betala för att facket upprätthåller arbetslöshet är rätt stor. Och varför skulle då facket backa på det.

Citat:
Sen finns det ju ingen som hindrar mig att vid uppsägning starta ett eget företag och hyra ut mig till min fd arbetsgivare till marknadsmässig ersättning, eller hur? Om bopriserna faller med 30% så debiterar jag helt enkelt 30% mindre per timme. Detta under förutsättning att ditt (ännu ej bevisade) påstående om lönernas inverkan på prisättningen stämmer. Detsamma gäller även övriga ingenjörer, snickare,betongarbetare, VVS-montörer etc. Vid uppsägning pga av att facket inte går med på lönesänkning startar de en enskild firma eller ett AB och debiterar marknaden direkt.
En del löser det så. Framförallt invandrare.
Dock är det lite svårt i byggbranschen. Facket sätter din arbetsgivare i blockad om dom tar in folk som inte skrivit på kollektivavtal. Och skriver du på kollektivavtal får du lov att följa det.

Pizzerior och klippotek blir för jobbigt för facket att ge sig på. Därför fungerar detta här. Däremot byggen där det kostar enorma summor om det står still.
Hantverkare som bara jobbar mot privatpersoner fungerar också.
(Just i ditt fall kan det kanske gå bra iom att du antagligen ligger en bit över lägstalön).

Citat:
Med orakel syftade jag på att du gång på gång visar/förutspår på en alternativ verklighet. Sen att du tycker/tror att "alla andra" ,från Flashback skribenter till erkända nationalekonomer, har fel och inte håller sig till fakta och verkligheten bidrar om inte annat till någon form av debatt, om än en något märklig sådan
Vet inte vad du menar. Men om jag avviker från vad mätdata visar så vore det enkelt att få tyst på mig. Men om jag nu inte avviker från verkligheten blir ju det svårt. Och därför har vi inte heller sett det hända.
Däremot är det gott om folk här som ägnar sig åt verklighetsförnekelse. Och inte klarar att möta mig sakligt. Inte ens en blind kan undgå det.
2017-11-24, 19:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nej i detta kontext betyder inte jämnt fördelat att alla har lika stora nettotillgångar. Det motsägs mycket tidigt när jag säger att vissa bor i HR och konsumerar upp alla intäkter.
Om det är bara ordvalet du inte klarar av borde du ha kommit med ett bättre förslag. Jag känner ett behov av att försöka uttrycka mig överförenklat. Och då blir det så här. (Har för mig det var Alpoxen som tyckte det blev jobbig med flerstaviga ord. Och det gäller nog andra också).

Det jag gjorde undantag för var just direktägda aktier. För där är min uppfattning att det är ganska snett fördelat.
Vad menar du då när du skriver 'jämnt fördelat'? För du menar inte ordets deskriptiva innebörd. Då får du stava ut exakt hur du stipulerar orden om du inte använder ordbokens defintion.

Citat:
Förvisso, men det ska väl finnas något skäl till att behöva bevisa något. Hade jag påstått att Alliansen lagstiftat om att alla måste äga aktier för 100 KSEK, så hade det varit väldigt rimligt att ni bett mig om länken till den lagen. Men inte gärna för vardagliga saker som är ganska enkelt observerbara. Folk verkar inte känna till vare sig att BR eller småhus står tomma, och ägaren äger fler. Det finns men konsensus verkar vara att det inte är annat än försumbart.
Folk verkar ha en bostad. Sedan finns de som har två och provbor eller studerar och hyr ut i andra hand under en begränsad tidsperiod.
(Detta begränsar sig självt ganska drastiskt iom att det kravs en hel del kapital för att äga två bostäder).
Du påstår att bostäder ägs av en eller två personer och att i princip ingen äger mer än en. Du får backa upp detta påstående då det är högintressant om det stämmer. Stämmer detta så är det evidens för att det inte skulle finnas en bostadsbubbla.

Du brukar säga att du alltid backar upp dina påståenden med data och faktum om verkligheten. Upp till bevis.
2017-11-24, 19:57
Medlem
devafandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomboclat.el.bombo

1.) KFM kommer inte sälja under uppskattat marknadsvärde (dock mer rimligt beräknat än vad privata partiska värderingar oftast visar)

Har du verkligen varit på en auktion hos fogden? Jag har budat på ett hus en gång hos dem och hon som höll i det hela sa att "struntsumma i sammanhanget" var lägsta belopp fogden gick med på, alla slutbud över det skulle närvarande bankman godkänna.

