Citat:
Ursprungligen postat av
Moosky
Så tolkar jag det också, men vi vet inte hur frågeställningen såg ut gällande svaret från domstolen. Offentlighetsprincipen gör ingen skillnad på privatpersoner eller journalister utan uttrycker klart att alla svenska medborgare har rätt att ta del av allmän handling. Offentlighetsprincipen 2:1 TF
Problemet med PUL och Hudiks Tingsrätts tolkning av personuppgifter är i så fall att dom inte har säker epost vilket betyder att det skickas runt via servers och läcker uppgifter. Men uppgifterna kan fortfarande tillhandahållas direkt på plats eller via skickade handlingar i pappersformat. Även uppgifter upplästa vid förfrågan i telefon osv. Så argumentet faller ändå bort i viss mån, och man försöker försvåra för vanlig medborgare att ta del av allmän handling. Det största problemet är att få domstolen att delge ett beslut på att dom gör skillnad vilket inte händer eftersom det direkt skulle rendera i en JO anmälan.
Edit: Någon lagstadgad skyldighet för tingsrätten att lämna ut den aktuella handlingen i
elektronisk form finns inte. Men det får fortfarande inte göras skillnad på medborgare.
Jag förstår din poäng, men jag är inte säker på att den är riktig. Domstolen inskränker inte rätten för alla medborgare att ta del av allmänna handlingar bara för att de inte lämnar ut dem i elektronisk form till vissa. Du är fortfarande som du själv skriver i din fulla rätt att få materialet på papper (mot avgift) eller ta dig till domstolen och be att få läsa handlingarna på plats.
Nyckeln - tror jag - är att se utlämnande på elektroniskt media som en extra service. Denna service kan domstolen ge åt journalister för att inte anklagas för att försvåra mediernas rätt att granska rättsfall. De kan då räkna med att journalisterna inte använder materialet på ett vis som är olämpligt, om också kanske inte olagligt, t ex att ladda upp det på stora sajter så att känsliga uppgifter om personers levnadsförhållanden blir enkelt tillgängliga för många personer.
För att övertyga mig om motsatsen skulle du behöva få fram något mer tydligt i t ex propositionstext om att myndigheterna inte får vara mer tillmötesgående mot vissa än mot andra, så länge de bara håller på sina lagliga skyldigheter.
Grundproblemet är att vår lagstiftning inte är uppdaterad mot teknikutvecklingen. Det finns exempel på att myndigheter som VILL lämna ut material i olika fall elektroniskt inte KAN göra det, eftersom deras eget regelverk inte ger stöd för annat än utlämning på papper enligt juristernas tolkning. Från det andra perspektivet kan i varje fall jag se problemet med att offentlighetsprincipen togs fram i en tid då det inte alls fanns samma möjligheter att enkelt sprida information. Just FUP:ar intar här något av en särställning. I de flesta andra fall är information av samma integritetskänsliga karaktär sekretessbelagd. Men i en FUP kan du ofta ta del av många uppgifter som går långt in på privatlivets område, även när det gäller andra personer än den åtalade. Det är bara enstaka material som kan sekretessbeläggas. Jag förstår om både lagstiftare och myndigheter känner både vånda och tveksamhet inför hur sånt material idag ofta sprids bland många personer och ligger helt öppet på forum som Flashback. Kanske vill man i nuläget inte ens ta i den här heta potatisen genom att börja utreda en modernisering av lagstiftningen.
Detta att vissa domstolar dock lämnar ut FUP elektroniskt tyder kanske också på att man inte är överens i juristsverige heller om frågan. Kan tänka mig att det finns domare och andra som tycker att offentlighetsprincipen är "helig" och att det tvärtom är myndigheters uppgift att underlätta för medborgarna så mycket det bara går att upprätthålla den. Även när det innebär att känslig info om människors levnadsförhållanden sprids i samhället.