Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-23, 21:14
Medlem
hehehos avatar
inblick:
"'Schori påverkade mordutredningen', sade Olof Frånstedt i det samtal med Bo Theutenberg och Svante Winqvist som refereras i boken ”Dagbok från UD, volym 3”. Men Pierre Schori var inte ensam om att försöka påverka utredningen efter mordet på Olof Palme i den krets kring Palme som hade intima KGB-kontakter.
...
Sverker Åström blev tidigt en del av Hans Holmérs mordutredning. Förlagsdirektören Ebbe Carlsson kontaktade direkt efter mordet den pensionerade diplomaten och frågade om han kunde tänka sig att bli Hans Holmérs rådgivare i utrikespolitiska frågor.
Redan tre dagar efter mordet träffade Sverker Åström Ebbe Carlsson och Hans Holmér och fick uppdraget att författa en promemoria om vilka utländska grupperingar som kunde vara av intresse för mordutredningen.
Dagen efter inlämnas en första PM där Sverker Åström inleder med att skriva att ”det är svårt att tänka sig någon stat eller grupp i Östeuropa...”.
Nästa skrivelse kommer in till mordutredningen den 6 mars och den tredje den 12 mars, där Åström har landat i följande två alternativ: ” Två möjligheter skulle kunna vara tänkbara; Sydafrika och antikommunistiska extremister i och kring USA.” Inför Juristkommissionen nämnde Sverker Åström att han tittat särskilt på vissa motivbilder. En av dem var Sydafrika."
Senast redigerad av heheho 2017-11-23 kl. 21:39.
Citera
2017-11-23, 21:43
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag har börjat undersöka Kungliga Bibliotekets sida http://tidningar.kb.se/.

Genom att söka på "Anders Grafström" får man snabbt fram Reinhold Geijer. Den 14 juni 1953 förekommer Grafström och Geijer i samma artikel i SvD. I Expressen 1955-10-08 näms att Skidfrämjandet utsett Geijer till något och i Svd 1955-10-16 framkommer att han blivit direktör för hotell Högfjället i Storlien. Under åren kämpar han för bättre vägar till Storlien för bilturisterna och frotterar sig med adeln enligt tidningarna.

Man kan utnyttja att de hemliga då inte visste vilka moderna redskap var medborgare har idag. Genom att lista de personer någon träffar enligt tidningarna kan man gräva sig inåt och kanske få fram intressanta namn beträffande Barbrogruppen?

-Jag får upp:
"Upphovsrättsskyddat material, kan endast läsas digitalt på Kungliga biblioteket"

Blir tyvärr försvårande...
Citera
2017-11-23, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag tror att Nicola F är gärningsmannen. Sedan han tre dagar senare gick till polisen för att förklara sig oskyldig, kan det vara alternativ 3 av de fyra.

Tror inte jag; född 1963 och således 23 år vid mordet..
Citera
2017-11-23, 21:49
Medlem
hehehos avatar
Fredin:

”Fantiserade om Palmemord”
Ett av polisens hetaste spår i jakten på Olof Palmes mördare var Alf Enerström och hans närmaste krets. Där fanns en nu 51-årig man som polisen ville avlyssna - men åklagaren sade nej. Mannen beskrivs som Palmehatare och fantiserade tidigt om att mörda statsministern.
I dag fortsätter SvD att granska Palmemordet i Stieg Larssons fotspår.

SVD GRANSKAR: STIEG LARSSONS PALMESPÅR
Hans Ölvebro, spaningsledare i Palmegruppen åren 1988 - 1997, drev tesen att det var en ensam galning som utfört mordet. Trots det öppnade han i Expressen 1994 för möjligheten att någon i Alf Enerströms krets var inblandad:

– Jag tror inte att Enerström ligger bakom mordet på Olof Palme. Däremot kan hans kampanj ha påverkat någon i eller utanför hans krets att organisera eller utföra det här brottet.

Runt Palmehataren Alf Enerström fanns vid den här tiden en rad personer, men ingen var så nära honom som en nu 51-årig man. Mannen arbetade under flera år åt Enerström för mat och husrum. De två hade tät kontakt fram till 2003 då Alf Enerström dömdes till psykiatrisk vård.

