2017-11-23, 22:38
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obeskrivligt.inre
Har blivit riktigt beroende av skiten nu... Vardagen funkar inte alls utan de underbara pillerna. Får fullständig panik utan elvanse!

Bara att vänja sig och se till att aldrig bli utan amfetamin. Inga problem.
Citera
2017-11-24, 07:09
Medlem
KringExs avatar
Har dom slutat med Lisdexamfetamin i Elvanse och kör på vanligt Dexamfetamin nu?? Enligt FASS så är det så
Citera
2017-11-24, 08:01
Medlem
Hupats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Har dom slutat med Lisdexamfetamin i Elvanse och kör på vanligt Dexamfetamin nu?? Enligt FASS så är det så
Vart ser du det? Vore nice med en quote från FASS
Citera
2017-11-24, 08:04
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hupat
Vart ser du det? Vore nice med en quote från FASS

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20140730000117

Det står; Aktiv substans Dexamfetamin.
Fast när man läser det finstilta i bipacksedeln så står det att det innehåller Lisdexamfetamin. Blir lite förvirrad nu
Citera
2017-11-24, 08:23
Medlem
Hupats avatar
Citat:
http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20140730000117

Det står; Aktiv substans Dexamfetamin.
Fast när man läser det finstilta i bipacksedeln så står det att det innehåller Lisdexamfetamin. Blir lite förvirrad nu
Yes dexamfetamin är det som används som koncentrationsökande, den aktiva substansen.
Lisdexamfetamin är dexamfetamin fast amfetaminsalterna är kopplade till lysin som bryts ner i kroppen ganska långsamt. Lysinet är alltså det som gör att elvanse är långtidsverkande.
Citera
2017-11-24, 09:53
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hupat
Yes dexamfetamin är det som används som koncentrationsökande, den aktiva substansen.
Lisdexamfetamin är dexamfetamin fast amfetaminsalterna är kopplade till lysin som bryts ner i kroppen ganska långsamt. Lysinet är alltså det som gör att elvanse är långtidsverkande.

Jag trodde för ett ögonblick att dom hade tagit bort lysinet helt så att Elvanse bara var Dexamfetamin, likt Attentin/Metamina
Citera
2017-11-24, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConsafesDeBar
Den dosen motsvarar ungefär 10 mg Metamina/Attentin. De flesta här skulle nog kalla det en låg dos.

Ja, det tror jag.

Ingen aning. Testa 50 annars 70? Om effekten inte håller i hela dagen kan man gott lägga till en andra dos under dagen (t. ex. 70 mg på morgonen och 30 eller 50 mg mitt på dagen).

Din läkare kommer nästan garanterat säga att 70 mg är "maxdosen", men det är bara en rekommendation och tillika en praktisk ursäkt för läkare som vill hålla nere sina förskrivningar (det ses inom psykiatrin som en merit att hålla nere doserna av amfetaminpreparat).

Snåla doser verkar vara ett genomgående tema, jag skulle tippa på det.

Första dagen med 60mg från 30mg. Känner ingen skillnad ;o konstigt!! Två timmar sen intaget.. Kanske ska ge de mer tid? Har jag inte adhd/add om de inte ger effekt? Vet inte om vikten spelar nån roll.. Väger 65kg
Citera
2017-11-24, 15:07
Medlem
Hallå Flashback.

Väntar på att genomgå en second opinion gällande ADHD.

Har provat Concerta några gånger och då 36 mg samt vid några få tillfällen 36 x 2 mg.

Även Elvanse 30 mg även om det nu var över ett år sedan.

Upplevde att de hjälpte såtillvida att koncentrationen ökade ganska markant och den här jobbiga kroppsliga, och mentala, rastlösheten lade sig. Särskilt Elvanse hade effekt,

Har verkligen kommit till vägs ände och behöver någon form av läkemedelsbehandling för att återta något som kan kallas liv.

Syftet för min del är således enbart medicinskt. Inte i russyfte.

Har provat det mesta de senaste 20 åren men det enda som hjälpt är egentligen benzodiazepiner och dels önskar jag mig ett liv utan dem, dels skriver inte vården ut dem.

Det handlade i dessa fall om terapeutiska doser enligt FASS. Hursomhelst så har jag fasat ut dem och är ren sedan ett par månader.

Inget annat missbruk. Inte ens speciellt förtjust i Folkhemmets drog - alkohol.

Säkert står det saker längre bak i tråden men frågar ändå:

1) Ni som har erfarenhet, vilket anser ni har bäst effekt på vuxen adhd. Elvanse eller Concerta eller möjligen något annat läkemedel?

2) Nu vet ju min läkare om att jag provat såväl Concerta som Elvanse, men är det vanligt att Elvanse är förstaval eller läkare til viss del bundna av riktlinjer som gör att de "måste" förskriva metylfenidat innan Elvanse eller liknande kan komma ifråga? Erfarenheter från verkligheten så att säga.

3) Är 30 mg den normala startdosen?

4) Vanliga biverkningar på Elvanse?

5) Risk för tolerans på doser som ligger mellan 30 - 70 mg?
Citera
2017-11-25, 08:15
Medlem
KringExs avatar
Hur lång tid tar det innan man känner effekt om man tar på tom mage? samt när peakar ruset?
Citera
2017-11-26, 06:47
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Hur lång tid tar det innan man känner effekt om man tar på tom mage? samt när peakar ruset?

Vad tycker ni? Blir det bättre eller sämre effekt med alkohol?
Citera
2017-11-27, 15:58
Medlem
KringExs avatar
Citat:

Citat:
Vad tycker ni? Blir det bättre eller sämre effekt med alkohol?

Fan vad folk var seg på svara! Får ett gäng ikväll och vill veta om dom är bättre eller sämre än alkohol. Samt hur fort man känner av dom?
Citera
2017-11-27, 19:03
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Fan vad folk var seg på svara! Får ett gäng ikväll och vill veta om dom är bättre eller sämre än alkohol. Samt hur fort man känner av dom?

Nu känner jag mig riktigt mobbad här på flashback svalde en 70mg tabs för en kvart sen, dricker folköl i väntan.
När börjkar man känna av effekten?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in