2017-11-22, 21:21
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Men du har ju slagit fast att Mattias Karlsson ljuger, är inte det åklagarens uppgift?

Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Du påstod att han ljög. Gjorde han det? Ja eller nej räcker.

Nej, åklagaren skiter i hela Karlsson det tillhör inte den anmälan som åklagaren utreder.
Så uppgiften om Karlsson ljuger får var och en värdera anser jag. Och min åsikt är klar på den punkten.
Han både ljuger och snyggar till på ett osmakligt sätt.
Citera
2017-11-22, 21:22
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Nej jag tycker inte att femtonåringar själva har ansvar för hur mycket de dricker.

Och sett till rättspraxis när det gäller definitionen av samtycke i sexualbrottsmål så har de (dvs 15-åringarna) inte det heller, särskilt när det är samma män som sedemera begår sexuella handlingar med barnen i fråga som super ned dom till att börja med.

Vilket många här verkar ha ruskigt svårt att ta till sig.
Citera
2017-11-22, 21:24
Bannlyst
Snälla, bara för att tjejen sagt att avhopparna tvingade henne betyder det inte att våldtäkten ej förekommit. Har man lämnat/uteslutits av partiet är det säkert enklare att gå all in för att kritisera partiet på det sättet. Finns en anledning till att brottsoffer i partiet tiger. Jag tror hon fått panik över att anmälan offentlig gjorts och att tjejen kommer utmålas som berusad osv. Hon ville säkert göra en strategi med Mattias då kvinnor som anmäler får ett tryck på sig internt.
Citera
2017-11-22, 21:34
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fursteafmagsaft
Snälla, bara för att tjejen sagt att avhopparna tvingade henne betyder det inte att våldtäkten ej förekommit. Har man lämnat/uteslutits av partiet är det säkert enklare att gå all in för att kritisera partiet på det sättet. Finns en anledning till att brottsoffer i partiet tiger. Jag tror hon fått panik över att anmälan offentlig gjorts och att tjejen kommer utmålas som berusad osv. Hon ville säkert göra en strategi med Mattias då kvinnor som anmäler får ett tryck på sig internt.

Har hon befunnit sig i en särskilt utsatt situation så har hon inte heller kunnat säga vare sig bu eller bä. Det kan handla om våldtäkt oavsett romanser eller vad dom nu kommer med som försvar. Iofs total sinnessjukt att Karlsson ens nämner en sån sak om målsägande var utslagen.
Uppsåtsfrågan är viktig också, och det finns kanske inget tvivel när det gäller att ge sig på en utslagen redlös ung tjej utan det räcker med att han fattat att hon var full tex. Inte heller finns det ursäkter om att han själv var berusad eller liknande. Det är självförvållat.
Citera
2017-11-22, 21:38
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Har hon befunnit sig i en särskilt utsatt situation så har hon inte heller kunnat säga vare sig bu eller bä. Det kan handla om våldtäkt oavsett romanser eller vad dom nu kommer med som försvar. Iofs total sinnessjukt att Karlsson ens nämner en sån sak om målsägande var utslagen.
Uppsåtsfrågan är viktig också, och det finns kanske inget tvivel när det gäller att ge sig på en utslagen redlös ung tjej utan det räcker med att han fattat att hon var full tex. Inte heller finns det ursäkter om att han själv var berusad eller liknande. Det är självförvållat.
Håller med, lagtexten är rätt tydlig, men frågan är om det håller rättsligti detta fall? Jag ser fram mot en ev. rättprocess.
Citera
2017-11-22, 21:43
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fursteafmagsaft

Att flickan tvingades göra en anmälan av två avhoppare innebär naturligtvis inte att det inte har förekommit någon våldtäkt. Med det sagt så påstår flickan att hon "gradvis" började inse att hon utsatts för en våldtäkt och att hon initialt inte förstod att 20-åringen gjort något fel. Får det inte dig att åtminstone fundera på om hon blivit pressad, exempelvis av de två avhopparna, till att tro att ett fylleligg hon knappt minns var en våldtäkt? Jag utesluter inte att en våldtäkt har skett men jag har svårt att se att ett åtal kommer väckas i det här fallet.
Citera
2017-11-22, 21:48
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det är faktiskt ingen större skillnad på hur du och jag ser på sakfrågan, är politikern skyldig ska han definitivt lagföras. Men jag ser gärna lite mindre sladdrig grund innan vi tar fram tjäran och fjädrarna.

Medhåll. Jag ber även om ursäkt för mina provokativa kommentarer i svaren till dig.