Fogden vill bara ha in pengar, de bryr sig inte nämnvärt enligt min uppfattning om det är en bra affär eller inte för den som tvingas sälja.
2017-11-24, 20:12
Medlem
Inte ens hälften av alla nyproduktioner är klara här i Uppsala ännu.. Ska bli spännande att se om det slutar illa eller jävligt illa
2017-11-24, 20:19
Avslutad
Manuellt härlett från booli.se:s visade slutbud för ettor och tvåor, medianpris tusen kr/m2

Malmö Centrum
jun: 37,4
jul: -
aug: 36,5
sep: 35,7
okt: 36,5
1-24 nov: 32,3
---18-24 nov: 28,2

Som synes bara en dryg tredjedel av Stockholms innerstads priser, men rejält fall i november.

Man kan härvidlag fundera över hur mycket högre Stockholms priser bör vara än Malmös. Efter kraschen kanske det "bara" är dubbelt så dyrt i Stockholms innerstad som i Malmö Centrum.

Noterbart också att Malmö Centrum är klart billigare än Linköpings kommun.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-11-24 kl. 20:31.
2017-11-24, 20:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Bra nu är du tillbaks på spåret igen.

Bolåneräntorna har pressats ytterligare av nya aktörer som Avanza och Nordnet. 1,29% hos Avanza utan krav på att ha kapital hos dem och ned till 0,69% hos Nordnet om man har kapital.

Trams, den är tiondelar hit eller dit, hjälper inte mot de facto höjda inkomstskatter( genom ej höjda brytpunkter), bränsleskatter, stigande elpriser, stigande fordonsskatter etc.

Citat:
Vilka skatter och avgifter som rör ägt boende stiger menar du och har du sett att banksparandet är på rekordhöga nivåer?

Nu är minskat konsumtionsutrymme och stigande skuldkvot lika med sämre möjligheter för ökad skuldsättning.

Citat:
Slutat sjunka efter den statstiken som jag gav omfattade menar du eller? Den sortens statistik tas inte fram månadsvis så vill du ha det får du vänta lite men om det skulle bli som ni bubbelbabblare är insöade på att priserna sjunker lär också räntekostnaderna göra det. Förutom lägre pris ser vi också att marknadsräntorna sjunker nu pga viss oro.
Kreditkramare verkar desperata, gammal statistik från när räntorna sänktes kontinuerligt och priserna steg tas som intäkt för att att det är lugn segling. Tyvärr, herr kreditkramare, nu sjunker priserna eller står stilla beroende på objekt. Hävstången är borta och med den kommer förtroendet bomarknaden sjunka allt mer.
2017-11-24, 20:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Uppdaterar

Manuellt härlett från booli.se:s visade slutbud* för ettor och tvåor, medianpris tusen kr/m2

Södermalm
jun: 96,3
aug: 96,3
sep: 93,9
okt: 89,1
1-24 nov: 86,9
Kvällsuppdatering

Södermalm
jun: 96,3
aug: 96,3
sep: 93,9
okt: 89,1
1-24 nov: 86,7
---18-24 nov: 83,7
------24 nov: 80,7 (10 objekt)

Av dagens tio objekt har hälften gått över 80 tusen kr/m2, och hälften under. Avser alltså ettor och tvåor, och de slutbud som visas på booli.se

142 sådana objekt hittills i november, mot 118 samma tid ifjol, så det verkar inte va nån upptorkning av likviditeten på Södermalm, utan snarare att objekt pressas ut före Jul med rejält sänkta priser. Å andra sidan har inte Booli koll på om slutbud också innebär slutpris.

Jämför detta med nybyggnationerna runt om i Stockholm där det verkar råda total torka, och där utvecklarna fortfarande inte insett hur S T O R A prissänkningar som måste till för att någon ska köpa.

Och som sagt, Malmö Centrum ligger kring 30 tusen kr/m2, och fallande.

=>
Det kommer att bli BILLIGT att bo i Sverige. Det är BRA.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-11-24 kl. 21:04.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in