2017-11-24, 15:51
Medlem
8711s avatar
Tar man som jämförelse Inizios bästa månad Mars som jämförelse mot nu för SD blir det ännu mer absurt:

Sifo -2,0
Ipsos -3,3
Sentio -3,8
Novus -3,0
Demoskop -0,1
Yougov -3,2
Inizio -6,8
2017-11-24, 16:01
Medlem
8711s avatar
Skillnader på 2-3 procentenheter från ett partis topperiod är heller verkligen inget "ras" att tala om utan snarare en tillfällig förändring av tydliga orsaker. 2-3 procentenheter är verkligen inget dramatiskt. Såna förändringar kan ske mellan månader även vanligtvis i enskilda mätningar.

Det är bara hos Inizio man ser siffror som 7 procentenheter och därmed har Inizio också gått från att alltid vara det 3:e bästa institutet gällande Sverigedemokraterna och verkligheten till att nu vara bland dom sämsta med Sifo och Ipsos.
2017-11-24, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Förklara nu istället hur Inizio kan gå från att alltid vara topp tre gällande Sverigedemokraterna till att nu helt plötsligt ligga bland dom allra sämsta med Sifo och Ipsos? Hur går det ihop? Inga andra insitut har motsvarande förändring och fall nedåt jämfört med andra institut. Det är bara Inizio som gått från 3:e bäst till bland dom allra sämsta.
Det förklarade jag ju nyss? Om tre telefoninstitut börjar komplettera med webbpanel (vilket lyfter SD) i samma veva som SD samtidigt minskar så tar dessa effekter ut varandra och ser på ytan ut som ett litet tapp istället för ett stort ras. Därför säger jag jämför med Novus, som inte har ändrat metod sedan 2014, så blir jämförelsen mer relevant. Även där har de väl tappat till trakten av 15? Och hos YG ca 5% sedan september precis som Inizio.
Med det sagt tror jag 15% är minst 3 för lågt. Det förändrar dock inte att 21,2-siffran för SD-män från november 2016 garanterat är felrapporterad av antingen AB eller Inizio.
2017-11-24, 16:04
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Valdeltagandet må vara, men det säger ju ingenting om könsfördelningen bland dem som valde delta i Inizios panel. Exemplet jag angav ovan med 33,2 för män och 13,9 bland kvinnor i YG nov 2016 blir inte 24,2 om man slår ihop könen och delar med två rakt av, det blir 23,55. Att man kan få fram 15,45 i Inizio genom att göra så innebär inte att de har räknat så.

Förstår inte riktigt hur du menar. Man SKA vikta efter könsfördelningen i Sverige oavsett hur könsfördelningen i panelen/enstaka mätningen ser ut (man viktar däremot INTE efter valdeltagandet).

Att det inte blev exakt 50/50% (eller vad könsfördelningen i Sverige nu ser ut som) kan bero på t.ex. att det var fler kvinnor än män som var osäkra samt på andra viktingsvariabler.

Men det SKA alltid ser ut nästan exakt som
tot = (kvinnor + män)/2.

Tror jag

Så jag tror att Aftonbladet presenterade fel siffror (för Nov 2016). Antigen direkt felaltiga eller så var det rådata (oviktade kvinnor/män) för 2016 och viktade för 2017. Man bör alltså redovisa viktade data, även för separata grupper.
Senast redigerad av FlashyBear 2017-11-24 kl. 16:15.
2017-11-24, 16:10
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Tar man som jämförelse Inizios bästa månad Mars som jämförelse mot nu för SD blir det ännu mer absurt:

Sifo -2,0
Ipsos -3,3
Sentio -3,8
Novus -3,0
Demoskop -0,1
Yougov -3,2
Inizio -6,8

Det är absurt (och ohederligt) att välja data så att "förklarar" ens teori, eftersom slumpen (i vårt fall) förklarar 70% av förändringen. MOE mellan två mätningar är är ca 4-6 PE.

En bättre jämförelse vore att jämföra 3 månaders snitt.
2017-11-24, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Förstår inte riktigt hur du menar. Man SKA vikta efter könsfördelningen i Sverige oavsett hur könsfördelningen i panelen/enstaka mätningen ser ut (man viktar däremot INTE efter valdeltagandet).

Att det inte blev exakt 50/50% (eller vad könsfördelningen i Sverige nu ser ut som) kan bero på t.ex. att det var fler kvinnor än män som var osäkra samt på andra viktingsvariabler.

Men det SKA alltid ser ut nästan exakt som
tot = (kvinnor + män)/2.

Tror jag

Så jag tror att Aftonbladet presenterade fel siffror (för Nov 2016). Antigen direkt felaltiga eller så var det rådata (oviktade kvinnor/män) för 2016 och viktade för 2017. Man bör alltså redovisa viktade data, även för separata grupper.
Jag menar att fördelningen män/kvinnor bland en enskild mätnings respondenter inte nödvändigtvis landar på 50/50. I mitt exempel där YG gav SD 24,2 fastän medel av män/kvinnor var 23,55 utgår jag från att män var underrepresenterade och därför tillmättes större tyngd. No?
2017-11-24, 16:52
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jag menar att fördelningen män/kvinnor bland en enskild mätnings respondenter inte nödvändigtvis landar på 50/50. I mitt exempel där YG gav SD 24,2 fastän medel av män/kvinnor var 23,55 utgår jag från att män var underrepresenterade och därför tillmättes större tyngd. No?