Efter SvD:s avslöjande att Alf Enerström saknar alibi för mordkvällen och att han haft tillgång till en revolver menar nu Leif GW Persson att Enerström bör förhöras på nytt. Det gäller också 51-åringen:

– Självklart borde även han höras igen. Det tillhör ju elementa i utredningsarbetet, säger Leif GW Persson.

51-åringen förtidspensionerades på 1980-talet och lever i dag i en stad i Södra Sverige. Han är också nära vän med Bertil Wedin, den man som författaren Stieg Larsson pekade ut som mellanhand till mordet på Olof Palme.

Enligt SvD:s källor beskriver 51-åringen sig fortfarande som Palmehatare. Bland annat firar han varje år Olof Palmes dödsdag med ett glas vin.

– Att Palme dog var givetvis tragiskt för hans familj, men ingen nationell katastrof. Katastrofen var att ni i medierna inte berättade att han var sovjetisk agent, säger 51-åringen till SvD.

51-åringen villinte ställa upp på en intervju, men SvD pratar ändå en dryg timme med honom. Han är försiktig med att svara på frågor om Alf Enerström och Bertil Wedin och varför han blev intressant för polisen:

– Jag vill inte prata om det med er. Nu är du innanför min cirkel igen, svarar han ofta.

SvD:s källor uppger att mannen som tonåring fantiserade om att döda Olof Palme och att det var just Palmehatet som fick honom att kontakta Alf Enerström kring 1982.

– Alf Enerströms analyser av det svenska samhället var bra, säger 51-åringen.

1987 var Alf Enerström ett av de absolut hetaste spåren. Mordutredarna spanade på honom, hans familj och hans bekanta under våren. På sommaren ansökte polisen om att få avlyssna hans och 51-åringens telefoner, men åklagaren sade nej eftersom det inte gick att knyta dem till Sveavägen. I augusti och september förhördes Enerström, misstänkt för stämpling och anstiftan till mord.

I Granskningskommissionens rapport står det att det kring Enerström fanns ”ett nätverk, en organisation och ekonomiska resurser, vilket saknar motsvarighet” i andra spår. 51-åringen beskrivs som en udda figur.

– Jag vet ju att det förekom avlyssning. Polisen gillade inte Alf Enerström, säger 51-åringen.

Säpo förhörde 51-åringen vid flera tillfällen 1987. Anledningen till det var dubbel: dels Palmehatet, dels sa han sig ha hemlig information om Sveriges ubåtsjakter.

– Det finns åtminstone hundra sidor förhör med honom. Han utgav sig för att veta mycket mer om ubåtsaffären än han faktiskt visste, berättar en av SvD:s källor.

Någon husrannsakan hemma hos mannen gjordes aldrig och ingen i Palmeutredningen har jobbat med 51-åringen sedan 1991.

– Jag tror att man avfärdade honom till sist. Man tyckte väl att man hade utrett honom i botten då, säger samma källa.

51-åringens egen kommentar till mordet är:

– Inte var det Christer Pettersson som sköt, det är ju löjligt.

Men han förnekar all kunskap om mordet och all delaktighet.

– Det som är intressant för Sveriges framtid är inte vem som sköt Olof Palme utan varför han sköts. Jag var inte inblandad i något sådant här. Självklart inte.

– Men om någon är inblandad i något sådant här berättar man förstås inte om det. Inte för någon, säger han.
Senast redigerad av heheho 2017-11-23 kl. 22:01.
Citera
2017-11-23, 21:56
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men finansmannen PW hade, apropå det engelska inlägget här i tråden angående fotografering på ett fabriksgolv dagarna före mordet. Matglad vet jag inte, men ovanstående hade väl ett ägarintresse i den fabrik som kort efter OP:s besök läggs ner?

Och vem eller vad menas med sjuksköterska och en död Jane? Kanske Jane Horney som uppges ha haft en koppling till c-byrån?

Jag försöker bara fylla i luckor där andra går bet, lite som att lösa korsord.

