Flashback bygger pepparkakshus!
2017-11-21, 16:44
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Otroligt bra!
Københavns Politi har i dag i samarbejde med Forsvarets dykkere fundet en arm under dyk i Køge Bugt. Armen er fundet nær den rute, som har været efterforsket i forbindelse med ubådssagen, skriver politiet i en pressemeddelelsen.

- Vi har endnu ikke fastslået om der er tale om en højre eller venstre arm, eller hvem armen tilhører. Men vi arbejder ud fra, at den hidrører fra ubådssagen, siger vicepolitiinspektør Jens Møller Jensen fra Københavns Politi.

Som Ekstra Bladet skrev i sidste uge, blev de svenske lighunde Ace og Ben igen sat ind i eftersøgningen i denne uge.
https://ekstrabladet.dk/112/ubaadssa...t-fund/6925481

Otroligt bra, vi får hoppas att armen är i så pass gott skick att det går att utröna huruvida KW var fänglad eller inte, dvs, förhoppningsvis finns det märken efter rep eller bojor kvar.
Citera
2017-11-21, 16:47
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kan inte vara mycket mer än skelettet kvar av den, eller..?

Jag kan inte låta bli att tänka på hur mycket alla de här polisinsatserna har kostat (astronomiska summor vid det här laget, no pun intended), och hur mycket annat de kunde ha lagts på i stället. Kanske att FÖREGRIPA brott, vilket väl vore bättre än att utreda dem i efterhand..?
Menar du att man skulle ha nöjt sig med att man påträffade torson och sedan inte brytt
sig om att leta vidare efter det som saknades av offret? Hade det varit bra det?

Beträffande armen man nu hittat så är nog risken stor att det inte är mycket mer än just
skelettet kvar som du skriver ovan.
I alla fall verkar man vara ganska säkra på att den tillhör just KW.

Citat:
– Vi har ännu inte fastslagit om det handlar om en höger eller vänster arm, eller vem armen tillhör. Men vi arbetar utifrån att den hör ihop med ubåtsfallet, säger vicepolisinspektör Jens Möller Jensen från Köpenhamnspolisen.

Armen anträffades nära den rutt man genomsökt i samband med ubåtsfallet.
https://www.expressen.se/kvallsposte...-i-kogebukten/
Citera
2017-11-21, 16:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Menar du att man skulle ha nöjt sig med att man påträffade torson och sedan inte brytt
sig om att leta vidare efter det som saknades av offret? Hade det varit bra det?

Beträffande armen man nu hittat så är nog risken stor att det inte är mycket mer än just
skelettet kvar som du skriver ovan.
I alla fall verkar man vara ganska säkra på att den tillhör just KW.

Jag tänker att det har lagts orimligt mycket resurser på ett enda fall - och dessutom ett fall där det inte föreligger någon fortsatt fara för allmänheten, till skillnad från om det handlat om ett terroristnätverk med medlemmar fortfarande på fri fot t.ex..

Även i Danmark är det ju polisbrist (om inte så illa som här p.g.a. de inte tagit emot lika många invällare). Det säger sig självt att resursslöseriet på detta enda fall måste ha gått ut över polisens övriga arbete, och indirekt skadat många individer som hade varit i behov av polisens hjälp... Du vet också att det inte hade lagts ner ens en tiondel av dessa resurser, om det hade varit supbröderna Mads och Jeppe, 60 år, som hade varit ute i en eka och fiskat och den ena kommit tillbaka ensam... Det är väldigt speciella politiska och publicitetsmässiga faktorer som avgör vilka resurser en utredning ska få. Likhet inför lagen finns inte.

Ja, det lär ju inte vimla av mänskliga kroppsdelar i Kögebukten...
Senast redigerad av Merwinna 2017-11-21 kl. 16:58.
Citera
2017-11-21, 17:08
Medlem
De skriver att de ännu inte har fastställt om det är höger eller vänster arm. Om de hade tittat på händerna och vilket håll tummen pekar är det ganska lätt att fastslå tänker jag mig, såvida M inte styckat av händerna också.
Senast redigerad av idamelander 2017-11-21 kl. 17:14.
Citera
2017-11-21, 17:13
Medlem
Snapcounts avatar
Ja-happ.., en arm upphittad.

Hur var det med Kim.., hade hon någon ring/ringar på sina fingrar ?

(hon var ju sambo, ej förlovad.., men en kvinna kan ju ha ringar ändo..)
Citera
2017-11-21, 17:13
Medlem
Citat:
Jag tänker att det har lagts orimligt mycket resurser på ett enda fall - och dessutom ett fall där det inte föreligger någon fortsatt fara för allmänheten, till skillnad från om det handlat om ett terroristnätverk med medlemmar fortfarande på fri fot t.ex..

