Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jag tänker att det har lagts orimligt mycket resurser på ett enda fall - och dessutom ett fall där det inte föreligger någon fortsatt fara för allmänheten, till skillnad från om det handlat om ett terroristnätverk med medlemmar fortfarande på fri fot t.ex..
Även i Danmark är det ju polisbrist (om inte så illa som här p.g.a. de inte tagit emot lika många invällare). Det säger sig självt att resursslöseriet på detta enda fall måste ha gått ut över polisens övriga arbete, och indirekt skadat många individer som hade varit i behov av polisens hjälp... Du vet också att det inte hade lagts ner ens en tiondel av dessa resurser, om det hade varit supbröderna Mads och Jeppe, 60 år, som hade varit ute i en eka och fiskat och den ena kommit tillbaka ensam... Det är väldigt speciella politiska och publicitetsmässiga faktorer som avgör vilka resurser en utredning ska få. Likhet inför lagen finns inte.
Ja, det lär ju inte vimla av mänskliga kroppsdelar i Kögebukten...

Det är inte orimligt mycket resurser överhuvudtaget tycker jag.
Dessutom är det så att såväl polis som militär, räddningstjänst och kustbevakning kan utföra dessa aktiviteter istället för övningar. D.v.s. de har något reellt att öva på. Vilket kan visa sig ovärdeligt vid andra tillfällen. D.v.s. kostnaden och resursåtgången är inte alls så stor som du tror. Det är ju inte så att kustbevakningen, militärer, specialsökhundar etc. i övrigt ägnar sig åt att jaga fortkörare, buset på stan o.s.v. liksom...
Så man ska vara ganska försiktig med att gnälla om hur resurser används.
Dessutom är ju PM en knäppgök av stora mått och med tanke på vad han gjort tycker jag inte det är mer än rätt såväl juridiskt som gentemot anhöriga att man utreder detta ordentligt.