- Något tidig i fallet Palme bara. Kanske passar in på vågrät 45
Citera
2017-11-23, 21:59
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nej , Gösta Söderströms påstående att han anländer till mordplatsen 2329-30 är idag överbevisat som felaktigt . Grk har en bra analys av händelseförloppet som visar på att GS hade fel.

- Okej, tack. Jag har inte sett den informationen. Är du snäll och ger mig en länk.
Citera
2017-11-23, 22:03
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det tycker jag också. Gerhard Rundberg arbetade på FOA innan han for till Korea.

Gerhard Rundberg dog 1978. Var han inblandad i MOP som gengångare ??!? Han var med Folke Bernadotte som läkare när koncentrationslägren öppnades

Otto Hallberg, sveaborgsgrundaren, dog 1968. Arton år före MOP . Inblandning kräver en spökbrigad.

Bertel Tingström levde faktiskt 1986 men jag har inte sett ett vitten som kan sammankoppla honom med MOP. Om inte analysen är att arbete för Skandia automatiskt ger misstankar.
Citera
2017-11-23, 22:17
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det Stay Behind som organiserats under Alvar Lindencronas tillseende och där han efterträddes av Curt-Steffan Giesecke hade ett kontor på Rikspolisstyrelsen.

De säkerhetskontrollerades av SÄPO. Om den organisationen var inblandad krävs medverkan från SÄPO, minst passiv sådan.

Bror Steffensson som försvarsstabschef var operativ i krigskedningen och därmed inte aktuell för SB -uppdrag . Men kan vara en som flygenhet66 i ett visst skede skulle flugit till London.

Det har bevisligen funnits andra SB-liknande organisationer i Sverige under efterkrigstiden. För att inte komma fel gäller det att identifiera vilken grupp som varit med i ett visst skede .

Ser man till skuggningen av Olof Palme finns tecken på att är fribytare, alltså renegater, som agerar här. Men innan övervaknings-PM avhemligas får det stanna vid gissningar.

Just Berth Melens övervaknings-PM och Hans Holmers hantering av detta talar mot SÄPO-inblandning. gruppen där en trio namngivits åt Sten Andersson pekar åt ett annat håll.

Kan vara klokt att inte se inblandade organisationer som solida enheter i MOP. Både inom SÄPO, IB(m efterföljare) för att inte tala om socialdemokratiska partiet har det funnits nätverk med olika åsikter som mellan varven bekämpat varandra.

-Håller med fullt ut. Det är även min poäng. Att försöka rikta in sig på en viss organisation, nere på Sveavägen, i MOP är ett nyttigt tidsfördriv, men jag betvivlar att det kommer något mer ut ifrån det.

Jag ser inget hinder till att poliser, politiker, militärer, såpå-folk m.fl. inlemmas under samma parasoll, vad än det bär för reklamnamn.

Sedan förstår jag att vissa enheter är undergrupper till andra.
Citera
2017-11-23, 22:32
Medlem
hehehos avatar
David Fredin igen
....Du har fel att mr Angleton ”var sjukligt paranoid”. Filmen ”The Company” motbevisar dig. I själva verket blev Angleton avskedad för att han pekat ut en individ i CIA, på fakta och instinkt, för spioneri åt KGB. Angelton fick sparken, sedan visades det att han hade rätt! I fallet Willy Brandt stämmer det Angelton sa, kunde själv på 1980-talet följa en del på grund av kontakter. Brandt var sjyldig som f-n. Värvad kominternagent som aldrig la av. Kissínger lika skyldig han, liksom de andra Angleton nämnde, inkluderande Olof Palme. Frånstedt ljuger inte, han är en man som äntligen talar om det som svenska folket borde fått veta. Att Palme var den värsta landsförrädaren vi haft sedan Sverige blev ett kungarike.
Citera
2017-11-23, 22:57
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
The first to speak about CIA’s stay-behind armies was William Colby, Director of the CIA from 1973 to 1976. In his book Honorable Men, published in 1978