Även i Danmark är det ju polisbrist (om inte så illa som här p.g.a. de inte tagit emot lika många invällare). Det säger sig självt att resursslöseriet på detta enda fall måste ha gått ut över polisens övriga arbete, och indirekt skadat många individer som hade varit i behov av polisens hjälp... Du vet också att det inte hade lagts ner ens en tiondel av dessa resurser, om det hade varit supbröderna Mads och Jeppe, 60 år, som hade varit ute i en eka och fiskat och den ena kommit tillbaka ensam... Det är väldigt speciella politiska och publicitetsmässiga faktorer som avgör vilka resurser en utredning ska få. Likhet inför lagen finns inte.

Ja, det lär ju inte vimla av mänskliga kroppsdelar i Kögebukten...

Det är inte orimligt mycket resurser överhuvudtaget tycker jag.

Dessutom är det så att såväl polis som militär, räddningstjänst och kustbevakning kan utföra dessa aktiviteter istället för övningar. D.v.s. de har något reellt att öva på. Vilket kan visa sig ovärdeligt vid andra tillfällen. D.v.s. kostnaden och resursåtgången är inte alls så stor som du tror. Det är ju inte så att kustbevakningen, militärer, specialsökhundar etc. i övrigt ägnar sig åt att jaga fortkörare, buset på stan o.s.v. liksom...

Så man ska vara ganska försiktig med att gnälla om hur resurser används.

Dessutom är ju PM en knäppgök av stora mått och med tanke på vad han gjort tycker jag inte det är mer än rätt såväl juridiskt som gentemot anhöriga att man utreder detta ordentligt.
Citera
2017-11-21, 17:18
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NygammalVals
Nu har en arm hittats, enligt bl.a. Expressen.

Intressant.

Det ska vara en vänster- eller en högerarm enligt Aftonbladet.

Det stärker en del av mina misstankar.
Citat:
Vi kan ännu inte slå fast om det är en vänster- eller högerarm,

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...oppsdel-hittad
Citera
2017-11-21, 17:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja-happ.., en arm upphittad.

Hur var det med Kim.., hade hon någon ring/ringar på sina fingrar ?

(hon var ju sambo, ej förlovad.., men en kvinna kan ju ha ringar ändo..)

Det är mycket osannolikt att de ska sitta kvar på bara skelettfingrarna.

Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Det är inte orimligt mycket resurser överhuvudtaget tycker jag.

Dessutom är det så att såväl polis som militär, räddningstjänst och kustbevakning kan utföra dessa aktiviteter istället för övningar. D.v.s. de har något reellt att öva på. Vilket kan visa sig ovärdeligt vid andra tillfällen. D.v.s. kostnaden och resursåtgången är inte alls så stor som du tror. Det är ju inte så att kustbevakningen, militärer, specialsökhundar etc. i övrigt ägnar sig åt att jaga fortkörare, buset på stan o.s.v. liksom...

Så man ska vara ganska försiktig med att gnälla om hur resurser används.

Dessutom är ju PM en knäppgök av stora mått och med tanke på vad han gjort tycker jag inte det är mer än rätt såväl juridiskt som gentemot anhöriga att man utreder detta ordentligt.

Måhända, de siffrorna har varken du eller jag
Citera
2017-11-21, 17:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Intressant.

Det ska vara en vänster- eller en högerarm enligt Aftonbladet.

Det stärker en del av mina misstankar.

Ja, vad skulle det annars vara? Eller menar du att handen är avhuggen?
Citera
2017-11-21, 17:21
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Tack för ett bra inlägg! Intressant det där med musiken - ja obegripligt är vad det är. Men bilden får du inget tack för - nu är mardrömmarna definitivt ett faktum
Hoppas att du slapp några hemska mardrömmar på grund av den där bilden på Ted Bundy.

Själv skulle jag kanske inte läst det som är nedan för den aktuella storyn kan lätt förstöra
en god nattsömn: "Försvunna ubåten: ”Chansen att de ska räddas är obefintlig”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-ar-obefintlig

Citera
2017-11-21, 17:35
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Det är mycket osannolikt att de ska sitta kvar på bara skelettfingrarna.

Måhända, de siffrorna har varken du eller jag

Om det vore bara skelettdelar hade de nog inte sagt arm, utan skelettdelar?
Citera
2017-11-21, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NygammalVals
Nu har en arm hittats, enligt bl.a. Expressen.

Toppen!

Det är ju ett otroligt arbete som görs. Jag kan inte tänka mig hur drygt det är att leta efter dessa armar efter såhär lång tid.

Det kan inte vara mkt kvar av armen. Den måste vara helt upplöst, och spår efter rep, trubbigt våld etc, de är nog hopplösa att leta efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in