Eller så ÄR det så att det sitter räkneidioter på instituten.
2017-11-24, 17:30
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Skillnader på 2-3 procentenheter från ett partis topperiod är heller verkligen inget "ras" att tala om utan snarare en tillfällig förändring av tydliga orsaker. 2-3 procentenheter är verkligen inget dramatiskt. Såna förändringar kan ske mellan månader även vanligtvis i enskilda mätningar.

Det är bara hos Inizio man ser siffror som 7 procentenheter och därmed har Inizio också gått från att alltid vara det 3:e bästa institutet gällande Sverigedemokraterna och verkligheten till att nu vara bland dom sämsta med Sifo och Ipsos.

Om man är otroligt korkad och tror på skojarinstituten så har naturligtvis SD gjort en störtdykning. SCB kommer snart ut med sin PSU och då får vi se hur det ligger till med opinionen.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/demokrati/partisympatier/partisympatiundersokningen-psu/
2017-11-24, 18:45
Medlem
frokensots avatar
Sentio November 2017 (föregående månad inom parantes).

Moderaterna 18,2 (16,8)
“Liberalerna” 4,2 (5,5)
Centerpartiet 9,1 (9,6)
Kristdemokraterna 3,3 (2,3)
Socialdemokraterna 26,6 (25,9)
Vänsterpartiet 7,7 (8,8)
Miljöpartiet 4,8 (4,0)
Sverigedemokraterna 21,7 (22,8)
Fi 1,9 (1,9)
Piratpartiet 0,9 (1,1)
*Medborgerlig samling 0,5

Mätningen är utförd med webbpanel mellan 16 och 21 november. Totalt har 1174 personer intervjuats varav 859 uppgett partipreferenser.

*Nytt för novembermätningen är att även Medborgerlig samling redovisas för första gången. Därför finns ingen tidigare statistik för MED.

Källa: https://nyheteridag.se/sentio-s-och-m-gar-framat-sd-backar-i-opinionen/
2017-11-24, 20:06
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:

Inte, om jag förstår det rätt. I teori borde vara - tot = kvinnor * andel kvinnor i Sverige + män * andel män i Sverige. Men man samtidigt ska se till att även ålder, region, utbildning osv också stämmer. Sedan vet jag inte hur man hanterar osäkra/vet ej/inte ska rösta. Så jag tror att YouGov:s något "skeva" viktning beror på ovannämnda orsaker. Inizio verkar däremot publicera helt felaktiga siffror.

Citat:
Ursprungligen postat av frokensot
Sentio November 2017 (föregående månad inom parantes).

Moderaterna 18,2 (16,8)
“Liberalerna” 4,2 (5,5)
Centerpartiet 9,1 (9,6)
Kristdemokraterna 3,3 (2,3)
Socialdemokraterna 26,6 (25,9)
Vänsterpartiet 7,7 (8,8)
Miljöpartiet 4,8 (4,0)
Sverigedemokraterna 21,7 (22,8)
Fi 1,9 (1,9)
Piratpartiet 0,9 (1,1)
*Medborgerlig samling 0,5

Mätningen är utförd med webbpanel mellan 16 och 21 november. Totalt har 1174 personer intervjuats varav 859 uppgett partipreferenser.

*Nytt för novembermätningen är att även Medborgerlig samling redovisas för första gången. Därför finns ingen tidigare statistik för MED.

Källa: https://nyheteridag.se/sentio-s-och-m-gar-framat-sd-backar-i-opinionen/
SD tappar tredje månad i rad enligt Sentio.

Sedan augusti har SD tappat:
Sentio -5.7 PE eller -21%
Inizio -4.7 PE eller -23%
Ipsos -2.9 PE eller -15% (jag hittar dock inte decimaler för november)
Sifo -3.7 PE eller -20%
YouGov -2.9 eller -12%
Demoskop ökat med +1.5 PE eller +9% (men de ändrat metoden)

Genomsnittet: -3.1 PE

Vad säger foliehattarna?
2017-11-24, 20:21
Medlem
Så länge YG och Sentio ligger över 20 med hyfsad marginal kan man sluta sig till att SD skulle spränga 20-gränsen om det vore val idag. För att sätta det i perspektiv så är Dansk Folkepartis högsta valresultat i folketingsvalet 21,1%, och det tog dem 17 år i folketinget att nå dit. Just nu ligger de på 18% i poll of polls.

SD har i princip stabiliserats nu efter Kristersson-jordbävningen. Så här kommer landet att ligga om det inte smäller av några politiska bomber.
2017-11-24, 20:24
Medlem
greta75s avatar
Ang Sentios prognos:

SD är fortfarande näst största partiet med god marginal, inte omöjligt att nå S om vindarna vänder.

Bara att hålla tummarna att siffrorna inte är dopade.
Senast redigerad av greta75 2017-11-24 kl. 20:28.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in