Thomas Polgar, who had retired in 1981 after a 30 year long career in the CIA, confirmed in 1991 that the CIA stay-behind armies were coordinated by "a sort of unconventional warfare planning group linked to NATO"

" The NATO organ allegedly linked to the assassination is SOPS, a part of ACC” journalist Beckerus reported in his article.” ACC is an organization within which the secret services of the NATO countries meet. ACC/SOPS, among other things, is the coordination organ for the stay-behind organizations in Europe. Such a secret Swedish resistance network under the command of Alvar Lindencrona has been discovered by Dagens Nyheter in 1990. SOPS is the operative branch of ACC. Its tasks are to plan and to hide secret operations. A third organ, called ITAC, is supporting SOPS with information and intelligence means. The delegates of ACC and SOPS met regularly every month in different European capitals. Headquarters allegedly are in Brussels, but the meetings took also place in Mons (Belgium), as well as cities in Denmark and Norway. Dagens Nyheter is in the possession of information, that also Sweden at times regularly participated in ACC/SOPS meetings. The representative of the former Social Democrat government has confirmed this information. Also a source within the Swedish military secret service has confirmed the existence and the activities of the ACC/SOPS.” International research into NATO’s stay-behind armies has confirmed both the existence of the ACC as well as the existence of the Swedish stay-behind army under Lindencrona. Yet journalist Beckerus is still the only named source who goes as far as to claim that the network was involved in the Palme assassination: “During several meetings of the ACC/SOPS allegedly an assassination plot was made ... code-named 'Operation Tree'. Dagens Nyheter is in possession of an alleged SOPS document which laconically states 'project management is local, technician imported.'"

Källa: http://www.buergerwelle.de/assets/files/secret_warfare_and_natos_stay_behind_armies.htm?cu ltureKey=&q=pdf/secret_warfare_and_natos_stay_behind_armies.htm

edit: Detta kan förklara att polisinspektör Dahlgren som varit Hans Holmér chaufför berättat att han kört omkring med Holmér i centrala Stockholm morddagen och beordrats passera mordplatsen några minuter efter mordet utan att stanna där. Information om att något skulle hända OP den kvällen kan ha läckt ut från stay-behind-folk i Sverige och samlat Palmes fiender dit så som VG, Barbro-grupper och HH bland andra. I det scenariot tror jag att skytten/mördaren kom utifrån - troligtvis Sydafrika - och snabbt återvände tillbaka dit ovetande om vilken organisation han utfört jobbet åt.

- Om nu det här stämmer antar jag att någon från polisen begärt ut de uppgifterna. Finns det något publicerat?

- Jag personligen finner det stötande att vi som ett neutralt land är medvetna om och tillåter främmande makt och underrättelsetjänster husera fritt, t.o.m. bygga upp och underhålla organisationer; som potentiellt kan mörda vår Statsminister.

Att dessa finns idag, i ännu större utsträckning, med betydligt mer förfinad teknik och djupare skrymslen, med Vår Säkerhetstjänsts medgivanden, är om möjligt ännu mer skrämmande.

