Citat:
Ursprungligen postat av
Moosky
Tyvärr så är dina åsikter inget som har stöd i lagen för domstolen att göra skillnad på medborgare. Den skillnad domstolen kan göra när det gäller journalister är sekretessbelagda muntliga uppgifter via meddelarfriheten, som är frivillig av anställd på domstolen exempelvis.
1 kap. 1 § 3 stycket tryckfrihetsförordningen.
Offentlighetsprincipen gäller för såväl privatpersoner som för journalister
Det krävs nog mer att du läser mina inlägg än att skriva vad du själv tycker om domstolens agerande och förhåller dig enligt lag.
Jag tycker att du har en onödigt grinig ton. Och saken är den - apropå "tyckande" - att du inte har presenterat något direkt bevis för att en myndighet inte skulle ha möjlighet att i vissa fall lämna ut handlingar elektroniskt utan att göra det i andra. Jag antar att du förstår att det inte följer automatiskt ur "portalbestämmelsen" i 2:1.
Jämför:
Regel: "Alla får påsar"
Hindrar den regeln personen som har påsar att dela ut stora plastpåsar till vissa och små plastpåsar till andra?
Vad som är mer intressant i TF är den år 2002 tillkomna ändringen i 2:13:
Citat:
13 § Den som önskar ta del av en allmän handling har även rätt att mot fastställd avgift få avskrift eller kopia av handlingen till den del den får lämnas ut. En myndighet är dock inte skyldig att i större utsträckning än vad som följer av lag lämna ut en upptagning för automatiserad behandling i annan form än utskrift. En myndighet är inte heller skyldig att framställa kopia av karta, ritning, bild eller annan i 3 § första stycket avsedd upptagning än som nyss har angivits, om svårighet möter och handlingen kan tillhandahållas på stället.
Enligt denna utmärkta sida:
http://www.allmanhandling.se/i-vilken-form-ska-det-ske/ infördes det s.k. utskriftsundantaget för
(...) att förhindra att personer fick ut stora datamängder i elektronisk form med risk för intrång i enskildas integritet.
Vidare skrivs:
Samtidigt påpekade lagstiftaren att det kan finnas fall då det står klart för myndigheten att det inte föreligger någon risk för ett otillbörligt integritetsintrång om en kopia av ett ”datamedium” lämnas ut (prop. 1973:33 s. 86)
FUP:ar är handlingar som utan tvekan ofta innehåller uppgifter som kan ses som ett intrång i enskildas integritet om de lämnas ut. Det är därför med hänvisning till TF 2:13 knappast förvånande om en domstol väljer att inte vilja lämna ut dem på elektronisk media. Samtidigt öppnar den ju upp för att lämna ut elektroniskt i vissa fall. Det är inte särskilt kontroversiellt att anta att en journalist som i yrket begär en utredning kan antas hantera den på ett sånt vis som garanterar att risken för integritetsskada minimeras, den är ju bland annat bunden av de pressetiska reglerna.
Att då lämna ut till en journalist men inte till dig utgör då inte något brott mot vare sig de allmänna bestämmelserna i TF eller diskrimineringslagstiftning (vilken då?). Det tycker jag man kan komma fram till utan att ens behöva dra in PUL i resonemanget.
Detta sagt så vore det intressant om någon drev frågan till JO. Domstolsvägen tror jag inte ligger öppen, eftersom det ju saknas skyldighet att någonsin lämna ut handlingar elektroniskt.