Personligen och oavsett utfallet av polisanmälan så tror jag dock att flickan talar sanning. Hon begår brott om hon ljuger, vilket hennes juridiska ombud säkerligen upplyst henne om. Vad skulle hon ha att vinna på att falskanmäla?

Och det verkar ju ostridigt att MGM supit ner henne och tagit med henne hem till sig den aktuella kvällen, återstår förmodligen bara ord mot ord just vad gäller det påstådda övergreppet.

Det är dock försvårande för MGM att de bevisligen och med Mattias Karlssons ordval hade en tidigare "romantisk" relation. 50/50 kanske vad gäller ett eventuellt åtal.
Senast redigerad av DaEzz 2017-11-22 kl. 21:51.
Citera
2017-11-22, 21:53
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Håller med, lagtexten är rätt tydlig, men frågan är om det håller rättsligti detta fall? Jag ser fram mot en ev. rättprocess.

Beror på vad åklagaren vaskar fram men ett vittne är omskrivet i AB om hennes tillstånd. Ponera att man får tag i busschauffören också som kanske minns flickan och hennes spyor.
Så att får åklagaren kött på benen, så åtalar hon och annars kan det bli svårt att få en domstol att köpa en berättelse rakt upp och ner. Men i dagsläget finns det ett slags stödvittne kan man säga. Sen beror det lite på tider osv, och hur trovärdig hon själv är. Inte kul för en ung tjej att gå igenom en sån här sak och med det skitpratet och smutsen som blir om det nu skulle läggas ner eller att han frikänns. Dessutom är SD helt klart ett parti som både smutskastar och begår hot samt skadegörelse mot den som berättar om oegentligheter i partiet.
Citera
Medlem
Citat:
Vi är på Kändisskvaller nu, inte på Aktuella brott. Därför är oväsentligt om ungsvensken blir dömd. Han är rökt ändå. Även om hans kändisfaktor väl inte är så hög. Kan någon förklara hur det gick till när avhopparna "tvingade" henne att anmäla? Kan någon polisanmäla dem?
Citera
Medlem
Mike.Andersens avatar
Ha ha, ett klassiskt fall där tredje part utövar påtryckningar om att göra en anmälan. Vanligtvis så brukar detta handla om en kvinna som är otrogen och får ågren när hon nyktrar till. Sedan har hon en avundsjuk tjock väninna som driver på att polisanmäla för att hon själv blev kränkt och inte fick smaka på dolme.

I detta fall så verkar det som att någon har blivit kränkt och vill hämnas. T.ex. han vill göra slut, men det vill inte hon och då jävlar dyker hennes feta väninna in i bilden och driver på en polisanmälan.

Spännande, det ska bli intressant att följa detta.
Citera
2017-11-22, 21:55
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Medhåll. Jag ber även om ursäkt för mina provokativa kommentarer i svaren till dig.

Personligen och oavsett utfallet av polisanmälan så tror jag dock att flickan talar sanning. Hon begår brott om hon ljuger, vilket hennes juridiska ombud säkerligen upplyst henne om. Vad skulle hon ha att vinna på att falskanmäla?

Och det verkar ju ostridigt att MGM supit ner henne och tagit med henne hem till sig den aktuella kvällen, återstår förmodligen bara ord mot ord just vad gäller det påstådda övergreppet.

Det är dock försvårande för MGM att de bevisligen och med Mattias Karlssons ordval hade en tidigare "romantisk" relation. 50/50 kanske vad gäller ett eventuellt åtal.

Hon är säkert övertygad om att en våldtäkt skett så jag tror inte att hon oroar sig för att anklagas för falsk tillvitelse. Sen kan man diskutera vad som skapat hennes övertygelse men det är en annan sak.
Citera
2017-11-22, 21:58
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Vi är på Kändisskvaller nu, inte på Aktuella brott. Därför är oväsentligt om ungsvensken blir dömd. Han är rökt ändå. Även om hans kändisfaktor väl inte är så hög. Kan någon förklara hur det gick till när avhopparna "tvingade" henne att anmäla? Kan någon polisanmäla dem?
Ja vi är på kändisskvaller, han är rökt ändå. Liksom en massa andra i svallvågorna efter metoo-tsunamin. Skyldiga eller oskyldiga, vem vet i många fall.
Det hindrar inte att man kan väva in funderingar kring rättsväsendet också, bara för att man är en kändis kan det knappast innebära att man ska stå lägre i rättssamhällets, och samhällets, ögon. Tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in