2017-11-24, 09:50
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Kanske inte man skall vara förvånad över SA.
Tveklöst är SA en rest från ett feodalt samhälle. Tror nog att G lll inte riktigt tänkte att SA skulle vara helt oberoende av statsmakten. Statsmakten var ju G lll själv.

Jag tycker nog att det kan vara bra med vissa institutioner som är oberoende (av statsmakten). Men SAs konstruktion där man utan ngn broms eller insyn tillsätter sig själv och sprider guld och glans utan minsta kontroll.
"Snille och smak".

SA framställer sig, som andra påpekat, som offer. Kidnappad sedan årtionden av JCA. Snille å smak.

Svårt att känna nåt förtroende eller nån aktning för någon av de nuvarande ledamöterna. Dessutom tycks det ju nu vara mer eller mindre klart om JVAs bakgrund. Vem är det som framställt honom som gammal rik fransos? Han själv? Troligen . Och vem/vilka har känt till det rätta förgållandet? HE, PW, KF ..... Om inte brister det väl lite i snille. Och annars är de ju medlöpare. Känner att min spontana Refat - känsla var rätt.
Citera
2017-11-24, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Jag uppfattar det precis tvärtom. Danius (f d elitbasketspelare btw) framstår som genomsund både i den här affären och i det tidigare familjebråket. SA kan skatta sig lyckliga. Är det någon som kan ta SA överlevande ur detta så är det hon.

Istället för att säga att hennes mamma Anna Wahlgren är underskattad (som författare) skulle hon ha kunnat kritisera henne som förälder - om hon nu själv inte anser att det är ok att lämna ungarna ensamma hemma för att kunna gå på Café Opera eller för att kunna dricka och umgås med ännu en ny man utan att bli störd av de redan skaffade eller att frakta hem allehanda fyllon som sen kan kladda på tonårsdöttrarna utan att bli straffade för det. Hon borde rimligtvis ha givit sitt stöd åt sin lilla syster som har råkat illa ut (vet ej om det var Felicia själv eller någon annan av syskonen). Alternativt borde hon ha givit sitt stöd åt sin gamla mamma ifall hon nu blev orättvis anklagad för att vara en dålig förälder.

Jag anser inte att stanna neutral i "familjebråket" som du kallar det för är ett strålande sätt att hantera det hela. Lika lite som hon nu kan stanna neutral i Klådan-bråket..
Citera
2017-11-24, 10:02
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det är ändå en fantastisk formulering. "Jag ville ligga med någon". Jaha. Varför då komma och klaga i efterhand? Om enda kravet på sexualpartnern är att det är "någon", dvs någon mänmiska, vem som helst, då ger man sig ju in i ett fullständigt blint lotteri.
Att ligga med varandra innefattar samtycke om hur. Inte i förväg överenskommelse,
men samtycke i varje moment.
Citat:
Upprepa lotteridragningen några gånger, och du råkar illa ut. C'est la vie.
Det fråntar inte Arnault ansvar.

Citat:
När kvinnor inte värderar sig själva högre än så, kan man då förvänta sig att alla män som råkar i deras väg skall högakta dem?
Hur högt värderar män sig?

Citat:
Därmed inte sagt att Arnault inte är ett jävla svin.
Han ville säkert ligga med någon.
Citera
2017-11-24, 10:12
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prettyinpurple
Det är tragiskt att SA tar rollen som ett offer och att precis som kvinnorna - har de utsatts för den här kulturprofilen. Jag hade uppskattat om SA kom med ett uttalande med mer kraft riktat mot just kärnan av problemet - att JCA har kunnat agera på detta vis under 30 år utan konsekvenser.

Jag hade i min naivitet hopp om att Sara Danius med SA och framförallt som kulturöverhuvud skulle göra ett kraftfullare uttalande istället för att söka sympati. Uttalandet fick mig även att tro att SA's genuina intresse att bearbeta de bakomliggande problemen inte är så stort utan SA's intresse ligger i att komma ur mediastormen med hedern i behåll.

Håller helt med i ditt sentiment. Jag hade dock inga illusioner om att det skulle komma något mer kraftfullt från SA.

Att försöka få sympati genom att prata om att ledamöter har blivit utsatta etc är ju rent löjeväckande!
Vilka ledamöter är det? Katarina Frostenson... samt diverse andra och döttrar och fan och hans moster. Snart kommer väl Horace ut med en tårdrypande historia om hur utnyttjad han blivit!!!
Patetiskt.

