Citat:
Ursprungligen postat av
Psilosopher
Vill man veta hur antal brott per nationalitet ser ut räcker det utmärkt med en undersökning som denna. Men vill veta till vilken grad nationalitet har inverkan på brotten vill man sortera bort andra inverkande faktorer som missbruk, uppväxt, mentala störningar etc. Har för mig att det är man resonerar.
I brå 2005 redovisas hur de behandlat materialet.
Fast det är ju själva kärnan i problemet!
Missbruk och uppväxt är oftast klart vanligare för personer som bor i utsatta områden. Dvs första generationens invadrare.
Och bakomliggande orsaker som arbetslöshet, dåliga levnadsstandard etc.
Alltså socioekonomiska faktorer är ju något som direkt får en inverkan för flyktingar!
Att räkna bort det anser jag är att skjuta problemet under mattan.
Vad vill man visa med dom faktorerna "bortsopade"?
Kulturella faktorer som är del av nationaliteten?
Och vilka kriterier ställer man upp för vilka socioekonomiska faktorer som ska tas med i beräkningarna?
Hur mycket kan skillnad i kultur inverka på att personer hamnar i ett sämre socioekonomiskt läge och därför hamnar i arbetslöshet, missbruk, kriminalitet mm?
Vart finns gränsdragningen för vad som är kulturella skillnader där?
Jag menar tar man bort de socioekonomiska faktorerna så kommer förmodligen en stor del av eventuella bakomliggande kulturfaktorer också att förvinna.
Vad jag vill säga är att "dåliga" socioekonomiska faktorer är en konsekvens av att man är flykting och hamnar i ett "Utanförskap". Att separera det är helt ologiskt tycker jag!