Med det sagt, kan man förstå tystnaden från alla håll: Ingen önskar sig en upprepning av -86, med sig själv i huvudrollen.
Citera
2017-11-24, 00:06
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Förhörare: Och var står den här killen någonstans ?
Inge M: Han står vid den här butiken, dom har färg ..
Förhörare: Dekorima?
Inge M: Ja, just det, precis.
Förhörare: Var någon stans vid butiken står han ?
Inge M: Han står vid ett utav skyltfönstrena. Strax intill, ja, ingången till butiken.
Förhörare: Står han till höger eller till vänster om ingången?
Inge M: Till höger om ingången från mig sett.
Förhörare: Alltså mellan ingangen och Tunnelgatan?
Inge M: Ja, precis.
Förhörare: Ja, och vad gör han där vid det fönstret?
Inge M: Ja, han står och titter ut mot Sveavägen. Jag lägger inte märke till honom så dar speciellt, inte så att jag sitter och stirrer på honom utan jag lade märke till honom. Och i samme veva så kommer folk gående upp ifrån Kungsgatan, gående norr ut på Sveavägen. En fem-sex, kanske sju personer som går neråt, norr.
Förhörare: Var det så mange som fem, sex, sju?
Inge M: Det är svårt. Det var en samling med människor, det var 5-6 personer, kanske 7. Kanske 5.
Förhörare: Kan det ha varit mindre också?
Inge M: Nej, 5 var det alla gånger, jag kan inte säge ..
Förhörare: Vad var det for personer som kom där?
Inge M: Nej, de kom och gick ...
Förhörare: Var det äldre människor eller?
Inge M: Nej, jag har fått en känsla ..., det har jag faktiskt inte tänkt på, jag har for mig ett det var ungdomar. Någonstans mellan 20 - 30, det är svårt att säga från den platsen.
Förhörare: Hm. Var det tjejer eller killer ?
Inge M: Nej, det var val blandat men jag kan inte säga hur många av varje sort så ett säga.
Förhörare: Kommer du ihag någon speciell klädsel på någon av dom här?
Inge M: Nej.
Förhörare: lngenting. Du bare registrerede det som en grupp människor.
Inge M: Det var en grupp människor sam gick forbi. I samme veva, når dom hade gått forbi mannen vid skyltfonstret så kommer det två personer, en man och en kvinna. Kvinnan går något
framför mannen på innersiden
så att säga, gående upp mot Kungsgatan och när de har gått forbi mannen som står vid skyltfonstret då observerer jag ett han lämnar skyltfönstret. Och de, jag fick en känsle av att nu händer det någonting så jag vender mig om och säger någon ting om att nu jävlar händer det någonting. Jag fick for mig att han skulle rycka handväskan
eller någonting.

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMdGUwbjJ1WVNuOXc/view

Det enda "ungdomsgäng" vi känner till är AB och hans arbetskamrater som går in till bankomaten några meter norr om Dekorima-entrén.
Men allt detta går inte ihop med vittnesuppgifterna.

Morelius säger alltså:
Inge M: Det var en grupp människor sam gick forbi. I samme veva, när dom hade gått förbi mannen vid skyltfönstret så kommer det två personer, en man och en kvinna.

Är det i samma veva, så skulle denna grupp tillhöra "mordplatsvittnena" då mordet, enligt Morelius, sker ganska snabbt efter att de gått förbi mannen vid skyltfönstret.

Jag tror inte vi sett något förhör med något ur AB's sällskap som visar på att de åtminstone hört skotten. Dock finns deras uttagstider från Bankomaten kända. 23:16 och 23:17 om jag inte missminner mig. (Och var det något med att klockan i Bankomaten inte gick korrekt?).

Helena Lähdes Bankomatuttag tror jag startar kl.23:18 och var det så att de hade någon framför sig i kön?

I så fall så skulle man kunna tänka sig att Morelius stod på plats när AB's sällskap gick förbi.... men om mordet skedde strax efter "i samma veva" så är klockan för lite (innan 23:21:30)

Jag tror att Morelius "i samma veva" i verkligheten är någon minut. Han tittar ju om vartannat i backspegeln för att han står lite tokigt med bilen..
Citera
2017-11-24, 00:27
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Tror inte jag; född 1963 och således 23 år vid mordet..
Du är övertygad om att gärningsmännen är en äldre person ?

Ögonvittnet Jan-Åke S säger: "Beträffande mannens ålder säger han att han inte kan yttra sig om detta på grund av at han inte såg hans ansikte men han rörde sig snabbt och var sannolikt ingen äldre person"

Ögonvittnet Jan N säger: "Han var ca 180 cm lång, ca 25-30 år, ordinär kroppsbyggnad, mörkhårig"

Ögonvittnet Anna H säger: "Ja ungefär men han kan ju även ha varit 25, det beror ju på hur människor är kroppsligt men det var ju ingen 14 åring"

Ögonvittnet Inge M säger: "han kan ha varit mellan 25 - 45 år"

Gärningsmännen var utklädd som en något eldre mann än vad han i verkligheten var. Det är bara kläderna (70 tals tackjacka) och hans sätt att springa (det var lite halt på snön), som gör honom äldre, inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in