Akademien har varit välinformerad om detta sedan åtminstone 1997. På senare tid borde väl ändå Biskops Arnö historien varit skäl nog att undersöka detta.
Citera
2017-11-24, 10:14
Medlem
Anonymvillvaradets avatar
Citat:
Skrev jag "skylla sig själva"?

Nej, det gjorde du inte. Ursäkta om jag övertolkade eller blandade ihop med andra inlägg.
Citera
2017-11-24, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord-Nothing
Det är intressant och med viss förtjusning man ser hur hela #metoo-kampanjen har gått snett för media. Att skriva om Hollywood går bra för det är tillräckligt avlägset. Man vill så gärna skriva om övergrepp inom SD:s riksdagsgrupp, i bolagsstyrelser, på LO-arbetsplatser, överallt utanför deras egen värld. Men nu är bollen i rullning och det visar sig att deras egen sfär, media och kulturelitens salonger (dit de kanske inte hör men ack så gärna skulle vilja), är värst. Världen där alla tror sig vara lite finare och förmer och ha rätt värdegrund är den solkigaste av alla. Och det leder förstås till en hel del frågor om journalisternas och medias ansvar i tystnadskulturen. Att en kulturjournalist som t ex Maria Schottenius inte känt till det här känns otänkbart. Och vad har hon gjort? Troligtvis sett mellan fingrarna för att inte stöta sig med Akademin och dess följe. Och många med henne. Det här skulle man ju vilja se att någon grävde mer i men det är väl att hoppas på för mycket.

När Maja Lundgrens bok "Myggor och tigrar" kom ut 2007 där bland annat JCA hade en framträdande roll, skrev Schottenius att Lundgren var psykiskt labil och med paranoida drag:

Citat:
Författaren Maja Lundgren, som hade vikarierat på Aftonbladets kulturredaktion, skrev en bok där hon tar hämnd på tidigare kolleger, och på en rad andra personer i den svenska kulturvärlden, som hon liknar vid maffian.
---
Det är inte konstigt att en person med paranoida drag och med en känsla av vanmakt vill hämnas på personer. Det hör inte till ovanligheten.

Men det hör till ovanligheten att ett stort förlag ger ut en bok där en uppenbarligen psykiskt labil person går bärsärkagång på sin namngivna omgivning.
https://www.dn.se/kultur-noje/kultur...korde-i-diket/

Schottenius väljer ett gammalt knep, dvs att sjukdomsförklara den som lyfter frågeställningar som man inte önskar ska komma upp till ytan.

Det är inte bara män som är ett problem i den här soppan. Även kvinnorna inom som hållit tyst, och kanske sett den franske sexualsadisten som ett pikant inslag i Stockholms kulturliv, förtjänar att granskas.
Citera
2017-11-24, 10:18
Medlem
Anonymvillvaradets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dystopikern
Det vore att idiotförklara de berörda kvinnornas mentala kapacitet att tro att de inte visste att det var ett vågspel de gav sig in på.

Kvinnor, gärna unga, har någonting som män åtrår.

Detta är det täcka könet medvetna om sedan urminnes tider.

Då patriarkala fysiska tillrättavisningar inte längre är acceptabla i samhället vi lever i så har det uppstått ett vakuum där kvinnor tillåts att ta för sig på ett sätt som tidigare inte har varit accepterat.

Vi lever idag med konsekvenserna av kvinnlig rösträtt.

Det stycket du citerar är relaterat till det sista stycket som utelämnas i citatet. Ja, självklart finns det opportunister som tar en chans men människan är inte alltid rationell och bedrar sig själv med efterhandskonstruktioner som skönmålar hemska upplevelser så de går att leva med.
Citera
2017-11-24, 10:35
Medlem
magpies avatar
"”Vid sitt sammanträde i kväll har Svenska Akademien enhälligt fattat beslutet att med omedelbar verkan avbryta all kontakt och all vidare finansiering av all verksamhet som drivs av den person som i medierna går under beteckningen Kulturprofilen. Det rör sig dels om det stöd som har lämnats till mannens kulturscen (sedan år 2010 handlar det om 126 000 kronor per år – inga betalningar har gjorts till honom personligen)"

Vilket skitsnack! Kladdets Forum bedrivs i form av handelsbolag där Kladdet och hans hustru är bolagsmän, vilket innebär att de intäkter som ramlar in i handelsbolaget beskattas direkt hos Kladdet och hustrun. Om Frostensson var med och fattade beslut om finansiering till Forumet är det ju en aning graverande.
Citera
2017-11-24, 10:38
Medlem
Jag vet inte ens vem denne man är!
Jag läser mycket nyheter och håller mig uppdaterad men inte inom kultur.
Hur mår hans fru i dag? Visste hon? Öppet förhållande?

Läser att han fått 129.000 (?) per år av akademin för att hålla reda på deras lya i Paris?

Vem är han? Vad har han för kvalifikationer at få en medlaj?

Ursäkta jag måste vara dum i huvudet men jag vet inte vem karlfan är!
(utanför sveriges gränser i några år men alltid läst tidningar, men vem fan är han?)
Citera
2017-11-24, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag vet inte ens vem denne man är!
Jag läser mycket nyheter och håller mig uppdaterad men inte inom kultur.
Hur mår hans fru i dag? Visste hon? Öppet förhållande?

Läser att han fått 129.000 (?) per år av akademin för att hålla reda på deras lya i Paris?

Vem är han? Vad har han för kvalifikationer at få en medlaj?

Ursäkta jag måste vara dum i huvudet men jag vet inte vem karlfan är!
(utanför sveriges gränser i några år men alltid läst tidningar, men vem fan är han?)

Nuförtiden går det snabbt att bli "kändis"

(FB) Tråden om Jean Claude Arnault

Tycker bara synd om hans fru som nu får stå ut med skammen av att ha levt med ett sådant svin.

Nu får vi hoppas det kommer bli några lediga stolar framöver.
Citera
2017-11-24, 10:53
Medlem
Ann Heberlein om JCA:

Citat:
Kulturprofilen: det kan löna sig att vara tillmötesgående
---
Något “skaver”, som kulturskribenter brukar uttrycka det, i kulturelitens fördömanden av den man som i DN kallas ”kulturprofilen” och som där pekas ut av 18 kvinnor som ett sexuellt rovdjur. Ingen, som tillhör det högsta skiktet i svenskt kulturliv, kan rimligtvis ha varit omedvetna om den utpekade mannens bravader. De har nämligen pågått i decennier, helt öppet, och av allt att döma med hustruns vetskap och tillåtelse.
---
En annan viktig förklaring till ”klubbens” framgångar är naturligtvis den man som i alla år drivit verksamheten tillsammans med en lång rad unga, kvinnliga assistenter. Han är en mycket charmerande man, en man som poeter, konstnärer, författare, operasångerskor och pianister mycket gärna frotterat sig med. Han är ytterst bildad, galant och uppmärksam. En man som kindpussar kvinnor, håller upp dörren och betalar. En sådan man som många kvinnor låter sig uppvaktas av – särskilt när mannen i fråga betraktas som inflytelserik och mäktig i den sfär man försöker slå sig fram i.
---
Faktum är att åtminstone fyra av mina väninnor helt frivilligt legat med honom. De var bedårade av denne man. Själv tänkte jag att de egentligen var mer intresserade av hans fru, akademiledamoten, än av honom. De ville vara hon, mer än de ville ha honom – men det är naturligtvis bara en spekulation baserat på min kännedom om kvinnlig psykologi.
---
Trots att jag inte själv bevittnat att Kulturprofilen trakasserat någon eller tvingat sig på någon har jag inte anledning att betvivla det som de arton kvinnorna berättar om i Mathilda Gustavssons reportage i DN.
---
Mer än en kvinna som legat med Kulturprofilen har blivit rikligt belönad av – tada! – Svenska Akademin. Priser, stipendier, positioner. Det har lönat sig att vara tillmötesgående mot mannen som är gift med en akademiledamot och bästa vän med en annan ledamot i akademin. Hur kan det komma sig, tro? Hur stort inflytande har Kulturprofilen haft över Svenska Akademins arbete? Hur mycket har övriga ledamöter känt till om hans relationer med de kvinnor som tilldelats ära och pengar av svenska akademin? Det är något som luktar väldigt illa.
https://ledarsidorna.se/2017/11/kult...llmotesgaende/
Citera
2017-11-24, 10:56
Medlem
”Akademien anlitar advokatbyrå för att utreda Kulturprofilen” enlig DN igår.

SA låter en advokatbyrå sköta internutredningen och garanteras väl då ett redigerat resultat som passar in i lögnbilden. Borde man inte få till en mer oberoende och trovärdig granskning som börjar med den oändligt aningslösa och taktiserande sekreteraren. Är det akademisk kompetens eller jonglerande med underlivet som är dominerande egenskaper för tillträde till avträdet? Det känns inte ok att enbart anklaga den tvångsmässige kvinnoförnedraren och hans gärning i denna narcissistiska spettekaka. Fransosen har troligtvis fått många duktiga torrbollar att att känna sig levande för några sekunder, men nu när det är offerrollen som gäller för att få ytterligare meritpoäng. Fy skäms flickor!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in